Pengajaran Dan Pembelajaran Di Rumah


 
MANUAL PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DI RUMAHPENGENALAN 

1.         Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) menetapkan setiap murid mendapat akses kepada pendidikan untuk mencapai potensi diri bagi menghadapi kehidupan masa hadapan. Oleh itu, murid berhak mendapat peluang mengikuti pendidikan, meskipun mereka tidak dapat hadir ke sekolah.

2.         Manual Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah dibangunkan bertujuan untuk membantu guru melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) sebagai alternatif pembelajaran norma baharu. Manual ini juga sebagai rujukan untuk pentadbir sekolah, pegawai pejabat pendidikan daerah (PPD) dan jabatan pendidikan negeri (JPN) serta Bahagian di Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

3.         Manual ini hendaklah dibaca bersama-sama dengan surat pekeliling ikhtisas, surat siaran, surat pemakluman dan garis panduan KPM berkaitan yang sedang berkuat kuasa.

 

DEFINISI OPERASI 
4.         Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) ialah pengajaran dan pembelajaran (PdP) yang dilaksanakan di rumah atau pusat komuniti atau di mana-mana lokasi yang bersesuaian. PdPR boleh dilaksanakan dalam talian dan/ atau luar talian dan/ atau off-site dengan berstruktur dan terancang.

5.         PdPR dilaksanakan apabila murid tidak dapat hadir ke sekolah dalam satu tempoh yang tertentu atas sebab bencana atau wabak atau sebab-sebab lain dengan kelulusan pendaftar negeri.

 

OBJEKTIF

6.         Objektif Manual PdPR ialah:

6.1.     sebagai panduan kepada guru untuk melaksanakan PdPR secara berstruktur dan terancang; dan         6.2. membolehkan murid mengikuti PdPR secara optimum

PENDEKATAN DAN KAEDAH PdPRPendekatan PdPR 

7.         PdPR boleh dilaksanakan secara dalam talian atau luar talian atau secara off-site. Guru boleh melaksanakan PdPR dengan menggunakan satu daripada kaedah ini atau gabungan kaedah mengikut kesesuaian.

7.1.          PdPR secara dalam talian berlaku apabila terdapat capaian Internet dan penggunaan peranti yang membolehkan murid belajar secara real time. Guru boleh melaksanakan PdPR melalui:

7.1.1.     pelantar pembelajaran seperti Digital Educational Learning Initiative Malaysia (DELIMa), Cikgootube, EduWebTV dan aplikasi media sosial; atau

7.1.2.     aplikasi seperti Google Meet atau Microsoft Teams

secara lintas langsung (live streaming); atau
7.1.3.     ePermainan (gamification), video, klip audio, eBuku, rakaman atau tugasan dalam talian.

7.2.          Pelaksanaan PdPR memerlukan murid menggunakan peranti berskrin seperti komputer, komputer riba, tablet atau telefon pintar dalam tempoh tertentu. Masa penggunaan peranti ini dikenali sebagai tempoh layar (screen time) murid.

7.3.         Panduan tempoh layar maksimum mengikut umur berdasarkan sumber daripada www.eyepromise.com dengan merujuk kepada The American Academy of Pediatrics (AAP) dan World Health Organization (WHO) adalah seperti berikut:
Tahap Persekolahan          Tempoh Waktu Layar Sehari

Prasekolah                             1 jam
Rendah                                   1-2 jam
Menengah rendah             2-3 jam         Menengah atas                    3-4 jam


7.4.          Guru perlu menetapkan tempoh masa layar yang bersesuaian dengan mengambil kira pandangan ibu bapa/ penjaga.

7.5.          PdPR secara luar talian berlaku apabila murid belajar menggunakan peranti seperti komputer, komputer riba, tablet atau telefon pintar tanpa capaian Internet. Pembelajaran juga boleh berlaku apabila murid belajar menggunakan buku teks atau bahan pembelajaran lain.

7.6.          Guru boleh memuat turun bahan-bahan PdP dalam bentuk video, audio, slaid, nota dan latihan daripada sumber seperti di para 7.1.1 dan 7.1.3. Proses memuat turun bahan dilakukan  semasa terdapat capaian Internet dan diberikan kepada murid melalui medium komunikasi yang bersesuian.
7.7.          Guru juga perlu menetapkan tempoh masa penggunaan peranti secara di luar talian dengan mengambil kira pandangan ibu bapa/ penjaga.

7.8.          Pembelajaran secara off-site ialah kaedah pembelajaran yang berlaku di lokasi seperti di pusat komuniti, atau di mana- mana premis yang diisytiharkan sebagai pusat pemindahan sementara akibat bencana atau wabak. Pembelajaran secara off-site dilaksanakan mengikut Surat Siaran Kementerian Pendidikan Malaysia Bilangan 8 2016 Garis Panduan Pengurusan Pengajaran dan Pembelajaran Akibat Bencana.

7.9.          Pembelajaran boleh berlaku secara kendiri atau dengan bimbingan Academic Support Team (AST) yang terdiri dalam kalangan pegawai PPD atau guru sekolah yang dilantik.

 

Kaedah PdPR 
8.         Antara kaedah PdPR yang boleh digunakan ialah pembelajaran menggunakan modul dan pembelajaran berasaskan projek.

8.1.          PdPR    menggunakan   modul    perlu dirancang  secara berstruktur untuk memenuhi keperluan mata pelajaran.

8.2.          Modul yang dibangunkan perlu mengandungi perkara-perkara berikut:

8.2.1.     Sasaran murid (prasekolah, rendah, menengah);

8.2.2.     Tajuk atau tema modul;

8.2.3.     Objektif    pembelajaran berdasarkan  Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP);

8.2.4.     Tempoh pelaksanaan aktiviti;

8.2.5.     Nota berkaitan tajuk modul;

8.2.6.     Aktiviti yang relevan dengan topik PdP atau aktiviti yang mengalakkan murid belajar berdasarkan pengalaman sendiri; dan

8.2.7.     Pentaksiran untuk mengukur penguasaan murid .

8.2.8.     Modul pembelajaran ini diedarkan kepada murid berdasarkan Rancangan Pengajaran Harian (RPH) yang ditetapkan.

8.2.9.     Murid perlu menyerahkan hasil tugasan untuk disemak/ ditaksir sebelum menerima modul pembelajaran seterusnya.

8.3.          PdPR berasaskan projek dilaksanakan mengikut mata pelajaran atau gabungan beberapa mata pelajaran. Pelaksanaannya adalah seperti berikut:

8.3.1.     memberi tajuk kepada murid;

8.3.2.     membimbing murid untuk mengenal pasti kaedah menyiapkan projek yang diberikan;

8.3.3.     membimbing  murid   untuk mengenal       pasti    bahan, peralatan dan kos yang diperlukan;

8.3.4.     menentukan jangka masa menyiapkan projek;

8.3.5.     membimbing murid menyelesaikan projek;

8.3.6.     membentangkan hasil projek;dan

8.3.7.     membuat refleksi tentang proses penghasilan projek

8.4.          Guru boleh juga melaksanakan kaedah PdP yang lain seperti flipped classroom, pembelajaran berasaskan inkuiri, pembelajaran masteri, pembelajaran kontekstual dan pembelajaran penyelesaian masalah.
PELAKSANAAN PdPR9.         PdPR perlu dirancang mengikut keupayaan murid dan kesediaan sumber yang ada. Guru berperanan melaksanakan perkara berikut:

9.1. menyusun semula Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT)  berdasarkan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) dan takwim persekolahan yang berkuat kuasa;
9.2. merancang RPH berdasarkan RPT yang telah disusun dan jadual waktu PdPR supaya kandungan kurikulum dapat disampaikan secara optimum;
9.3. menentukan  kaedah penyampaian yang fleksibel mengikut situasi semasa dengan mengambil kira sumber yang ada pada murid;
9.4. Menyediakan bahan yang mudah didapati, diakses dan bersesuaian dengan kaedah PdPR yang digunakan;
9.5. Memastikan murid  mendapat tugasan/latihan yang dirancang oleh guru;
9.6. menggunakan pelbagai  kaedah pentaksiran seperti kuiz, tugasan/ latihan dan projek untuk menentukan pencapaian murid;
9.7. mengadakan perbincangan dengan ibu bapa/ penjaga untuk menyokong pembelajaran murid di rumah; dan
9.8. merekodkan  pelibatan murid dalam PdPR menggunakan kaedah yang bersesuaian.
10.     Pentadbir berperanan untuk:

10.1.      memastikan perancangan dan pengurusan PdPR dilaksanakan dengan teliti, cekap dan berkesan untuk mengelakkan pertindanan masa antara mata pelajaran dan lambakan tugasan/latihan kepada murid;

10.2.      mengatur jadual pembelajaran yang fleksibel bagi menguruskan aktiviti PdPR yang berkesan; dan memantau PdPR yang dijalankan dan memberikan sokongan yang bersesuaian kepada guru.
11.     Ibu bapa/penjaga berperanan untuk:

11.1.      membantu anak/anak jagaan mendapat maklumat berkaitan sesi PdPR ataupun arahan/tugasan/kerja rumah yang diberikan guru; dan

11.2.      membantu anak/ anak jagaan mengakses DELIMa, TV Pendidikan, EduwebTV (koleksi video) dan Cikgootube.

 

PENUTUP

12.     Manual PdPR ini merupakan panduan kepada guru untuk melaksanakan PdPR secara berstruktur dan terancang supaya murid dapat mengikuti PdPR secara optimum. Kejayaan PdPR murid memerlukan sokongan semua pihak iaitu KPM, JPN, PPD, sekolah, guru, ibu bapa/ penjaga dan komuniti.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mimbarkata.blogspot.com/2021/01/pengajaran-dan-pembelajaran-di-rumah_30.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sesi Pembelajaran Dan Pengajaran Di Rumah 2021

Sesi Pembelajaran Dan Pengajaran Di Rumah 2021

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 481 hits
Sesi Pembelajaran dan Pengajaran di Rumah 2021 Sejak 20 Januari 2021 bermulalah sesi Sesi Pembelajaran dan Pengajaran di Rumah 2021 bagi semua pelajar sekolah rendah dan sekolah menengah di Malaysia Ujian wabak COVID 19 memberi impak yang s...
Hari Kedua Pengajaran Dan Pembelajaran Di Rumah Untuk Pkp 2 0

Hari Kedua Pengajaran Dan Pembelajaran Di Rumah Untuk Pkp 2 0

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 354 hits
Sekolah encik suami merupakan sekolah kecil Bila ada PKP dilaksanakan pihak sekolah mengambil inisiatif dengan mencetak kerja kerja sekolah untuk para pelajar sekali untuk dua minggu Kemudian setiap kelas akan ada sorang runner yang terdiri...
Bagaimana Anak Anda Jalani Pengajaran Dan Pembelajaran Di Rumah Bagi Sesi Persekolahan Tahun 2021

Bagaimana Anak Anda Jalani Pengajaran Dan Pembelajaran Di Rumah Bagi Sesi Persekolahan Tahun 2021

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 265 hits
Ayah tolong print semua gambar ni ya Nak pakai untuk buat kerja sekolah Itu mesej yang saya terima minggu lepas dari anak yang baru masuk darjah 4 tahun ni Dia antara pelajar sekolah di seluruh negara yang memulakan sesi persekolahan tahun ...
Pengajaran Pembelajaran Di Rumah Tidak Meyakinkan Amk

Pengajaran Pembelajaran Di Rumah Tidak Meyakinkan Amk

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 366 hits
Program vaksiniasi Covid 19 kerajaan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dijangka akan mengambil masa setahun memerlukan pemikiran baharu mengenai kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah bagi murid murid sekolah Menurut pimpin...
Kafa D Hijrah Sasar Isi Kelompongan Sesi Pembelajaran Di Rumah

Kafa D Hijrah Sasar Isi Kelompongan Sesi Pembelajaran Di Rumah

papar berkaitan - pada 3/2/2021 - jumlah : 361 hits
Januari 2021 merakamkan genapnya setahun negara kita berhadapan dengan pandemik Covid 19 setelah kes jangkitannya yang pertama dikesan tahun lalu Pandemik ini merubah landskap kehidupan yang memaksa masyarakat untuk hidup di dalam normal ba...
Shuk Hotfm Cur4ng Lagi Dan Kali Ini Isteri Shuk Datang Serbu Rumah Perempuan Itu Dan Ini Yang Dia Nampak

Shuk Hotfm Cur4ng Lagi Dan Kali Ini Isteri Shuk Datang Serbu Rumah Perempuan Itu Dan Ini Yang Dia Nampak

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 410 hits
Episod pergolakan rumah tangga Shuk Sahar kembali panas apabila isterinya dipercayai mendedahkan Shuk kembali bermain kayu tiga
Lzs Turun Padang Ke Rumah Ibu Tular Mencuri Untuk Memahami Situasi Sebenar

Lzs Turun Padang Ke Rumah Ibu Tular Mencuri Untuk Memahami Situasi Sebenar

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 206 hits
Caption CEO Lembaga Zakat Selangor Saipolyazan Md Yusop menyampaikan sumbangan kepada suami wanita yang tular mencuri untuk anaknya Oleh Arrazaq Nazri SHAH ALAM Lembaga Zakat Selangor turun padang untuk melawat keluarga seorang
Keluarga Di Rote Ndao Bawa Pulang Jenazah Pasien Covid 19 Ke Rumah

Keluarga Di Rote Ndao Bawa Pulang Jenazah Pasien Covid 19 Ke Rumah

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 204 hits
Keluarga menggotong jenazah tanpa mengenakan alat pelindung diri Mereka hanya menggunakan masker
5 Tip Mudah Memastikan Lantai Rumah Bersih Bersinar Sinar

5 Tip Mudah Memastikan Lantai Rumah Bersih Bersinar Sinar

papar berkaitan - pada 24/1/2021 - jumlah : 321 hits
5 TIP MUDAH MEMASTIKAN LANTAI RUMAH BERSIH BERSINAR SINAR Musim musim wabak pandemik sedang berleluasa ni kita perlulah sentiasa alert dengan kebersihan rumah kita termasuklah memastikan lantai rumah bersih Namun cikla akui dalam banyak ban...
Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Exploring The Impact Of Aluminum In Contemporary Design



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Enhance Your Look With Special Occasion Makeup

Lirik Lagu Perih Jerih Masdo

Rumah Terbuka Anisya And The Geng

Security Status Not Satisfied

How Often Should You Clean Your Air Ducts A Guide For Laval Homeowners

Ugutan Klopp Punca Salah Berang