Pengajaran Pembelajaran Di Rumah Tidak Meyakinkan Amk



Program vaksiniasi Covid 19 kerajaan Perdana Menteri (PM) Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dijangka akan mengambil masa setahun memerlukan pemikiran baharu mengenai kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah (PdPR) bagi murid-murid sekolah.
Menurut pimpinan Angkatan Muda KEADILAN (AMK), Akmal Nasir dan Shukri Razab, sudah tiba masanya kerajaan mewujudkan task force merentas parti politik bagi memperkasakan kaedah pembelajaran di rumah.
Menurut mereka, sekiranya pandemik Covid 19 tidak mampu diselesaikan dalam tempoh segera dan tiada satu kaedah berkesan dalam pendidikan maka para pelajar akan keciciran sepanjang 2021 hingga 2022.
“Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) perlu memberi tumpuan terhadap pemerkasaan kaedah PdPR berbanding membuka semula sekolah memandangkan kadar kebolehjangkitan Covid-19 yang masih tinggi, iaitu pada paras melebihi 1.0. Keadaan lebih berbahaya apabila muncul strain virus UK B117 yang lebih mudah menjangkiti kanak-kanak.
“Merujuk statistik pada November 2020, berlaku pola peningkatan yang membimbangkan terhadap kadar keciciran pelajar dengan peningkatan kepada 0.13 di peringkat sekolah rendah dan peningkatan daripada 1.14 peratus tahun 2019 kepada 1.26 peratus bagi sekolah menengah pada tahun 2020.
“Tanpa tindakan segera, masalah ini akan memberi kesan jangka masa panjang yang parah kepada negara iaitu peningkatan terhadap jurang generasi (gap generation).
“Lebih malang, data yang dikeluarkan oleh KPM sendiri pada April 2020 menunjukkan sebanyak 36.9 peratus murid tidak mempunyai sebarang peranti bagi membolehkan mereka mengikuti pembelajaran dalam talian.
“Manakala buku manual PdPR yang dikeluarkan KPM pula dilihat tidak cukup komprehensif dan meletakkan bebanan terlalu besar ke atas para guru.
“Sebagai contohnya para guru diminta menetapkan sendiri kaedah pentaksiran menilai prestasi murid. Juga masih tidak jelas sama ada guru-guru akan diminta menghabiskan sukatan mata pelajaran seperti norma biasa atau ada silibus khas yang telah disesuaikan dengan norma pembelajaran yang baharu,” kata mereka.
Sehubungan itu, kata Akmal dan Syukri, tiba masanya kaedah pembelajaran di rumah disusun semula dan diwujudkan kurikulum yang sempurna bukan secara ad hoc sebagaimana pada masa ini
Menurut kenyataan itu lagi, KPM juga perlu memandang serius terhadap situasi para pelajar yang akan menduduki peperiksaan awam seperti SPM dan STPM. Semestinya emosi dan motivasi para pelajar ini terjejas akibat suasana genting maka hal itu akan mengganggu prestasi mereka dalam peperiksaan.
“Menteri KPM seharusnya mengambil langkah yang lebih proaktif dengan membentangkan pelan strategi pelaksanaan PdPR yang lebih sistematik, berkualiti dan cekap bagi tempoh sekurang-kurangnya 6 bulan sebagai fasa awal.
“Hanya dengan cara ini semua pihak berkepentingan, khususnya guru-guru dan ibu bapa dapat memahami halatuju yang jelas tentang proses pembelajaran yang akan dilalui oleh para pelajar sepanjang tempoh genting ini.
“Justeru, AMK mencadangkan kepada Menteri KPM agar satu task force bersepadu diwujudkan bagi memperhalusi dan memperkemas sistem pembelajaran fasa PdPR. Task Force ini perlu melibatkan ahli parlimen dari pembangkang dan pihak-pihak berkepentingan daripada kumpulan civil society,” kata mereka.
Kenyataan bersama itu dikeluarkan oleh Ahli Parlimen Johor Bahru, Akmal Nasir dan Setiausaha AMK Malaysia, Syukri Razab.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/31306

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hari Kedua Pengajaran Dan Pembelajaran Di Rumah Untuk Pkp 2 0

Hari Kedua Pengajaran Dan Pembelajaran Di Rumah Untuk Pkp 2 0

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 347 hits
Sekolah encik suami merupakan sekolah kecil Bila ada PKP dilaksanakan pihak sekolah mengambil inisiatif dengan mencetak kerja kerja sekolah untuk para pelajar sekali untuk dua minggu Kemudian setiap kelas akan ada sorang runner yang terdiri...
Murid Sekolah Rendah Tingkatan Satu Hingga Empat Ikuti Pengajaran Dan Pembelajaran Di Rumah Mulai 20 Januari 2021

Murid Sekolah Rendah Tingkatan Satu Hingga Empat Ikuti Pengajaran Dan Pembelajaran Di Rumah Mulai 20 Januari 2021

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 442 hits
Semua murid sekolah rendah dan Tingkatan Satu hingga Empat di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan akan mengikuti pembelajaran melalui kaedah Pengajaran dan Pembelajaran di Rumah mulai 20 Januari ini Kementerian Pelajaran Malaysia dalam satu...
Sesi Pembelajaran Dan Pengajaran Di Rumah 2021

Sesi Pembelajaran Dan Pengajaran Di Rumah 2021

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 463 hits
Sesi Pembelajaran dan Pengajaran di Rumah 2021 Sejak 20 Januari 2021 bermulalah sesi Sesi Pembelajaran dan Pengajaran di Rumah 2021 bagi semua pelajar sekolah rendah dan sekolah menengah di Malaysia Ujian wabak COVID 19 memberi impak yang s...
Bagaimana Anak Anda Jalani Pengajaran Dan Pembelajaran Di Rumah Bagi Sesi Persekolahan Tahun 2021

Bagaimana Anak Anda Jalani Pengajaran Dan Pembelajaran Di Rumah Bagi Sesi Persekolahan Tahun 2021

papar berkaitan - pada 28/1/2021 - jumlah : 258 hits
Ayah tolong print semua gambar ni ya Nak pakai untuk buat kerja sekolah Itu mesej yang saya terima minggu lepas dari anak yang baru masuk darjah 4 tahun ni Dia antara pelajar sekolah di seluruh negara yang memulakan sesi persekolahan tahun ...
Peluang Cuan Pada Bisnis Rumah Kost

Peluang Cuan Pada Bisnis Rumah Kost

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 218 hits
Bisnis Rumah Kost Tentunya dengan mahalnya harga properti terutama di perkotaan membuat banyak orang kemudian mencari alternatif untuk menyewa Sayangnya bahkan untuk menyewa properti sekarang seseorang harus mengeluarkan banyak uang Dalam d...
Banjir Rendam Rumah Di Landasan Ulin Selatan Kalsel Semakin Tinggi

Banjir Rendam Rumah Di Landasan Ulin Selatan Kalsel Semakin Tinggi

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 226 hits
Eko pun mencoba menggerakkan warga yang memiliki perahu atau kelotok untuk bisa membantu dalam proses pendistribusian bantuan bagi mereka yang masih bertahan di rumah
Sekolah Mama Bagus Idea Ibu Ini Penuhi Aktiviti Anaknya Di Rumah Musim Pkp

Sekolah Mama Bagus Idea Ibu Ini Penuhi Aktiviti Anaknya Di Rumah Musim Pkp

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 472 hits
Memandangkan kes Covid masih lagi tinggi langkah kerajaan dengan menutup dulu sekolah di beberapa negeri berisiko adalah jalan terbaik untuk mengekang penularan wabak ini Bagaimanapun ibu bapa risau apabila anak duduk saja di rumah masa mer...
Warga Majene Dan Polewali Mandar Keluar Rumah Usai Diguncang Gempa Magnitudo 6 2

Warga Majene Dan Polewali Mandar Keluar Rumah Usai Diguncang Gempa Magnitudo 6 2

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 198 hits
Gempa kuat dengan magnitudo 6 2 kembali dirasakan warga Majene pada Jumat dini hari Gempa magnitudo 5 9 sebelumnya juga kuat dirasakan warga di beberapa kabupaten pada Kamis siang
Dijaga Super Ketat Mertua Dan Kerabat Syekh Ali Jaber Kesulitan Menuju Ke Rumah Duka

Dijaga Super Ketat Mertua Dan Kerabat Syekh Ali Jaber Kesulitan Menuju Ke Rumah Duka

papar berkaitan - pada 15/1/2021 - jumlah : 243 hits
Sejumlah pelayat yang ingin melayat almarhum Syekh Ali Jaber tampak kesulitan memasuki Rumah Duka di Taman Berdikari Sentosa Jakarta Timur Hal tersebut lantaran tak memperbolehkan adanya pengunjung yang hadir di lokasi Polisi hanya mengizin...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Lelaki Itu Slot Samarinda TV3

Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu


The Fastest And Easiest Method To Total The Diamond On Line Casino Heis

Early Bird Special Honor Magic6 Pro Habis Terjual Hari Ini

Dok Tunggu Lama Daaaah

Mga Rush Gaming

Stokin Tertera Kalimah Allah Pula Hina Islam

Kuih Sagu Merah Tanpa Kukus Yang Terpaling Sedap