Pendidikan Seks Cara Islam


Seks bukanlah suatu taboo yang tidak dibincangkan langsung dalam pendidikan Islam, kerana ia dianggap tuntutan fitrah manusia sepertimana makan, minum dan tidur. Ia tidak diajar secara lucah, tetapi dengan ilmiah, kerana Islam menghormati maruah dan mengiktiraf tuntutan nafsu manusia. Tidak wajar dijadikan jenaka.


Junaid Baghdadi berkata, "Aku memerlukan seks sebagaimana aku memerlukan makanan." Imam al-Ghazali menjelaskan, "Maka isteri adalah makanan (batin) dan jalan kebersihan hati."

Kitab Ihya Ulumiddin menerangkan tujuan zakar lelaki dan vagina perempuan.

"Allah taala telah menciptakan suami isteri. Dijadikan tanda kelakian (zakar) dan dua buah pelir. Dijadikan air yang hanyir dalam tulang belakang lelaki dan disediakannya bagi air yang hanyir itu dalam dua buah pelir, urat-urat dan tempat-tempat mengalir.

"Dijadikannya rahim perempuan, tempat ketetapan dan tempat simpanan air yang hanyir itu. Dan dikerasinya kehendak nafsu syahwat kepada sesama sendiri, lelaki dan perempuan. Maka segala perbuatan dan alat itu menjadi saksi nyata dengan lisan yang tegas untuk melahirkan dari iradah Penciptanya. Dan menyerukan sekalian yang berakal fikiran untuk mengenali apa yang di sediakan untuknya."

Begitulah ketinggian tamadun ilmu Islam; zakar, vagina dan air mani pun ada falsafah yang tinggi.

Seks tidak dilucahkan dalam kitab-kitab ulama. Melucahkan seks atau menormalisasikan lawak rogol (rape joke) adalah pembodohan akal yang tidak pernah dilazimi salafussoleh. Saat berbicara soal ini, sikap malu dan matang adalah perlu.

Ulama mendidik lelaki dan perempuan dengan sikap malu, sehinggakan seks bebas dianggap aib besar. Maka jalan zina jua dianggap sebagai perkara memalukan. Pakai seksi, menonton porno, ugut rogol dan lain-lain, ini semua adalah jalan zina yang keji. Bimbang sekali, membiasakan lidah dengan perkara lucah akan melenturkan hati untuk tidak malu dengan zina.

Malah, menjadikan seks sebagai bahan lawak adalah mengkhianati sikap malu yang dianjurkan Nabi! Lidah yang menuturkan perkara kotor itu, kelak akan dipersoal di hadapan Allah.

Rasulullah bersabda, "Sesungguhnya orang yang berkata-kata dengan perkataan yang mentertawakan teman-teman duduknya, maka dia akan jatuh dengan perkataan itu lebih jauh dari bintang surayya." (HR Ibnu Abi Dunya)

Rasulullah bersabda, "Tidaklah orang mukmin itu pencela, pengutuk, pelaku perbuatan keji dan berlidah kotor." (HR Tirmizi)

Rasulullah bersabda, "Jagalah dirimu daripada kekejian! Kerana Allah tidak menyukai kekejian dan perbuatan keji." (HR Ibn Hibban)

Ibn Abbas berkata, "Barangsiapa berdosa dengan suatu dosa dan dia tertawa, nescaya dia masuk neraka dan dia menangis."

"Percakapan tentang perempuan termasuk perkara maksiat." (Imam al-Ghazali)

Salman al Farisi berkata, "Manusia yang terbanyak dosanya di hari kiamat, ialah yang terbanyak perkataannya pada perbuatan maksiat terhadap Allah."

"Orang yang keji dan melakukan perkara keji, akan dibangkitkan di hari kiamat dalam bentuk anjing atau dalam perut anjing." (Ihya Ulumiddin)

"Bolehkah Saya Berzina?"

Lihatlah sirah di saat Rasulullah mendidik pemuda dengan sikap malu. Seorang pemuda datang bertemu Nabi dan bertanya, bolehkah dia berzina. Apa jawab Nabi? Mafhumnya:

Kata Baginda, "Adakah engkau suka ibumu berzina?"

"Tidak! Dijadikanlah kiranya aku oleh Allah tebusan engkau!"

"Manusia pun begitu, tidak menyukai zina untuk ibu mereka. Adakah engkau menyukai zina untuk anak perempuan engkau?"

"Tidak! Dijadikanlah kiranya aku oleh Allah tebusan engkau!"

"Manusia pun begitu, tidak menyukai zina untuk anak perempuan mereka."

"Adakah engkau menyukai zina untuk saudara perempuan engkau?"

Dijawab oleh anak muda itu; "Tidak! Dijadikanlah kiranya aku oleh Allah tebusan engkau!" Dan Nabi pun menyambung; "Manusia tidak menyukainya."

Kemudian Nabi meletakkan tangan ke dada anak muda itu dan berdoa: "Ya Allah tuhanku, sucikanlah hatinya, ampunilah dosanya dan peliharalah kemaluannya."

Setelah itu, yang paling dibenci anak muda ini adalah zina.

Pendidikan Seks Cara Islam, Bukannya Kaedah Orang Barat!

Lihatlah pendekatan kaunseling Nabi, secara psikologi dan spiritual. Yang salah itu salah. Perkara salah tidak diselesaikan dengan cara salah.

Di sini Nabi fokus kepada penyelesaian dan tidak menjadikannya jenaka. Hati manusia mudah menganggap ringan dengan sesuatu yang dianggap lawak. Seks bukan lawak. Di sini Nabi mengaitkan seks bebas dengan maruah dan pemuda itu sendiri merasa malu. Sungguh halus dakwah Nabi.

Ulama tidak segan menuliskan seks secara ilmiah.

Berbicara soal seks tidak salah. Yang salah adalah melucahkan seks.

Ibnu Umar seorang sahabat, pernah berbuka puasa dengan seks, sebelum makan. Pernah sekali dia melakukannya dengan tiga orang hamba perempuan sebelum solat Isyak.

Ada seorang sahabat Nabi yang mempunyai syahwat besar, sampaikan isteri-isterinya tidak larat melayan. Akhir sekali, Nabi mengahwinkan sahabat itu dengan seorang wanita lain, dan isteri barunya itu mampu memenuhi semua keinginan syahwatnya.

Saidina Ali menikahi perempuan lain seminggu setelah Fatimah wafat.

Fayyadh bin Nujaih berkata, "Apabila naik zakar lelaki, maka hilanglah 2/3 akalnya." Sesetengah berkata, "1/3 agamanya."

Ibnu Abbas menafsirkan QS Falaq ayat ke-3: "Dan dari kegelapan (malam) ketika ia telah datang," sebagai bangunnya kemaluan lelaki. Maknanya mengerasnya syahwat itu, akal dan agama tidak lagi berfungsi.

Seorang pemuda pernah mengadu kepada Ibnu Abbas, "Sesungguhnya aku seorang pemuda yang tidak mempunyai isteri. Kadang-kadang aku takut terjadi perkara jahat kepadaku. Kadang-kadang aku keluarkan mani dengan tanganku sendiri (melancap). Adakah itu suatu maksiat?"

Maka Ibnu Abbas memalingkan muka dan berkata, "Ah kotor sekali! Kahwin dengan hamba perempuan adalah lebih baik daripada itu. Dan itu adalah lebih baik daripada zina."

Imam al-Ghazali menekankan soal malu dalam pendidikan seks. Merasa jijik dengan jalan zina adalah tanda hati yang sihat. Maka merasa kelakar dengan perkara jijik boleh mengotorkan hati. Jangan dijadikan kebiasaan. Bimbang tompok kecil menjadi besar sehingga seluruh hati bertukar hitam.

Untuk mengelakkan seks bebas atau rogol, maka ulama menyarankan tiga perkara: Menundukkan pandangan, Puasa, Kahwin.

Ketiga-tiga perkara ini perlu dilaksanakan semampu mungkin. Jikalau mampu, berkahwinlah. Maka menundukkan pandangan dan berpuasa menjadi lebih mudah. Jika tidak, tundukkanlah pandangan dan berpuasa sehingga sampai jodoh.

Tidak menjaga pandangan akan mengeraskan syahwat dan jika berulangkali dibuat boleh membuat nafsu membuak-buak sehingga sukar ditolak. Melabuhkan pakaian bagi perempuan juga tidak terkecuali, kerana ia membantu lelaki menundukkan pandangan.

"Marriage did not end the fight. It just makes it easier."

Kahwin itu menyempurnakan separuh agama. Yang separuh lagi itu masih perlu diperjuangkan.

Dalam semua soal, lelaki dan perempuan sama-sama perlu berjuang.

Lelaki perlu berjuang menundukkan pandangan, perempuan perlu berjuang melabuhkan pakaian. Lelaki perlu berjuang mengumpul duit kahwin, perempuan perlu berjuang memujuk wali.

Lelaki dan perempuan sama-sama perlu berjuang menjaga maruah dan kehormatan, kerana neraka itu bukan untuk wanita seorang, dan syurga itu bukan hanya untuk lelaki. Syurga itu untuk orang-orang soleh dari lelaki dan perempuan, neraka itu untuk orang-orang derhaka daripada lelaki dan perempuan. Allah itu maha adil.

Ini baru sekadar pada bab adab & tasawuf. Belum lagi bab feqh, yang lebih luas perbahasan seks dan seksualiti.

Kitab Qurrotul 'Uyun karya Syeikh Muhammad At-Tihami bin Al-Madani Kanun, membincangkan adab jimak.

Kitab Al-Rawd al-'Athir fi' Nuzhat al-Khathir, karangan Syaikh al Imam al-Allamah al-Humam Sayiddi Muhammad al Nafzawi membincangkan petua seks.

Kitab al-Fiqh al-Manhaji Ala al-Mazhab al-Imam al-Syafie karya Dr. Mustofa Al-Khin, Dr. Mustofa Al-Bugho & Ali Asy-Syarbaji memasukkan bab berkenaan haid, nifas dan istihadah.

Lihatlah kesungguhan ulama, tidak meninggalkan umat dalam kejahilan. Tidak memperbodohkan umat dengan lawak lucah. Seks dibincangkan secara ilmiah. Ulama boleh membahaskan seks secara sihat. Mengapa tidak kita contohi pewaris Nabi?

Berdoalah kita, agar dijauhkan lidah, mata dan hati daripada perkara menjijikkan.

Rujukan: Imam al-Ghazali. Ihya Ulumiddin.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA: Jangan Abaikan Hubungan Intim Demi Keharmonian Rumah TanggaBerleluasanya Zina Tanda Kiamat
sumber: thepatriots



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2021/05/pendidikan-seks-cara-islam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Mudah Bayar Zakat Online Guna I Tap Bank Islam

Cara Mudah Bayar Zakat Online Guna I Tap Bank Islam

papar berkaitan - pada 5/5/2021 - jumlah : 121 hits
Assalamualaikum kali ni Abe nak share dengan korang cara mudah untuk bayar zakat fitrah secara Online guna i TAP Bank Islam Semuanya djhujung jari korang je Semua bayaran Zakat Fitrah bermula 1 Ramadan 2021 sehingga pagi raya sebelum Solat ...
Nak Amal Cara Islam Lawan Covid Pak Lebai Dalam Kerajaan Pun Diam Membisu Bila Berkuasa

Nak Amal Cara Islam Lawan Covid Pak Lebai Dalam Kerajaan Pun Diam Membisu Bila Berkuasa

papar berkaitan - pada 4/5/2021 - jumlah : 78 hits
HAMDAN TAHANampaknya covid 19 mula menyerang diseluruh dunia buat kali ke 3 Vaksin tidak nampak lagi kehasilannya kerana kes meningkat mendadak India negara yang rakyatnya melakukan kesalahan melampau dengan berkumpul di sg Ganga dan berbog...
Pendidikan Seks Guru Harus Faham Isu Kementerian Harus Kaji Kaedah Mengajar

Pendidikan Seks Guru Harus Faham Isu Kementerian Harus Kaji Kaedah Mengajar

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 52 hits
Ungkapan melampau memalukan atau mengganggu emosi tidak wajar digunakan dalam mengajar mata pelajaran Pendidikan Jasmani Kesihatan di sekolah Bagi Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN Dr Zaliha Mustafa pengajaran mata pelajaran PJK seharusny...
Dokumen Penjajaran Kurikulum Versi 2 0 Bahasa Arab Pendidikan Islam Tahun 1 6

Dokumen Penjajaran Kurikulum Versi 2 0 Bahasa Arab Pendidikan Islam Tahun 1 6

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 145 hits
1 DOKUMEN PENJAJARAN KURIKULUM BAHASA ARAB VERSI 2 0 DPK BAHASA ARAB TAHUN 1 DPK BAHASA ARAB TAHUN 2 DPK BAHASA ARAB TAHUN 3 DPK BAHASA ARAB TAHUN 4 DPK BAHASA ARAB TAHUN 5 DPK BAHASA ARAB TAHUN 6 2 DOKUMEN PENJAJARAN KURIKULUM PENDIDIKAN I...
Buku Teks Digital Bahasa Arab Pendidikan Islam Tahun 1 6

Buku Teks Digital Bahasa Arab Pendidikan Islam Tahun 1 6

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 94 hits
1 BUKU TEKS DIGITAL BAHASA ARAB BAHASA ARAB TAHUN 1 BAHASA ARAB TAHUN 2 BAHASA ARAB TAHUN 3 BAHASA ARAB TAHUN 4 BAHASA ARAB TAHUN 5 BAHASA ARAB TAHUN 6 2 BUKU TEKS DIGITAL PENDIDIKAN ISLAM BAHASA ARAB TAHUN 1 BAHASA ARAB TAHUN 2 BAHASA ARAB...
Menteri Kata Kerajaan Ada Cara Tangani Kluster Pendidikan

Menteri Kata Kerajaan Ada Cara Tangani Kluster Pendidikan

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 60 hits
KPM pastinya akan perketat SOP bendung penularan COVID 19 BATU GAJAH Kerajaan mempunyai cara tersendiri dalam menangani kluster pendidikan di beberapa negeri yang semakin membimbangkan ibu bapa ketika ini kata Menteri Pembangunan Wanita Kel...
Kita Mungkin Tak Sempurna Tapi Didiklah Anak Cara Islam Biar Dia Bawa Kita Ke Jannah

Kita Mungkin Tak Sempurna Tapi Didiklah Anak Cara Islam Biar Dia Bawa Kita Ke Jannah

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 99 hits
Islam merupakan agama yang lengkap dan sempurna Kesempurnaan Islam terserlah dalam semua aspek kehidupan manusia termasuklah pendidikan Menurut perspektif Islam pendidikan kanak kanak ialah proses mendidik mengasuh dan melatih rohani dan ja...
Cara Shalat Witir Tiga Rakaat

Cara Shalat Witir Tiga Rakaat

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 65 hits
Cara Shalat Witir Tiga Rakaat Assalamualaikum Ust ini titip pernyataan tmn dalil tentang sholat witir tiga rokaat yang pelaksanaannya dua rokaat salam dan satu salam Terimakasih atas jawabannya Pak Ustadz Hamba Allah di Jogjakarta Jawaban W...
Berperang Tiap Kali Makan Ubat Praktik Cara Ni Anak Rela Hati Buka Mulut

Berperang Tiap Kali Makan Ubat Praktik Cara Ni Anak Rela Hati Buka Mulut

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 121 hits
Siapa yang ada anak senang makan ubat beruntung sangat Tak perlu nak pegang kepala kaki dan tangan Hulur je picagari terus nganga mulut Tapi lain pula situasi bagi ibu bapa yang anak anak tengok ubat je menangis macam kena cubit Bukan setak...
Kafir Umno Datuk Nikah Kahwin Boleh Padam

Adakah Ada Kejujuran Di Antara Kita

Ujian Saringan Berkurangan Wujudkah Kes Covid Tidak Dilaporkan

Rindu Hendak Ke Sarawak Lagi

Tiada Idea Nak Tulis Apa

Lirik Cobalah Tuk Mengerti Mona Latumahina

No Statutory Declarations Please

Semak Bpr Tambahan Rm500 Sudah Mula Dikreditkan Secara Berperingkat Peringkat



Kenapa Ada Produk Cetak Rompak China 100 Sama Macam Barang Ori

7 Corak dan Warna Ikan Betta Paling Unik di Dunia

Kisah Presiden Burkina Faso Yang Dibunuh Rakan Karib Thomas Sankara

5 Perbuatan Bodoh Yang Buat Kita Rasa Pandai Dalam Media Sosial

Biodata Syarifuddin Azman Damok Pelumba Motosikal Malaysia


Pengambilan Perajurit Muda Tentera Darat

Pengambilan Tentera Udara Diraja Malaysia

Mt25 Motorvlog 17 Appointment Kpj Damansara

Halavita Bcg Kebaikan Khasiat Habbatussauda Kelapa Dara Bawang Putih Sebagai Makanan Tambahan

Gabungan Unik Dalam Mcflurry Mango

England Lacked Preparation To Play As A Unit Says Rob Green Realmeallyourfavourite