Kita Mungkin Tak Sempurna Tapi Didiklah Anak Cara Islam Biar Dia Bawa Kita Ke Jannah


Islam merupakan agama yang lengkap dan sempurna. Kesempurnaan Islam terserlah dalam semua aspek kehidupan manusia termasuklah pendidikan. Menurut perspektif Islam, pendidikan kanak-kanak ialah proses mendidik, mengasuh dan melatih rohani dan jasmani mereka berteraskan nilai-nilai baik yang bersumberkan Al-Quran, Hadis dan pendapat serta pengalaman para ulama.
Ia bertujuan untuk mendidik kanak-kanak pada usia muda amat penting bagi membentuk sifat dan peribadi yang mulia dalam diri mereka. Hal ini amat penting bagi memastikan mereka dapat menjadi seorang muslim yang sejati dan baik serta melahirkan Insan Rabbani yang beriman, bertakwa dan beramal soleh. Untuk mendidik anak ia melibatkan beberapa peringkat, bermula dari dalam kandungan sehinggalah ia lahir dan menjadi dewasa.

Artikel Menarik: [Bayi Tersenyum Masa Tidur, Adakah Sebab Mimpi Indah? Ibu Ayah Kena Tahu Ini]
1.Cara komunikasi yang sopan Haruslah mendidik anak bercakap benar, sopan santun dan mengucapkan perkataan yang baik. Anda harus menjaga perilaku supaya menjadi role model kepada anak-anak semasa anda berkomunikasi dengannya.
2.Doa penerang hati Sebelum belajar didik anak membaca doa-doa penerang hati ia termasuk surah Al-Insyirah. Malah Rasulullah pernah menyuruh Ali RA membaca surah Al-Insyirah untuk kuat ingatan mudah faham, menjadi tenang, mudah patuh arahan ibu bapa dan tidak banyak meragam.

3.Mini perpustakaan Islamik Sediakan mini perpustakaan yang bercirikan islamik di rumah dengan perbanyakkan pilihan buku-buku berkaitan Islam seperti kisah nabi-nabi dan rasul. Ini akan memupuk nilai membaca dalam diri anak-anak dan mendedahkan kegemilangan Islam dalam diri anak.
4.Posisi tidur Jangan lupa ingatkan anak untuk mengamalkan cara tidur mengikut sunnah Nabi SAW. Pastikan anak-anak tidur mengiring ke kanan agar otak jadi lebih pintar dan lena tidurnya.

5.Didik anak bawa kelengkapan solat Jika pergi bercuti atau pulang ke kampung, biasakan kepada anak-anak untuk membawa kelangkapan solat. Dengan ini, mereka akan tahu betapa pentingnya solat sebagai seorang muslim.
Artikel Menarik: [Resipi Biskut Ovaltine Ala Famous Amos, Air Tangan Azlina Ina. Memang Rangup & Padu!]
6.Adab makan minum yang baik Ajari anak makan dan minum dengan sopan. Oleh sebab itu, digalakkan anak membaca bismillah dan alhamdulillah sebelum dan selepas makan. Sikap yang tidak sopan seperti gelojoh ketika makan hendaklah ditegah. Beritahu juga kepada anak mengenai cara seperti mencuci tangan, duduk dengan sopan serta berdoa sebelum dan sesudah makan.

7.Lima minit membaca Al-Quran Digalakkan ibu bapa boleh mengajar anak mereka untuk membaca dan memahami al-Quran. Boleh dilakukan sebelum mereka pergi ke sekolah atau tadika untuk mereka membaca dan memahami al-Quran walaupun hanya 5 minit setiap hari.

8.Adab baca doa sebelum tidur dan bangun Didik anak sebaik sahaja bangun membacakan doa bangun tidur dan sebelum tidur. Seeloknya tidur dalam keadaan menghadap kiblat, membersihkan diri kaki dan muka sebelum dan selepas bangun daripada tidur.
9.Mengajar anak adab masuk dan keluar tandas Tandas juga salah satu adab yang tidak boleh diabaikan. Anak-anak perlu didik cara yang betul untuk membuang air kecil atau besar. Juga cara masuk ke dalam tandas antaranya menutup kepala, membaca doa, memakai selipar dan membelakangkan qiblat.
Artikel Menarik: [Anak Bawah 4 Tahun, Ibu Ayah Struggle Berkejar Sana Sini, Kira Lulus Fasa Pertama!]
10.Adab dengan ibu bapa Mendidik anak untuk menghormati dan mengerti pengorbanan ibubapa terhadapnya. Ia penting untuk memberi kesedaran dan bersyukur kerana masih mempunyai kedua ibu bapa.

11.Sembahyang berjemaah Biarpun anda sibuk dengan kerjaya, pastikan juga ada waktu untuk anda berjemaah dengan anak-anak terutama waktu solat subuh, mahgrib dan Isyak.Suasana seperti ini memberikan aura positif kepada anak dan rumah anda.
12.Bawa anak ke masjid Jika masjid jauh daripada rumah, tak salah jika membawa anak ke masjid waktu cuti hujung minggu. Laungan azan yang berkumandang dalam masjid sesungguhnya membuatkan jiwa anak menjadi tenang.

13.Berpakaian sopan Biarpun anak baru berusia enam tahun, tidak menjadi kesalahan mendidik anak pakaian yang menutup aurat. Cara ini secara tidak langsung didikan awal buatnya untuk berpakaian sopan.
The post Kita Mungkin Tak Sempurna, Tapi Didiklah Anak Cara Islam. Biar Dia ‘Bawa’ Kita Ke Jannah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kita-mungkin-tak-sempurna-tapi-didiklah-anak-cara-islam-biar-dia-pimpin-kita-ke-jannah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kita Rasa Remeh Tapi Anak Perlu Tahu Ajar Kenal Pencipta Biar Lekat Dalam Hati

Kita Rasa Remeh Tapi Anak Perlu Tahu Ajar Kenal Pencipta Biar Lekat Dalam Hati

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 210 hits
Mendidik anak anak biar sekecil perkara adalah tanggungjawab kita bersama lebih lebih lagi mengenal penciptaNya dan segala hal mengenai agama dan kemasyarakatan Biar anak tahu supaya dia menjadi anak yang lebih baik akhlaknya Menurut sepulu...
Pelik Tapi Comel Kompilasi Anak Tantrum Sebab Nak Sesuatu Yang Tak Masuk Akal

Pelik Tapi Comel Kompilasi Anak Tantrum Sebab Nak Sesuatu Yang Tak Masuk Akal

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 275 hits
Bagi ibu bapa yang mempunyai anak kecil pastinya kita sendiri mengalami situasi dimana anak anak berkelakuan pelik atau buat sesuatu yang pelik Memang comel tapi kadang kala kita sendiri buntu lebih lebih lagi anak mula tantrum dan marah ap...
Setiap Ibu Ada Limitasi Termarah Tu Biasa Cuma Jangan Biar Anak Sedih Tanpa Dipujuk

Setiap Ibu Ada Limitasi Termarah Tu Biasa Cuma Jangan Biar Anak Sedih Tanpa Dipujuk

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 294 hits
Stres seorang isteri bergelar ibu bukan boleh dibuat main main Bila dah sampai tahap burnout ia bukan sekadar stres biasa Namun menurut pakar psikologi keadaan ini perlu diberi perhatian yang wajar kerana boleh memberi kesan kepada kesihata...
Tak Senang Nak Jaga Anak Perempuan Elaklah 6 Perkara Ni Biar Membesar Ada Sikap Yang Baik

Tak Senang Nak Jaga Anak Perempuan Elaklah 6 Perkara Ni Biar Membesar Ada Sikap Yang Baik

papar berkaitan - pada 3/5/2021 - jumlah : 269 hits
Tidak sama caranya untuk kita membesarkan serta mendidik anak perempuan dan anak lelaki Ada pendekatan tertentu yang perlu kita lakukan bagi memastikan anak anak membesar sebagai individu terbaik Benarlah kata orang nak besarkan anak peremp...
Tabung Simpanan Pendidikan Anak Perak Cara Borang Permohonan

Tabung Simpanan Pendidikan Anak Perak Cara Borang Permohonan

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 286 hits
TABUNG SIMPANAN PENDIDIKAN ANAK PERAK CARA BORANG PERMOHONAN APA ITU TABUNG SIMPANAN PENDIDIKAN ANAK PERAK Kerajaan Negeri Perak melalui Yayasan Perak memperuntukkan sebanyak RM200 kepada bayi kelahiran Negeri Perak mulai tahun 2010 sebagai...
Kurma Ada Ulat Ini Cara Basuh Dengan Sempurna

Kurma Ada Ulat Ini Cara Basuh Dengan Sempurna

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 212 hits
Dalam bulan ramadhan amalan memakan buah kurma sudah menjadi satu kemestian apatah lagi buah ini terkandung banyak khasiat serta manfaat kesihatan pada tubuh badan Wanista nak tanya sikit biasanya sebelum sahur dan selepas berbuka adakah ka...
Cara Seru Dan Asyik Biar Ngabuburit Nggak Ngebosenin

Cara Seru Dan Asyik Biar Ngabuburit Nggak Ngebosenin

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 217 hits
Ketika bulan puasa waktu terasa berjalan sangat lambat kalau nggak ngapa ngapain Nah mending join ngabuburit berfaedah di BSI Ramadhan Fest 2021
Jangan Biar Anak Terperap Dalam Rumah Biar Cergas Lasak Baik Untuk Perkembangan Otaknya

Jangan Biar Anak Terperap Dalam Rumah Biar Cergas Lasak Baik Untuk Perkembangan Otaknya

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 246 hits
Pendedahan cahaya matahari dan aktiviti luar sememangnya diakui dapat membentuk perkembangan minda yang baik buat anak anak kecil kita yang sedang membesar Bukan hanya kemahirannya diasah dari pelbagai segi bahkan juga imun tubuhnya juga me...
Hiburan Digelar Anak B Bi Rita Nadira Dikecam Kerana Watak Melisa Dalam Tak Sempurna Mencintaimu

Hiburan Digelar Anak B Bi Rita Nadira Dikecam Kerana Watak Melisa Dalam Tak Sempurna Mencintaimu

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 452 hits
Pelakon berbakat Rita Nadira mendedahkan bahawa dia sering menerima mesej berbaur kecaman dan caruta dek kerana watak yang dibawa dalam drama Tak Sempurna Mencintaimu yang kini ditayangkan di slot Akasia TV3 Membawa watak jahat bernama Meli...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Terkahwin Adik Beradik Sendiri Tanpa Sengaja Apa Status Anak Sumbang Mahram

6 Ciri Harimau Jadian

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan