Berperang Tiap Kali Makan Ubat Praktik Cara Ni Anak Rela Hati Buka Mulut


Siapa yang ada anak senang makan ubat beruntung sangat. Tak perlu nak pegang kepala, kaki dan tangan. Hulur je picagari terus nganga mulut. Tapi lain pula situasi bagi ibu bapa yang anak-anak tengok ubat je, menangis macam kena cubit.
Bukan setakat itu saja, tak padan dengan kecil tapi tenaga macam orang besar. Silap hari bulan, ibu ayah kena ‘tendangan padu’. Lagi geram, dah puas berperang nak masukkan ubat, tiba-tiba dimuntahkannya balik. Memang menguji kesabaran!
Jika asyik fikir masalah tetapi tiada penyelesaian pun tak membantu juga. Bagi yang rasa nak dapatkan ketenangan sewaktu bagi anak makan ubat, tip dikongsikan Pegawai Farmasi Klinik, Puan Azlina Othman sangat membantu.
Alang-alang si kecil demam, kak Lina nak share cara nak bagi anak kecil minum ubat jenis cecair (syrup). Dulu anak-anak kak Lina jenis meraung melolong juga kalau nak suap ubat pakai syringe (picagari ubat).
Siap papanya kena tolong pegang kepala tangan kaki anak. Tapi alhamdulillah lepas kak Lina praktikkan cara ni, anak-anak mudah nak menelan apa jenis ubat cecair pun secara rela hati tanpa paksaan lagi!

Sebab adik Firash demam, jadi kak Lina nak bagi ubat demam (syrup paracetamol).
Nota: Ubat demam antara ubat wajib perlu standby kat rumah untuk digunakan waktu kecemasan.
Sebelum nak bagi ubat, kena kira dos yang sesuai dengan berat anak. Check dulu strength (kekuatan ubat) yang ada pada botol ubat. Sebab kat klinik atau farmasi ada yang jenis 120mg/5ml atau 250mg/5ml.
Dos paracetamol yang selalu digunakan ialah 15mg/kg. Maksudnya untuk setiap kg berat anak perlukan 15mg ubat. Kalau guna kekuatan 120mg/5ml, sukatan yang perlu diberi akan lebih banyak berbanding yang jenis 250mg/5ml. Kalau anak jenis tak suka ubat, baik guna jenis yang perlu sukatan sikit macam anak kak Lina.
Cara pengiraan jika guna ubat 120mg/5ml
[Berat anak x 15 / 120] x 5
Cara pengiraan jika guna ubat 250mg/5ml
[Berat anak x 15 / 250] x 5
Berat adik Firash 12.6kg, so cuma perlukan 3.8ml je ubat sebab kak Lina guna dari jenis 250mg/5ml

Untuk penyediaan ubat cecair:
1. Pastikan ubat belum expired. Kak Lina akan sediakan segelas air suam. Tarik air suam dengan syringe.
2. Tuang ubat ke dalam measuring cup or cawan penyukat (tiap kali beli ubat cecair mesti akan dapat sekali cup kecil ni). Macam dos ubat Firash 3.8ml, jadi isikan ubat dalam paras 5ml dalam cup.
3. Pastu tarik ubat dari cup kecil menggunakan syringe. Sebelum bagi anak ubat, kak Lina akan rasa dulu sikit dan bau lebihan ubat dalam cup kecil sebab nak pastikan ubat masih elok, tak berbau busuk atau rosak.

Nota: Tak digalakkan tarik syringe secara terus dari botol ubat sebab nak kurangkan risiko ubat tercemar (contamination) terutamanya kalau syringe dah berulang kali digunakan.
Contoh anak kena minum 10ml, tapi kat rumah cuma ada syringe 5ml. Mula2 bagi 5ml masuk dalam mulut anak, pastu masukkan semula syringe untuk tarik baki lagi 5ml dalam botol. Kan kalau celup semula syringe yang dah masuk mulut, kuman dalam mulut ikut sama masuk dalam botol dan buat ubat tercemar (faham tak?)
4. Pastikan ukuran nombor pada syringe masih lagi jelas (sebab bila basuh, nombor boleh makin pudar).
Nota: Lebihan dalam cup tadi boleh dibuang je. TAK perlu masukkan semula baki dalam botol ubat.
Masa nak bagi anak minum ubat, kak Lina akan beri bergilir-gilir dengan air suam. Mula-mula bagi air suam, kemudian ubat, air suam, ubat, air suam sampai habis telan.
Ubat jenis cecair tak semestinya perlu simpan dalam peti ais melainkan ubat tersebut jenis antibiotik yang telah di bancuh atau ada arahan simpan dalam peti ais pada label.

Sebab bila simpan dalam peti ais, ubat dalam botol akan basah sebab proses kondensasi dalam peti ais. Ini sekaligus akan merosakkan atau mencemarkan kandungan ubat. Selalunya ubat cecair yang dah guna kak Lina simpan suhu bilik dan akan gunakan dalam tempoh sebulan je. Lepas sebulan kalau demam, buka je botol baru.
Kalau bagi pengasuh ubat, pastikan label dos jelas dan mudah faham. Mudah-mudahan dengan bagi anak ubat yang betul dan terjaga dari segi kebersihan, anak akan lebih cepat sembuh dan sihat.
Extra info: Jangan lupa goncang ubat cecair setiap kali sebelum bagi kat anak. Jika bagi 2 jenis ubat berlainan, pastikan guna cup kecil yang berlainan. Sila share jika bermanfaat.
Kredit: Azlina Othman
Pegawai Farmasi Klinik

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post ‘Berperang’ Tiap Kali Makan Ubat. Praktik Cara Ni, Anak Rela Hati Buka Mulut! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/berperang-tiap-kali-makan-ubat-praktik-cara-ni-anak-rela-hati-buka-mulut/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ni Anak Angkat Ke Dua Anak Saya Albino Tiap Kali Keluar Orang Selalu Tanya

Ni Anak Angkat Ke Dua Anak Saya Albino Tiap Kali Keluar Orang Selalu Tanya

papar berkaitan - pada 28/4/2021 - jumlah : 377 hits
Setiap kelahiran anak pasti ditunggu tunggu oleh ibu Dalam masa sama perasaan berdebar takut dan risau sentiasa bermain dalam fikiran Bukan hanya memikirkan saat kelahiran sahaja tetapi juga bayi dalam kandungan Selama 9 bulan dalam kandung...
Hiburan Hanya Allah Mengetahui Isi Hati Nonny Nadirah Akhirnya Buka Mulut Isu Berpakaian Seksi

Hiburan Hanya Allah Mengetahui Isi Hati Nonny Nadirah Akhirnya Buka Mulut Isu Berpakaian Seksi

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 551 hits
Pelakon Nonny Nadirah akhirnya tampil memberi sedikit kenyataan kepada peminat yang mungkin tertunggu tunggu penjelasan daripada tuan badan sendiri mengenai isu dirinya yang tiba tiba sahaja berubah dan tampil berpakaian seksi di media sosi...
Risau Batuk Anak Makin Teruk Ini 7 Jenama Ubat Batuk Terbaik Untuk Mereka

Risau Batuk Anak Makin Teruk Ini 7 Jenama Ubat Batuk Terbaik Untuk Mereka

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 301 hits
Gejala batuk dan selsema sering terjadi kepada anak anak kecil Oleh itu anda perlu bijak mengatasi batuk ini dengan pemilihan ubat yang betul Sistem ketahanan tubuh anak anak yang masih belum kuat mendorong mereka mudah dijangkiti sebarang ...
Ibu Tunggal Kecewa Anak Ditahan Reman Berkali Kali

Ibu Tunggal Kecewa Anak Ditahan Reman Berkali Kali

papar berkaitan - pada 15/4/2021 - jumlah : 315 hits
Seorang ibu tunggal mendakwa anaknya yang berusia 18 tahun telah direman berlanjutan sejak Feb lalu dan kini disiasat di bawah Akta Pencegahan Jenayah T Priscilla Devi 44 berkata dia tidak tahu mengapa anaknya K Mitheswaran ditahan bawah Po...
Cara Bantu Anak Tadika Menulis Cantik Dengan Bermain Bukan Hanya Paksa Belajar

Cara Bantu Anak Tadika Menulis Cantik Dengan Bermain Bukan Hanya Paksa Belajar

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 314 hits
Kena tunggu dan tengok baru elok Jika tak tengok ada lah tulisan yang kecil ada besar Jenuh cakap Ini antara situasi yang biasa ibu ibu ada anak umur 5 hingga 6 tahun akan alami Sebenarnya dalam fasa ini anak kita sedang dalam fasa belajar ...
Pertama Kali Makan Crying Tiger Beef Niase

Pertama Kali Makan Crying Tiger Beef Niase

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 242 hits
Pertama Kali Makan Crying Tiger Beef Niase Alkisah classmate mama masa sekolah rendah Diana ada whatsapp bgtau dia ada di area office mama dan kalau kalau mama nak order Crying Tiger Beef Niase boleh dia hantar sekali Op kos la mama order d...
Kita Rasa Remeh Tapi Anak Perlu Tahu Ajar Kenal Pencipta Biar Lekat Dalam Hati

Kita Rasa Remeh Tapi Anak Perlu Tahu Ajar Kenal Pencipta Biar Lekat Dalam Hati

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 210 hits
Mendidik anak anak biar sekecil perkara adalah tanggungjawab kita bersama lebih lebih lagi mengenal penciptaNya dan segala hal mengenai agama dan kemasyarakatan Biar anak tahu supaya dia menjadi anak yang lebih baik akhlaknya Menurut sepulu...
Tak Perlu Beli Buat Je Sendiri French Fries Untuk Bayi 2 Biji Kentang Boleh Makan 4 Kali

Tak Perlu Beli Buat Je Sendiri French Fries Untuk Bayi 2 Biji Kentang Boleh Makan 4 Kali

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 436 hits
Kebanyakkan ibu buntu dan kekeringan idea nak bagi anak finger food apa yang senang dan berkhasiat Kalau dapatkan di kedai anak mesti jemu Tentu sekali ibu ibu nak anak rasa kelainan dalam pemakanan Ikuti perkongsian Resipi French Fries dar...
Cara Seru Biar Puasa Kamu Produktif Dan Nggak Cuma Nunggu Beduk Buka Aja

Cara Seru Biar Puasa Kamu Produktif Dan Nggak Cuma Nunggu Beduk Buka Aja

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 232 hits
Dengan TriBerkahBerlipat puasa kamu akan lebih terasa cepat berfaedah dan produktif
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


9 Tips Mengajar Murid Kelas Belakang

Status Puasa Qadha Puasa 6 Syawal

Pesawat Helikopter Tldm Di Lumut Terhempas

Lirik Lagu Kembali Pulang Feby Putri Ft Suara Kayu

Filem Memoir Seorang Guru

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa