Pemimpin Yang Ada Gagal Baiki Kedudukan Parti Lebih Baik Amanah Perlu Rombakan



 
PETALING JAYA: Penganalisis politik berkata, Amanah mesti merombak dan memperbaharui kepemimpinan kerana gagal membawa parti itu ke tahap lebih baik sejak pilihan raya umum 2018.
Bekas ahli akademik Azmi Hassan berkata, masa depan Amanah kekal bersama Pakatan Harapan, tetapi parti itu akan memperoleh kerusi yang jauh lebih sedikit berbanding sebelumnya.
Beliau berkata, Amanah sukar menarik ahli baharu sejak 2018.
“Bukannya mereka kekurangan calon, tetapi bilangan mereka yang sedikit mengakibatkan kurangnya bilangan calon PRU15 (pilihan raya umum ke-15),” katanya.
Azmi Hassan. Jumaat lalu, tiga ADUN di Johor keluar Amanah untuk menyertai PKR, dengan salah seorangnya berkata, beliau beralih arah untuk meningkatkan peluang bertanding di kerusi Parlimen pada PRU15.
Aziz berkata, keputusan itu mungkin disebabkan kegagalan parti menarik ahli baharu dan kegagalan kepemimpinan parti untuk menyerlahkan peranan Amanah dalam landskap politik Malaysia.
Atas sebab itu beliau berkata, kepemimpinan Amanah perlu berfikir semula, bermula dengan menginsafi bahawa pengaruh mereka yang semakin berkurangan bermakna mereka paling kurang berpengaruh dalam PH.
Mengenai sama ada ini bermakna Amanah harus bubar dan bergabung dengan sekutu mereka dalam PH, beliau berkata, kedudukan Amanah yang unik tetapi tidak menentu dalam pakatan itu memerlukan penyelesaian yang berbeza sama sekali.
“Mereka tidak boleh menyertai PKR ataupun DAP kerana mereka semua memiliki ideologi yang sangat berbeza,” kata beliau.
“Penyelesaian paling mungkin, walaupun agak mustahil, ialah mereka bergabung semula dengan PAS.”

Langkah seterusnya yang terbaik ialah Amanah kekal dengan PH, selain membawa pembaharuan dalam kepemimpinan parti, terutama meminta presidennya, Mohamad Sabu, supaya berundur.
“Tetapi tentang siapakah yang harus mengambil alih adalah perkara lain. Oleh kerana Salahuddin Ayub merupakan timbalan Mohamad, beliau dilihat bersubahat dengan Mohamad.
“Masalahnya Amanah tidak mempunyai pemimpin lain yang menonjol yang mampu menggantikan Mohamad. Buat masa sekarang, saya rasa Salahuddin adalah pilihan terbaik,” kata beliau, sambil menambah bahawa Mohamad Sabu gagal memimpin parti dengan baik.
Awang Azman Pawi. Seorang lagi ahli sains politik, Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya berkata, Amanah kehilangan daya tarikan sehingga Ahli Parlimen mereka sendiri hilang keyakinan untuk menang dalam pilihan raya akan datang.
“Ini bermakna parti itu mungkin masih perlu bekerjasama dengan Dr Mahathir Mohamad,” kata beliau.
“Walaupun pemimpin dan ahli parti itu yang lebih sederhana teragak-agak untuk melakukannya.”
Kata beliau lagi, isunya bukan ahli kekurangan peluang, tetapi parti itu sendiri kekurangan sokongan akar umbi di kawasan pinggir bandar dan luar bandar.
Selama ini, Amanah banyak bersandar kepada sekutunya dalam PH, tetapi gagal memenangi kerusi, hatta di Terengganu dan Kelantan, di mana sokongan untuk mereka patutnya paling kuat,” kata beliau.
Beliau memberi amaran bahawa Amanah tidak lama lagi mungkin akan kehilangan ahlinya kepada PN dan PKR sekiranya ia tidak mengembalikan keyakinan dalam kalangan mereka.

The post Pemimpin Yang Ada Gagal Baiki Kedudukan Parti Lebih Baik, Amanah Perlu Rombakan appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/03/01/pemimpin-yang-ada-gagal-baiki-kedudukan-parti-lebih-baik-amanah-perlu-rombakan/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=pemimpin-yang-ada-gagal-baiki-kedudukan-

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Baik Mendengar Kehendak Ahli Parti

Pemimpin Baik Mendengar Kehendak Ahli Parti

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 192 hits
Pemimpin politik yang baik ialah mengutamakan pandangan dan denyut nadi ahli di akar umbi Mendengar setiap rintihan dan suara rakyat Mereka tidak hanya mementingkan kedudukan dan kuasa untuk kepentingan diri sendiri Wakil rakyat bermakna wa...
Giliran Bekas Pengerusi Amanah Pahang Keluar Parti

Giliran Bekas Pengerusi Amanah Pahang Keluar Parti

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 181 hits
B Nantha Kumar Ramieza WahidParti Amanah sekali lagi menerima kejutan apabila seorang penggeraknya dilaporkan menyertai parti lain hari ini Kali ini bekas pengerusi Amanah Pahang Hamzah Jaafar diumum sebagai ketua Parti Pejuang Tanah Air ba...
Analisis Jdt Lwn Kedah Kenapa Permainan Skuad Benjamin Mora Lebih Baik

Analisis Jdt Lwn Kedah Kenapa Permainan Skuad Benjamin Mora Lebih Baik

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 169 hits
JDT menjuarai Piala Sumbangsih buat kali ke 6 dalam tempoh 7 tahun selepas mudah menewaskan Kedah 2 0 di Stadium Sultan Ibrahim Skuad Harimau Selatan itu membuka jaringan pada minit ke 35 selepas Safawi Rasid melakukan rembatan menuju ke ki...
Amal Minum Air Sejuk Atau Air Panas Mana Lebih Baik

Amal Minum Air Sejuk Atau Air Panas Mana Lebih Baik

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 691 hits
Amal Minum Air Sejuk atau Air Panas Mana Lebih Baik Minum air sejuk terutama berais memang menyejukkan tekak terutama pada hari panas terik Tapi ramai yang mengamalkan pantang minum air ini kerana dikatakan tak elok untuk kesihatan Betulkah...
Harapan Umno Pulih Lebih Cerah Jika Singkir Pemimpin Korup

Harapan Umno Pulih Lebih Cerah Jika Singkir Pemimpin Korup

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 134 hits
Harapan UMNO pulih adalah lebih cerah sekiranya parti itu bertindak nekad menyingkirkan pemimpin korup dan bermasalah lalu menggantikannya dengan yang lebih bersih muda dan berwibawa Demikian pandangan Tokoh Wartawan Negara yang juga bekas ...
Takiyuddin Kena Pujuk Parti Amanah Sertai Pn

Takiyuddin Kena Pujuk Parti Amanah Sertai Pn

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 172 hits
Pas komited dengan pendirian bahawa penyatuan ummah adalah perkara paling penting dalam membentuk kerajaan yang kuat dan stabil kata Setiausaha Agungnya Datuk Seri Takiyuddin Hassan Beliau berkata penyatuan Islam Melayu bumiputera dan selur...
Parti Dan Pemimpin Pengkhianat

Parti Dan Pemimpin Pengkhianat

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 124 hits
BERSATU keluar dari umnoPKR keluar dari umnoAMANAH keluar dari PASPEJUANG keluar dari BERSATUMUDA keluar dari BERSATUWARISAN keluar dari umnoPAS keluar dari umnoHanya UMNO parti tunggal sejati tetapi sedang menatang pengkhianat Tun boleh ja...
Jika Tak Mahu Akui Kesilapan Lebih Baik Daim Diam Ku Nan

Jika Tak Mahu Akui Kesilapan Lebih Baik Daim Diam Ku Nan

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 181 hits
Lebih baik Tun Daim Zainuddin diam jika tidak mahu kesilapan sendiri dan jangan pula cuba memalitkan UMNO dan tunding jari kepada pihak lain Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor membidas kenyataan Daim bertanya siapa sebenarnya yang tidak ...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Filem Sheriff

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Lipat Baju Bersama Sofea

Al Kisahnya Raya 2024

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Manfaat Daun Kucai Untuk Kesihatan Yang Ramai Tak Tahu

Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat