Pemimpin Umno Sifatkan Bersatu Sebagai Bankrap Politik




KERELAAN Parti BERSATU berunding dengan rakan lamanya dalam Pakatan Harapan (PH) iaitu PKR menggambarkan begitu terdesaknya Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk mencari jalan melepasi `ujian getir’ sidang Parlimen Julai depan, seterusnya kelulusan belanjawan akhir tahun ini. 
<!--more-->Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Johor, Datuk Nur Jazlan Mohamed menarik perhatian tindakan terdesak melamar Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan partinya itu juga menidakkan usaha `pemecah’ PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali yang telah meletakkan Muhyiddin yang juga Presiden BERSATU sebagai Perdana Menteri.
Tindakan berunding itu juga, tegas beliau, bercanggah dengan sebab utama Muafakat Nasional (MN) diketuai UMNO-Pas memberi sokongan kepada Muhyiddin untuk menidakkan Anwar sebagai “PM ke-9” yang didukung DAP.
“Tindakan divide and rule ini menunjukkan jelas bahawa BERSATU sudah bankrap politik dan cuba melaga-lagakan parti pendukung Perikatan Nasional (PN) yang jauh lebih kuat akar umbinya.
“BERSATU tak payahlah nak berdolak-dalik untuk memanjangkan hayat politik mereka. Hanya pilihan raya umum segera (snap election) sahaja boleh memberi penyelesaian kepada kemelut politik negara sekarang khususnya buat `hayat politik pemimpin mereka’,” kata beliau.
Nur Jazlan mengulas pengesahan Ketua Whip PKR, Datuk Johari Abdul kepada portal Malaysiakini kelmarin bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga presiden PKR sebelum ini telah berjumpa dengan beberapa pemimpin di “blok sebelah”.
Johari yang juga Ahli Parlimen Sungai Petani berkata, Anwar memaklumkan perkara itu pada mesyuarat khas Majlis Pimpinan Pusat (MPP) dan anggota parlimen PKR yang dibuat secara dalam talian pagi Jumaat lalu.
Antara nama pemimpin yang disebut termasuk Muhyiddin; Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainuddin dan pemimpin kerajaan Sarawak.
Bagaimanapun, kata Johari, Anwar tidak mengulas lanjut hasil perbincangan dalam mesyuarat tersebut.
“Dia jumpa Muhyiddin dan Hamzah. Dia jumpa banyak orang, kecuali (bekas perdana menteri) Datuk Seri Najib Tun Razak sahaja dia tak jumpa.
“Kami masih bawa agenda reformasi, perjumpaan tidak semestinya setuju dengan dia orang. Juga tidak bermaksud mereka setuju dengan kita.
“Tapi kita mesti jual agenda reformasi,” kata pengerusi PKR Kedah itu kepada portal berkenaan.
Nur Jazlan seterusnya mempersoalkan apakah tindakan selanjutnya oleh BERSATU andai kata perundingan BERSATU-PKR itu disepakati.
“Adakah langkah untuk menarik PKR dari PH ini akan berjaya melumpuhkan PH? Dan selepas itu Tun Dr. Mahathir Mohamad akan dijemput masuk semula ke BERSATU?
“Adakah tujuan akhirnya untuk Dr. Mahathir diterima semula oleh UMNO selepas PRU-15 dengan alasan perpaduan Melayu. Perkara itu tidak mustahil kerana perbuatan masuk keluar masuk UMNO ini telah dibuat oleh bekas Perdana Menteri yang juga PM ke-7 itu selama 50 tahun,” kata Nur Jazlan lapor SUARA MERDEKA

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malayjaya.blogspot.com/2020/06/pemimpin-umno-sifatkan-bersatu-sebagai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemimpin Umno Bantah Cadangan Pengerusi Spr Datuk Azhar Sebagai Speaker Parlimen Baharu

Pemimpin Umno Bantah Cadangan Pengerusi Spr Datuk Azhar Sebagai Speaker Parlimen Baharu

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 390 hits
KUALA LUMPUR Seorang pemimpin Barisan Nasional memohon penjelasan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang didakwa mencadangkan pelantikan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Azhar Azizan Harun sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat b...
Siasatan Sprm Bermotifkan Politik Kata Pemimpin Warisan

Siasatan Sprm Bermotifkan Politik Kata Pemimpin Warisan

papar berkaitan - pada 9/6/2020 - jumlah : 343 hits
Peter Anthony muncul selepas 7 jam disoal siasat di pejabat SPRM di Kota Kinabalu hari ini KOTA KINABALU Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah Peter Anthony mendakwa soal siasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ke atasnya hari ini b...
Bersatu Sertai Umno Pas Bermesyuarat Formal Esok

Bersatu Sertai Umno Pas Bermesyuarat Formal Esok

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 305 hits
MALAYSIA DATELINE Sekretariat tiga parti termasuk Bersatu buat kali pertama secara formal akan mengadakan mesyuarat esok yang akan diwakili lima pemimpin bagi setiap parti Sebelum ini di peringkat parti antara Umno dan Pas mengadakan mesyua...
Bubar Bersatu Atau Bubar Umno

Bubar Bersatu Atau Bubar Umno

papar berkaitan - pada 25/6/2020 - jumlah : 271 hits
Kemelut dalaman Bersatu dan kekuatan parti serpihan Umno itu menjadi perhatian terutamanya dari keupayaannya mempertahankan kerajaan Perikatan Nasional yang dibentuk bersama sekutunya Umno PAS GPS dan parti dari Sabah Ketika Umno dan BN mem...
Anwar Bidas Muhyiddin Diam Diri Dakwaan Tawar Jawatan Pada Pemimpin Umno

Anwar Bidas Muhyiddin Diam Diri Dakwaan Tawar Jawatan Pada Pemimpin Umno

papar berkaitan - pada 10/6/2020 - jumlah : 312 hits
PETALING JAYA Presiden PKR Anwar Ibrahim membidas Muhyiddin Yassin mendiamkan diri berhubung rakaman audio tidak disahkan yang mengaitkan perdana menteri itu didakwa menjanjikan jawatan dalam kerajaan kepada pemimpin Umno untuk menyertai PP...
Mca Mic Berebut Kerusi Majoriti Melayu Sebelum Umno Bersatu Dan Pas Berunding

Mca Mic Berebut Kerusi Majoriti Melayu Sebelum Umno Bersatu Dan Pas Berunding

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 458 hits
MALAYSIA DATELINE Dua parti sekutu Umno sejak era kerajaan Perikatan dilihat merancang untuk bertanding di kerusi majoriti pengundi Melayu pada PRU15 nanti mendahului rundingan antara Umno dengan Bersatu dan Pas Presiden Ikatan Muslimin Mal...
Di Manakah Jantan Pemimpin Politik Melayu

Di Manakah Jantan Pemimpin Politik Melayu

papar berkaitan - pada 22/6/2020 - jumlah : 370 hits
Demi masa depan bangsanya MCA DAP Gerakan saling bekerjasamaNaib Presiden Ikatan Muslimin Malaysia Prof Dr Zainur Rashid Zainuddin menegaskan beliau konsisten berpendirian bahawa parti politik MCA DAP dan Gerakan sebenarnya saling bekerjasa...
Kerajaan Pn Akan Jatuh Jika 6 Pemimpin Umno Didapati Bersalah Di Mahkamah Kata Dr M

Kerajaan Pn Akan Jatuh Jika 6 Pemimpin Umno Didapati Bersalah Di Mahkamah Kata Dr M

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 371 hits
FMT Reporters PETALING JAYA Dr Mahathir Mohamad mendakwa kerajaan Perikatan Nasional di bawah pimpinan Muhyiddin Yassin akan jatuh sekiranya 6 pimpinan Umno didapati bersalah di mahkamah Beliau berkata Muhyiddin akan menjadi penentu sama ad...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11