Pembatalan Projek Hsr Bukti Kerajaan Pn Lemah Kata Khaled


 



January 5, 2021 Pembatalan Projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi (HSR) Kuala Lumpur-Singapura  mencerminkan kelemahan pentadbiran dan proses membuat keputusan oleh kerajaan Perikatan Nasional.
Naib Presiden Umno, Khaled Nordin berkata kerajaan seperti tidak tahu apa yang sebenarnya ingin dimanfaatkan daripada kerjasama serantau dengan Singapura.
“Kerajaan Malaysia tidak dapat membuat keputusan yang tegas dan konsisten berhubung integrasi ekonomi rentas sempadan kedua-dua negara, malah memaparkan pendirian yang ‘flip flop’.
“Malaysia kini hilang peluang keemasan untuk merapatkan lagi hubungan antara kedua-dua bandar metropolis yang merupakan antara enjin ekonomi utama Asia Tenggara,” katanya dalam hantaran di Facebook.
Kata Khaled pendirian tidak konsisten itu bertentangan dengan strategi yang diumumkan perdana menteri pada Jun lalu untuk meneruskan projek mega seperti projek HSR dalam usaha merancakkan ekonomi negara yang terjejas akibat wabak Covid-19.
“Akibat sikap tidak konsisten ini, projek HSR yang mendatangkan pelbagai manfaat ekonomi menjadi mangsa ketidakpastian,” katanya lagi.
Sebelum ini, Ketua Pemuda Umno Johor, Mohd Hairi Mad Shah menyifatkan permbantalan HSR sama seperti “membunuh” ekonomi Johor.
Hairi berkata, projek HSR berupaya membantu pembangunan ekonomi terutama di tiga daerah di Johor, justeru menuntut kerajaan memberikan penjelasan terperinci mengenai pembatalan tersebut.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Mustapa Mohamed mempertahankan langkah itu sebagai “penyelesaian terbaik” untuk Malaysia, di tengah-tengah kebimbangan mengenai kerugian jangka panjang.
Dalam wawancara dengan Astro Awani malam tadi, Mustapa sekali lagi menegaskan bahawa model asal projek itu, yang memerlukan tender dilakukan bersama dengan Singapura, terlalu mahal.
Kata Mustapa, model baru yang dicadangkan oleh Malaysia akan memberi pilihan kepada kerajaan untuk melantik kontraktor dan perunding tempatan.
Mustapa berkata demikian sebagai respons kepada Menteri Pengangkutan Singapura Ong Ye Kung, yang mengatakan sebab utama mengapa kedua-dua negara tidak dapat mencapai kata sepakat mengenai projek HSR adalah kerana Malaysia ingin menghapuskan syarikat aset (AssetsCo).
Mengenai spekulasi projek kereta api laju Kuala Lumpur-Johor Bahru menggantikan HSR, Mustapa berkata ia hanyalah spekulasi, dan kerajaan akan melaksanakan kajian terperinci untuk menentukan hala tuju seterusnya.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/01/pembatalan-projek-hsr-bukti-kerajaan-pn.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Akan Umum Kos Pampasan Pembatalan Hsr Mustapa

Kerajaan Akan Umum Kos Pampasan Pembatalan Hsr Mustapa

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 211 hits
Nickyson NyambarMustapa berkata kerajaan akan meneliti modal dan kos yang telah dibelanjakan bagi melaksanakan projek HSR itu Astro AWANI KUALA LUMPUR Kerajaan memberi jaminan untuk mengumumkan jumlah sebenar pampasan yang perlu dibayar ber...
Batal Projek Hsr Kl Singapura Ganti Dengan Laluan Ke Johor Jejas Ekonomi Negara Kata Najib

Batal Projek Hsr Kl Singapura Ganti Dengan Laluan Ke Johor Jejas Ekonomi Negara Kata Najib

papar berkaitan - pada 1/1/2021 - jumlah : 335 hits
Pembatalan projek keretapi laju Kuala Lumpur Singapura yang dijangka akan digantikan dengan projek keretapi Kuala Lumpur Johor Bahru akan bersaing dengan projek Landasan Berkembar ETS KL JB yang dijangka siap tahun ini Bekas perdana menteri...
Dari Dulu Saya Tak Fikir Hsr Penting Kata Dr M

Dari Dulu Saya Tak Fikir Hsr Penting Kata Dr M

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 257 hits
PUTRAJAYA Dr Mahathir Mohamad berkata beliau sejak dahulu tidak menganggap projek Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur Singapura penting untuk negara Bekas perdana menteri itu berkata Malaysia boleh melaksanakan projek itu dalam 10 at...
Sampai Bila Sprm Akan Bersikap Profesional Bebas Siasat Pembatalan Hsr Kuala Lumpur Singapura

Sampai Bila Sprm Akan Bersikap Profesional Bebas Siasat Pembatalan Hsr Kuala Lumpur Singapura

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 187 hits
Pada 5 Januari 2021Oleh Lim Guan EngAdakah SPRM Akan Bersikap Profesional Dan Bebas Menyiasat Pembatalan Landasan Keretap Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur Singapura Kerana Malaysia Menolak Untuk Mematuhi Proses Tender Antarabangsa Suruha...
Tiada Bukti Rosmah Minta Terima Rasuah Kata Pembelaan

Tiada Bukti Rosmah Minta Terima Rasuah Kata Pembelaan

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 360 hits
Rosmah Mansor tidak meminta dan menerima rasuah secara peribadi daripada pengarah urusan Jepak Holdings Sdn Bhd Saidi Abang Samsudin seterusnya wajar dibebaskan kerana pendakwa gagal membuktikan kes terhadap isteri bekas perdana menteri Naj...
Kerajaan Pn Akan Tumbang Jika 5 Lagi Mp Umno Tarik Diri Dari Sokong Muhyiddin Kata Nazri

Kerajaan Pn Akan Tumbang Jika 5 Lagi Mp Umno Tarik Diri Dari Sokong Muhyiddin Kata Nazri

papar berkaitan - pada 12/1/2021 - jumlah : 191 hits
January 11 2021 KERAJAAN Perikatan Nasional akan tumbang jika sekurang kurangnya lima ahli Parlimen Umno menarik diri daripada menyokong kerajaan Muhyiddin Yassin kata Nazri Aziz Ahli Parlimen Padang Rengas itu berkata kelab penyokong ahli ...
Mujahid Kata Untuk Merampas Kerajaan Ini Ianya Masih Berjalan

Mujahid Kata Untuk Merampas Kerajaan Ini Ianya Masih Berjalan

papar berkaitan - pada 23/12/2020 - jumlah : 198 hits
MOHD SAYUTI OMARMenitik Malam Keafdalan pandangan Dr Mujahid Yusof berhubung keputusan majlis presiden PH Beliau berpendandapat untuk merampas kerajaan PN berdasarkan 220 orang MP masih berjalan dan belum berakhir bahkan ada progress Usaha ...
Apa Juga Keputusan Pemimpin Umno Keluar Kerajaan Pn Perlu Dimuktamadkan Mkt Kata Ahmad Maslan

Apa Juga Keputusan Pemimpin Umno Keluar Kerajaan Pn Perlu Dimuktamadkan Mkt Kata Ahmad Maslan

papar berkaitan - pada 6/1/2021 - jumlah : 286 hits
FMT ReportersKUALA LUMPUR Sebarang keputusan mengenai Ahli Parlimen UMNO diarah melepaskan jawatan dalam kerajaan dan agensi berkaitan kerajaan sebelum bulan depan akan dimuktamadkan Majlis Kerja Tertinggi parti itu terlebih dahulu kata Set...
Suara Mahukan Umno Direformasi Dah Tak Kedengaran Kata Khaled

Suara Mahukan Umno Direformasi Dah Tak Kedengaran Kata Khaled

papar berkaitan - pada 2/1/2021 - jumlah : 167 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 1 44 pmSeorang pemimpin kanan Umno menyatakan rasa cemas apabila melihat proses pembaharuan dalam parti itu didakwanya kini tidak lagi berjalan seperti yang sepatutnya Naib Presiden Umno Mohamed Khaled N...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Filem Rebel Berontak Untuk Berotak

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Anak Ketua Polis Daerah Maut Tertembak Pistol Bapa Sendiri

Four Cylinder Fury A Honda Hornet Caf Racer From France

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Ikan Selar Kuning Berlado

How To Get Rid Of Iron In Well Water

Setiap Penyakit Pasti Ada Obatnya

Mahathir Sepatutnya Hadapi Sprm Seperti Anak Jantan

Blogger Atau Youtuber Lagi Best

Nostalgia On Demand Preloaded Consoles For Your Instant Gaming Fix