Pelik Suhakam Bercanggah Kerajaan Soal Keselamatan Kedaulatan Negara


Siti HafidahLindungi golongan pelarian ada limitasi tidak membuta tuli BANGI – Isu ‘ketidaksepakatan’ yang tercetus antara kerajaan dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM) mengenai perihal keselamatan dan kedaulatan negara menimbulkan tanda tanya.
Terdahulu, SUHAKAM mengecam beberapa kenyataan yang menggambarkan migran, pelarian dan pemohon suaka sebagai ancaman keselamatan.
Suruhanjaya itu menggesa kerajaan memberi komitmen untuk tidak menghantar pulang golongan terancam yang mencari perlindungan di Malaysia.
Sebaliknya, berjanji untuk melindungi dan menyediakan bantuan yang diperlukan oleh komuniti pendatang dan pelarian agar mereka dapat menjalani kehidupan dengan bermaruah, mampu mencari kerja, mendapat akses kepada pendidikan, penjagaan kesihatan dan tempat tinggal selagi mereka berada di negara ini.
Kenyataan SUHAKAM itu dikeluarkan selepas kerajaan melakukan operasi penahanan pendatang asing tanpa izin (PATI) yang digerakkan Kementerian Dalam Negeri (KDN) sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainudin menjelaskan, tindakan itu bertujuan memastikan golongan berkenaan mempunyai dokumen sah bagi tujuan vaksinasi.
Mengulas perkara itu, Pengerusi PEMBELA, Haji Aminuddin Yahaya berkata, inisiatif KDN serta pihak penguat kuasa seperti Jabatan Imigresen, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan seumpamanya yang sedang membuat operasi besar-besaran bagi mengesan PATI dan menghalang kemasukan PATI baharu wajar disokong.
Lebih-lebih lagi pada saat-saat genting negara sedang tenat dilanda wabak berjangkit – COVID-19 – ini, katanya.
“Sejak mula krisis kesihatan kerana penularan COVID-19, kita telah menghadapi pelbagai kesukaran kerana pendatang asing tanpa izin dan migran tanpa dokumen, lebih-lebih lagi mereka ini hidup dalam kelompok yang besar sesama mereka.
“Oleh kerana mereka ini tidak berdokumen, sangatlah susah untuk kerajaan menjejak sekali gus menguruskan mereka tatkala penularan wabak ini,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Dalam pada itu, Haji Aminuddin mengakui rakyat Malaysia menyokong kuat usaha ini kerana kegusaran yang timbul, lebih-lebih lagi banyak isu-isu lain yang pernah terjadi hasil daripada lambakan PATI di Malaysia.
“Desakan SUHAKAM supaya kerajaan tidak menghantar pulang migran-migran tidak berdokumen ini adalah sesuatu yang menghairankan.
“Seolah-olah mereka tidak sedar apa yang berlaku di lapangan walaupun mempunyai cawangan di seluruh negara dan staf yang ramai.
“Ya, saya bersetuju agar melindungi golongan pelarian tetapi ianya tidaklah secara membuta tuli sahaja, ada limitasinya. Jika negara kita sudah tidak mampu menampungnya, apa salahnya kita ambil langkah penyelesaian sebaliknya?,” katanya
Bahkan beliau yakin, kenyataan SUHAKAM mengenai pendatang asing tanpa izin dan migran pastinya menjadi sesuatu yang membangkitkan kemarahan rakyat.
Atas dasar itu, Haji Aminuddin berharap agar kerajaan melihat semula kedudukan SUHAKAM ini.
“Pastinya ada sesuatu yang tidak kena apabila agensi kerajaan sendiri tidak menyebelahi kerajaan dalam perihal keselamatan dan kedaulatan negara,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/pelik-suhakam-bercanggah-kerajaan-soal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Tumpu Isu Keselamatan Siber Pacu Ekonomi Negara Kata Pm

Kerajaan Tumpu Isu Keselamatan Siber Pacu Ekonomi Negara Kata Pm

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 182 hits
Menurut Muhyiddin mana mana negara tidak akan mampu untuk menangani masalah ancaman siber secara sendirian kerana ia tidak mengenal batas sempadan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Gambar Bernama Keselamatan siber perlu menjadi keutamaan set...
Mageran Langkah Ke Belakang Negara Ketika Ini Lebih Memerlukan Kerajaan Baharu Yang Berani Buka Parlimen

Mageran Langkah Ke Belakang Negara Ketika Ini Lebih Memerlukan Kerajaan Baharu Yang Berani Buka Parlimen

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 200 hits
Apa masalah kita di negara ini sekarang Jika boleh dihurai pendekkan antara masalah pokok negara kita sekarang ialah kegagalan PN sebagai kerajaan dan ketidakmampuan Mahiaddin Md Yasin selaku Perdana Menteri dalam mengurus negara memerangi ...
Satu Lagi Masalah Orang Melayu Siapa Suruh Serah Kedaulatan Negara Kepada Unhcr

Satu Lagi Masalah Orang Melayu Siapa Suruh Serah Kedaulatan Negara Kepada Unhcr

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 379 hits
Tuan tuan mula sekali sila baca berita bodoh berikut Kali ini saya setuju dan sokong Menteri KDN kita Hamzah Zainuddin membuat kritikan terhadap UNHCR Tetapi soalan besarnya kenapa kita layan sangat UNHCR ini Tutup saja pejabat mereka dan s...
Bekas Peguam Negara Jelaskan Kerajaan Tidak Tertakluk Di Bawah Gesaan Raja Melayu

Bekas Peguam Negara Jelaskan Kerajaan Tidak Tertakluk Di Bawah Gesaan Raja Melayu

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 180 hits
Bekas peguam negara Mohamed Apandi Ali berkata Yang di Pertuan Agong adalah tertakluk di nasihat perdana menteri di bawah Perlembagaan Persekutuan sebuah pandangan terbaru dalam beberapa siri perbahasan oleh bekas bekas pegawai kanan undang...
Nilai Semula Peranan Suhakam Demi Keharmonian Negara

Nilai Semula Peranan Suhakam Demi Keharmonian Negara

papar berkaitan - pada 19/6/2021 - jumlah : 230 hits
Kajian gender ketiga SUHAKAM melampaui norma masyarakat Kerajaan perlu segera menilai kewujudan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia demi keharmonian negara Menyuarakan desakan itu Presiden BERJASA Ustaz Haji Zamani Ibrahim berkata sekiranya kewuj...
Boleh Kah Peniaga Kita Bangkit Kembali Dengan Pelan Pemulihan Negara Yang Kerajaan Umumkan

Boleh Kah Peniaga Kita Bangkit Kembali Dengan Pelan Pemulihan Negara Yang Kerajaan Umumkan

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 360 hits
Sumber berita dan ringkasan dalam gambar ni dari Malay Mail15 haribulan Jun 2021 baru baru ni Perdana Menteri umumkan Pelan Pemulihan Negara untuk keluar dari kemelut Covid 19 Ada 4 fasa dalam pelan tersebut Peralihan dari satu fasa ke fasa...
Kepala Bkn Lempar Ke Tni Ad Dan Bnpt Soal Hasil Twk Kpk Disebut Rahasia Negara

Kepala Bkn Lempar Ke Tni Ad Dan Bnpt Soal Hasil Twk Kpk Disebut Rahasia Negara

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 149 hits
Lantas apabila ada pihak yang masih meminta instrumen dokumen tersebut jawab Bima pihaknya telah mencoba meminta ke Dinas Psikologi Angkatan Darat Akan tetapi berdasarkan instruksi Panglima TNI Marsekal Hadi Tjahjanto dokumen instrumental T...
Apa Lagi Yang Kerajaan Tunggu Soal Shahrir By Muhammad Azizul Osman

Apa Lagi Yang Kerajaan Tunggu Soal Shahrir By Muhammad Azizul Osman

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 138 hits
Shahrir Abdul Samad KUALA LUMPUR Sikap berdiam diri Kerajaan Perikatan Nasional mengenai sidang Parlimen terus dikritik veteran UMNO Tan Sri Shahrir Samad Menurut beliau apa lagi yang hendak ditunggu oleh kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams