Apa Lagi Yang Kerajaan Tunggu Soal Shahrir By Muhammad Azizul Osman





Shahrir Abdul Samad
KUALA LUMPUR – Sikap berdiam diri Kerajaan Perikatan Nasional (PN) mengenai sidang Parlimen terus dikritik veteran UMNO, Tan Sri Shahrir Samad.

Menurut beliau, apa lagi yang hendak ditunggu oleh kerajaan pimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah bertitah agar sidang Parlimen dibuka dengan kadar segera.

“PM dan kerajaan membisu. Kemudian, minggu lepas Istana Negara dan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja zahirkan pandangan untuk Parlimen bersidang “secepat mungkin”.

“PM pula umum akan tubuh jawatankuasa untuk teliti boleh kah Parlimen bersidang ni. Kedua-dua Yang di-Pertua Dewan Negara dan Dewan Rakyat dah keluar kenyataan bersama bahawa Parlimen boleh bersidang,” katanya dalam satu kenyataan di Facebook, hari ini.

Shahrir berkata demikian merujuk kepada kenyataan Yang di-Pertua Dewan Negara, Tan Sri Rais Yatim dan Yang di-Pertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar Azizan Harun bahawa kedua-dua mereka akan menghadap Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di Istana Negara, hari ini.

Bekas Ahli Parlimen Johor Bahru itu menambah, ini adalah kali kedua Azhar dan Rais menghadap Yang di-Pertuan Agong, berhubung sesi Parlimen.

“Kalau betul, ini kali kedua. Lebih seratus hari dulu, juga dah dipanggil mengadap. Lepas tu, Istana Negara keluar kenyataan YDPA bertitah Parlimen boleh bersidang semasa Darurat,” katanya lagi.

Semalam, Azhar Azizan dan Rais mencadangkan agar persidangan hibrid Parlimen diadakan pada akhir Ogos atau awal September.

Dalam cadangan itu, kedua-dua mereka turut menyatakan kerajaan perlu melakukan beberapa persiapan iaitu dari aspek perundangan, pentadbiran, teknikal, perolehan bekalan perlu diperkemaskan terlebih dahulu untuk memastikan persidangan secara hibrid itu berjalan lancar.

Sehubungan itu, satu sidang khas Parlimen akan diadakan awal Ogos dengan andaian semua aspek perundangan mengenai persidangan alternatif berkenaan dapat diselesaikan akhir Julai dan sekiranya ia diluluskan di peringkat Jawatankuasa Dewan dan Jawatankuasa Peraturan-Peraturan Mesyuarat.

Untuk rekod, minggu lalu Muhyiddin berkata, sebuah jawatankuasa yang dianggotai wakil kerajaan dan pembangkang telah dibentuk untuk meneliti aspek-aspek penting sebelum persidangan Parlimen diadakan.

Beliau memberikan komitmen keputusan pembukaan persidangan Parlimen akan diputuskan oleh kedua-dua pihak kerajaan dan pembangkang di dalam jawatankuasa berkenaan. 

 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/apa-lagi-yang-kerajaan-tunggu-soal.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Umno Nak Jatuhkan Kerajaan Sendiri Soal Shahidan

Kenapa Umno Nak Jatuhkan Kerajaan Sendiri Soal Shahidan

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 227 hits
agendadaily com4 7 2021Datuk Seri Shahidan Kassim tidak faham kenapa Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi boleh melanggar peraturan parti dengan menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim Ahli Parlimen Arau Datuk Seri Shahidan Kassim membaya...
Titah Tuanku Kerajaan Pn Jangan Tunggu Lama Lama

Titah Tuanku Kerajaan Pn Jangan Tunggu Lama Lama

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 211 hits
Titah Tuanku Kerajaan PN Jangan Tunggu Lama Lama Tajuk artikel ini saya pinjam daripada lagu popular kumpulan Sweet Charity Mohon izin Ramli Sarip dan bekas anggota Sweet Charity Lagu itu kita tahu merupakan nasihat kepada jejaka Bila sudah...
Makan Gaji Buta Dah Duduk Dalam Kerajaan Apa Hadi Buat Soal Pemimpin Amanah

Makan Gaji Buta Dah Duduk Dalam Kerajaan Apa Hadi Buat Soal Pemimpin Amanah

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 239 hits
June 20 2021 Terdahulu Presiden PAS Abdul Hadi Awang mengingatkan generasi muda kini supaya tidak mudah terpengaruh dengan muslihat dunia tanpa sempadan seperti yang dicanang kerajaan PH PETALING JAYA Nasihat Abdul Hadi Awang supaya generas...
Adab Berjiran Jika Kelaparan Tidak Perlu Tunggu Kerajaan

Adab Berjiran Jika Kelaparan Tidak Perlu Tunggu Kerajaan

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 159 hits
Adab berjiran jika kelaparan tidak perlu tunggu kerajaan Meruntun hati dan tidak dapat dibayangkan kepayahan apabila semakin ramai mengadu kelaparan rakyat yang prihatin tidak boleh berdiam diri dan sudah tiba masa untuk menjaga satu sama l...
Pelik Suhakam Bercanggah Kerajaan Soal Keselamatan Kedaulatan Negara

Pelik Suhakam Bercanggah Kerajaan Soal Keselamatan Kedaulatan Negara

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 132 hits
Lindungi golongan pelarian ada limitasi tidak membuta tuli BANGI Isu ketidaksepakatan yang tercetus antara kerajaan dan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia mengenai perihal keselamatan dan kedaulatan negara menimbulkan tanda tanya Terdah...
Buka Segera Parlimen Dan Kerajaan Yang Stabil

Buka Segera Parlimen Dan Kerajaan Yang Stabil

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 177 hits
NORMAN RADUANBerdasarkan kenyataan media saya cuba memahami ke Bawah Duli Tuanku dan Raja2 Melayu mahukan Parlimen dibuka semula dgn kadar segera Seri Paduka Baginda juga mahukan kerajaan yg lebih stabil Kerajaan yg stabil bagi pandangan sa...
Warganet Kecam Pelan Tak Realistik Kerajaan

Warganet Kecam Pelan Tak Realistik Kerajaan

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 97 hits
June 16 2021Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan ekonomi akan dibuka pada Fasa 2 apabila angka Covid 19 menurun ke paras bawah 4 000 PETALING JAYA Warganet tidak begitu ghairah dengan Pelan Pemulihan Negara oleh kerajaan dan penanda aras y...
Kerajaan Laksana 4 Fasa Pelan Pemulihan Negara

Kerajaan Laksana 4 Fasa Pelan Pemulihan Negara

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 256 hits
Pelan Pemulihan Negara yang diumumkan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam bertepatan dalam memastikan kerajaan dapat melaksanakan perancangan yang lebih tersusun mendepani pandemik COVID 19 Pensyarah Pusat Polisi Perdana Fakult...
Kerajaan Melayu Awal Di Alam Melayu

Kerajaan Melayu Awal Di Alam Melayu

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 646 hits
Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera SEJARAH TAHUN 4 UNIT 7 KERAJAAN MELAYU AWAL TAJUK KERAJAAN MELAYU AWAL DI ALAM MELAYU Standard Kandungan4 1 Kerajaan Melayu Awal Standard Pembelajaran4 1 1 Menamakan Kerajaan Melayu Awal di Alam Melay...
Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku

Perlis Tak Ada Airport Tapi Ada Flight