Pegawai Tinggi Dari Sabah Mangsa Pertama Kematian Covid 19 Berkaitan Parlimen


SEMUA yang berada dalam Parlimen semasa Sidang Khas Dewan Rakyat hujung bulan lalu, menjalani ujian saringan susulan terdapat kes positif Covid-19 di Parlimen.


Kementerian Kesihatan (KKM) mencatatkan kes kematian pertama Covid-19 melibatkan seorang pegawai tinggi kerajaan yang berkait dengan Sidang Mesyuarat Khas Parlimen pada 26 Julai sehingga 29 Julai lalu.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, kes kematian pertama yang baharu dikesan positif Covid-19 dengan ujian RT PCR pada 31 Julai lalu hadir semasa persidangan Dewan Rakyat.

“Pesakit adalah seorang pegawai tinggi kerajaan yang mempunyai sejarah hadir ke Parlimen dengan ujian saringan pra-Dewan Rakyat pada 23 Julai dan ujian RTK-Ag Self-Test Kit Saliva pada 29 Julai adalah negatif sebelum menunjukkan gejala pada 31 Julai.

“Susulan itu, ujian PCR mendapati pegawai tinggi kerajaan itu positif Covid-19 dengan nilai kitaran ambang 14.88. Keadaan beliau bertambah teruk dan dimasukkan ke hospital pada 4 Ogos 2021 tetapi keadaan beliau amat kritikal dan meninggal dunia semalam,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Dalam perkembangan berkaitan, Noor Hisham berkata, terdapat penambahan sembilan lagi kes berkaitan sidang Parlimen menjadikan keseluruhan kes dikesan adalah 97 kes.



Katanya, sembilan kes tersebut termasuk satu kes kematian, manakala bakinya iaitu empat kes kontak rapat kepada kes positif hasil saringan semasa Pra-Dewan Rakyat yang mana ia baru dilaporkan Pejabat Kesihatan Daerah dan dikesan positif menggunakan RTK Ag pada 23 Julai.

“Kesemua kes didapati bergejala ringan dan diberi Perintah Pengawasan dan Kawalan (HSO) di rumah malah semua mereka kini juga pulih dan mula bekerja setelah tamat HSO.

“Baki empat kes kontak rapat kepada kes positif hadir semasa persidangan Dewan Rakyat melibatkan satu kes mempunyai nilai kitaran ambang atau CT value RT PCR iaitu 19.62 manakala yang lainnya adalah di antara 32.76 sehingga 36.07,” katanya.

Tambahnya, enam kes sudah lengkap mendapat dua dos vaksin dan dua lagi kes adalah kanak-kanak iaitu kontak rapat kes yang belum layak mendapat vaksin.

“Hasil siasatan setakat ini mendapati walaupun kes-kes positif ini tidak mempunyai hubung kait antara satu sama lain kecuali kontak rapat, namun perkongsian bilik dan kemudahan asas seperti tandas, surau dan ruang makan oleh ramai individu memberi risiko kepada penularan jangkitan Covid-19 di Parlimen,” katanya.

Noor Hisham sebelum ini mendedahkan terdapat keseluruhan 85 kes positif dikesan berkaitan Sidang Mesyuarat Khas Parlimen yang diadakan selama empat hari bermula 26 Julai lalu. 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://sabahup2date.blogspot.com/2021/08/pegawai-tinggi-dari-sabah-mangsa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penularan Covid 19 Di 2 Tempat Kerja Punca Sabah Catat Kes Tinggi

Penularan Covid 19 Di 2 Tempat Kerja Punca Sabah Catat Kes Tinggi

papar berkaitan - pada 13/8/2021 - jumlah : 237 hits
Jurucakap perkembangan harian Covid 19 Sabah Datuk Masidi Manjun Kota Kinabalu Penularan wabak Covid 19 di dua tempat kerja menyebabkan jumlah kes harian di Sabah mengalami peningkatan melepasi angka 2 000 hari ini Jurucakap perkembangan ha...
Pemerintah Percepat Vaksinasi Di Daerah Alami Kasus Dan Kematian Covid 19 Paling Tinggi

Pemerintah Percepat Vaksinasi Di Daerah Alami Kasus Dan Kematian Covid 19 Paling Tinggi

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 224 hits
Vaksinasi pada bulan Agustus dan September nanti akan lebih ditingkatkan Sebab dua bulan tersebut Indonesia akan kedatangan vaksin
Ahli Parlimen Pegawai Hadiri Mesyuarat Pac Disahkan Positif Covid 19

Ahli Parlimen Pegawai Hadiri Mesyuarat Pac Disahkan Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 212 hits
MALAYSIA NOW Ahli Parlimen tersebut menghadiri prosiding PAC antara 26 dan 28 Julai lalu Kakitangan Parlimen dan ahli ahli Parlimen serta pengamal media diarah untuk melakukan ujian kendiri susulan terdapat kes positif Covid 19 melibatkan k...
Pegawai Parlimen Dr Mahathir Positif Covid 19

Pegawai Parlimen Dr Mahathir Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 269 hits
Bagaimanapun menurut pejabat Mahathir pegawai tersebut tidak bertemu dengan bekas perdana menteri itu Kakitangan Parlimen dan ahli ahli Parlimen serta pengamal media diarah untuk melakukan ujian kendiri susulan terdapat kes positif Covid 19...
Kematian Covid 19 3 Kali Lebih Tinggi Bagi Individu Belum Divaksin

Kematian Covid 19 3 Kali Lebih Tinggi Bagi Individu Belum Divaksin

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 180 hits
JAKARTA Kadar kematian akibat jangkitan Covid 19 dalam kalangan penduduk di Jakarta yang belum menerima suntikan vaksin didapati tiga kali lebih tinggi berbanding individu yang sudah divaksin Data terbaharu itu dikeluarkan oleh Kementerian ...
Malaysia Negara Dengan Kadar Kematian Covid 19 Paling Tinggi

Malaysia Negara Dengan Kadar Kematian Covid 19 Paling Tinggi

papar berkaitan - pada 9/8/2021 - jumlah : 197 hits
Malaysia negara dengan kadar kematian Covid 19 paling tinggi Najib Malaysia adalah negara yang tergolong dalam kelompok paling tinggi kematian akibat Covid 19 kata bekas perdana menteri Najib Razak Jelasnya semalam saja Malaysia berada di t...
Kematian Akibat Covid Tinggi Garut Berlakukan Sistem Ganjil Genap

Kematian Akibat Covid Tinggi Garut Berlakukan Sistem Ganjil Genap

papar berkaitan - pada 7/8/2021 - jumlah : 273 hits
Pemberlakuan rekayasa ganjil genap dikecualikan untuk kendaraan bertanda khusus yang membawa penyandang disabilitas ambulance mobil jenazah kendaraan tenaga kesehatan yang bertugas kendaraan pemadam kebakaran
Doktor Bidas Ahli Parlimen Ph Desak Guna Ivermectin Rawat Covid 19

Doktor Bidas Ahli Parlimen Ph Desak Guna Ivermectin Rawat Covid 19

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 219 hits
AGENDA DAILY Menteri Kesihatan Dr Adham Baba menjelaskan penggunaan Ivermectin bagi merawat pesakit Covid 19 belum dibenarkan Tindakan Ahli Parlimen pembangkang yang mendesak Kementerian Kesihatan meluluskan penggunaan ubat antiparasit Iver...
Kecekapan 17 Bulan Kerajaan Pn Kes Kematian Di Luar Hospital Akibat Covid 19 Melonjak

Kecekapan 17 Bulan Kerajaan Pn Kes Kematian Di Luar Hospital Akibat Covid 19 Melonjak

papar berkaitan - pada 17/8/2021 - jumlah : 184 hits
Oleh FAZLI RADZI August 17 2021Bekas Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Dzulkefly Ahmad berkongsikan data jumlah kes kematian di luar hospital akibat jangkitan Covid 19 malam tadi Ahli Parlimen Kuala Selangor itu berpendapat jumlah kematian te...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan