Pdf Lynas Fuziah Di Gesa Hentikan Permainan Persepsi Gara Gara Takutkan Bayang Sendiri


 

KUANTAN - Rata-rata warga bandaraya ini yang ditemui menggesa semua pihak terutamanya Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh tidak terus bermain dengan persepsi untuk menakutkan rakyat dalam isu Lynas.
Ahli Parlimen Kuantan itu sebenarnya tidak jujur ketika memberi alasan mengapa operasi kilang nadir bumi, Lynas Corporation Ltd. (Lynas) di Gebeng masih diteruskan pada era pemerintahan Pakatan Harapan (PH).
Di awal kewujudan kilang  itu dulu, Fuziah antara individu  yang bermati-matian menentang. Bukan itu sahaja, himpunan demi himpunan telah diadakan baik di Kuantan mahu pun di Kuala Lumpur, dicetuskan oleh beliau.
Rakyat diminta percaya akan bahaya bahan radioaktif yang akan dihasilkan dari sisa-sisa bahan nadir bumi dari kilang Lynas di Gebeng dekat sini.
Maka ramailah yang berhimpun dan bangkit menentang Lynas. Namun, selepas kilang Lynas beroperasi, kita tidak mendengar ada warga Kuantan yang mati terkena bahan radioaktif.
Persepsi yang dimainkan telah memberi kesan terhadap sokongan rakyat kepadanya, Fuziah menang bergaya pada PRU-14 yang lalu. Malah beliau sudah tiga penggal menang di kerusi Parlimen Kuantan, walau pun beliau tidak bermastautin di sini.
Sokongan rakyat Kuantan terutamanya kaum Cina terhadap Fuziah cukup hebat hingga siapa sahaja yang menentang beliau pasti akan tumbang. Hatta pada pertemuan tiga penjuru dan PAS sudah tidak lagi bersama Pakatan Harapan (PH) pada PRU-14 lalu.
Namun, agak menghairankan dikala Fuziah dan lain-lain aktivis Save Malaysia Stop Lynas (SMSL) berjuang dengan luar biasa hebat, sebab ada yang sanggup jalan kaki dari Kuantan ke Kuala Lumpur ikut jalan lama. Tiba-tiba bila PH sudah jadi kerajaan dan mempunyai kuasa, mereke pula membenarkan Lynas terus beroperasi.
Pada awalnya, nampak seperti kilang terbabit dihalang meneruskan operasi mereka di negara ini. Lesen Lynas digantung, kita jangka akan dibatalkan sebab Fuziah ada dalam kabinet, dan di parlimen sebelah kerajaan. Namun, 22 bulan memerintah Lynas tetap beroperasi macam biasa.
Malah, mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri mendakwa Lynas dibenar meneruskan operasi demi ekonomi dan menjaga nama baik negara ini untuk pelaburan berskala besar (billon).
Di mana Fuziah? Kenapa pemimpin ini tidak bangkit menentang pendirian  PM ketika itu? Kenapa tak gerakkan 'Himpunan Hijau' bersama NGO Save Malaysia Stop Lynas (SMSL). Kenapa membiarkan diri merelakan Lynas terus beroperasi. Walhal dengan jawatan dalam kabinet, beliau lebih mudah menyatakan penentangannya.
Apakah kerana jawatan Timbalan Menteri maka Fuziah 'pejam mata' dengan apa saja kenyataan yang dibuat oleh Tun Mahathir pasal Lynas. Benar, beliau ada bersuara dalam laman sosial dan beberapa media. Namun, himpunan bagi mendesak kerajaan PH batalkan lesen operasi Lynas langsung tidak kelihatan. Adalah kelompok kecil yang sesekali berbunyi di pintu masuk ke bangunan parlimen.
Inilah yang memusykilkan rakyat marhaen, Fuziah hanya berani bersuara lantang bila kerajaan itu adalah lawan mereka. Namun, bila kerajaan PH yang turut melibatkan Parti Keadilan Rakyat (PKR), beliau terpaksa diam dan takut untuk bangkit bersuara.
Kini selepas setahun PH tumbang, barulah Fuziah bersuara semula. Kali ini isu yang dimainkan iaalah soal kemudahan Pelupusan Kekal (Permanent Disposal Facility, PDF) Lynas di Bukit Ketam. Kononnya tidak mengikut SOP yang telah ditetapkan. Kononnya, PDF itu akan mencemarkan air sungai yang mengalir ke loji air untuk warga Bandaraya Kuantan.
Maka muncullah pakar-pakar alam sekitar yang menyokong kenyataan Fuziah itu. Berbagai hujjah dan juga alasan yang diberikan bagi menghalang pembinaan PDF itu dilokasi yang telah ditetapkan.
Tidak cukup dengan itu, isu kontraktor bagi menguruskan kesemua projek PDF termasuk rekaan, pembinaan dan operasinya di Bukit Ketam iaitu Gading Senggara Sdn Bhd  (GSSB) pula dipertikaikan. Kononnya syarikat itu tidak layak, tidak berwibawa dan ada kaitan dengan kerabat raja Pahang. Apakah kerana sahamnya dimiliki oleh kerabat raja maka GSSB tidak layak untuk menjadi kontraktor Lynas?
Walhal GSSB ialah ahli Kumpulan Syarikat Gading yang mana perniagaannya termasuk aeroangkasa, pertahanan, maritim, pembangunan, pembinaan, komoditi tenaga, dagangan, minyak dan gas. GSSB juga merupakan pemegang konsesi yang dilantik oleh kerajaan dengan lesen untuk pelupusan sisa industri bagi kawasan pantai timur Semenanjung Malaysia.
Bagi memuaskan hati Fuziah, Pemangku Raja Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah telah melepaskan 50 peratus pegangan saham dalam GSSB. Manakala Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Gading Group Johari Harun, yang juga Naib Ketua UMNO Bahagian Bentong turut melepaskan 40 peratus pegangan saham dan jawatan pengarah syarikat dalam GSSB.
Apa lagi yang Fuziah mahu dan memuaskan hatinya?. Konon mahu Lynas bawa pulang sisa  bahan radioaktif ke Australia barulah beliau redha gamaknya. Namun sedarkah Fuziah, bertahun-tahun beliau menentang Lynas sejak dari zaman kerajaan Barisan Nasional (BN) lagi. Maka sepatutnya bila BN tumbang dan PH berkuasa, beliau sepatutnya menggunakan peluang untuk. menghalang operasi Lynas itu diteruskan, batalkan lesen mereka. Barulah isu ini akan selesai. Namun, beliau sendiri tunduk dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir ketika itu maka usahlah disalahkan pihak lain pula dengan sekali lagi bermain persepsi.
Mana mungkin pemaju bina taman perumahan yang sudah diluluskan, tiba-tiba ada beberapa orang seperti Fuziah menentang kolam oksidasi (najis kumbahan) dibina di lokasi berhampiran pejabat pemaju perumahan terbabit kerana tidak mahu bau busuk mengganggu penduduk.
Sudah pastilah kolam oksidasi (kumbahan) dibina berhampiran kawasan perumahan itu dan menjadi tugas Indah Water Konsortium (IWK) untuk memastikan ia dikawal selia dengan baik dan tidak memudaratkan.
Samalah dalam isu Lynas, kilang dibenarkan di Malaysia maka segala bahan berkaitan kilang itu sudah pasti akan dimusnahkan di sini. Kilang Lynas di Gebeng mungkin kurang sesuai dan menjadi isu, maka Bukit Ketam yang jaraknya lebih 30 kilometer dari sini dipilih menjadi tapak perlupusannya.
Dengan teknologi yang ada, maka berilah peluang kontraktor yang dilantik iaitu Gading Senggara Sdn Bhd menjalankan tugas. Ada sebarang masalah GSSB pasti merujuk kepada Lynas itu sendiri.
Malah Kerajaan Negeri Pahang  juga bersetuju Bukit Ketam  dijadikan lokasi pembangunan Tapak Pelupusan Kekal (PDF) kilang pemprosesan nadir bumi Lynas Malaysia Sdn Bhd (Lynas). Difahamkan keputusan memilih tapak itu juga telah diputuskan oleh Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB), agensi di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI).
Maka, sebagai rakyat marhaen anda juga harus memahami isu yang dimainkan oleh Fuziah kali ini. Bayangkan jika PH masih berkuasa hari ini, apakah Fuziah mahu menentang keputusan yang dibuat oleh kerajaan? Sudah pasti situasi berbeza, tambahan pula pilihan raya umum ke-14 sudah hampir menjelang tiba. Inilah masanya Fuziah mencari isu bagi memastikan pengundi beliau tidak beralih arah.
Tapi, ingatlah Fuziah dalam pada anda sibuk bermain persepsi kepada rakyat mungkin anda juga boleh ditimpa sakit berbahaya yang boleh membawa maut seperti barah (kanser). Tidak semestinya ia datang dari Lynas.
Jika 20 atau 30 akan datang ada kes, maka sudah pastilah kerajaan akan datang punyai penawarnya. Samalah dalam isu pandemik Covid-19. Dulu kita hanya takut dengan prnyakit AIDS yang tiada ubatnya. Kini muncul Covid-19 dan sudah ada pula vaksinnya. Tirak perlulah kita berterusan menakutkan rakyat. Masa akan datang mungkin sudah ada vaksin jika berlaku kejadian yang ditakuti oleh Fuziah itu sebenarnya. Usahlah terus bermain dengan senetimen 'takut kepada bayang-bayang sendiri' dan cuba pila menakukkan orang lain yang tidak bersalah. #PDO
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://feedproxy.google.com/~r/blogspot/LWFdy/~3/1J8MYFzr3vo/pdf-lynas-fuziah-perlu-hentikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mp Gesa Rakyat Bantah Tapak Pelupusan Lynas Di Kuantan

Mp Gesa Rakyat Bantah Tapak Pelupusan Lynas Di Kuantan

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 235 hits
Rakyat Malaysia harus berganding bahu bagi membantah cadangan pembinaan tapak pelupusan kekal Lynas dan tapak pelupusan sisa berjadual industri pelbagai kategori seluas 202 hektar di Bukit Kuantan Pahang Ahli Parlimen Bentong Wong Tack meng...
Hentikan Ujian Calitan Dubur Rakyat Kami Alami Kesakitan Psikologi Jepun Gesa China Berhenti Seksa Rakyatnya

Hentikan Ujian Calitan Dubur Rakyat Kami Alami Kesakitan Psikologi Jepun Gesa China Berhenti Seksa Rakyatnya

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 254 hits
The ReporterJepun menggesa pihak kesihatan China berhenti melakukan anal swab test Covid 19 ke atas rakyatnya di negara itu kerana prosedur tersebut boleh menyebabkan kesakitan psikologi kata jurucakap Kerajaan Jepun semalam Ketua Setiausah...
Pdf Lynas Berhati Hati Tuduhan Liar Jangan Terpedaya Momokan Radiasi Maut Untuk Undi

Pdf Lynas Berhati Hati Tuduhan Liar Jangan Terpedaya Momokan Radiasi Maut Untuk Undi

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 188 hits
KUANTAN Semua pihak dinasihatkan supaya berhati hati dengan tuduhan liar terhadap syarikat Gading Sengara Sdn Bhd dalam isu kemudahan Pelupusan Kekal bagi sisa penulenan air larut lesap daripada kilang nadir bumi Lynas Advanced Materials Pl...
5406 Hentikan Perpecahan Kaum Sendiri Kenyataan Akhbar Ppim 16 02 2021

5406 Hentikan Perpecahan Kaum Sendiri Kenyataan Akhbar Ppim 16 02 2021

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 185 hits
Kuala Lumpur 16 Feb Persatuan Pengguna Islam Malaysia mahu kaum Melayu di negara ini mengabaikan cubaan memecahbelahkan mereka Ia amat menyedihkan apabila perpecahan yang berlaku adalah di kalangan kaum Melayu sendiri Ketua Aktivis PPIM Nad...
Lynas Pdf Contaminating Water Source Is A Crime Environmental Lawyers

Lynas Pdf Contaminating Water Source Is A Crime Environmental Lawyers

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 184 hits
Environmental lawyers have raised their concerns on the Lynas permanent disposal facility as contaminating water supply by radioactive or toxic substances is considered a criminal offence Under Section 121 of the Water Supply Services Indus...
Huawei Dilaporkan Merancang Memperkenalkan Kereta Elektrik Berjenama Sendiri

Huawei Dilaporkan Merancang Memperkenalkan Kereta Elektrik Berjenama Sendiri

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 136 hits
Huawei kini dilaporkan sedang merancang untuk memperkenalkan kereta elektrik dibawah jenama mereka tersendiri seawal tahun ini Langkah ini akan mengalih fokus Huawei daripada arena telefon pintar yang terkesan halangan dagangan oleh pihak k...
Jadilah Mak Yang Malas Biar Anak Buat Sendiri Umur 2 Tahun Patut Pandai Buat Kerja Rumah Yang Senang

Jadilah Mak Yang Malas Biar Anak Buat Sendiri Umur 2 Tahun Patut Pandai Buat Kerja Rumah Yang Senang

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 250 hits
Ala dia kecik lagi nak ajar tunggulah umur dia 10 tahun Baru dia faham Sebenarnya nak ajar anak tanggungjawab tak perlu tunggu umur dia lebih 10 tahun Anak kecil pun dah boleh di latih untuk buat beberapa perkara yang simple sesuai mengikut...
Lelaki Potong Anu Sendiri

Lelaki Potong Anu Sendiri

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 149 hits
Berita Lama AgensiCosta del Sol Sepanyol Seorang lagi lelaki ditemui dengan kemaluannya terputus di negara ini apabila polis mendapati seorang lelaki berkeliaran sambil memegang dan menggoyang goyangkan zakarnya yang sudah dipotong di Benal...
Saya Sengaja Menunggu Pengesahan Pengkhianatan Ini Sebelum Menulis Dan Maaf Kali Ini Saya Akan Mengkritik Parti Sendiri

Saya Sengaja Menunggu Pengesahan Pengkhianatan Ini Sebelum Menulis Dan Maaf Kali Ini Saya Akan Mengkritik Parti Sendiri

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 178 hits
Dalam Program Himpunan Muafakat Pemuda Keadilan Malaysia pada 31 Oktober 1999 saya yang entah siapa siapa ketika itu tidak dikenali orang pun telah naik ke pentas berucap setelah tiga kali panggilan untuk wakil Pahang naik ke pentas tidak b...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City