Pau Dulu Dan Sekarang


 

Artikel ini bukan mengenai pau daging, pau ayam, mahu pun pau kaya. Ini bukan promosi juadah buka puasa kerana Ramadan hampir tiba. Ini mengenai Perhimpunan Agung Umno atau singkatnya, PAU.
PAU secara tradisi pentas mencetus agenda yang mempunyai impak terhadap orang Melayu yang memerlukan bantuan dan pembelaan. Khususnya berhubung sosio ekonomi dan kebajikan.
Waktu Perikatan dan kemudian Barisan Nasional yang tulang belakangnya Umno, memerintah negara, begitulah keadaannya. Secara am, ada juga perkara “pelik” berlaku. Namun bukan yang “pelik” menjadi tumpuan penulisan ini.
Tumpuan terhadap agenda Melayu. Itu lah yang saya selaku wartawan nampak ketika mengikuti perkembangan Umno dan membuat liputan PAU ketika presidennya 0Dr Mahathir Mohamad, Abdullah Ahmad Badawi, dan Najib Razak.
Sekarang PAU nampaknya lain pula. Jika Umno mahu mengutarakan ide membantu orang Melayu seharusnya ia dilakukan pada PAU yang baharu berlalu, kerana negara masih terhoyong-hayang akibat Covid-19 .
Namun sebelum berbicara lanjut mengenai PAU zaman ini kita imbau PAU zaman lalu bersama wartawan veteran Zin Mahmud, yang pernah mengikuti perjalanan Umno secara dekat dan meliputi PAU secara menyeluruh terutamanya ketika beliau bertugas di akhbar Utusan Malaysia milik Umno .
“Umumnya PAU dulu fokus pada membincangkan isu-isu orang Melayu dan nasional berhubung dengan dasar dan pelaksanaan kerajaan,” kata Zin. Benar. Seperti dikatakan tadi, itu zaman Umno mengemudi Perikatan dan BN memerintah negara.
Kata Zin lagi, PAU merupakan lanjutan Kongres Melayu yang membawa kepada Umno sebelum Merdeka. “Dari resolusi PAU ia akan dibawa ke mesyuarat BN dan Kabinet untuk dilaksana,” kata beliau.
Di samping itu menurut Zin, PAU menjadi medan untuk mengkritik pembangkang dan ada kalanya membawa kepada tindakan menekan pembangkang. Ini kita sudah lihat pada PAU zaman lalu. Serangan, tekanan, dan tindakan keras ke atas DAP dan PKR khususnya .
Pada PAU tempoh hari serangan tertumpu kepada Bersatu walaupun parti itu duduk dalam kerajaan pimpinan Ismail Sabri Yaakob, yang juga Naib Presiden Umno. Tiada tindakan keras ke atas Bersatu kerana mungkin Menteri Dalam Negeri disandang orang Bersatu?
Atau Ismail selaku ketua kerajaan tidak setuju? Bukan rahsia Bersatu (dan juga PAS yang duduk dalam Perikatan Nasional) ‘senang’ dan menerima Ismail Sabri meskipun Umno bersengketa dengan mereka.
Kritikan dan serangan juga dilancar ke atas PAS pada PAU tahun ini. Meskipun tahun lalu PAS disanjung kerana telah bersama Umno menubuhkan Muafakat Nasional. Kini MN hampir mati. Maklumlah Umno dan PAS nampaknya “berperang” sudah.
Kata Zin lagi, apabila ada krisis dalaman terutama ketika ada pertandingan, PAU menjadi medan menghentam pihak lawan. (Izinkan saya mencelah. “Menghentam pihak lawan” khususnya yang mencabar kepimpinan).
“Ia berlaku pada zaman Datuk Harun mencabar kepimpinan, Ku Li lawan Musa, Anwar lawan penentangnya” kata Zin.
Beliau merujuk Harun Idris, Menteri Besar Selangor dan Ketua Pemuda Umno tahun 70-an. Ku Li lawan Musa ialah “pertempuran” sengit antara Tengku Razaleigh Hamzah dengan Musa Hitam merebut jawatan Timbalan Presiden Umno pada 1981 dan 1984. Manakala “Anwar lawan penentangnya” merujuk kepada ketika Anwar Ibrahim berlawan dengan musuh politiknya dalam Umno sebelum dipecat pada 1998.
Izin saya menambah. Krisis dalaman Umno terjadi pada 1987 ketika Tengku Razaleigh bergabung dengan Musa mencabar gandingan Mahathir dan Ghaffar Baba. Pertempuran yang amat parah yang menyaksikan Umno berpecah.
Itu zaman lampau. Seperti dikatakan tadi sejak kebelakangan PAU “berwajah” lain.
“Apabila Umno hilang kuasa mereka tak dapat terima keadaan ini. Maka tumpuan mereka adalah mendapatkan kembali kuasa penuh. Mula-mula dalam PAU mereka berpakat dengan PAS untuk menjatuhkan PH. Dah PH, mereka nak jatuhkan PN pulak. Bila PN dah jatuh, mereka nak kuasai kerajaan sepenuhnya melalui PRU segera setelah menang besar di Melaka dan Johor,” menurut Zin. Sekali lagi betul apa yang dikata beliau.
PAU tempoh hari hanya beri tumpuan kepada PRU dan menekan atau mendesak Ismail supaya mohon perkenan Yang di Pertuan Agong bubar Parlimen untuk membolehkan PRU15 diadakan segera .
Lalu PAU tidak lagi ikut tradisi mengutarakan agenda Melayu. Tidak ada cakap mengenai “isu-isu orang Melayu dan nasional berhubung dasar dan pelaksanaan kerajaan” seperti dinyatakan Zin tadi.
Tidak ada resolusi pro-Melayu daripada PAU untuk dibawa ke Kabinet untuk dilaksanakan seperti amalan dulu-dulu. Secara peribadi saya berpendapat sebenarnya yang diharapkan ialah cadangan pro-rakyat – membantu semua bangsa tetapi diakui orang Melayu yang paling terkesan akibat pandemik.
Sebaliknya yang ada dan didengari daripada presiden ke perwakilan pro-presiden ialah cakap-cakap mengenai perlunya PRU diadakan segera. Kita tahu rentak PAU ditentukan pucuk pimpinan tertinggi parti.
Maka timbullah kata-kata seperti “you are sleeping with the enemy“ dan “strike while the iron is hot”. Istilah Inggeris yang ditujukan kepada Ismail yang hanya beberapa minggu lalu mengarahkan perwakilan Malaysia menggunakan Bahasa Melayu apabila berucap di persidangan luar negara demi memperkasakan Bahasa Kebangsaan.
Malah, Ketua Puteri Umno tergamak menggunakan anatomi lelaki dan bersuara lantang menggunakan juga Bahasa Inggeris, “our balls are bigger than yours”. Makna dalam bahasa lembut Puteri Umno mendakwa mereka lebih jantan daripada jantan.
Sebenarnya bak kata wartawan A Kadir Jasin, “kata orang-orang yang tahu, bola besar yang dirujuk oleh Zahia Zarik Khan itu bertujuan mencabar Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob supaya mengadakan PRU lebih awal”.
Ramai yang menyifatkan kata-kata itu kurang ajar dan biadap terhadap seorang yang lebih tua daripada orang yang mengeluarkan kata-kata itu. Mereka sedih malah marah kerana ia dilakukan oleh seorang pemimpin muda Umno, parti Melayu-Islam yang menggelar dirinya pejuang dan pembela bangsa dan agama.
Persoalan penting ialah adakah presiden parti malah pimpinan tertinggi Umno merestui gelagat Ketua Puteri Umno itu? Jika tidak restu adakah mereka sudah menegur atau menasihati beliau? Atau ambil tindakan mungkin?
Apa pun, mungkin oleh kerana tidak ada ‘desakan’ untuk program membantu rakyat dibawa secara jelas oleh pimpinan tertinggi di PAU, maka Ismail sendiri ‘terpaksa’ mengumumkan langkah-langkah yang diambil oleh kerajaannya untuk meringankan beban rakyat terutama pada waktu mencabar ini.
Contohnya, pengeluaran khas KWSP, insurans keluarga miskin, juga pampasan kepada keluarga Muhammad Adib anggota bomba yang meninggal dunia pada insiden di kuil berdekatan Subang Jaya pada 2018.
Seperti dipaparkan pada artikel saya yang lalu, mungkin Ismail sedang berkempen menjelang PRU. Apa pun, nampaknya beliau terpaksa menggalas tanggungjawab memacu agenda Melayu dan rakyat umumnya pada PAU lalu, kerana presiden tidak atau kurang berbuat demikian.
Mungkin tindakan Ismail itu dilihat berkempen untuk Umno-BN? Atau untuk sendiri? Atau kerajaan pimpinannya? Waullahualam. Namun jika ada pujian pun, berhubung langkah-langkah yang diumumkan itu tentunya ia ditujukan kepada kerajaan pimpinan Perdana Menteri dan bukan kepada PAU.
Walaupun tidak ada resolusi desak PRU15 diadakan seger pada PAU tempoh hari, yang jelas, kata Zin “PAU kali ini adalah untuk pembubaran Parlimen.
Saya melihat agenda khusus untuk membela Melayu dan rakyat amnya pada PAU nampak terabai dalam keghairahan pimpinan tertinggi Umno mahu PRU disegerakan untuk mencapai kemenangan majoriti besar yang tentunya akan menguatkan kedudukan Presiden dan timnya.
Ini andainya Umno menang PRU15. Persoalannya akan menang? Pasti? - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/03/pau-dulu-dan-sekarang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dulu Tak Pandang Sekarang Nyanyi Siap Tarik Muka Mommy Daddy Dr Say Bangga Perkembangan Luar Biasa Anak

Dulu Tak Pandang Sekarang Nyanyi Siap Tarik Muka Mommy Daddy Dr Say Bangga Perkembangan Luar Biasa Anak

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 124 hits
Doktor selebriti Dr Say Shazril kini boleh menarik nafas lega bila melihat perubahan sulungnya yang disahkan mempunyai mild autism Selepas beberapa sesi terapi bersama pakar ternyata Aezriel atau lebih manja dipanggil Ace menunjukkan perkem...
Buasir Otak Tv Ibu Bapa Penjaga Jumpa Cikgu Dulu Vs Sekarang

Buasir Otak Tv Ibu Bapa Penjaga Jumpa Cikgu Dulu Vs Sekarang

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 242 hits
Beza ibu bapa penjaga zaman dulu bila berjumpa cikgu dengan ibu bapa penjaga zaman sekarang Jom tonton animasi ini
Dari Dulu Sampai Sekarang Tok Ti Tersangat Terpaling Comel Puji Elly Mazlein Pada Siti Nurhaliza

Dari Dulu Sampai Sekarang Tok Ti Tersangat Terpaling Comel Puji Elly Mazlein Pada Siti Nurhaliza

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 170 hits
Artis versatil Elly Mazlein atau lebih mesra disapa Kak Lina Pom Pom meluahkan rasa teruja apabila dapat bekerjasama dengan penyanyi terkenal Datuk Seri Siti Nurhaliza Elly diundang sebagai Juri Pedas pada malam kemuncak Big Stage 2022 pada...
Dulu Kena Rotan Sekarang Dah Tak Boleh Didik Anak Ikut Zaman Contohi Cara Rasullullah

Dulu Kena Rotan Sekarang Dah Tak Boleh Didik Anak Ikut Zaman Contohi Cara Rasullullah

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 118 hits
Mendidik anak di zaman ini bukanlah satu tugas yang mudah untuk digalas Dalam dunia serba mencabar ditambah dengan kecanggihan teknologi hari ini menjadikan tugas kita sebagai mak dan ayah bertambah payah Anak mengamuk tidak dengar kata dan...
Tu La Takiri Hang Pun Dapat Habuan Juga Dulu Dok Kutuk Orang La Ni Hang Kena Dengan Kawan Kawan Dalam Parti Agama Ni

Tu La Takiri Hang Pun Dapat Habuan Juga Dulu Dok Kutuk Orang La Ni Hang Kena Dengan Kawan Kawan Dalam Parti Agama Ni

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 131 hits
Samsuri kata Pas tak akan pujuk Khairuddin kerana keluar partiMarch 17 2022 PAS menganggap tindakan Khairuddin Aman Razali meninggalkan parti itu mulai kelmarin sebagai hak peribadi ahli parlimen Kuala Nerus berkenaan Naib Presiden PAS Ahma...
Nampaknya Umno Cepat Sedar Bila Berkawan Dengan Pas Sebelum Kena Kencing Dengan Pak Lebai Lebih Baik Kencing Lebai Dulu

Nampaknya Umno Cepat Sedar Bila Berkawan Dengan Pas Sebelum Kena Kencing Dengan Pak Lebai Lebih Baik Kencing Lebai Dulu

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 149 hits
MOHD AFFENDI ABASBila PAS berkawan dengan PNgkhianat Muafakat pun berkecai Bukan sekali tapi dah berkali kali Kalau masih ada yang nak bersama dengan PAS lagi Berhati hati lah PAS sekarang bukannya PAS yang memperjuangkan Islam tapi Parti A...
Kerusi Makan Bayi Boleh Jadi Pembawa Virus Jangan Terus Letak Anak Bila Makan Di Luar Kena Buat Perkara Ini Dulu

Kerusi Makan Bayi Boleh Jadi Pembawa Virus Jangan Terus Letak Anak Bila Makan Di Luar Kena Buat Perkara Ini Dulu

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 320 hits
Bila bawa anak makan di restoran atau kedai makan kadang lupa terus letak anak tanpa sedar ada mungkin ada virus atau bakteria Sebaiknya anda mencuci menggunakan wipe atau tisu basah dahulu sebelum menggunakan kerusi makan bayi Ini bukan sa...
Remy Ishak Belum Sedia Timang Anak Takut Terkenan Watak Benci Kanak Kanak Bertenang Dulu Sehingga Habis Drama

Remy Ishak Belum Sedia Timang Anak Takut Terkenan Watak Benci Kanak Kanak Bertenang Dulu Sehingga Habis Drama

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 531 hits
MEMBAWA watak sebagai Zafran iaitu seorang lelaki panas baran dan tidak suka dengan anak kecil membuatkan Remy Ishak bimbang jika sikap tersebut melekat pada dirinya apabila bergelar bapa Kata Remy atau nama sebenarnya Mohammad Zalimie Isha...
Bayi Tidur Lasak Ada Risiko Nak Jatuh Katil Ibu Ayah Jangan Panik Buat 5 Perkara Ni Dulu

Bayi Tidur Lasak Ada Risiko Nak Jatuh Katil Ibu Ayah Jangan Panik Buat 5 Perkara Ni Dulu

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 139 hits
Kejadian bayi jatuh dari katil memang sering kita dengar kadang memang dah buat kubu dengan bantal di sekeliling anak yang tidur tapi kejadian jatuh katil masih lagi berlaku Bila anak jatuh katil mak ayah tentunya tak keruan Tak tahu apa na...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live