Bayi Tidur Lasak Ada Risiko Nak Jatuh Katil Ibu Ayah Jangan Panik Buat 5 Perkara Ni Dulu


Kejadian bayi jatuh dari katil memang sering kita dengar. kadang memang dah buat kubu dengan bantal di sekeliling anak yang tidur tapi kejadian jatuh katil masih lagi berlaku.
Bila anak jatuh katil mak ayah tentunya tak keruan. Tak tahu apa nak buat risau ada kecederaan yang tidak nampak dengan mata kasar. Jangan panik dan ikut lima langkah penjagaan ini.
Di Malaysia, boleh dikatakan kebanyakan bayi tidur bersama ibu bapanya. Keadaan ini berbeza dengan negara luar yang kerap mempraktikkan tidur berasingan sejak dari bayi.
Jadi, isu bayi jatuh katil, khususnya katil dewasa adalah perkara yang sering berlaku.
Sama ada anda melihat dengan sendiri si manja terjatuh dan bergegas cuba menyelamatkan mereka, atau hanya sedar selepas dengar bunyi terjatuh, ia sudah tentu membuatkan anda rasa bersalah.
Dalam keadaan panik, persoalan paling utama akan menerjah fikiran anda, “Apa yang perlu anda lakukan?”
Bayi jatuh katil, ini 5 langkah penjagaan ibu perlu buat
Terjatuh dari katil dewasa bukan sahaja boleh menjejaskan keadaan si manja akibat hentakan ke lantai, namun wujud risiko bahaya lain.
Bayi anda mungkin terjatuh ke atas barang-barang seperti timbunan pakaian atau beg plastik.
Sekiranya si manja terjatuh dari katil, lakukan langkah penjagaan ini dengan segera:

#1. Angkat dengan segera
Jatuh sudah tentu akan memberi impak sakit kepada individu yang mengalaminya, tanpa mengira usia.
Apabila si manja jatuh, mereka pastinya akan terkejut dan menangis. Tambah mengejutkan bayi jika anda turut menjerit saat melihat mereka terjatuh.
Jadi perkara paling penting untuk anda lakukan adalah segera angkat dan mendukung mereka. Berikan kucupan dan usaplah badan si manja untuk membantu menenangkan diri mereka.
#2. Periksa badan
Apabila keadaan bayi jatuh katil sudah tenang, anda disarankan untuk memeriksa bahagian kepala dan badan si manja.
Ini bagi melihat jika terdapat sebarang kecederaan, benjolan, pendarahan, luka atau calar.
Jangan pula anda terus memeriksa badan si manja saat mereka masih lagi menangis, atau ia hanya menjadi kerja yang sia-sia kerana anda akan berdepan kesukaran untuk melakukannya.
Sekiranya terdapat benjolan, anda boleh cuba untuk merawatnya dengan merendamkan sehelai kain bersih dengan air suam dan dituamkan di bahagian tersebut.
Sebaiknya, elakkan daripada menggunakan sebarang minyak atau krim, kerana wujud risiko untuk si manja mengalami kerengsaan kulit.
Jika terdapat luka berdarah, lap dan tekankan bahagian tersebut dengan kain bersih selama 10 minit.
Sekiranya pendarahan berterusan dan tidak berhenti, sila bawa bayi anda untuk mendapatkan pemeriksaan doktor dengan segera.
#3. Berikan susu
Seandainya anda berjaya melakukan langkah penjagaan #1 dan #2 dengan baik tanpa sebarang masalah, anda boleh menyusukan si manja, sama ada susu badan mahupun susu formula.
Dalam keadaan yang kenyang selepas menyusu, ia akan memudahkan proses untuk bayi tidur kembali.

#4. Kenal pasti tanda bahaya
Walaupun bayi anda mungkin sudah berhenti merengek dan menangis serta berjaya ditidurkan kembali, namun anda masih perlu berwaspada.
Kenal pasti tanda-tanda tidak normal yang mungkin dialami bayi selepas terjatuh dari katil seperti:
Sukar dibangunkan selepas tidur Terdapat darah atau cecair kuning keluar dari hidung atau telinga Muntah-muntah Menangis dengan kerapdan nyaring Kekejangan pada wajah Terdapat anggota badan yang tidak boleh digerakkan mereka Pengsan Jangan panik wahai ibu sekalian. Bertenang dan segera bawa si manja untuk mendapatkan pemeriksaan dan rawatan dengan doktor bagi mengenal pasti keadaan mereka.
#5. Hindari aktiviti lasak
Dalam keadaan yang tidak berbahaya, apabila bayi jatuh katil, mereka mungkin akan cenderung mengantuk dan kurang daya tumpuan.
Terdapat kemungkinan juga wujud kesakitan pada bahagian kepala atau leher yang berterusan untuk tempoh masa beberapa hari.
Anda mungkin tidak perlu bimbang dengan keadaan itu jika si manja masih aktif seperti biasa. Tetapi pastikan mereka mendapat rehat yang mencukupi.
Buat seketika, elakkan sebarang aktiviti yang dikategorikan sebagai lasak.
Jika mereka mengalami perubahan pada pola tidur, anda dinasihatkan untuk mendapatkan rundingan daripada pakar kanak-kanak.
Tingkatkan langkah pencegahan Bayi jatuh katil bukanlah 1 perkara yang menggembirakan.
Tetapi apabila ia berlaku, pastinya secara tidak langsung akan meningkatkan kesedaran anda untuk mencegah perkara ini daripada berulang, bukan?
Dalam apa jua keadaan, seorang bayi atau kanak-kanak yang masih kecil, tidak sepatutnya dibiarkan sendirian di atas katil dewasa tanpa pemantauan.
Selain berdepan risiko terjatuh dari katil, mereka juga mungkin boleh terhantuk dinding berhampiran katil atau terperangkap bersama barangan lain.

Pemeriksaan doktor Bertindak segera dan sentiasa memantau keadaan si manja – ini dapat mengurangkan kesan risiko akibat bayi jatuh katil.
Anda mungkin perlu memerhatikan perkembangan bayi untuk tempoh beberapa bulan bagi memastikan kesan jangka panjang daripada kecederaan otak tidak berlaku.
Jika wujud kebimbangan dan keraguan mengenai keadaan si manja, rujuklah doktor bagi mendapatkan kepastian.
sumber: Hello Doktor

Nak tahu rahsia sediakan hidangan enak yang buat anak berselera makan? Jom, sertai E-Workshop Kelas Penyediaan Makanan Anak: Sedap, Sihat & Selamat di: https://toko.ideaktiv.com/product/e-workshop-kelas-penyediaan-makanan-anak-sedap-sihat-selamat/
Hanya RM20, memang berbaloi dengan pelbagai resipi menarik serta info pemakanan anak. Klik saja https://toko.ideaktiv.com/product/e-book-resipiselerasimanja/ untuk dapatkan e-book istimewa ini!

Daftar segera sebagai peserta webinar keibubapaan ini!
https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-sayang-anak-ketat-ketat  

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
 
 
The post Bayi Tidur Lasak, Ada Risiko Nak Jatuh Katil. Ibu Ayah Jangan Panik, Buat 5 Perkara Ni Dulu! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bayi-tidur-lasak-ada-risiko-nak-jatuh-katil-ibu-ayah-jangan-panik-buat-5-perkara-ni-dulu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini 8 Perkara Anak Sulung Nak Daripada Ibu Ayah Tapi Tak Mampu Ungkapkan

Ini 8 Perkara Anak Sulung Nak Daripada Ibu Ayah Tapi Tak Mampu Ungkapkan

papar berkaitan - pada 10/3/2022 - jumlah : 143 hits
Penghuni pertama rahim seorang wanita adalah anak sulung Kehadirannya sangat dinanti tetapi selepas lahirnya anak kedua dan seterusnya ibu bapa seakan lupa yang abang atau kakak tetap perlu belaian dan perhatian Adakah kita pernah terfikir ...
Anak Delay Buat Ibu Ayah Susah Hati Jangan Fokus Masalah Je Pakar Pesan Kena Elak 5 Perkara Ni

Anak Delay Buat Ibu Ayah Susah Hati Jangan Fokus Masalah Je Pakar Pesan Kena Elak 5 Perkara Ni

papar berkaitan - pada 3/3/2022 - jumlah : 151 hits
Memang risau bila perkembangan anak tidak berlaku seperti yang sepatutnya justeru ibu ayah terlupa tentang beberapa perkara yang perlu dielakkan untuk anak yang ada masalah seperti lambat bercakap dan sebagainya Akibat terlalu mengharapkan ...
Anak Seronok Dapat Main Air Tapi Awas Ibu Ayah Kena Pastikan Perkara Elak Risiko Anak Lemas

Anak Seronok Dapat Main Air Tapi Awas Ibu Ayah Kena Pastikan Perkara Elak Risiko Anak Lemas

papar berkaitan - pada 10/3/2022 - jumlah : 161 hits
Kebanyakkan anak anak kecil memang suka bermain air kalau dapat mandi mesti nak lama lama Tapi jangan sampai bahayakan si kecil ibu air yang kedalamannya hanya 1 inci atau kurang daripada 2 5cm juga boleh buatkan anak lemas hati hati semua ...
Kerusi Makan Bayi Boleh Jadi Pembawa Virus Jangan Terus Letak Anak Bila Makan Di Luar Kena Buat Perkara Ini Dulu

Kerusi Makan Bayi Boleh Jadi Pembawa Virus Jangan Terus Letak Anak Bila Makan Di Luar Kena Buat Perkara Ini Dulu

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 320 hits
Bila bawa anak makan di restoran atau kedai makan kadang lupa terus letak anak tanpa sedar ada mungkin ada virus atau bakteria Sebaiknya anda mencuci menggunakan wipe atau tisu basah dahulu sebelum menggunakan kerusi makan bayi Ini bukan sa...
Anak Buat Perangai Ibu Ayah Jadi Kusut Cuba Check Mungkin Perkara Ini Yang Berlaku Kena Selalu Alert

Anak Buat Perangai Ibu Ayah Jadi Kusut Cuba Check Mungkin Perkara Ini Yang Berlaku Kena Selalu Alert

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 167 hits
Bila anak buat perangai mungkin ada yang sering tertanya tanya apa yang tak kena Sebenarnya cuba audit hubungan dengan si kecil itu sendiri Sudah cukup atau tidak perhatian yang diberikan untuk mereka Biasanya anak anak bila buat perangai k...
Buntu Nak Pilih Carseat Terbaik Ni Faktor Ibu Ayah Kena Pertimbangkan

Buntu Nak Pilih Carseat Terbaik Ni Faktor Ibu Ayah Kena Pertimbangkan

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 106 hits
Kerajaan mewajibkan penggunaan kerusi keselamatan kanak kanak sejak Januari 2020 tapi mesti ramai yang keliru dan kurang arif macam mana nak pilih car seat yang sesuai untuk anak dengan harga yang mampu milik Pelbagai insentif diberikan kep...
Ibu Gar4ng Tapi Comel Memb3bel Salahkan Anak Positif Cov1d 19 Lebih P4rah Nak Ke Tandas Masa Kuarantin Pun Susah

Ibu Gar4ng Tapi Comel Memb3bel Salahkan Anak Positif Cov1d 19 Lebih P4rah Nak Ke Tandas Masa Kuarantin Pun Susah

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 139 hits
SUDAH lumrah seseorang yang bergelar ibu sememangnya tidak lepas daripada sikap suka memb3bel Lebih lebih lagi apabila anak anak ada melakukan kesilapan atau sengaja mengundang peny4kit maka pastinya beb3lan si ibu makin menjadi jadi sebaga...
Tak Ada Isu Nak Kena Riba Anak Waktu Drive Ibu Bapa Tunggal Kena Latih Anak Pakai Carseat Awal

Tak Ada Isu Nak Kena Riba Anak Waktu Drive Ibu Bapa Tunggal Kena Latih Anak Pakai Carseat Awal

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 123 hits
Bukan sekadar menyelamatkan nyawa anak bahkan pemakaian carseat kerusi keselamatan sebenarnya banyak memudahkan ibu dan ayah lebih lebih lagi pada ibu atau bapa tunggal Takkanlah nak beriba anak sambil drive kan Walau anak menangis perkenal...
Aircond Kereta Tiba Tiba Tak Lagi Terasa Sejuk Jangan Panik Boleh Cuba Cara Ini Dengan 5 Minit Saja Selesai

Aircond Kereta Tiba Tiba Tak Lagi Terasa Sejuk Jangan Panik Boleh Cuba Cara Ini Dengan 5 Minit Saja Selesai

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 570 hits
March 4 2022 Pernah atau tidak anda bawa kereta tiba tiba aircond anda tidak berfungsi dengan baik seperti tidak lagi terasa sejuk Tak apa tak jadi masalah jangan panik jika pernah terjadi mungkin anda boleh cuba cara yang dikongsikan ini B...
Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

App Inarah

Masih Beraya

Pj Mayor Denies Being Rude To Residents Group



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja

More Than Pools Patios Eric Curtis Landscape Architecture Designs For Life

Dua Lelaki Didakwa Tebang Pokok Robin Hood

Anwar Announces Over 13 Pay Hike For Govt Servants Largest In History

Kkb By Election Remarks May Cost Pn Support Of Voters

1 Mei 2024 Selamat Hari Pekerja