Dulu Tak Pandang Sekarang Nyanyi Siap Tarik Muka Mommy Daddy Dr Say Bangga Perkembangan Luar Biasa Anak


Doktor selebriti, Dr Say Shazril kini boleh menarik nafas lega bila melihat perubahan sulungnya, yang disahkan mempunyai mild autism.
Selepas beberapa sesi terapi bersama pakar, ternyata Aezriel atau lebih manja dipanggil Ace menunjukkan perkembangan yang luar biasa. Malah kata Dr Say lagi dia begitu bersyukur dan berbangga dengan pencapaian anaknya itu.
Menerusi Instagramnya, Dr Say berkongsi cerita.

“Aritu saya buat poll & majoriti cakap Ace is a normal boy. For a short while sangat happy saya tengok keputusan poll tu but when reality kicks in, berpijak kembali saya ke bumi yang nyata.
“To many, Ace looks like a normal boy sebab saya pasti ramai yang berfikiran “autism bukan ke selalunya asyik tantrum?”.
“Realitinya autism ni tersangat luas spektrumnya. Ada yang sampai mencederakan diri sendiri & orang lain, hantuk kepala sana, gigit tangan sini & ada juga yang non verbal yakni tersangat limited bahasanya sehinggakan apa yang keluar dari mulutnya hanyalah bunyi-bunyi yang sukar difahami walaupun dah berumur 7/ 8 tahun.

“Saya & wife being an autistic parents pun kadang-kadang terlepas pandang bila ada yang dm kami saying anak mereka autism sebab tengok dari video mereka anak mereka nampak seakan-seakan normal.
“Tapi bila fikir-fikir balik parents mana yang nak tayang anak mereka ber-tantrum, menjerit, hantuk kepala ataupun mengeluarkan bunyi-bunyi yang sukar difahami sebab semestinya kita nak society lihat apa yang kita nak mereka lihat betul tak?

“Jadi kami tersangat memahami parents-parents yang mungkin at 1st susah nak terima “special-ness” anak mereka because that was how we felt when Ace was diagnosed with moderate autism November last year,” tulisnya berkongsi pendapat.
Namun kata Dr Say, apa yang membuatkannya gembira dan bersyukur kerana dia dan isterinya cepat menyedari dan bertindak pantas demi menampakkan perubahan anak sulung mereka.

Lega nampak perubahan Ace
Dan kini kata Dr Say lagi, Ace sudah menampakkan perubahan besar dalam perkembangannya.
“But when we accept it quickly & do something about it quickly, Alhamdulillah that is when we get to see tremendous progress on Ace.
“Dari dulu tak pandang mommy daddy, sekarang kalau nyanyi lagu Johnny Johnny, dia siap tarik muka kami nak tengok reaksi kami.

“Dari dulu seakan-akan tak endah orang sekeliling sekarang kalau kami acah-acah nak tinggalkan Sef, dia akan jerit “mommy daddy, help baby”.
“Dari dulu dia emo taktau nak communicate apa dia nak sekarang “daddy coke”, “wash buntek (buntut)” kalau dia yak, “more biscuit”. Bersambung later, tulis ni buat emotional sikit,” tulisnya lagi.
 
 
View this post on Instagram  
A post shared by Dr Shazril Shaharuddin (@say_shazril)

Terdahulu, dua tahun lalu Dr Say menyatakan kebimbangannya melihat perkembangan Ace yang dikhuatiri mempunyai masalah autism hingga akhirnya anak kecil itu disahkan mempunyai masalah itu.
Menarik: Bibir Mungil Macam Umi, Nampak Sipi-Sipi, Warganet Teruja Neelofa Dah Mula Tayang Gambar Bilal!

Dah tak ada idea nak masakkan apa untuk anak, semua dia tolak. Tak tahulah di mana silapnya padahal dah cuba macam-macam resipi. Untuk mommies yang ada masalah anak susah makan, jom segera dapatkan e-book 100++ Resipi Si Manja & Tip Untuk Mama!
Hanya RM20, memang berbaloi dengan pelbagai resipi menarik serta info pemakanan anak. Klik saja https://toko.ideaktiv.com/product/e-book-resipiselerasimanja/ untuk dapatkan e-book istimewa ini!

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post “Dulu Tak Pandang, Sekarang Nyanyi Siap Tarik Muka Mommy Daddy” Dr Say Bangga Perkembangan Luar Biasa Anak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dulu-tak-pandang-sekarang-nyanyi-siap-tarik-muka-mommy-daddy-dr-say-bangga-perkembangan-luar-biasa-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dulu Kena Rotan Sekarang Dah Tak Boleh Didik Anak Ikut Zaman Contohi Cara Rasullullah

Dulu Kena Rotan Sekarang Dah Tak Boleh Didik Anak Ikut Zaman Contohi Cara Rasullullah

papar berkaitan - pada 23/3/2022 - jumlah : 118 hits
Mendidik anak di zaman ini bukanlah satu tugas yang mudah untuk digalas Dalam dunia serba mencabar ditambah dengan kecanggihan teknologi hari ini menjadikan tugas kita sebagai mak dan ayah bertambah payah Anak mengamuk tidak dengar kata dan...
Kerusi Makan Bayi Boleh Jadi Pembawa Virus Jangan Terus Letak Anak Bila Makan Di Luar Kena Buat Perkara Ini Dulu

Kerusi Makan Bayi Boleh Jadi Pembawa Virus Jangan Terus Letak Anak Bila Makan Di Luar Kena Buat Perkara Ini Dulu

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 320 hits
Bila bawa anak makan di restoran atau kedai makan kadang lupa terus letak anak tanpa sedar ada mungkin ada virus atau bakteria Sebaiknya anda mencuci menggunakan wipe atau tisu basah dahulu sebelum menggunakan kerusi makan bayi Ini bukan sa...
10 Perkara Luar Biasa Dalam Keputusan Prn Johor

10 Perkara Luar Biasa Dalam Keputusan Prn Johor

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 167 hits
FAZLI RADZITerdapat sekurang kurangnya 10 perkara luar biasa dalam keputusan Pilihan Raya Negeri Johor 12 Mac lalu Kajian pihak Institut Darul Ehsan mendapati PRN ke 4 selepas Pilihan Raya Umum itu antara lain menyaksikan amat tinggi jumlah...
Muka Nampak Gar4ng Tak Sangka Zul Huzaimy Ada Anak Perempuan Comel Bak Supermodel

Muka Nampak Gar4ng Tak Sangka Zul Huzaimy Ada Anak Perempuan Comel Bak Supermodel

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 168 hits
Zul Huzaimy merupakan seorang pelakon lelaki Malaysia kelahiran Grik Perak Memulakan karier seninya di pentas teater beliau kini telah membintangi puluhan karya di televisyen mahupun layar perak Beliau kini dikenali sebagai pengasas Spark M...
Dari Dulu Sampai Sekarang Tok Ti Tersangat Terpaling Comel Puji Elly Mazlein Pada Siti Nurhaliza

Dari Dulu Sampai Sekarang Tok Ti Tersangat Terpaling Comel Puji Elly Mazlein Pada Siti Nurhaliza

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 170 hits
Artis versatil Elly Mazlein atau lebih mesra disapa Kak Lina Pom Pom meluahkan rasa teruja apabila dapat bekerjasama dengan penyanyi terkenal Datuk Seri Siti Nurhaliza Elly diundang sebagai Juri Pedas pada malam kemuncak Big Stage 2022 pada...
Sebak Mak Sanggup Naik Bas Dari Kampung Tapi Anak Tak Nak Jumpa Siap Tengking Balik Balik

Sebak Mak Sanggup Naik Bas Dari Kampung Tapi Anak Tak Nak Jumpa Siap Tengking Balik Balik

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 226 hits
Sebak Mak sanggup naik bas dari kampung tapi anak tak nak jumpa siap tengking balik balik ramai akui Si Tanggang Moden real ISeorang ibu meminjam telefon milik seorang wanita untuk bercakap dengan anaknya NAMPAKNYA kisah Si Tanggang Moden m...
Anak Luar Nikah Bakal Mertua Tak Dapat Terima Kerana Status

Anak Luar Nikah Bakal Mertua Tak Dapat Terima Kerana Status

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 200 hits
Salam admin Saya berhadap sangat admin publish confession ini Dah lama saya memendam perkara ini Sebelum itu saya nak beritahu yang saya seorang gadis yang berusaha sebaik mungkin setakat ini untuk menjadi gadis muslimah yang baik walaupun ...
Copy Paste Muka Baba Gaya Hang Jebat Anak Jamal Abdillah Curi Perhatian Handsome Sungguh

Copy Paste Muka Baba Gaya Hang Jebat Anak Jamal Abdillah Curi Perhatian Handsome Sungguh

papar berkaitan - pada 16/3/2022 - jumlah : 144 hits
Si comel Iskandar Rayyan Yamani anak kelima penyanyi lagenda negara Dato Jamal Abdillah mencuri perhatian bila mana tampil cukup segak dalam beberapa sesi fotografinya Paling menarik Iskandar Rayyan Yamani dipotretkan dengan gaya bak pahlaw...
Remy Ishak Belum Sedia Timang Anak Takut Terkenan Watak Benci Kanak Kanak Bertenang Dulu Sehingga Habis Drama

Remy Ishak Belum Sedia Timang Anak Takut Terkenan Watak Benci Kanak Kanak Bertenang Dulu Sehingga Habis Drama

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 531 hits
MEMBAWA watak sebagai Zafran iaitu seorang lelaki panas baran dan tidak suka dengan anak kecil membuatkan Remy Ishak bimbang jika sikap tersebut melekat pada dirinya apabila bergelar bapa Kata Remy atau nama sebenarnya Mohammad Zalimie Isha...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Reaching Out

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag

Gejala Cerebral Palsy Pada Kanak Kanak Berumur 5 Tahun Dan Cara Diagnosis Awal