Dulu Kena Rotan Sekarang Dah Tak Boleh Didik Anak Ikut Zaman Contohi Cara Rasullullah


Mendidik anak di zaman ini bukanlah satu tugas yang mudah untuk digalas. Dalam dunia serba mencabar ditambah dengan kecanggihan teknologi hari ini menjadikan tugas kita sebagai mak dan ayah bertambah payah.
Anak mengamuk, tidak dengar kata dan sebagainya menjadikan kita semakin bertambah tertekan untuk cuba menjadi mak ayah yang terbaik. Soalnya adakah cara kita mendidik sejak zaman dahulu dan kini berubah? Apakah didikan berlandaskan cara Islam sebenarnya yang dapat menjadikan kita mak ayah terbaik buat anak-anak.

Inilah yang dikupas oleh Penceramah bebas, Prof Dr Nik Salida Suhaila di Webinar Pa&Ma & Keluarga, Sayang Anak Ketat-Ketat yang berlangsung Ahad lalu.
Kupasan topik Strategi Mendidik Anak Dalam Perspektif Islam yang dibawakan oleh Prof Dr Nik Salida ini seharusnya menjadi panduan untuk kita mendidik anak-anak hari ini. Ini yang dikongsikan oleh beliau.
Sering kali kita dengar anak-anak dididik mengikut zaman mereka bukan cara didikan mak ayah dizaman dahulu yang kemudiannya diaplikasikan sekarang ini? Namun adakah ini realiti atau menjadi satu sebab serta justifikasi untuk ibu bapa hari ini tidak melakukan sama sebagaimana mereka telah lalui di waktu dahulu.

“Dulu kena rotan sekarang tak boleh rotan, dulu boleh marah anak sekarang tak boleh sewenang-wenangnya marah anak. Kalau dulu anak tak nak makan, mak ayah buat tak kisah. Tapi kalau sekarang mak ayah terus pergi cari makanan lain bila anak tak mahu makan. Begitulah contoh perbezaan dulu dan kini.
“Pun begitu tidak semestinya cara kita dididik pada zaman dahulu betul dan cara didikan anak di zaman ini salah. Semuanya bersifat subjektif. Namun empat asas mendidik cara Rasullullah ini mak ayah perlu praktikan agar mak ayah tahu dan memastikan keberkesanan dalam mendidik anak di zaman ini.

4 asas mendidik anak cara Rasullullah
Nabi Muhamamad SAW kita mendidik semua anak-anaknya dengan penuh kasih sayang mengikut peringkat umur dan ini yang dilakukan oleh baginda.
Umur 1-7 tahun – Didik anak penuh kasih sayang kerana ketika ini anak tidak boleh berdikari. Makan bersuap, jalan berdukung dan manjakan mereka sebaiknya. Tunjukkan kasih sayang semahunya.
Umur 7-14 tahun – Anak diketika ini sudah boleh diajar adab dalam kehidupan mereka. Ajar berpuasa, bersolat, kemas katil, urus diri dan sebagainya. Waktu ini anak-anak sedang membina diri untuk jadi berdikari. Jika di waktu ini anak ditegur dan bertegas, anak-anak akan patuh dan merasakan itu adalah cara ibu ayah untuk menjadikan mereka insan yang lebih baik.

Umur 15-21 tahun -Dalam proses anak menjadi dewasa, jadikan anak diusia ini sebagai sahabat terdekat dengan kita. Dengarlah keluhan, rungutan dan emosinya diketika ini. Jadi sahabat yang terbaik buat anak-anak.
Umur 21 ke atas – Mereka kini mula membina keluarga sendiri, ibu bapa jadilah orang yang sentiasa menegur dalam segala hal.

Biar apa pun caranya, zaman apa pun sekali tunjukkanlah cara yang betul dalam mendidik anak-anak. Tunjukkan kasih sayang, mengajar, menegur, perhatian dan mengawasi sebaiknya. Ambillah peranan utnuk menegur anak-anak.
Cabaran membesarkan anak hari ini sememangnya besar dan amat mencabar. Ada orang pernah gagal mendidik anak, namun segeralah untuk kembalikan ke landasan yang betul.

Apa perlu ibu ayah lakukan?
1. Banyakkan mendengar bila anak bercakap dengan kita. Kesibukan menjadi cabaran untuk kita mendidik anak tetapi luangkan masa dengan memberi perhatian pada mereka. Pandang mata mereka ketika bercakap.
2. Selalu mendengar tentang kebaikan anak-anak kita yang samada diceritakan oleh orang lain atau diceritakan sendiri anak-anak kita. Misalnya anak bercerita tolong bawa buku guru, susun buku dalam kelas, maka kita ceritakan tentang kebaikan Rasullullah kepada anak kita. Ceritakan ianya sama seperti cara Nabi. Buat baik seumpama mengikut Nabi.
3. Kita jangan terlalu kerap ugut anak dengan syurga dan neraka. Memang anak takut tetapi dengan momokan seperti ini anak tidak merasa kasih sayang Allah. Jangan terlalu kongsikan dengan hukuman dan azab Allah yang akhirnya anak menjadi takut. Seimbangkan dengan indahnya di syurga.

4. Jangan kita beremosi apabila berhadapan dengan mereka. Kalau marah kawallah emosi itu, begitu juga dengan kesedihan, kawallah emosi kita bila berhadapan dengan anak.
5. Bagi ibu bekerjaya, bila masuk sahaja ke rumah buanglah segala tekanan di tempat kerja di luar pintu rumah. Jangan bawa masuk segala tekanan ke dalam rumah. Bila di bawa masuk, semuanya akan mengganggu emosi di ketika itu. Jika kerja belum selesai, selesaikan sebaiknya agar tidak menjejaskan hubungan dengan keluarga.
6. Bila anak memberontak, jangan ikut rentak anak ketika mengamuk. Apa yang terbaik adalah kita perlu tenangkan diri. Jika anak membuatkan kita hilang sabar, ambillah wuduk dan selawat banyak-banyak.

Boleh menghukum anak tetapi bukan ketika marah. Hakimi anak selepas semuanya kembali tenang. Menghukum anak di ketika kita marah bukanlah cara yang betul.
7. Jangan putus asa bagi nasihat pada anak walaupun terpaksa diulang berkali-kali.
8. Minta tolong dengan pasangan dalam mendidik anak-anak. Kita perlukan sokongan untuk membantu menjadi ibu dan ayah yang terbaik.
Pun begitu kata Prof Dr Nik Salida lagi, biar apa pun bentuk dan cara kita mendidik anak kini, sayangilah anak dengan cara yang betul pada definisi dan bertepatan dengan ajaran agama.

“Contohilah cara Rasullullah dalam mendidik. Sebaiknya kita mendengar dan memberi ruang untuk anak-anak meluahkan rasa kerana dari situ kita dapat mengetahui emosi anak-anak kita.
“Jangan lupa untuk terus berdoa, moga Allah permudahahkan usaha kita untuk mendidik anak-anak untuk menjadi lebih cemerlang,” kongsinya lagi.
Menarik: Bibir Mungil Macam Umi, Nampak Sipi-Sipi, Warganet Teruja Neelofa Dah Mula Tayang Gambar Bilal!

Dah tak ada idea nak masakkan apa untuk anak, semua dia tolak. Tak tahulah di mana silapnya padahal dah cuba macam-macam resipi. Untuk mommies yang ada masalah anak susah makan, jom segera dapatkan e-book 100++ Resipi Si Manja & Tip Untuk Mama!
Hanya RM20, memang berbaloi dengan pelbagai resipi menarik serta info pemakanan anak. Klik saja https://toko.ideaktiv.com/product/e-book-resipiselerasimanja/ untuk dapatkan e-book istimewa ini!

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post “Dulu Kena Rotan, Sekarang Dah Tak Boleh” Didik Anak Ikut Zaman, Contohi Cara Rasullullah! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dulu-kena-rotan-sekarang-dah-tak-boleh-didik-anak-ikut-zaman-contohi-cara-rasullullah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Kongsi Tip Wean Off Cara Paling Mudah Dalam 2 Minggu Anak Boleh Lupa

Ibu Kongsi Tip Wean Off Cara Paling Mudah Dalam 2 Minggu Anak Boleh Lupa

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 157 hits
Setiap ibu yang menyusukan anak mesti akan melalui fasa putus susu atau cerai susu bermula usia anak 2 tahun atau awal sikit disebabkan bakal dapat adik atau masalah tertentu Bagaimanapun kebanyakan ibu tak sanggup nak tengok anak menangis ...
Nak Beli Apa Apa Tunggu Rosak Dulu Bukan Mak Ayah Berkira Tapi Niat Didik Anak

Nak Beli Apa Apa Tunggu Rosak Dulu Bukan Mak Ayah Berkira Tapi Niat Didik Anak

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 137 hits
Isu memaakai beg berjenama ke sekolah biarpun hanya Darjah 1 menjadi topik perbualan hebat di media sosial Ada mak ayah yang bersetuju jika berkemampuan namun sebahagian besarnya menolak mentah mentah kerana merasakan ia langsung tidak perl...
Kerusi Makan Bayi Boleh Jadi Pembawa Virus Jangan Terus Letak Anak Bila Makan Di Luar Kena Buat Perkara Ini Dulu

Kerusi Makan Bayi Boleh Jadi Pembawa Virus Jangan Terus Letak Anak Bila Makan Di Luar Kena Buat Perkara Ini Dulu

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 320 hits
Bila bawa anak makan di restoran atau kedai makan kadang lupa terus letak anak tanpa sedar ada mungkin ada virus atau bakteria Sebaiknya anda mencuci menggunakan wipe atau tisu basah dahulu sebelum menggunakan kerusi makan bayi Ini bukan sa...
Dulu Tak Pandang Sekarang Nyanyi Siap Tarik Muka Mommy Daddy Dr Say Bangga Perkembangan Luar Biasa Anak

Dulu Tak Pandang Sekarang Nyanyi Siap Tarik Muka Mommy Daddy Dr Say Bangga Perkembangan Luar Biasa Anak

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 125 hits
Doktor selebriti Dr Say Shazril kini boleh menarik nafas lega bila melihat perubahan sulungnya yang disahkan mempunyai mild autism Selepas beberapa sesi terapi bersama pakar ternyata Aezriel atau lebih manja dipanggil Ace menunjukkan perkem...
Mawar Rashid Sedih Tak Dapat Ikut Suami Tunai Umrah Anak Anak Takde Orang Jaga

Mawar Rashid Sedih Tak Dapat Ikut Suami Tunai Umrah Anak Anak Takde Orang Jaga

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 200 hits
Pelakon Mawar Rashid meluahkan rasa sedih apabila tidak dapat mengikut suaminya Raf Yaakob menunai ibadah umrah di Tanah Suci Makkah Menurut Mawar hal itu berikutan dia perlu menjaga anak anaknya di rumah Tambah pemilik nama sebenar Wan Maw...
Jangan Hukum Anak Kencing Malam Kesannya Boleh Ganggu Emosi Anak Stres

Jangan Hukum Anak Kencing Malam Kesannya Boleh Ganggu Emosi Anak Stres

papar berkaitan - pada 14/3/2022 - jumlah : 159 hits
Anak kerap kencing malam Ibu ayah jangan ambil mudah Ia mungkin disebabkan oleh masalah kesihatan tertentu Bukan terus menghukum sebaliknya cari penyelesaian yang baik untuk anak Memang tak dinafikan rasa geram itu ada tapi jika terus mengh...
Hiburan Siap Bawak Anak Bini Beli Rumah Tapi Pekerja Asing Tinggal Dulu Owner Dakwa Sudah Lama Bayar Ansuran Bulanan

Hiburan Siap Bawak Anak Bini Beli Rumah Tapi Pekerja Asing Tinggal Dulu Owner Dakwa Sudah Lama Bayar Ansuran Bulanan

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 118 hits
Tular di media sosial apabila seorang pengguna mendedahkan sebuah tangkap layar memaparkan pemilik rumah PR1MA merungut kerana rumah yang dibelinya telah didiami oleh pekerja pembinaan terlebih dahulu Kata wanita itu dia telah membeli rumah...
Anak Susah Makan Ubat Paling Mudah Masuk Ubat Ikut Punggung Bahaya Tak Ini Penjelasan Doktor

Anak Susah Makan Ubat Paling Mudah Masuk Ubat Ikut Punggung Bahaya Tak Ini Penjelasan Doktor

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 126 hits
Anak demam tapi susah nak makan ubat paling senang ibu masukkan ubat demam ikut punggung Tapi apakah cara ini boleh memudaratkan anak anak Nak tahu ia selamat atau tidak untuk digunakan pada si kecil ikuti penjelasan doktor BAHAYA KE MASUK ...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting

Issue Warning Not Rm250 000 Fine For First Time No Palm Oil Label Offences Urges Mydin Boss

There Are Many Types Of Indians

Pengalaman Kerja Sambil Belajar

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Terkejut Dr M Rakib Sampai Di Pelabuhan Udara Bandung