Pas Tolak Mn Bererti Mereka Tidak Sudi Kerusi Pm Jatuh Kepada Umno


 
Apa yang sebahagian besar daripada kita faham ialah sebab utama Pas menolak Muafakat Nasional atau MN adalah semata-mata kerana UMNO enggan menerima Bersatu menyertai gabungan itu.
Difahami juga pendirian Pas itu bukan saja kerana parti Islam itu mahu penyatuan ummah yang lebih besar dan agar kemenangan dalam PRU15 benar-benar pasti dapat digenggam, bahkan juga disebabkan rasa cinta Pas kepada Bersatu melebihi nilai perasaannya terhadap UMNO.
Sekali imbas, memang itulah gambarannya.
Tetapi, jika diteliti berkali-berkali beserta hujah demi hujah oleh Presiden Pas, Hadi Awang, penolakan Pas kepada MN yang keanggotaannya hanya terhad kepada Pas dan UMNO semata-mata sebenarnya mempunyai maksud yang lebih mendalam lagi.
Ternampak bahawa matlamat Pas mahu membawa Bersatu sekali ke dalam MN, selain untuk membuka ruang kepada kemenangan yang lebih terjamin, sebab utama di sebalik tindakan itu ialah untuk menghalang UMNO menjadi dominan dalam PRU15 dan seterusnya berjaya menduduki kerusi Perdana Menteri.
Jika Pas sedia dan mahu melihat pemimpin UMNO menjadi Perdana Menteri melalui pilihan pengundi dalam PRU akan datang, pastilah Pas akan memilih bersama parti itu sambil terus mengukuhkan MN.
Meski sekarang Ismail Sabri Yaakob yang menjadi Perdana Menteri adalah daripada UMNO, namun sokongan Pas dilihat terhad kerana beliau adalah pilihan yang dipersetujui oleh Mahiaddin serta kedudukan Pas yang sudah sedia berada dalam kerajaan.
Untuk masa depan selepas PRU15, pendirian Pas menolak bersama MN tidak ialah kerana tidak mahu UMNO terus menduduki lagi kerusi Perdana Menteri itu.
Sudah barang tentu Pas lebih menolak calon Perdana Menteri daripada UMNO itu jika calonnya nanti adalah daripada kalangan kluster mahkamah yang sedang menghadapi perbicaraan sekarang ini.
Walau secara logiknya jika Pas memilih bersama UMNO dan kekal dalam MN, peluang untuk menang PRU15 adalah lebih cerah berbanding bersama PN yang disertainya kini, Pas juga sebenarnya sedar kemenangan itu nanti akhirnya akan lebih memberi ruang untuk dimegah-megahkan oleh UMNO semata-mata.
Lantaran enggan melihat UMNO kembali mendominasi kuasa dan memperolehi kerusi Perdana Menteri, Pas lebih rela bersama Bersatu dan PN, meski hakikatnya kemenangan dalam PRU15 masih kabur bagi gabungan tersebut.
Yang penting bagi Pas, sementara mereka juga belum pasti beroleh kemenangan bersama Bersatu dan PN, yang lebih penting ialah agar UMNO dan pemimpinnya tidak harus diberi laluan mudah untuk menduduki semula kerusi Perdana Menteri.
Barangkali sejarah permusuhan berpuluh tahun dengan UMNO serta kerakusan parti itu dalam berkuasa selama lebih 60 tahun sebelum ini masih lagi menghantui Pas dan mereka mengambil keputusan untuk tidak semudah itu memberi ruang kepada parti tersebut berkuasa semula.
Sebab itu, Pas dipercayai akan terus meletakkan syarat agar Bersatu diterima bersama dalam MN jika UMNO inginkan mereka kembali kepada gabungan tersebut.
Tujuan agar Bersatu diterima menyertai MN tidak lain supaya sekali lagi Pas dapat menghalang hasrat UMNO mendominasi kuasa secara sewenang-wenangnya selepas PRU nanti atau setidak-tidaknya tidak diberi laluan yang begitu mudah.
Sebagaimana tujuan Pas bersama dalam PN ialah untuk memastikan Mahiaddin dapat kembali sebagai Perdana Menteri, hasrat membawa Bersatu ke dalam MN juga adalah dengan maksud yang sama.
Dengan tiga parti ada dalam MN – UMNO, Pas dan Bersatu – jika dua parti memihak kepada Mahiaddin, pastilah apa yang dihasratkan itu lebih mudah untuk dicapai.
Bermakna, selagi UMNO enggan menerima Bersatu, selagi itulah Pas akan terus menolak MN dan UMNO usah bermimpi dapat melembutkan hati Hadi.
Matlamat besar Pas dan Hadi tidak sekadar mahu kerusi Perdana Menteri dapat kembali kepada Mahiaddin, tetapi juga mereka sebenarnya tidak sudi sama sekali kerusi Perdana Menteri itu jatuh kepada UMNO.
Apakah di mata Pas, UMNO lebih kurang sehina DAP? – ShahbudinHusin 06/12/2021.










Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/12/pas-tolak-mn-bererti-mereka-tidak-sudi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Buat Keputusan Tolak Mn Kerana Umno Mungkir Janji

Pas Buat Keputusan Tolak Mn Kerana Umno Mungkir Janji

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 255 hits
agendaily com4 12 2021Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang berkata parti itu menolak gagasan MN kerana UMNO tidak mengikut piagam yang dipersetujui PAS hari ini membuat kenyataan terbuka yang menolak Muafakat Nasional kerana mendakwa UMNO ...
Abdul Hadi Tolak Mn Kerana Hanya Terikat Antara Pas Dan Umno Sahaja

Abdul Hadi Tolak Mn Kerana Hanya Terikat Antara Pas Dan Umno Sahaja

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 229 hits
MALAYSIA DATELINEPresiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata Perikatan Nasional satu satunya menjadi gagasan politik yang lebih besar dan perlu berperanan dan berkuasa dalam negara yang mempunyai masyarakat majmuk ini Dalam Minda Presi...
Setelah Kalah Semua Kerusi Prn Melaka Pas Nak Kukuhkan Semula Kerjasama Dengan Umno Dalam Mn

Setelah Kalah Semua Kerusi Prn Melaka Pas Nak Kukuhkan Semula Kerjasama Dengan Umno Dalam Mn

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 202 hits
perakinsights com Pas mengakui akar umbi parti itu lebih ke arah bersama Muafakat Nasional dan usaha ke arah kerjasama bersama UMNO itu diharapkan dapat terus diperkukuh menje lang Pilihan Raya Umum Ke 15 Bercakap kepada Utusan Malaysia Mur...
Pas Tolak Muafakat Nasional Kalau Hanya Libat Umno Hadi

Pas Tolak Muafakat Nasional Kalau Hanya Libat Umno Hadi

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 235 hits
On Nov 25 2021 Pas hanya bersedia menjadi penyelamat negara dengan konsep dan prinsip yang berasaskan kepada perjuangannya bagi menyelamatkan umat keseluruhannya Bukanlah disebabkan oleh orang tertentu atau kelompok dan puaknya semata mata ...
Pas Tolak Muafakat Nasional Jika Umno Enggan Terima Bersatu Sertai Gagasan Itu

Pas Tolak Muafakat Nasional Jika Umno Enggan Terima Bersatu Sertai Gagasan Itu

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 219 hits
LARUT PAS menolak Muafakat Nasional jika UMNO enggan menerima BERSATU dan badan bukan kerajaan menyertai gagasan itu Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang berkata berdasarkan piagam MN kedua dua parti itu sedia menerima parti lain termasuk ...
Kalau Pas Enggan Kerjasama Umno Tak Paksa Kata Pemimpin Bn Selangor

Kalau Pas Enggan Kerjasama Umno Tak Paksa Kata Pemimpin Bn Selangor

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 199 hits
freemalaysiatoday com November 26 2021Ketua Penerangan BN Selangor Isham Jalil berkata Umno tidak akan menghalang PAS jika ia ingin meneruskan kerjasama dengan Bersatu pada PRU15 PETALING JAYA Umno tidak akan memaksa PAS meneruskan kerjasam...
Pas Dengan Mereka Yang Beli Dan Guna Android Box Kedua Duanya Haram Jadah

Pas Dengan Mereka Yang Beli Dan Guna Android Box Kedua Duanya Haram Jadah

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 232 hits
Mufti Wilayah bincang hukum beli android box Pas pula kena kutukFAZLI RADZILaman rasmi Pas Harakahdaily menerusi Facebook dilihat menjadi tumpuan warganet gara gara artikel Hukum membeli dan menggunakan android box Rata rata netizen mengutu...
Ph Umno Sependapat Terengganu Perlu Diselamatkan Dari Pas

Ph Umno Sependapat Terengganu Perlu Diselamatkan Dari Pas

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 145 hits
MALAYSIA DATELINEPakatan Harapan Terengganu menzahirkan rasa tanggungjawab bagi memastikan Terengganu terus membangun dan kemajuan negeri tidak terbantut oleh pemerintahan kerajaan Pas hari ini Pengerusinya Raja Bahrin Shah berkata ekoran i...
Pas Tolak Mn Terbelenggu Pn Perlu Berkuasa Kata Hadi

Pas Tolak Mn Terbelenggu Pn Perlu Berkuasa Kata Hadi

papar berkaitan - pada 26/11/2021 - jumlah : 160 hits
Hadi berkata Muafakat Nasional yang diasaskan oleh Umno dan PAS pada 2019 berupa gabungan tidak lengkap PUTRAJAYA PAS menolak Muafakat Nasional yang hanya melibatkan Umno dan parti itu sahaja dengan presidennya Abdul Hadi Awang menyifatkan ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid