Pas Tidak Tanding Prn Sabah Ini Penjelasannya



(Harakah) – PAS dalam merencana strategi politik dan menghadap cabaran semasa yang ada melihat secara gambaran besar (big picture) dan jangka panjang di mana dibimbing dan dipandu oleh Majlis Syura Ulamak (MSU).
Timbalan Presiden PAS, Dato’ Sri Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man menyingkap seni politik dilaksana PAS dari pendekatan pernah dilaksana Rasulullah S.A.W dan Sahabat R.A itu sebagai menjelaskan sikap dalam PRN Sabah.
Kupasan tersebut dihuraikannya ketika berucap merasmikan Muktamar Tahunan Dewan Pemuda PAS Malaysia Kali Ke-61 di Pusat Tarbiyah Islamiyah Kelantan (PUTIK), di sini sebentar tadi.
“Terkadang ada orang bangga rasa hebat dengan menangnya Cawangan dia tak pernah kalah, walaupun DUN dan Parlimen tak pernah menang.
“MSU membuat apa-apa keputusan selagi tidak bercanggah dengan syarak. Namun, di sana ada perkara strategi yang perlu kita memahami kaedahnya. Dalam perkara strategi inilah yang perlu kita patuh kepada keputusan pimpinan parti.
“Ada perkara yang kita tak nampak, yang pimpinan kita nampak. Ada perkara yang parti buat keputusan yang sangat pelik, yang gagal difahami oleh ahli-ahli di bawah, dan tidak semua kita boleh berkongsi dengan ahli kita di bawah dalam membuat sesuatu keputusan strategi.
“Ada wartawan mari tanya saya, apa rahsia PAS mencapai kemenangan? Saya kata kalau rahsianya, tak boleh beritahu. Mereka mari tanya rahsia kita, mana boleh beritahu.
“Demikian juga strategi, ada strategi, Nabi sahaja tahu, Sahabat pun tak tahu, Saidina Abu Bakar pun tak tahu,” ujarnya menjelaskan sikap dengar dan taat beliau apabila ada keputusan dibuat Presiden PAS.
Beliau menyingkap sirah Perang Khaybar, di mana Nabi tidak melayan pertanyaan para Sahabat, sebaliknya mengarahkan persiapan, lalu tentera digerakkan ke Selatan Madinah hingga perkara tersebut sangat menghairankan semua.
Keadaan itu jelasnya, lebih membingungkan para Sahabat apabila tidak berapa jauh perjalanan itu, Nabi sudah mengarahkan didirikan khemah, tetapi menerima kejutan di tengah malam apabila diarah pula bergerak menghala Utara Madinah.
“Kenapa PAS tidak bertanding di Sabah? Ahli kita saya turun ke Sabah semalam, bertemu dengan pimpinan, memahami kekecewaan, kesedihan. Tetapi kita melihat kepada agenda yang besar, Presiden mengeluarkan satu kenyataan. Alhamdulillah, seluruh jentera parti akur, termasuk seluruh pimpinan.
“Petugas di Sabah akur pada keputusan parti kerana melihat kepada agenda besar. Jangan kita terperangkap dengan agenda musuh supaya kita bertanding, akhirnya pecah, dan mereka akan mencapai kemenangan. Kita berjaya mengelak perangkap yang dipasang oleh musuh.
“Presiden menyatakan bahawa kita buat keputusan demi mengelak perpecahan yang menyebabkan kita akan hilang peluang bagi mencapai kemenangan. Terkadang, kita terpaksa tunduk kepada suatu keputusan besar,” terangnya.
Beliau ‘membuka rahsia’ dari pengalaman PRU12 ketika PAS berada dalam Barisan Alternatif di mana kerusi PAS di Kelantan telah dituntut PKR sedangkan data menunjukkan ia berpotensi dimenangi.
Akhirnya PAS ujar belaiu, menukarkan kerusi di Kelantan itu dengan Pahang di mana ia menimbulkan rasa tidak puas hati kerana pimpinan negeri tidak mengetahui mengenainya kecuali pimpinan PAS Pusat.
“Tetapi apa yang berlaku, berlaku tak puas hati, keluar parti, hantar jadi calon bebas bertanding jadi calon Bebas, hilang deposit. Itu tak apalah. Parti kawasan tersebut pecah, sebab yang keluar ialah pimpinan tertinggi kawasan. Akhirnya jadi DAP semua sekarang. Yang keluar itu jadi DAP sekarang.
“Sebab itu kadang-kadang keputusan penting yang besar begini, kita dengar dan kita patuh. Keputusan strategi yang tak semua kita boleh maklum kepada ahli-ahli kita,” ujarnya.
Ahli Parlimen Kubang Kerian ini juga memetik peristiwa Perang Zatus Salasin di mana para Sahabat R.A tidak berpuas hati dengan pelantikan Amru bin ‘As jadi panglima yentera kerana baru masuk Islam dalam 6 bulan.
Sedangkan ketika itu ceritanya, ada bersama tentera ialah Abu Bakar as-Siddiq, Umar al-Khattab di mana tentera pertama digerakkan dengan 200 anggota dengan Nabi S.A.W memakai di kepala Amru suatu ikatan kain.
“Pergilah kamu dan bawa balik kemenangan, dan bawa balik kekayaan khazanah rampasan perang sebagai tanda kemenangan. Amru bin ‘As bertolak. Sampai tengah malam, di kawasan yang sangat sejuk, Zatus Salasin ini Utara, sangat sejuk. Tentera-tentera mencadang untuk mengunggun api bagi mengurangkan kepanasan, memanaskan badan masing-masing.
“Lalu Amru cakap jangan siapa-siapa yang unggu api. Siapa-siapa yang unggun api, aku akan campak dia dalam api. Masing-masing senyap. Umar al-Khattab tak puas hati. Umar datang kepada Abu Bakar, ‘Ya Abu Bakar, tentera kita kesejukan, kenapa panglima tentera tak benarkan kita unggun api, nanti tentera kita kesejukan’.
“Apa kata Saidina Abu Bakar? ‘Ya Umar, dia ketua, patuh. Dia ketua kita, Nabi lantik dia. Tanggungjawab kita patuh kepada keputusan dia’. Umar pun senyap, Umar tak kata, aku pun setuju dengan engkau juga. Tak patut Panglima Tentera kita buat macam ini. Bagaimana kalau kita tubuh cawangan baru?
“Abu Bakar menenangkan yang tak puas hati. Tanggungjawab pemimpin meredakan kepanasan, menyelesaikan masalah, menunduk perkara-perkara yang sengaja disebarkan oleh musuh di pendalaman dan daripada luar,” terangnya.
Tanggungjawab pemimpin peringat beliau, bukan menimbulkan kekeliruan, kekecohan dan rasa tak puas hati, sebaliknya pemimpin meredakan keadaan.
Lanjutnya bercerita, Amru keesokannya tidak mandi junub kerana air terlalu sejuk, sebaliknya hanya bertayamum hingga menimbulkan pertikaian, bahkan dia juga turut mengimamkan solat, sedangkan makmum lain mengambil wudhuk.
Turut menimbulkan pertikaian katanya, bila Amru melarang mengejar musuh yang telah lari meninggalkan ghanimah, sebaliknya mengarahkan supaya pulang ke Madinah dan terus menyebabkan Sahabat tidak puas hati.
“Ada orang tanya, kenapa PAS tak letak saja calon di Sabah, letak saja 10. ini kekuatan parti kita, syiar kena ada, bendera PAS kena naik, walaupun hilang deposit. Saya kata, patuh, sebab dia Presiden kita.
“Tuan-tuan, balik ke Madinah, Sahabat-sahabat terus berjumpa Nabi S.A.W. ‘Ya Rasulullah, kami tak puas hati panglima tentera dengan dua tiga perkara ini’. Nabi panggil Amru bin As. Pertama, ‘kenapa kamu tak benarkan tentera unggu api, sedangkan kamu tahu tentera dalam kesejukan?’.
“Dia kata ‘ya Rasulullah, aku tahu geografi tempat medan perang Zatus Salasin, kita berada satu bukit ya Rasulullah, musuh kita berada di bukit sana. Kalau kita unggun api, musuh tahu di mana kita berada, dan musuh tahu berapa ramai jumlah tentera kita. Sebab itu aku tak benarkan unggu api supaya musuh tak tahu kehadiran kita’.
“Tuan-tuan, di medan perang hanya ada arahan, bukan hanya ada mesyuarat. Di saat perang, hanya patuh arahan, bukan waktu kita mesyuarat nak mengambil keputusan, kecuali dalam perkara yang sangat penting.
“Kalau buat mesyuarat, akan ada yang kata saya setuju unggu api, lepas itu kumpulan ini, cawangan ini kata saya rasa tak setuju, saya setuju ketua. Ya. Kata AJK kawasan dua orang, saya setuju pandangan pembangkang, kita unggu api. Ini nak perang ke nak mesyuarat ini? Ya.
“Bila api tengah membakar, keputusannya ialah arahan. Jadi oleh kerana itu, dalam perkara ini kita kadang-kadang kesabaran kita sebenarnya memang hebat diuji berkali-kali,” terangnya.
Beliau turut mengupas dalil bahawa Allah Taala mendahulukan sabar daripada solat dan takwa menunjukkan betapa kesabaran itu adalah kejayaan dan begitulah dalam membuat keputusan terutama dalam situasi tidak puas hati.
Beliau juga berharap ahli memahami tabiat musuh yang akan sentiasa menyerang PAS hatta ketika PAS berdiam diri tidak melakukan sesuatupun, sekali gus menyeru ahli untuk terus mengejar redha Allah dan mendukung keputusan jemaah.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/09/12/pas-tidak-tanding-prn-sabah-ini-penjelasannya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pas Hasrat Tanding 10 Kerusi Prn Sabah

Pas Hasrat Tanding 10 Kerusi Prn Sabah

papar berkaitan - pada 8/9/2020 - jumlah : 336 hits
PAS berhasrat bertanding di 10 kerusi Dewan Undangan Negeri pada Pilihan Raya Negeri Sabah hujung bulan ini kata Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan Beliau bagaimanapun berkata perincian kawasan DUN yang bakal ditandingi parti itu ...
Prn Sabah Ppbm Puji Sikap Terbuka Pas Tak Tanding Elakkan Pertembungan Tiga Penjuru

Prn Sabah Ppbm Puji Sikap Terbuka Pas Tak Tanding Elakkan Pertembungan Tiga Penjuru

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 331 hits
PETALING JAYA Keputusan PAS memberi laluan kepada rakan dalam gabungan Perikatan Nasional bagi memastikan pertandingan dua penjuru pada Pilihan Raya Negeri Sabah adalah sikap terpuji kata pemimpin PPBM Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Muhamma...
Prn Sabah Pemuda Pas Terima Keputusan Tiada Calon Parti Tapi Tetap Hantar Jentera

Prn Sabah Pemuda Pas Terima Keputusan Tiada Calon Parti Tapi Tetap Hantar Jentera

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 382 hits
KUALA LUMPUR Pemuda PAS menyatakan sayap parti Islam itu menerima keputusan presidennya untuk memberi laluan kepada sekutu mereka BN PN di PRK Sabah Ketuanya Khairil Nizam Khirudin berkata walaupun tiada calon PAS bertanding pihaknya tetap ...
Prn Sabah Pas Gerakkan Jentera Bantu Calon Sekutu Perikatan Nasional Tuan Ibrahim

Prn Sabah Pas Gerakkan Jentera Bantu Calon Sekutu Perikatan Nasional Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 333 hits
nbsp PUTRAJAYA Parti Islam SeMalaysia akan menggerakkan jenteranya bagi membantu calon Perikatan Nasional dan sekutunya yang bertanding pada Pilihan Raya Negeri Sabah ke 16 kata Timbalan Presidennya Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man Me
Prn Sabah Star Bakal Tanding 15 Kerusi

Prn Sabah Star Bakal Tanding 15 Kerusi

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 231 hits
TAMBUNAN 6 Sept Parti Solidariti Tanah Airku bakal bertanding sekurang kurangnya di 15 kerusi Dewan Undangan Negeri pada Pilihan Raya Negeri Sabah 26 Sept iniSelain itu Presiden STAR Datuk Dr Jeffrey Kitingan berkata tiga lagi kerusi masih ...
Prn Sabah Liew Yun Fah Bakal Kembali Tanding Dun Merotai

Prn Sabah Liew Yun Fah Bakal Kembali Tanding Dun Merotai

papar berkaitan - pada 6/9/2020 - jumlah : 385 hits
TAWAU 6 Sept Bekas Naib Presiden Parti Gerakan Rakyat Malaysia Tan Sri Liew Yun Fah mengesahkan akan kembali bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri Merotai pada Pilihan Raya Negeri Sabah 26 Sept ini Liew yang pernah menyandang kerusi it...
Muktamar Pas Pru15 Prn Sabah Prestasi Kabinet Jadi Tumpuan

Muktamar Pas Pru15 Prn Sabah Prestasi Kabinet Jadi Tumpuan

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 301 hits
KOTA BHARU Isu berkaitan Pilihan Raya Umum Ke 15 Pilihan Raya Negeri Sabah dan prestasi pemimpin Pas dalam kabinet kerajaan Persekutuan dijangka akan menjadi perbahasan utama perwakilan dalam Muktamar Tahunan Pas Ke 66 yang akan diadakan Ah...
Tuan Ibrahim Pas Tak Tanding Di Prk Sabah Untuk Elak Perangkap Musuh

Tuan Ibrahim Pas Tak Tanding Di Prk Sabah Untuk Elak Perangkap Musuh

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 306 hits
KUALA LUMPUR Selepas akur dengan keputusan untuk tidak mempertaruhkan calon dalam Pilihan Raya Negeri Sabah Timbalan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man menceritakan wujud desakan supaya parti itu diberi laluan ketika rundingan ke...
Kerusi Prn Sabah Orang Tak Bagi Kita Berlaga Kias Ajk Pas Pusat

Kerusi Prn Sabah Orang Tak Bagi Kita Berlaga Kias Ajk Pas Pusat

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 288 hits
Selepas tidak diperuntukkan sebarang kerusi oleh Perikatan Nasional mahupun BN pada pilihan raya negeri Sabah kali ini beberapa pemimpin PAS terus berkias kias Antaranya bendahari PAS Iskandar Abdul Samad yang berkias menggunakan analogi to...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly