Muktamar Pas Pru15 Prn Sabah Prestasi Kabinet Jadi Tumpuan




KOTA BHARU - Isu berkaitan Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15), Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah dan prestasi pemimpin Pas dalam kabinet kerajaan Persekutuan dijangka akan menjadi perbahasan utama perwakilan dalam Muktamar Tahunan Pas Ke-66 yang akan diadakan, Ahad ini.
Selain itu, topik yang dijangka dibangkitkan dalam muktamar sehari itu ialah sejauh mana Pas yang kini bersama-sama UMNO dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dalam kerajaan Perikatan Nasional (PN) mampu memenangi hati rakyat sehingga PRU15.
Ini kerana mengambil kira kemungkinan muktamar ini adalah kali terakhir diadakan sebelum PRU15 yang bakal melakar sejarah tersendiri apabila berlangsung ketika genap setahun usia Muafakat Nasional (MN) yang dimeterai Pas dengan UMNO pada 14 Sept tahun lalu.
Menariknya, muktamar yang diadakan di Pusat Tarbiah Islamiah Kelantan (Putik) di sini, berlangsung ketika Pas kini bersama UMNO/Barisan Nasional dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia, bersatu sebagai sebuah gabungan dan bersama-sama membentuk kerajaan Persekutuan di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Kali terakhir Pas berada dalam Kerajaan Persekutuan ialah pada 1977 dan pastinya muktamar kali ini dijadikan platform terbaik bagi perwakilan untuk berbahas mengenai kerjasama politik yang baru dijalinkan itu.
Pensyarah Kanan Kolej Undang-Undang, Pengajian Kerajaan dan Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata selain itu perwakilan dijangka membangkitkan mengenai kerjasama parti itu dan UMNO dalam konteks PRN Sabah.
"Mereka sudah pasti membangkitkan kenapa UMNO Sabah dan Pas negeri tidak bersama-sama dalam konteks kerjasama sebenar bagi meletakkan kerusi untuk ditandingi dan saling membantu ketika ini," katanya kepada Bernama.
Selain itu katanya perwakilan juga mahu melihat keupayaan dan prestasi pemimpin Pas sepanjang menganggotai barisan jemaah menteri dan memegang jawatan dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

Penggerak Dewan Muslimat Pas seluruh negara yang hadir pada Muktamar Tahunan Dewan Muslimat Pas Kali ke-60 malam tadi.
“Sudah pasti akan kedengaran kritikan membina daripada perwakilan mengenai perkara-perkara yang perlu diperkemaskan sekali gus menyaksikan kedudukan mereka memegang jawatan dalam GLC dan agensi-agensi kerajaan itu dapat menonjolkan imej Islam," katanya.
Pada Ahad ini, muktamar juga akan memberi tumpuan kepada Ucapan Dasar Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang akan membangkitkan perkara tersebut kepada seluruh akar umbi dan akan disiarkan secara langsung secara dalam talian.
Berikutan pandemik koronavirus (Covid-19) yang masih melanda negara, muktamar itu hanya akan dihadiri kira-kira 400 perwakilan sebagai mematuhi prosedur operasi standard (SOP) untuk mengekang penularan wabak Covid-19.
Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan sebelum ini dipetik sebagai berkata perwakilan hanya terdiri daripada ahli-ahli jawatankuasa Pas Pusat, wakil-wakil dewan termasuk Dewan Himpunan Penyokong Pas dan Yang Dipertua Pas dari setiap kawasan.
Selain itu, wakil empat pimpinan Pas setiap kawasan di Kelantan sebagai tuan rumah muktamar kali ini hadir manakala perwakilan Pas kawasan-kawasan lain akan mengikuti muktamar tersebut secara dalam talian di pejabat perhubungan Pas setiap negeri.

Setiap kerusi telah dilabelkan untuk memudahkan perwakilan yang hadir.
Takiyudin yang juga Yang Dipertua Pas Kota Bharu berkata, Pejabat Pendaftar Pertubuhan meluluskan diadakan muktamar dengan mematuhi SOP yang ditetapkan kerajaan.
Dewan Muslimat Pas akan membuka tirai muktamarnya yang ke-60 dan akan bersidang selama dua hari bermula malam ini di Kuala Lumpur dan akan dirasmikan oleh Ketua Dewan Muslimat Pas Pusat, Senator Nuridah Mohd Salleh dan berakhir esok.
Sementara itu, Dewan Pemuda Pas akan mengadakan muktamarnya di Putik di sini, esok manakala Dewan Ulama Pas akan mengadakan muktamarnya di Markas Dewan Ulama (MADU) di Labok, Machang.

#Sumber : - Bernama, gambar drp SH   

MR :  Ada perbahasan hangat atas isu gabungan dan muafakat  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/09/muktamar-pas-pru15-prn-sabah-prestasi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isu Melayu Islam Prestasi Menteri Antara Tumpuan Muktamar Pas

Isu Melayu Islam Prestasi Menteri Antara Tumpuan Muktamar Pas

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 248 hits
Selain membincangkan agenda berkaitan Melayu Islam PAS juga perlu melihat isu pengagihan kerusi untuk pilihan raya umum akan datang semasa bermuktamar nanti kata penganalisis politik Ini kerana menurut Prof Rusdi Omar dari Universiti Utara ...
Prn Sabah Pemuda Pas Terima Keputusan Tiada Calon Parti Tapi Tetap Hantar Jentera

Prn Sabah Pemuda Pas Terima Keputusan Tiada Calon Parti Tapi Tetap Hantar Jentera

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 383 hits
KUALA LUMPUR Pemuda PAS menyatakan sayap parti Islam itu menerima keputusan presidennya untuk memberi laluan kepada sekutu mereka BN PN di PRK Sabah Ketuanya Khairil Nizam Khirudin berkata walaupun tiada calon PAS bertanding pihaknya tetap ...
Prn Sabah Pas Gerakkan Jentera Bantu Calon Sekutu Perikatan Nasional Tuan Ibrahim

Prn Sabah Pas Gerakkan Jentera Bantu Calon Sekutu Perikatan Nasional Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 334 hits
nbsp PUTRAJAYA Parti Islam SeMalaysia akan menggerakkan jenteranya bagi membantu calon Perikatan Nasional dan sekutunya yang bertanding pada Pilihan Raya Negeri Sabah ke 16 kata Timbalan Presidennya Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man Me
Pas Akan Umum Calon Prn Sabah Bersama Rakan Pakatan Nasional Kata Ahmad Samsuri

Pas Akan Umum Calon Prn Sabah Bersama Rakan Pakatan Nasional Kata Ahmad Samsuri

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 311 hits
KUALA TERENGGANU Pas akan mengumumkan senarai calon yang akan dipertaruhkan dalam Pilihan Raya Negeri Sabah secara serentak bersama rakan parti komponen Perikatan Nasional yang lain Naib Presiden Pas Datuk Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berk...
Prn Sabah Tiada Kerusi Untuk Pas Game Ppbm Atau Game Umno

Prn Sabah Tiada Kerusi Untuk Pas Game Ppbm Atau Game Umno

papar berkaitan - pada 14/9/2020 - jumlah : 420 hits
Suruhanjaya Pilihan Raya telah menerima 447 kertas pencalonan untuk bertanding di 73 kerusi Dewan Undangan Negeri pada Pilihan Raya Negeri Sabah 26 Sept ini selepas tempoh penamaan berakhir pada 12 September jam pukul 10 pagi Menurut Penger...
Prn Sabah Ppbm Puji Sikap Terbuka Pas Tak Tanding Elakkan Pertembungan Tiga Penjuru

Prn Sabah Ppbm Puji Sikap Terbuka Pas Tak Tanding Elakkan Pertembungan Tiga Penjuru

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 331 hits
PETALING JAYA Keputusan PAS memberi laluan kepada rakan dalam gabungan Perikatan Nasional bagi memastikan pertandingan dua penjuru pada Pilihan Raya Negeri Sabah adalah sikap terpuji kata pemimpin PPBM Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Muhamma...
Menjelang Prn Sabah Pas Mahu Jadi Kerajaan Atau Sekadar Ejen Dakwah

Menjelang Prn Sabah Pas Mahu Jadi Kerajaan Atau Sekadar Ejen Dakwah

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 327 hits
Keputusan Pilihan Raya Kecil DUN Slim kesinambungan pakatan politik Perikatan Nasional yang menggambarkan kejayaan kesatuan politik atas nama Melayu Islam dan ramai menjangka keputusan PRK ini sedikit sebanyak akan mempengaruhi pilihan peng...
Prn Sabah Peranan Pas Tukang Baca Doa

Prn Sabah Peranan Pas Tukang Baca Doa

papar berkaitan - pada 12/9/2020 - jumlah : 405 hits
MSO Sudah jelas dan nyata parti gemula Chek tidak diberi laluan oleh kawan dan sahabat mereka baik oleh Umno maupun PPBM untuk bertanding dimana mana kerusi dalam Pirane Sabah 26 September ini Dari 73 kerusi tidak ada satu pun dikhaskan unt...
Prn Sabah Elok Lagi Layanan Dap Kepada Pas

Prn Sabah Elok Lagi Layanan Dap Kepada Pas

papar berkaitan - pada 13/9/2020 - jumlah : 213 hits
R a j a G e l a p Begitulah bila Allah sendiri yang menjawab Dulu puas PAS tuduh DAP besar kepala nak jadi tuan Padahal hubungan PAS DAP adalah dalam bentuk kerjasama Sebagai ahli PAS ketika itu aku dapat merasakan rasa hormat DAP terhadap ...
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Kesarjanaan Yang Biasa Biasa Sahaja

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk