Pas Jangan Syok Sendiri



Oleh: Dr Tanaka Mustafa
1) Apa sebenarnya yang PAS buat dalam kerajaan PN? Apabila PAS ada dalam satu coalition, pastilah impaknya akan turut kena kepada PAS. Lebih-lebih lagi PAS nampak nak membackup saja memanjang. Persepsi terhadap PAS semakin merosot teruk di mata kalangan atas pagar dan non-PAS dalam isu-isu melibatkan kebajikan rakyat dan kecelaruan dalam isu-isu penjualan tanah ada aset.
2) PAS tidak boleh selesa hanya dengan pujian penyokong sendiri. Sepatutnya PAS kehadapan menganalisis dan scrutinize isu yang ditimbulkan kemudian beri jawapan dan solution yang professional. Bukan membackup tanpa faham asas isu hanya kerana “mempertahan kerajaan Melayu/Islam”.
3) PAS juga tidak boleh rasa selesa dengan slogan ‘asalkan bukan DAP’,’ UMNO gila kuasa’, ‘jangan khianat kerjaan PN’ etc. Sebenarnya orang luar sedang nampak PAS tidak kompeten untuk menangani isu. Orang sendiri sampai ke sudah duk membackup dan memuji.
4) Bahkan apa yang dikatakan kejayaan menteri-menteri daripada PAS pun sebenarnya tidak solid. Bukan kerja menteri daripada PAS sahaja. Contohnya kejayaan menaikkan harga sawit, ia bukan kerja bijak Menteri Sawit daripada PAS semata. Ia juga kerja yang berterusan daripada menteri UMNO DS Hishamuddin yang berjaya convince negara-negara pengimport sawit terbesar kita.
5) Orang PAS asyik claim secara berterusan akan kehebatan menteri PAS, akan menyebabkan orang UMNO akan menyampah. Sikit lagi kalau betul-betul gaduh antara PAS dan UMNO, yakinlah menteri PAS akan dichop sebagai claim kerja orang. Orang lain buat kerja, PAS yang claim.
6) Isu TH Plantation jual aset, KWSP jual aset etc, tidak langsung diulas dan disentuh oleh pemimpin PAS, seolah-olah PAS berkompromi dengan ‘skandal’ (jika ia skandal). Saya tak nampak PAS berkompromi dengan ‘skandal’ yang dibisingkan, tetapi sebenarnya PAS tak tahu menahu secara mendalam akan isu yang dimainkan. PAS dilihat sebagai leka dengan ‘keselesaan’ kuasa.
7) Para penyokong PAS boleh terus menyokong PAS, tetapi sangat perlu menjentik kelekaan ini. Jangan biar pemimpin berkhayal dengan pujian daripada penyokong. Bukalah mata kepada kritikan musuh. Jangan semuanya dianggap sampah dan fitnah. Dengan kuasa yang ada, anda boleh akses maklumat untuk kenalpasti keabsahan kritikan.
8 )aya pernah sebut, PAS kehilangan sentuhan strategist. Para strategist (saya tak tahu siapa) mungkin sudah lebihkan masa mengurus benda lain seperti GLC atau jawatan dalam kementerian. Kerja menganalisa isu untuk membentuk satu stand parti terhadap isu tersebut seakan tiada. Sebab itu PAS hanya boleh come out dengan sindiran, pusing-pusing dan hikayat-hikayat.
9) Lihat pendirian UMNO/BN. Betul atau salah, letak tepi dulu. Pendirian UMNO disertakan dengan sokongan-sokongan kuat daripada data, maklumat dan hasil analisa dilihat hebat oleh rakyat umum. Bukan sahaja PAS tenggelam, bahkan PH juga tak terlawan. PH seolah menumpang ‘serangan’ UMNO terhadap PN.
10) Jika PAS terus bersikap begini, PAS akan kembali ke zaman PAS dianggap kolot dan tak profesional. Orang- orang luar sudah mula bertanya, di mana professional, doktor, engineer, cerdik pandai dalak PAS yang PAS canang sebelum ini – membisu dalam isu-isu besar. Malah ada yang sudah mula anggap PAS hanya menunggang isu penyatuan ummah, tetapi layu setelah mendapat kuasa.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/30903

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Ingat Parti Sendiri Saja Kuat

Jangan Ingat Parti Sendiri Saja Kuat

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 226 hits
Hamdan TahaHari yang menarik buat saya hari ini berjumpa dua penyokong dan ahli pas yang berjawatan di peringkat kawasan dan negeri Dia kata kes perak ini menyebab kami ahli pas ni hilang kepercayaan pada umno Umno ni masih tak sedar bahawa...
Umno Dan Pas Guna Logo Sendiri Elak Berlaga Hadapi Pru

Umno Dan Pas Guna Logo Sendiri Elak Berlaga Hadapi Pru

papar berkaitan - pada 26/11/2020 - jumlah : 216 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 1 38 pmAhmad Zahid HamidiUmno dan PAS yang bergabung secara rasmi dalam Muafakat Nasional bersetuju untuk tidak berlaga antara satu sama lain dalam pilihan raya umum akan datang kata Ahmad Zahid Hamidi M...
Ha Ha Ha Jangan Lupa Kami Untuk Jawatan Exco Pas Perak Peringatkan Mb Baharu

Ha Ha Ha Jangan Lupa Kami Untuk Jawatan Exco Pas Perak Peringatkan Mb Baharu

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 257 hits
Shaq IsmailIPOH PAS Perak yakin parti itu tidak akan ditinggalkan dalam pembentukan Exco Kerajaan negeri baharu kata Pesuruhjayanya Razman Zakaria Razman yakin semangat setiakawan dan penyatuan ummah yang terjalin antara PAS dan UMNO akan t...
Selagi Tak Tepuk Masih Tak Lelap Jangan Biasakan Latih Bayi Tidur Sendiri Lebih Awal

Selagi Tak Tepuk Masih Tak Lelap Jangan Biasakan Latih Bayi Tidur Sendiri Lebih Awal

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 241 hits
Tidur sememangnya cukup penting sebagai salah satu tumbesaran bayi Pun begitu mendodoikan bayi tidak mudah Penat mendodoi anak masih tak mahu tidur Ada waktunya bayi kecil kita perlu dibiarkan tidur sendiri supaya ia mudah terbiasa dengan k...
Pendakwah Tegur Pas Jangan Samakan Minta Maaf Pas Dengan Istighfar

Pendakwah Tegur Pas Jangan Samakan Minta Maaf Pas Dengan Istighfar

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 197 hits
December 13 2020 Pendakwah terkenal Ustaz Dr Rozaimi Ramle menegur Setiausaha Politik Pesuruhjaya Pas Perak Fairuz Hafiizh Othman tentang satu muatnaik di laman Facebook pemimpin Pas itu Rozaimi berkata meminta maaf kepada manusia tidak sam...
Pas Tak Reti Urus Sumber Air Jangan Dengki Dengan Dap

Pas Tak Reti Urus Sumber Air Jangan Dengki Dengan Dap

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 232 hits
Ipohmali Kalau Bani Melayu Islam tak dapat contohi kebijaksanaan Singapura menggunakan sumber alam dan mengurus Ekonomi pun Belajar lah dari Pulau Pinang mengurus sumber airnya Biarpun kawasan air di Pulau Pinang itu kecil Tapi dimanfaatkan...
Pas Derhaka Atau Tidak Ke Atas Sultan Perak Elok Pihak Luar Jangan Terlebih Campur

Pas Derhaka Atau Tidak Ke Atas Sultan Perak Elok Pihak Luar Jangan Terlebih Campur

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 314 hits
Jangan dendam dan sakit hati politik kerana tidak dapat membentuk kerajaan negeri bersama UMNO ujud gesaan yang berlebih lebihan tekanan ke atas PAS Mereka sudah minta maaf Kena beringat besok gang sendiri terlanjur apa pula pendirian
Jangan Percaya Sesiapa Walaupun Darah Daging Sendiri

Jangan Percaya Sesiapa Walaupun Darah Daging Sendiri

papar berkaitan - pada 8/12/2020 - jumlah : 335 hits
hai assalammualaikumAdik Rampas Suami Kakak Semua Sebab Kebodohan Kakak Siapa layan drama Cinta Sekali Lagi Mesti rasa nak mencarut nak tumbuk nak genyek genyek je kan Bukan rasa nak buat dekat Amani dekat Amanda sekali Adik Rampas suami ka...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Buat Apa Jika Terseliuh

Lafaz Zikir Hari Jumaat Dan Selawat Nabi Serta Fadhilatnya

Apa Itu Istighfar

21 Amazing Mother S Day Gifts For The Food Lover

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Doktor Kongsi Tip Cepatkan Proses Bersalin Elok Buat Bila Dah Hujung Hujung Kehamilan