Pas Desak Kadir Mohon Maaf


Gokina Morganan
Dr Ahmad Fakhruddin Sheikh Fakhrurazi    ALOR SETAR - Pas Kedah mendesak tokoh wartawan, Datuk A Kadir Jasin membuat permohonan ampun secara terbuka kepada Sultan Kedah, Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah.

Pesuruhjaya Pas Kedah, Dr Ahmad Fakhruddin Sheikh Fakhrurazi berkata, desakan itu supaya satu siasatan rapi oleh pihak berkuasa supaya kenyataan seumpama ini tidak berulang pada masa hadapan.

"Perenggan-perenggan terakhir tulisan  wartawan senior (Kadir) dalam  blognya bertajuk 'Selamat Bertakhta Al-Aminul Karim' telah mengguris perasaan rakyat Kedah.

"Tulisan beliau sebenarnya boleh mewujudkan suasana tidak tenteram dalan kalangan masyarakat dalam negeri Kedah, selain mampu mencetuskan prasangka negatif terhadap institusi di Raja dan kesultanan Melayu," katanya, kepada media dalam satu kenyataan media, di sini, hari ini.

Beliau turut menyoal apakah kenyataan dikeluarkan oleh Kadir seumpama 'pukul anak sindir menantu' ke atas kerajaan PH kerana semua pengurusan istiadat pertabalan Sultan Kedah adalah berada dalam pengetahuan kerajaan.

"Justeru itu, Pas Kedah mahu beliau segera memohon maaf kepada Sultan Kedah, dalam masa sama siasatan rapi oleh pihak berkuasa supaya kenyataan seumpama ini tidak berulang pada masa hadapan," katanya.

Baru-baru ini, Ahli Majlis Tertinggi Bersatu, Datuk A Kadir Jasin menulis di laman blognya mengenai istiadat tersebut dan mendakwa Perlembagaan negara meletakkan raja-raja di atas takhta, di dalam istana dengan peruntukan kewangan dan kemudahan yang tidak termimpikan manusia biasa.

Dalam tulisan itu, beliau juga didapati menyatakan mungkin dalam era Malaysia baharu ini, Parlimen dan Dun boleh memaklumkan kepada rakyat mengenai jumlah perbelanjaan diperuntukkan kepada raja-raja.

Susulan itu, Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul Ghani menggesa pihak polis menyiasat wartawan veteran, A Kadir di bawah Akta Hasutan berhubung tulisan di blognya yang mengandungi unsur penghinaan terhadap Sultan Kedah.

Beliau mendakwa, tulisan tersebut boleh mencetuskan prasangka buruk seolah-olah Sultan Kedah mengambil kesempatan untuk berniaga dan menyalahgunakan kedudukannya.

[ARTIKEL BERKAITAN: Gesa siasat A Kadir Jasin hina Sultan Kedah]

Semalam, Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Mukhriz Mahathir turut menafikan dakwaan istiadat pertabalan Sultan Kedah, Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah baru-baru ini sesuatu yang membebankan kerajaan negeri.

Menurutnya, semua perbelanjaan mematuhi belanjawan tahun 2018 dan berada dalam kawalan malah Sultan Sallehuddin berkenan untuk tidak menyambut hari keputeraan.

[ARTIKEL BERKAITAN]: http://www.sinarharian.com.my/nasional/pertabalan-sultan-tak-bebankan-kerajaan-rakyat-1.899333



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2018/11/pas-desak-kadir-mohon-maaf.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bendera Tauhid Dibakar Muhammadiyah Desak Banser Minta Maaf

Bendera Tauhid Dibakar Muhammadiyah Desak Banser Minta Maaf

papar berkaitan - pada 24/10/2018 - jumlah : 355 hits
Berita Islam 24H Ketua Umum Pengurus Pusat Muhammadiyah Haedar Nahsir menyesalkan aksi pembakaran bendera tauhid yang dilakukan saat peringatan Hari Santri Nasional Menurut dia santri tidak dibenarkan untuk melakukan tindakan anarkistis den...
Saya Mohon Maaf Hanya Risau Keadaan Keluarga

Saya Mohon Maaf Hanya Risau Keadaan Keluarga

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 361 hits
MALAYSIAKINI Datuk Seri Najib Razak memohon maaf kerana gagal mengawal perasaannya semasa diwawancara Al Jazeera bagi program 101 East pagi tadi Bekas perdana menteri itu berkata beliau hanya risau dengan keadaan isterinya Datin Seri Rosmah...
40 Ahli Parlimen Umno Jumpa Dr M Dijangka Masuk Ppbm A Kadir Jasin

40 Ahli Parlimen Umno Jumpa Dr M Dijangka Masuk Ppbm A Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 27/10/2018 - jumlah : 431 hits
JOHOR BAHRU Kira kira 40 ahli Parlimen Umno dikatakan berkemungkinan meninggalkan parti itu dan menyertai PPBM Ahli Majlis Tertinggi PPBM Datuk A Kadir Jasin berkata mereka dikatakan berpotensi berbuat demikian kerana sudah beberapa kali me...
Mp Urges Kadir Jasir Be Probed For Alleged Remarks Against Kedah Sultan

Mp Urges Kadir Jasir Be Probed For Alleged Remarks Against Kedah Sultan

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 268 hits
Sungai Petani MP Johari Abdul today urged police to investigate Bersatu Supreme Council member A Kadir Jasin under the Sedition Act 1948 over an alleged royal insult Speaking during a press conference in Parliament Johari claimed that Kadir...
Tulisan Datuk Kadir Jasin Berunsur Penghinaan Kepada Tuanku Sultan Sallehuddin Sultan Kedah

Tulisan Datuk Kadir Jasin Berunsur Penghinaan Kepada Tuanku Sultan Sallehuddin Sultan Kedah

papar berkaitan - pada 1/11/2018 - jumlah : 543 hits
TERKINI SIDANG MEDIA DATO JOHARI BIN ABDUL AHLI PARLIMEN SUNGAI PETANI MEMERANGKAP ADUN GURUN01 NOVEMBER 2018 10 00 PAGIBILIK MEDIA LOBI PARLIMEN TULISAN DATUK KADIR JASIN BERUNSUR PENGHINAAN KEPADA TUANKU SULTAN SALLEHUDDIN SULTAN KEDAH Sa...
A Kadir Jasin Biadap Terhadap Sultan

A Kadir Jasin Biadap Terhadap Sultan

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 199 hits
A KADIR JASIN BIADAP MALUKAN ORANG PENDANG RAKYAT KEDAH 1 Kak Su ingin melahirkan kekesalan dan amat kecewa dengan tulisan Ahli Majlis Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk A Kadir Jasin yang dipetik Malaysiakini com bertajuk Kadir...
Kadir Jasin Diberi Tempoh 48 Jam Mohon Ampun Kepada Sultan

Kadir Jasin Diberi Tempoh 48 Jam Mohon Ampun Kepada Sultan

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 319 hits
ALOR SETAR UMNO Kedah memberi tempoh 48 jam kepada Ahli Majlis Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Datuk A Kadir Jasin untuk memohon ampun kepada Sultan Kedah Sultan Sallehuddin Sultan Badlishah dan institusi diraja negeri ini berhubun...
A Kadir Jasin Ketua Umno Menderita Tekanan Jiwa Mereka Hanya Nampak Pintu Penjara

A Kadir Jasin Ketua Umno Menderita Tekanan Jiwa Mereka Hanya Nampak Pintu Penjara

papar berkaitan - pada 4/11/2018 - jumlah : 326 hits
Dalam pembentangan Belanjawan 2019 pada 2 November Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengajak kita melakukan kebaikan dan menolak keburukan Menteri berketurunan Cina yang bukan beragama Islam itu menyebut ungkapan itu dalam bahasa asalnya amar ...
Johari Using Bn Style Tactic Against Kadir Jasin Says Lawyers For Liberty

Johari Using Bn Style Tactic Against Kadir Jasin Says Lawyers For Liberty

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 286 hits
PETALING JAYA PKR lawmaker Datuk Johari Abdul s call for the use of the Sedition Act against Datuk A Kadir Jasin is in breach of the Pakatan Harapan manifesto and the Cabinet s moratorium on the law says Lawyers for Liberty Its executive di...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur