Parlimen Perlu Patuhi Peraturan Sebelum Dibuka Pakar Perlembagaan


AGENDA DAILY

Pakar Perlembagaan Profesor Dr Shamrahayu Abdul Aziz.
Parlimen perlu melalui beberapa proses pentadbiran termasuk menyusun perjalanan mesyuarat dan hal-hal berkaitan dengannya, kata pakar Perlembagaan Profesor Dr Shamrahayu Abdul Aziz.
Walaupun bersetuju bahawa Dewan Rakyat boleh bersidang ketika darurat, beliau berkata Parlimen juga boleh ditangguhkan kerana tiada peruntukan yang jelas berhubung perkara itu dalam Perlembagaan Persekutuan.
Beliau berkata Peraturan 11 Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat memperuntukkan tiga perkara utama iaitu penentuan tempat, hari dan waktu; penetapan tarikh oleh ketua atau timbakan ketua majlis sekurang-kurangnya 28 hari sebelum permulaan sesuatu penggal dan perubahan tarikh mesyuarat.
“Walaupun undang-undang atau Peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat menyatakan tentang perkenan Yang di-Pertuan Agong, beberapa proses pentadbiran akan dilalui bagi menyusun perjalanan mesyuarat dan hal berkaitannya.
“Sekiranya diperhatikan dalam amalan ketika keadaan biasa, iaitu keadaan tanpa darurat, amalan menentukan tarikh mula-mula mesyuarat, atau hari pertama mesyuarat serta hari-hari lain, pihak pentadbiran Parlimen, bersama dengan Menteri bertanggungjawab bagi Parlimen menentukan tarikh mesyuarat.
“Setelah itu, tarikh tersebut dibawa untuk perbincangan dan dipersetujui oleh Kabinet dan kemudiannya perkenan Yang di-Pertuan Agong akan diperolehi,” katanya hari ini.
Dr Shamrahayu berkata penentuan tarikh persidangan Parlimen juga melalui proses pentadbiran dan mengambil kira pelbagai aspek, termasuk keperluan teknikal dan kakitangan bertugas dari Parlimen atau kakitangan kementerian.
Mengenai titah Yang di-Pertuan Agong berkaitan ‘segera’ atau ‘secepat mungkin’ beliau berkata persoalan utama ialah berhubung tarikh mesyuarat pertama, walaupun mungkin juga berkaitan tarikh-tarikh mesyuarat yang lain.
“Saya melihat kepada perspektif tafsiran frasa yang lebih kurang sama dalam Perkara 5(3) Perlembagaan Persekutuan. Perkara Perkara 5(3) menggunakan frasa “seberapa segera” atau dalam Bahasa Inggeris “as soon as may be”.
“Frasa ini pernah ditafsirkan oleh mahkamah. Antara lain, terdapat keputusan kes yang menyatakan tafsiran kepada frasa “as soon as may be” tersebut sebagai:
“The words ‘as soon as may be’ mean, ‘as nearly as is reasonable in the circumstances of the particular case’ … – Aminah v Superintendent of Prison Pengkalan Chepa [1968] 1 MLJ 92,” katanya yang turut memberi beberapa lagi contoh.
Katanya walaupun ada tafsiran sedemikian tidak perlu dilihat kepada frasa ‘secepat mungkin’ dalam bentuk yang terlalu legalistik kerana semua keputusan kes seperti di atas adalah membabitkan hak orang yang ditangkap.
“Titah diraja Yang di-Pertuan Agong tidak semestinya dibahaskan sedemikian rupa. Titah diraja tidaklah terikat dengan pemahaman perundangan semata-mata terutamanya apabila ia berkaitan dengan peringatan atau mesej untuk bacaan umum.
“Dalam konteks keadaan semasa, frasa “secepat mungkin” boleh difahamkan sebagai Yang di-Pertuan Agong berkenan untuk memberi penekanan terhadap keperluan semasa untuk menangani kesan pandemik terhadap masyarakat umum tatkala negara dan rakyat dalam keadaan suntuk untuk kembali pulih ke kehidupan pra-pandemik,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/parlimen-perlu-patuhi-peraturan-sebelum.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Persidangan Parlimen Hanya Selepas Pelbagai Syarat Dipenuhi Pakar Perlembagaan

Persidangan Parlimen Hanya Selepas Pelbagai Syarat Dipenuhi Pakar Perlembagaan

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 162 hits
ismaweb netDapat nasihat daripada KKM MKN sebelum berlangsungKUALA LUMPUR 6 Zulkaedah 1442H Khamis Persidangan Dewan Rakyat boleh diadakan selepas Peraturan Peraturan Majlis Mesyuarat dipenuhi dan ia mendapat nasihat daripada Kementerian Ke...
Jika Parlimen Tidak Buka 2 Ogos Berlaku Krisis Perlembagaan

Jika Parlimen Tidak Buka 2 Ogos Berlaku Krisis Perlembagaan

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 208 hits
Malaysia tidak seharusnya terjebak ke dalam krisis Perlembagaan sekiranya Perdana Menteri enggan menasihati Yang di Pertuan Agong memanggil sidang Parlimen dalam waktu krisis pandemik Covid 19 belum berakhir Pengarah Komunikasi KEADILAN Fah...
Rentasan 912 Gantung Parlimen Ternyata Mahiaddin Silap Perhitungan

Rentasan 912 Gantung Parlimen Ternyata Mahiaddin Silap Perhitungan

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 231 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 9121 NAK KAJI APA LAGI BUKA SAJA PARLIMEN 2 SUNGGUHKAH PAS GAGAL 100 3 MUAFAKAT NASIONAL YANG TAK SEPAKAT 4 DI MANA PN JUMPA TENTERA RBA
Umno Janji Takkan Sokong Usul Tak Percaya Jika Parlimen Dibuka

Umno Janji Takkan Sokong Usul Tak Percaya Jika Parlimen Dibuka

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 252 hits
malaysiakini comDiterbitkan 23 Jun 2021 5 30 pmUmno bersetuju untuk tidak akan menyokong usul undi tidak percaya sekiranya Dewan Rakyat bersidang semula kata naib presidennya Ismail Sabri Yaakob Menurut menteri kanan itu Umno berpendapat la...
Parlimen Wajar Bersidang Sebelum Tamat Darurat Kata Bekas Speaker

Parlimen Wajar Bersidang Sebelum Tamat Darurat Kata Bekas Speaker

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 143 hits
MalaysiakiniBekas speakar Dewan Rakyat Mohamad Ariff Md Yusof parlimen bersidang dengan kadar segera tanpa perlu menunggu darurat tamat pada 1 Ogos Mohamad Ariff berkata demikian sebagai mengulas kenyataan rasmi Istana Negara dan kenyataan ...
Penyokong Fanatik Najib Ugut Rampasan Kuasa Jika Parlimen Tidak Dibuka

Penyokong Fanatik Najib Ugut Rampasan Kuasa Jika Parlimen Tidak Dibuka

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 153 hits
Bekas pegawai khas Datuk Seri Najib Razak Isham Jalil dalam satu video yang dimuatnaik dalam akaun Facebooknya mengancam rampasan kuasa yang berlaku seperti negara jiran bakal berlaku jika kerajaan Perikatan Nasional enggan membuka sidang P...
Desak Parlimen Dibuka Sekarang Sikap Binatang Politik

Desak Parlimen Dibuka Sekarang Sikap Binatang Politik

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 134 hits
malaysiakini comDiterbitkan 17 Jun 2021 5 19 pmDesakan agar Perdana Menteri Muhyiddin Yassin meletakkan jawatan sekiranya gagal menasihati Yang di Pertuan Agong untuk membuka semula parlimen secepat mungkin oleh pimpinan tertinggi Pakatan H...
Najib Pula Sekolahkan Shahidan Notis 28 Hari Sebelum Parlimen Bersidang Boleh Diketepikan

Najib Pula Sekolahkan Shahidan Notis 28 Hari Sebelum Parlimen Bersidang Boleh Diketepikan

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 175 hits
June 23 2021 Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak meminta pihak yang pernah mentadbir negara perlu memahami proses Parlimen bahawa peraturan memberi notis 28 hari sebelum Parlimen memulakan persidangan boleh diketepikan di bawah...
Umno Kelantan Juga Desak Parlimen Dibuka Dalam 14 Hari

Umno Kelantan Juga Desak Parlimen Dibuka Dalam 14 Hari

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 162 hits
Umno Kelantan juga desak parlimen dibuka dalam 14 hari Pengerusi Umno Kelantan Ahmad Jazlan Yaakub berkata kesuburan demokrasi perlu dihormati sejajar dengan prinsip Rukun Negara dan perlembagaan ketika negara berada dalam krisis Covid 19 y...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools