Panduan Taharah Memahami Jenis Najis Cara Istinjak Yang Betul



Apakah jenis najis dalam Islam?
Bagaimana pula cara yang betul menyucikan najis-najis tersebut?
Artikel ini akan membicarakan secara lengkap mengenai soal taharah (bersuci).
Panduan ini merangkumi beberapa perkara seperti:
Perbezaan setiap jenis najis & cara penyuciannya Pembahagian jenis air dalam Islam Cara Istinjak yang betul Apa yang menarik, panduan ini ditulis secara tersusun untuk memudahkan pemahaman anda.
Jika memerlukan panduan ini, mari kita mulakan sekarang..

Isi Kandungan Panduan Ini Adalah: 1. Pengenalan Taharah
2. Pembahagian Jenis Air Dalam Islam
Air Mutlak Air Mustakmal Air Musyammas Mutanajis 3. Pengertian Najis
4. Jenis Dalam Islam
Najis Mukhaffafah Najis Mughallazah Najis Mutawassitah 5. Adakah Air Mani Itu Najis?
6. Bentuk Keadaan Najis
7. Cara Menyucikan Najis
Cara menyucikan Najis Mukhaffafah Cara menyucikan Najis Mughallazah Cara menyucikan Najis Mutawassitah 8. Jenis Najis Yang Dimaafkan 
9. Panduan Istinjak Yang Betul
Maksud istinjak Cara istinjak Syarat menggunakan batu atau benda kesat Benda yang tidak boleh digunakan untuk istinjak Adab membuang air dan istinjak  
Pengenalan Taharah Islam ialah satu cara hidup yang sempurna syariatnya dan lengkap pula tatacara pengamalannya.
Taharah atau bersuci merupakan suatu tugas yang begitu penting dalam kehidupan seorang Muslim kerana ia punca atau asas penerimaan segala amal ibadat.
Sekiranya seseorang itu mengerjakan ibadah solat tetapi belum bersuci dan membersihkan diri sama ada dari segi tubuh badan, pakaian, tempat tinggal dan sebagainya, maka solatnya dikira tidak sah.
Apabila solat yang merupakan tiang agama itu tidak sah maka ibadah-ibadah lain juga turut tidak diterima Allah.
 
Pembahagian Air (Jenis-Jenis Air) Sebelum bab bersuci disentuh dengan lebih lanjut, lebih elok dimulakan dengan menerangkan tentang pembahagian air yang boleh dan yang tidak boleh dibuat bersuci.
Bagitu juga air yang harus diminum dan sebaliknya.
Air dibahagikan kepada empat jenis:
1.Air Mutlak (Air Yang Suci Lagi Menyucikan) Air yang boleh diminum dan boleh pula dibuat bersuci sama ada beristinjak, berwuduk, mandi hadas, membasuh najis ataupun sebagainya.
Air yang dimaksudkan ialah air mutlak iaitu air yang benar-benar tulen yang tidak bercampur dengan benda-benda lain sama ada yang bersih seperti minyak wangi, kopi, susu atau lainnya ataupun bercampur dengan benda-benda najis.
Apabila air tulen yang melebihi daripada dua qullah (216 liter) dimasuki oleh sesuatu benda lain yang tidak mengubah sifat air, maka air itu masih lagi dianggap sebagai mutlak.
Tetapi sekiranya berubah sama ada bau, rasa atau warna, maka air itu tidak boleh lagi digunakan untuk bersuci.
Sebagai contoh, memasukkan kopi ke dalam air mutlak maka air itu tidak lagi boleh digunakan untuk bersuci, tetapi hanya boleh diminum sahaja.
Sekiranya air tersebut kurang daripada dua kolah dan dimasukkan pula sesuatu (sama ada berubah atau tidak), maka air tersebut tidak lagi boleh dibuat bersuci.
Sebagai contoh, apabila nama air itu telah berubah menjadi air teh, air tersebut tidak boleh dibuat bersuci.
2.Air Mustakmal (Air Yang Suci Tetapi Tidak Menyucikan) Air yang telah digunakan untuk mengangkat hadas sama ada hadas kecil (berwuduk) ataupun hadas besar (mandi wajib).
Ini bererti air yang telah digunakan untuk membasuh anggota yang wajib sekiranya ditadah semula dan air itu tidak sampai dua qullah, maka air itu dikira mustakmal iaitu tidak boleh dibuat bersuci.
Air ini hanya boleh dibuat minum atau makan atau membasuh benda-benda bukan najis sahaja.
Begitu juga sekiranya air basuhan wajib menitis ke dalam air yang tidak sampai dua qullah, itu dikira mustakmal.
3.Air Musyammas (Air Yang Makruh Digunakan) Air mutlak tetapi terjemur di tengah panas matahari di dalam bekas yang mempunyai karat dan digunakan pula ketika air masih panas.
Walau bagaimana pun, di negara kita Malaysia (dan rantau asia tenggara) tidak menjadi makruh kerana darjah kepanasan suhunya tidak setinggi seperti di negara-negara Timur Tengah, India dan Pakistan.
4.Mutanajis (Air Yang Mengandungi Najis) Air yang kurang daripada dua qullah dimasuki oleh najis sama ada air itu berubah ataupun tidak, dikenali sebagai “mutanajis”
Begitu juga sekiranya air yang lebih daripada dua qullah dimasuki najis lalu air itu berubah rasa, bau dan warnanya, maka air itu tidak boleh dibuat bersuci atau diminum.
 
Pengertian Najis Apakah yang dimaksudkan dengan najis?
Pengertian najis daripada sudut bahasa ialah sesuatu yang cemar, kotor dan jijik.
Pengertian najis daripada sudut hukum syarak ialah kekotoran yang menghalang daripada sah solat.
Terdapat beberapa jenis kategori najis.
Jenis najis itu akan diterangkan di bawah
 
Jenis Najis Dalam Islam Terdapat tiga jenis najis dalam Islam, iaitu:
1. Najis Mukhaffafah (Najis Ringan) Najis Mukhaffafah ialah air kencing bayi lelaki yang berumur kurang daripada dua tahun dan hanya minum susu ibunya.
Dengan kata lain, bayi lelaki itu belum makan sebarang makanan lain (bijirin, susu lembu, buah-buahan, glukos dan sebarang bentuk makanan) sama ada banyak atau sedikit.
2. Najis Mughallazah (Najis Berat) Najis Mughallazah adalah apa sahaja yang ada pada anjing dan babi dan keturunan kedua-duanya.
Contohnya bulu, tulang, air liur dan haiwan kacukan yang terhasil daripada kedua-duanya.
3. Najis Mutawassitah (Najis Pertengahan) Najis Mutawassitah adalah najis selain najis mukhaffafah dan najis mughallazah.
Ini termasuk:
Khamar – bermaksud minuman atau cecair yang memabukkan seperti arak, samsu dan sebarang bentuk minuman keras. Bangkai binatang. Semua haiwan yang halal dimakan tetapi tidak disembelih mengikut syariat hukumnya najis. Darah dan nanah yang mengalir. Sesuatu yang keluar dari qubul dan dubur kecuali air mani. Ini termasuk air kencing, tahi, air mazi, air wadi, darah dan sebagainya. Bahagian anggota binatang yang halal dimakan iaitu terpisah daripada badannya ketika ia masih hidup, kecuali bulu dan kulitnya. Contohnya bulu biri-biri yang dicukur sewaktu ia masih hidup, bulunya itu tidak najis. Tetapi apabila dipotong telinga atau tanduknya ketika ia masih hidup, maka telinga dan tanduk itu najis. Muntah Adakah Air Mani & Air Mazi Itu Najis? Air Mani Air yang terpancut keluar dari alat kelamin lelaki ketika bersetubuh atau apabila mencapai puncak syahwat atau bermimpi.
Air mani bukan najis tetapi perlu mandi wajib bagi menyucikannya untuk membolehkan seseorang menunaikan ibadah.
Air Mazi Cecair jernih yang keluar dari alat kelamin, biasanya keluar terdahulu daripada mani, yang tidak mewajibkan seseorang mandi junub.
Air mazi adalah najis dan tidak wajib mandi, memadai membasuh sahaja tempat berkenaan.
Air Wadi Air putih (pekat) yang keluar dari zakar atau faraj ketika badan penat bekerja.
Hukumnya adalah najis mutawassitah iaitu sama dengan air mazi dan tidak perlu mandi wajib memadai dengan membasuhnya sahaja.
 
Bentuk-Bentuk Keadaan Najis Terdapat dua bentuk jenis najis, iaitu Najis ‘Aini dan Najis Hukmi.
1. Najis ‘Aini Najis ‘aini adalah najis yang dapat dilihat atau dirasa atau dihidu baunya.
Contohnya tahi, air kencing dan darah.
2. Najis Hukmi Najis hukmi adalah najis yang sudah hilang kesannya seperti sudah hilang bau atau warnanya.
Contohnya air kencing yang sudah kering.
 
Cara Menyucikan daripada Najis Berikut adalah cara menyucikan dari najis mengikut jenisnya:
Najis Mukhaffafah Buang ‘ain najis iaitu air kencing menggunakan kain bersih, tisu dan seumpamanya. Renjis air mutlak ke atas tempat yang terkena air kencing sehingga rata. Najis Mughallazah Buang ‘ain najis sekiranya ada. Basuh kawasan bernajis menggunakan air tanah (air mutlak yang dicampur dengan tanah yang suci) sebanyak satu kali. Bilas menggunakan air mutlak sebanyak enam kali. Najis Mutawassitah Buang ‘ain najis sekiranya ada. Basuh kawasan bernajis menggunakan air mutlak sehingga hilang bau, rasa dan warnanya. Sekurang-kurangnya dibasuh sekali dan sebaik-sebaiknya tiga kali.  
Najis yang Dimaafkan Syarak Kadangkala ada najis yang terkena pada tubuh dan sesuatu tempat yang sukar dikesan atau sukar dielakkan.
Jenis najis seumpama ini dengan beberapa syarat tertentu, dimaafkan sehingga ibadah boleh dilakukan tanpa membersihkannya terlebih dahulu.
Antara jenis najis yang dimaafkan termasuklah:
Najis yang halus dan sedikit sehingga sukar dilihat dengan mata kasar. Contohnya najis pada kaki lalat dan percikan air najis yang sedikit. Darah, nanah dan muntah yang sedikit dan tidak mengalir. Ini termasuk tompokan darah, nanah dan muntah yang besarnya tidak melebihi ukuran wang syiling lima sen. Bangkai binatang yang tidak berdarah seperti lalat dan semut. Darah dan nanah yang keluar daripada luka pada tubuh sendiri walaupun banyak. Namun, sekiranya darah dan nanah itu daripada tubuh orang lain, hukumnya tetap najis. Najis binatang melata yang sukar dikesan atau dielakkan. Najis ikan di dalam air, dengan syarat tidak mengubah sifat air. Najis burung yang terkena pada pakaian di tempat-tempat tumpuan manusia seperti kawasan Masjidil Haram, Masjid Nabawi dan Masjid ‘Umawi. Ini disebabkan ia sukar dielakkan. Darah yang ada di dalam daging yang sudah siap dilapah dan dipotong.  
Panduan Istinjak
Apakah yang dimaksudkan dengan istinjak?
Istinjak adalah menyucikan najis dari tempat keluarnya, sama ada qubul atau dubur (Jalan hadapan atau jalan belakang).
Sama ada dengan batu atau dengan air.
Hukum melakukan istinjak adalah wajib.
Najis yang perlu dibersihkan sama ada najis yang biasa seperti tahi dan air kencing atau yang jarang-jarang seperti air mazi, air mani atau darah.
 
Cara-Cara Istinjak Disini adalah langkah-langkah yang betul untuk beristinjak:
1. Hilangkan najis dengan menggunakan benda-benda yang kesat seperti batu atau tisu. 2. Basuh qubul atau dubur menggunakan air mutlak sehingga hilang rupa, warna, dan bau najis itu. Ini adalah cara istinjak yang utama. Sekiranya tidak ada benda-benda kesat, memadai beristinjak menggunakan air.
Sekiranya diberi pilihan antara menggunakan benda-benda kesat atau air, lebih utama menggunakan air.
 
Syarat-Syarat Menggunakan Batu atau Benda Kesat Benda yang dijadikan alat bersuci perlu suci, kering dan kesat sehingga dapat menghilangkan najis. Contohnya batu, kayu, daun dan tisu. Najis yang hendak disucikan itu belum kering dan tidak dibasahi oleh air atau benda-benda lain. Najis itu tidak meleleh dari tempat keluarnya. Contohnya air kencing tidak melebihi kepala zakar dan najis yang keluar dari dubur tidak melebihi bahagian punggung yang bertangkup ketika berdiri. Mengulanginya sebanyak tiga kali menggunakan sekurang-kurangnya tiga ketul batu atau tiga penjuru batu untuk batu besar. Apabila perlu ditambah, sunat ditambah mengikut bilangan ganjil seperti lima, tujuh dan seterusnya.  
Benda-Benda yang Tidak Boleh Digunakan untuk Istinjak Najis atau benda yang sudah terkena najis. Makanan seperti roti atau tulang. Benda-benda yang mulia seperti lembaran ilmu dalam buku, maksud al-Quran dan potongan hadis.  
Adab-Adab Membuang Air dan Beristinjak Adab Memilih Tempat Tidak boleh membuang air di tempat laluan awam, di dalam lubang binatang, di dalam tanah atau dinding, di bawah pokok dan di dalam air yang bertakung. Membuang air di atas kubur adalah haram. Seeloknya perlu membuang air di tempat yang disediakan iaitu tandas. Tidak mengadap atau membelakangi kiblat apabila terpaksa membuang air di tempat terbuka iaitu tidak berdinding atau jaraknya dengan dinding lebih dari tiga hasta (150cm) Tidak membawa benda-benda yang bertulis ayat-ayat al-Quran atau nama-nama Allah SWT dan Rasulullah SAW. Adab Masuk dan Keluar Tandas Sunat masuk dengan kaki kiri dan keluar dengan kaki kanan. Tidak boleh membawa masuk benda-benda yang bertulis nama-nama Allah SWT atau ayat-ayat al-Quran serta nama Rasulullah. Sunat membaca doa sebelum masuk tandas dan doa keluar dari tandas. Tidak memandang najis dan kemaluan. Tidak berkata-kata ketika membuang air kerana hukumnya makruh. Beristinjak menggunakan tangan kiri. Makruh menggunakan tangan kanan kecuali terpaksa. Memakai alas kaki untuk memastikan kaki bersih daripada najis.  
Sumber Rujukan Sumber rujukan dalam menyiapkan panduan taharah ini adalah:
Indahnya Hidup Bersyariat, Modul Fardu Ain Diri, Keluarga dan Masyarakat Sepanjang Hayat, Dato’ Ismail Kamus & Mohd Azrul Azlen Ab. Hamid Ensiklopedia Solat: A-Z Tentang Solat, Dr. Nik Yusri Musa  
Penutup Semoga panduan ini dapat membantu anda dalam menyelesaikan masalah berkaitan taharah dalam kehidupan seharian.
Jika anda ada sebarang soalan atau kemusykilan, sila nyatakan perkara tersebut pada ruangan komen di bawah.
The post Panduan Taharah: Memahami Jenis Najis & Cara Istinjak Yang Betul appeared first on AKU ISLAM.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://akuislam.com/blog/fiqh/jenis-najis-istinjak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Langkah Demi Langkah Cara Beli Domain Dan Hosting Dari Netkl

Panduan Langkah Demi Langkah Cara Beli Domain Dan Hosting Dari Netkl

papar berkaitan - pada 1/8/2019 - jumlah : 400 hits
Saya ada terima satu soalan dari pelawat blog ni Soalan ini sebenarnya saya kumpulkan melalui sistem Chat Bot yang saya pasang dalam blog ni Ini soalannya Boleh ajar lagi detail tak cara buat blog Topik tentang cara nak buat blog memang say...
Panduan Lengkap Cara Solat Jenazah Ringkas

Panduan Lengkap Cara Solat Jenazah Ringkas

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 1942 hits
Apabila berlakunya kematian dalam kalangan saudara seislam kita dituntut untuk melaksanakan solat jenazah setelah selesai menguruskannya Hukum solat jenazah adalah fardhu kifayah dan menjadi sunnah untuk kita meramaikan solat ke atas jenaza...
Info Lengkap Cara Buat Blog Dengan Betul Hingga Jadi Seorang Blogger Yang Berjaya

Info Lengkap Cara Buat Blog Dengan Betul Hingga Jadi Seorang Blogger Yang Berjaya

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 497 hits
Info Lengkap Cara Buat Blog Dengan Betul Hingga Jadi Seorang Blogger Yang Berjaya Hari ni daku nak kongsikan info tentang blogging berdasarkan apa yang ku tahu Nak kata daku ni tahap sifu memang jauh panggang dari api cuma apa yang bakal ku...
Jenis Sakit Kepala Dan Cara Merawatnya

Jenis Sakit Kepala Dan Cara Merawatnya

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 2127 hits
Anda rasa saya ada masa untuk sakit kepala Iklan Panadol yang popular kat TV Hehe Sakit kepala boleh menyerang sesiapa sahaja Siapa ada kepala pasti pernah rasa sakit kepala Tapi kadang kita ni confius la Ni sakit kepala sebab apa OK Ini na...
Cara Memilih Produk Double Cleansing Mengikut Jenis Kulit

Cara Memilih Produk Double Cleansing Mengikut Jenis Kulit

papar berkaitan - pada 8/8/2019 - jumlah : 389 hits
Bismillah Assalamualaikum Double cleansing adalah method membersihkan wajah yang penting untuk kita lakukan setiap hari Method ini akan mengangkat makeup dan kotoran yang bakal menjadikan pores kita tersumbat Dua tahap pembersihkan wajah ya...
Tips Panduan Memakai Minyak Wangi Dengan Betul

Tips Panduan Memakai Minyak Wangi Dengan Betul

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 377 hits
Dah beli minyak wangi mahal mahal tak bau pulak Beli yang ori tau Ha ini mesti korang salah cara pakai Nak pastikan minyak wangi yang dibeli tahan lama baunya kenallah praktik tip ini 1 Sembur di dadaSebelum pakai kenalah kenal pasti bahagi...
Panduan Mudah Cara Solat Sunat Witir Serta Doa

Panduan Mudah Cara Solat Sunat Witir Serta Doa

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 924 hits
Cara Solat Sunat Witir Witir bermaksud ganjil iaitu tidak genap rakaatnya Solat yang boleh dilakukan secara berseorangan atau berjamaah Hukum Solat Sunat Witir adalah sunat muakkad iaitu sangat sangat dituntut melakukannya Rasulullah SAW be...
Cara Tni Ajarkan Tentara Amerika Serikat Bertahan Hidup Di Hutan

Cara Tni Ajarkan Tentara Amerika Serikat Bertahan Hidup Di Hutan

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 164 hits
TNI AL latihan bersama dengan pasukan Amerika Serikat Mereka dilatih cara bertahan hidup di hutan
Netflix Kena Hack Dan Cara Penyelesaian

Netflix Kena Hack Dan Cara Penyelesaian

papar berkaitan - pada 6/8/2019 - jumlah : 944 hits
Sejak beberapa bulan yang lepas topik Netflix menjadi perbualan hangat atas sebab akaun Netflix yang mudah kena hack dengan orang lain Netflix banyak cerita bestKadang kadang sebenarnya salah sendiri sebab password yang terlalu simple sehin...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened