Panduan Amalkan Gaya Hidup Ringkas Di Pejabat Tempat Kerja Anda




Jika anda perhatikan dalam pejabat di mana anda bekerja, samada syarikat besar atau syarikat kecil, anda dapat lihat ada 2 jenis sikap pekerja yang tergambar dari cara mereka menguruskan tempat mereka bekerja.
Meja tersusun kemas rapi - Ini jenis pekerja yang sentiasa ambil masa untuk kemaskan tempat kerjanya setiap kali sebelum balik.Meja berselerak - Ini jenis pekerja yang sentiasa biarkan tempat kerjanya berda dalam keadaan serabai masam berterabur.Bagi jenis yang pertama ada yang berpendapat orang seperti itu tak ada kerja atau jarang buat kerja. Sebab itu mejanya sentiasa tersusun rapi. Saya yakin itu tuduhan sekadar untuk bergurau saja. Kalau kekal tak ada kerja nak buat, lambat laun tuan punya yang duduk di situ akan angkat kaki.
Bagi jenis yang kedua pula dikatakan seorang yang teramat sibuk bekerja sehinggakan tidak ada masa untuk mengemas meja. 
Ada juga yang sengaja menjadikan keadaan mejanya berterabur dipenuhi dengan bermacam dokumen bagi menunjukkan kononnya dia seorang yang amat sibuk dan banyak kerja.
Walau apapun budaya dalam pejabat tempat anda bekerja, bagi anda yang mahu amalkan gaya hidup ringkas, antara meja berselerak dengan meja tersusun rapi, mana satukah budaya yang melambangkan seseorang itu hidup ringkas?.
Hidup ringkas di pejabatJika kita mencari satu dokumen yang penting, meja manakah yang mudah buat carian, meja berselerak yang dokumennya bertaburan tak tentu hujung pangkal atau meja tersusun kemas rapi dengan setiap dokumen yang sama jenis diletak pada bahagiannya masing-masing?.
Sudah tentu di meja yang kemas kita akan temui dokumen yang kita mahu lebih pantas dan mudah berbanding meja bertaburan tadi. Kalau benar-benar berselerak, ada kemungkinan anda tak akan menemuinya lansung.
Anda tak boleh mengaku kononnya hidup ringkas jika nak mencari sesuatu yang penting ambil masa yang sangat lama.
Jadi jika mahu hidup ringkas pastikan anda mula susun pejabat dengan meletakkan semua benda pada tempatnya dan buang segala yang tidak digunakan.
Langkah mula hidupringkas di pejabat Saya berikan konsep penting hidup ringkas secara umum terlebih dahulu.
Ingat hidup ringkas bermakna,

Membuat atau menyimpan sesuatu yang mendatangkan faedah dan berguna dan meninggalkan segala yang tidak mendatangkan faedah dan tidak berguna.
Berikut beberapa tips ringkas untuk melakukannya dengan menggunakan konsep ‘Eisenhower Rule’. 
Saya dapat tahu ini merupakan teknik cara bekerja Presiden Amerika. Presiden mana satu saya tak pasti. Mungkin kesemuanya amalkan cara yang sama sebab yang menguruskan adalah kumpulan pekerjanya.
Langkah pertamaMula sekali anda perlu sediakan 4 ruang. Saya terangkan 4 ruang tersebut pada langkah kedua di bawah.
Langkah keduaKosongkan meja dan keseluruhan tempat duduk dalam pejabat anda dengan memasukkan kesemuanya ke dalam salah satu dari 4 ruang berikut.
1. Untuk dibuang
Ini adalah dokumen atau barang yang paling banyak sekali terkumpul. Jadi pastikan kawasannya lebih besar.
Ia termasuklah bahan seperti akhbar lama, broshure iklan lama, majalah yang anda beli tapi tak pernah baca, kad raya 4 tahun lepas, kad warranty yang dan lupus, manual telefon bimbit 10 tahun lepas dan lain-lain lagi seumpamnya.
2. Untuk di Tai Chi
Mungkin selama ini anda berjiwa halus dan tak suka ganggu orang. Jadi semua perkara kecil anda mahu lakukannya sendiri. 
Hentikan bersikap begitu kalau anda mahu jadi boss. Berikan kesemua bahan atau dokumen ini pada orang lain untuk diselesaikan atau untuk dia jaga.
3. Penting
Bukan semua perkara boleh diberikan pada orang lain, anda perlu lakukannya sendiri. Simpan kesemua bahan ini untuk anda lihat semula bila tiba masanya.
4. Segera
Ini pula segala bahan atau dokumen yang anda perlukan bertindak sekarang dengan segera.
Samada membuat panggilan telefon, fax, email dll. Selesai saja kerja itu terus masukkan kesemuanya dalam fail dan simpan.

Dah siap ..Buang kesemua bahan dalam kategori ‘untuk dibuang’ dan masukkan dalam fail bahan penting berdasarkan tugasan.
Sekarang meja dan sebahagian dari pejabat anda kelihatan kemas tersusun rapi dan anda boleh mengambil apa saja bahan yang diperlukan dengan mudah sebab anda tahu di mana ia berada. 
Anda sudah mula hidup ringkas di pejabat.
Pastikan anda masukkan bahan pertama untuk dibuang tadi ke dalam kereta untuk dijual. Ambil duit tersebut dan belanja anak-anak anda makan di kedai.
Pastikan juga anda sediakan kotak di satu sudut pejabat bagi meletakkan segala benda yang mahu dibuang pada masa akan datang.
Pejabat yang kemas rapi dan tak ada banyak barang adalah lambang kehidupan yang ringkas di pejabat dan ia melambangkan kecekapan. 
Selamat mencuba.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.hidupringkas.com/2023/02/panduan-amalkan-gaya-hidup-ringkas-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Domestik Travel Dalam Gaya Hidup Norma Baharu Korang Boleh Amalkan

Domestik Travel Dalam Gaya Hidup Norma Baharu Korang Boleh Amalkan

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 99 hits
Tak perlu aku ingatkan berulang kali sebab memang semua dah tahu kita dalam PKPB sehingga hujung tahun 2020 dan mungkin ianya akan berlanjutan lagi oh no harap tak lah Jika tak nak korang please amalkan gaya hidup norma baharu yang telah di...
Hidup Ringkas Bukan Bermakna Hidup Selekeh Tiada Keinginan Untuk Cemerlang

Hidup Ringkas Bukan Bermakna Hidup Selekeh Tiada Keinginan Untuk Cemerlang

papar berkaitan - pada 31/1/2023 - jumlah : 134 hits
Ketika minum dengan kawan kawan baru baru ini ada seorang melawak pada saya tentang amalan hidup ringkas Katanya jika semua orang amalkan gaya hidup ringkas maka habislah semua perniagaan yang tawarkan produk mewah mewah akan bungkus gulung...
Kenapa Anda Perlu Rajin Membaca Kalau Nak Hidup Ringkas

Kenapa Anda Perlu Rajin Membaca Kalau Nak Hidup Ringkas

papar berkaitan - pada 1/2/2023 - jumlah : 155 hits
Kata nak hidup ringkas tapi kenapa kena baca buku pulak Apa kelebihan membaca Itu soalan yang mungkin anda tanya selepas membaca tajuk di atas Jika fikiran sebegitu terlintas dalam kepala bermakna ada sesuatu yang tak kena dengan pemahaman ...
Suasana Tempat Kerja Pengaruhi Motivasi

Suasana Tempat Kerja Pengaruhi Motivasi

papar berkaitan - pada 6/2/2023 - jumlah : 263 hits
Kajian mendapati suasana tempat kerja banyak mempengaruhi motivasi dan tahap pengeluaran pekerja Dua faktor dikenalpasti banyak mempengaruhi motivasi berdasarkan suasana tempat kerja iaitu suasana fizikal dan susun atur tempat kerja Suasana...
Pekerja Stesen Tv Mati Di Meja Pejabat Akibat Dipaksa Kerja Overtime

Pekerja Stesen Tv Mati Di Meja Pejabat Akibat Dipaksa Kerja Overtime

papar berkaitan - pada 8/2/2023 - jumlah : 207 hits
Sarawut ditemui mati di meja pejabat Jumaat lalu akibat serangan jantung CoconutsBANGKOK Sebuah stesen televisyen di Thailand berjanji untuk memberi pampasan kepada keluarga seorang kakitangannya yang meninggal dunia di meja pejabat disebab...
Puteri Sarah Liyana Masuk Hospital Mohon Maaf Tak Dapat Teruskan Kerja

Puteri Sarah Liyana Masuk Hospital Mohon Maaf Tak Dapat Teruskan Kerja

papar berkaitan - pada 12/2/2023 - jumlah : 109 hits
Selepas pulang dari umrah Puteri Sarah Liyana dilihat tidak duduk diam apabila terus memulakan kerja kerjanya yang perlu diselesaikan Namun begitu menerusi perkongsian terbaru pelakon itu ruangan Insta Story dia telah memohon maaf kepada pe...
Saya Ada Kerja Lain Lee Sungmin Ulas Kontroversi Ending Reborn Rich

Saya Ada Kerja Lain Lee Sungmin Ulas Kontroversi Ending Reborn Rich

papar berkaitan - pada 15/2/2023 - jumlah : 70 hits
Walaupun drama Reborn Rich telah pun menamatkan tayangannya tahun lepas tetapi kehangatan drama tersebut masih lagi terasa ARTIKEL BERKAITAN Baru baru ini pelakon Lee Sung min iaitu salah seorang teraju utama drama tersebut telah menjadi te...
Apa Kerja Macam Ni Kita Akan Report Lelaki Bengang Tunggu Bas Rapidkl Lama Sangat Ugut Report Pemandu Bas Kat Hq

Apa Kerja Macam Ni Kita Akan Report Lelaki Bengang Tunggu Bas Rapidkl Lama Sangat Ugut Report Pemandu Bas Kat Hq

papar berkaitan - pada 16/2/2023 - jumlah : 109 hits
Apa kerja macam ni demikian kata seorang penumpang bas yang tidak berpuas hati dengan kelewatan bas RapidKL yang tiba di kawasan itu menyebabkan ramai yang terpaksa menunggu lama nbsp nbsp Berdasarkan video tular di media sosial itu pengadu...
Wow Permohonan Kerja Jabatan Laut Malaysia Bagi Tahun 2023

Wow Permohonan Kerja Jabatan Laut Malaysia Bagi Tahun 2023

papar berkaitan - pada 12/2/2023 - jumlah : 140 hits
Permohonan Kerja Jabatan Laut Malaysia Bagi Tahun 2023 Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh pagi Ini admin ingin berkongsi berkaitan dengan satu kekosongan jawatan merupakan peluang keemasan yang anda perlu ambil dan Mohon Anda boleh ...
Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Filem Ngesot

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia

Makan Makan Santai Dengan Kawan Office

Sultan Pahang Mohon Mendoakan Tengku Hassanal Segera Mendirikan Rumah Tangga

Mahalini Dah Peluk Islam

Ibu Meraung Luluh Hati Lihat Kaki Anak Putus Akibat Kemalangan Motorsikal Depan Sekolah

Fiersa Besari April Chord



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Lunch Di Ayam Gepuk Tooyu Jitra Kedah

Poll Who Will Win The Kuala Kubu Bharu By Election

Jadi Andalan Banyak Orang Inilah Berbagai Fitur Menarik Laptop Tipis Zenbook S 13 Oled Ux5304

How To Maximize Retirement Planning In Malaysia

Amd Ryzen 7 5800u Processor Gaming Yang Menyaru

Anak Bongsu Darjah 1