Pandu Sendiri Kereta Hantar Pergi Mengaji Nenek Beragama Budha Tegas Didik Cucu Sampai Khatam Quran


” Cina atau Melayu sama sahaja… saya menjaga cucu lsIam sejak kecil sampai besar dan sekarang dia sudah berkahwin, anak saya tiga orang masuk lsIam dan saya biasa sahaja (tidak memarahi mereka). Cina, India dan Melayu sama buat apa kita berselisih faham antara satu sama lain?
Demikian kata-kata seorang nenek beragama Buddha,Tan Guan Neo, 75 yang menjaga cucu perempuan lsIam sejak 23 tahun lalu.
Beliau yang mesra dipanggil sebagai Nyonya Popo berkata, perkara yang membawa perpecahan kaum dan agama sehingga menimbulkan keresahan dan ketakutan rakyat di negara ini seharusnya dielakkan demi memastikan perpaduan yang dinikmati rakyat ketika ini.
” Agama dan kepercayaan yang berbeza bukan penghalang untuk kita hidup harmoni, paling penting kena saling menerima kerana tuhan sudah arahkan kita berbuat baik sesama manusia tidak kira apa jua agama,”
” Sudah berpuluh-puluh tahun Malaysia terkenal dengan kepelbagaian kaum dan agama. Walaupun masyarakat kita tidak menganut agama yang sama, tetapi kita berkongsi negara yang sama. Perpaduan inilah yang buatkan negara kita kuat dan unik,” katanya.
Dia mempunyai lima anak perempuan berusia antara 43 dan 54 tahun yang tiga daripadanya iaitu Faridah Nurul Ain, 54, Nur Hasleena Lee, 52, dan Fatin Nasuha Lee, 43, menganut agama lsIam selain 11 daripada 15 cucunya juga beragama lsIam.
Guan Neo dan suaminya, Lee Nyong Yin yang mninggaI dnia akibat denggi berdrah lima tahun lepas mengambil tanggungjawab menjaga cucu perempuannya, Fahira Nabilah Isham sejak cucunya itu berusia empat bulan.
Menurutnya yang merupakan Cina peranakan dan pernah menerima Anugerah Ibu Cemerlang 2015 peringkat negeri Melaka, meskipun berdepan dengan pelbagai cabaran terutama perbezaan agama selain pandangan serong dari masyarakat sekeliling dalam menjaga Fahira Nabilah yang kini berusia 23 tahun, namun dia berjaya menempuhinya.
” Saya akui bukan senang untuk besarkan cucu untuk pastikan dia mendapat pendidikan agama yang sempurna apatah lagi saya agama lain, Fahira Nabilah agama lain, bahkan ramai yang mengganggu tetapi saya tidak takut, kerana bapa saudara Nabi Muhammad SAW, Abu Talib pun bukan lsIam tapi jaga baginda dengan penuh kasih sayang.
” Jadi apa salahnya saya jaga drah daging saya sendiri, lagipun semasa Fahira Nabila bersekolah, saya sendiri memandu kereta untuk menghantarnya ke sekolah agama dan mengaji selain memastikan dia tunaikan solat, berpuasa dan khatam al-Quran,” katanya yang pernah membasuh rumah dengan air tanah dan tidak membela anjing sejak menjaga cucunya itu.

Sementara itu, Fahira Nabilah yang merupakan graduan Diploma Sains Komputer dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) Jasin berkata, generasi muda perlu mengekalkan kemakmuran dengan menghargai keamanan negara selain tidak mudah terpengaruh dengan anasir jah4t terutama di media sosial.
” Misalnya, saya dan Popo (Tan) berbeza fahaman, namun kami saling hormat menghormati antara satu sama lain. Paling penting untuk berjaya dalam apa jua cabaran yang kita hadapi, kita perlu bersatu,” katanya yang sudah berkahwin dengan pasangannya Muhammad Asyraf Abd Rahman, 23, sejak Januari lepas.
Fahira Nabilah mempunyai dua adik lelaki iaitu Fariz Ikmal Isham, 21, dibesarkan oleh keluarga sebelah bapanya Isham Mansor yang telah mninggaI dnia pada 2008 manakala seorang lagi adiknya Falah Isyraf Isham, 14, kini tinggal di Rumah Anak-Anak Yatim Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Al-Haj di Pantai Kundor.
Apa Kata Anda? Dah Baca Jangan Lupa Komen Yang Baik-Baik Sahaja Dan Share Ya. Terima Kasih.
Sumber : sinarharian
The post Pandu Sendiri Kereta Hantar Pergi Mengaji, Nenek Beragama Budha Tegas Didik Cucu Sampai Khatam Quran appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suaraviral.org/pandu-sendiri-kereta-hantar-pergi-mengaji-nenek-beragama-budha-tegas-didik-cucu-sampai-khatam-quran/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Design Poster Majlis Khatam Al Quran Azzikrulhakim Dan Tausiah Agung

Design Poster Majlis Khatam Al Quran Azzikrulhakim Dan Tausiah Agung

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 1747 hits
Design Poster Majlis Khatam Al Quran Tausiah Agung AzzikrulHakimIntan Permata Dari Samudra Kekayaan Al Quran Bersama Ustaz Shaifuddin Habib Muhammad Muhiyiddin Al Attas28 Dis 2019 Sabtu9 00 pg 11 00 pgMasjid Sultan Ismail Tanjung Agas Tangk...
Didik Anak Kena Adil Tak Boleh Yang Besar Je Mengalah Risau Dengki Sesama Sendiri

Didik Anak Kena Adil Tak Boleh Yang Besar Je Mengalah Risau Dengki Sesama Sendiri

papar berkaitan - pada 29/12/2019 - jumlah : 281 hits
Sikap ibu ayah membeza bezakan anak ditakuti boleh menjadi punca mereka jadi dengki satu sama lain Didik lebih dari seorang anak jangan sampai ibu ayah membeza bezakan mereka tanpa sedar Sikap tersebut kalau dibiarkan boleh menjadi punca ke...
Kajian Datuk Dan Nenek Lebih Positif Jika Cucu Sentiasa Bersama Mereka

Kajian Datuk Dan Nenek Lebih Positif Jika Cucu Sentiasa Bersama Mereka

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 365 hits
Pada musim cuti sekolah pasti ramai ibu bapa yang menggunakan peluang ini dengan membawa anak anak mereka pulang ke kampung halaman masing masing Mungkin ada yang datang menziarahi ibu bapa mereka di kampung selama beberapa hari dan mungkin...
Kelas Mengaji Al Quran Untuk Wanita Kini Dibuka

Kelas Mengaji Al Quran Untuk Wanita Kini Dibuka

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 411 hits
Mari Belajar Al Quran Syukur masih bernyawa Info dari group WhatsApp jiran Nona Sesiapa golongan wanita dewasa yang nak join belajar Dan fahami Al Quran Marilah ke sini menuntut ilmu Mungkin ada yang malu malu Dah semakin menginjak ke hari ...
Target Anak Khatam Quran Fasih Bi Seawal 7 Tahun Pelan Dr Sheik Muszaphar Untuk Anak Dipuji

Target Anak Khatam Quran Fasih Bi Seawal 7 Tahun Pelan Dr Sheik Muszaphar Untuk Anak Dipuji

papar berkaitan - pada 31/12/2019 - jumlah : 247 hits
Semua ibu bapa pasti mahukan yang terbaik untuk anak anaknya Rata rata ibu bapa mempunyai cara didikan tersendiri untuk membantu pembentukan personaliti si anak Setiap anak mempunyai keistimewaan tersendiri dan mereka perlu didedahkan kepad...
Rindukan Al Quran Sekumpulan Remaja Punk Rela Hati Belajar Mengaji

Rindukan Al Quran Sekumpulan Remaja Punk Rela Hati Belajar Mengaji

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 163 hits
Sejahat jahat mana pun manusia tentu ada perasaan walau sekelumit keinginan untuk berubah ke arah yang lebih baik Ini kerana pintu taubat sentiasa terbuka bagi sesiap sahaja yang benar benar menginsafi diri Begitu juga anak anak muda yang t...
Tabrak Nenek Dan Cucu Pengendara Harley Davidson Jadi Tersangka

Tabrak Nenek Dan Cucu Pengendara Harley Davidson Jadi Tersangka

papar berkaitan - pada 17/12/2019 - jumlah : 204 hits
Pengendara motor gede Harley Davidson berinisial HK ditetapkan sebagai tersangka oleh Polresta Bogor usai menabrak seorang nenek dan cucunya di Jalan Pajajaran Kota Bogor
Design Poster Banner Majlis Khatam Al Quran Bacaan Hizb Bahar Bersama Al Allamah Habib Umar Al Jailani

Design Poster Banner Majlis Khatam Al Quran Bacaan Hizb Bahar Bersama Al Allamah Habib Umar Al Jailani

papar berkaitan - pada 19/12/2019 - jumlah : 1688 hits
Design Poster Banner Majlis Khatam Al Quran Bacaan Hizb BaharBersama Al Allamah Habib Umar Al Jailani 31 Dis 2019 SelasaSelepas MaghribMasjid Jamek Kampung Bahru Senggarang Batu Pahat Johor DT Berminat untuk tempah design poster banner bunt...
Terngiang Jeritan Mereka Dua Beradik Maut Kebakaran Cucu Terkilan Gagal Selamatkan Nenek

Terngiang Jeritan Mereka Dua Beradik Maut Kebakaran Cucu Terkilan Gagal Selamatkan Nenek

papar berkaitan - pada 12/12/2019 - jumlah : 187 hits
Masih terngiang jeritan mereka di telinga saya Itulah yang kini dirasai oleh Nazri Musa cucu suadara kepada dua beradik warga emas yang terkorban dalam kebakaran di Tanjung Piandang Kuala Kurau Parit Buntar Dua beradik tersebut Aisyah Din 8...
Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Flexibility In Business Operations

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Sbdj Siri 201 Tak Dapat Kawal Perasaan

Panduan Pilih Ketam Segar

Perbanyakkan Niat Yang Baik

Sambut Birthday Maira

Declutter Your Life Minimalist Cabinetry Solutions

Zubir Khan Feat Ezra Kairo Omk Chord