Paling Panjang 2 Patah Perkataan Pilih Nama Anak Biar Pendek Tapi Maksudnya Baik


Sebaik-baik nama yang ingin diberikan kepada anak adalah yang ringkas tetapi mempunyai pengertian yang elok. Tidak perlulah berjela panjang, sekadar mahu sedap didengar tetapi tidak membawa sebarang maksud. Paling ditakuti, kita tersalah pilih nama yang mempunyai maksud yang tidak baik.
Menurut perkongsian dari Ustaz Nik Nizam Nasir dari Pejabat Agama Jajahan Tumpat, Kelantan, tentang pemilihan nama untuk anak, memadailah hanya satu atau paling panjang pun, dua patah perkataan. Di dalam perkongsiannya, turut dikongsikan adab pemberian nama kepada anak.
Ikuti perkongsian berguna ini, semoga membantu kita ketika memilih nama terbaik untuk anak yang akan dilahirkan.

Panduan Memberi Nama Anak Dalam Islam
Kebetulan ada seorang pelangan dtg ke pejabat saya nak sokongan tukar nama anak.
Tukar nama anak ni memang la sunat kalaulah nama anak tu nama yg buruk atau erti yg tidak baik. Ibnu Umar pernah cerita dlm soheh Bukhari yg nabi pernah tukar seorang perempuan nama asiah (dgn huruf Ain) kepada Jamilah. Tapi kalau dah nama tu ertinya baik dah tak payoh la nak tukar².
Adalah dinasihatkan sblm letak nama anak tu pk² lah dulu. Nama ni tak perlu la panjang².. Memadaila satu perkataan atau habis banyak 2 perkataan. Yg hebatnya ada org yg sampai 3,4,5 perkataan tapiiiiii bila panggil nama anak tu tau pulak dia tak panggil kesemuanya. Contoh Muhammad Aiman Firdaus Jannatul ula. Bila panggil man jee… Naya anak tu nak tulis nama dia.. Nak nak bila isi borang.. Tak cukup kotak pulak nak buh huruf..
Artikel Lain: [Jangan Cepat Sangat Nak Tolong Anak! Biar Dia Belajar Berdiri, Duduk & Melangkah Sendiri]
Waktu sunat kasi nama anak ni ada hadis yg nyatakan pada hari ke 7 dan ada pulak hadis yg lain kata pada hari pertama. Oleh kerana terdapat 2 hadis yg bertentangan maka Imam an-nawawi merumuskan bahawa bagi org yg tak sempat nak lakukan aqiqah pada hari ke tujuh maka sunat dia letak nama dan tahnik pada hari pertama akan tetapii.. Kalau dia nak buat aqiqah pada hari ke7 barula sunat beri nama anak pada hari tersebut.
Nama ni sbnrnya penting krn nabi bersabda kamu akn diseru pada hari kiamat dgn nama kamu dan bapak kamu. Maka perelokkanlah nama nama kamu.
Antara nama² elok yg boleh kita beri nama ialah sprt nama nabi², dan nama asma ul Husna. Cuma kalau nama asma ulhusna tu jgn lupa la letak nama abdul kat depan tu. Dlm hadis nabi ada bersabda : Sebaik2 nama adalah Abdullah dan Abdul Rahman.

Ada org tanya sy, ada ka apa apa fadhilat letak nama Muhammad dihadapan? Org Melayu ni sangat sinonim nak buh nama Muhammad kat depan supaya kononnya dpt syafaat di akhirat kelak. Sy kata takdak fadhilat apa apa pun nak letak nama gitu. Kalau betul nak syafaat, jagalaa amalan, rajin2 la berselawaT dan buatla sprt mana yg nabi ajar. Itu baru betul.. Nak dpt syafaat ni memang takdak kaitan dgn nama pun.
Artikel Lain: [Bila Suami Maafkan & Iringi Doa, Isteri Bersalin Jadi Mudah. Lancar Je!]
Soalan kedua boleh ka kita letak nama anak dgn nama malaikat? Kan nak nampak hebat buh ja nama anak Nik Mikhail..
Mengikut Ulamak Syafieyah nak buh nama anak dgn nama para malaikat ni hukumnya harus, tapi sebagaimana kata Qadi Iyadh sebahagian Ulamak memakruhkannya termasuklah Imam Malik sendiri.

Antara kesilapan lain nak letak nama anak ni :
1. Letak nama Nur untuk anak perempuan. Sebenarnya Nur ni nama untuk lelaki.
2. Letak nama dlm isim faeil atau memberi erti nama. Pekerjaan. Contohnya mcm Masyitah. Masyitah ni ertinya tukang sikat rambut atau halwani yg ertinya org jual kuih.
3. Nama Zaleha, zaleha ni sbnrnya takdak makna pun. Nama asalnya mungkin Zulaikha. Itupun Zulaikha ni nama israeliyyat.
4. Nama yg dipendekkan boleh bertukar makna. Sebagai contoh, sy ada seorang sahabat nama Azani / Izani. Ada sahabt lain panggil nama dia Abg zani. Zani tu sendiri adalah membawa erti yg tidak elok .
5. Ada juga nama yg membawa erti lain kalau salah sebut pendek atau panjang, seperti jamaluddin dan jamaaluddin. Kalau Jamaluddin ertinya unta agama /جمل الدين, kalau jamaaaludin جمال الدين pulak , dipanjangkan sikit jamaaal tu barulah maknanya kecantikan agama.
Kes ni sama juga kalau salah sebutan seperti kadir dan qadir. Kalau kadir maknanya keruh tapi kalau Abdul Qadir maknanya hamba yg Maha berkuasa. Kena ada beza antara qaf dan kaf.
6. Tak payah la letak nama sprt Bukhari, Nawawi, Baihaqi, Tirmidzi dan sebagainya. Itu semua nama tempat. Mungkin suatu hari org akn letak nama kelantani.
7. Ada juga nama yg nama di idafatkan seperti khairul atau syamsul. Nama tak habis tu pakcik. L kat blkg tu nak sandar pada apa? MENGIKUT KAEDAH BAHASA ARAB MEMANG TAK BETUL.
8. Nak letak nama tu bukan sahaja asalkan bahasa arab. Ada satu kes dulu nama dia muhammad alkhannas. Alkhannas ni bunyi memang la best, tapi maknanya anak syaitan bro. So hati² lah ye.
Kalau boleh cari la nama yg baik untuk kita letak nama anak anak, kerana itu juga adalah،merupakan doa buat mereka. Sekian dulu.
Nik Nizam Nasir
Pej Agama Jajahan Tumpat.
Sekiranya anda di dalam proses memilih nama untuk anak yang bakal dilahirkan, bolehlah jadikan perkongsian dari Ustaz Nizam ini sebagai panduan. Carilah nama dengan pengertian yang indah dan mudah untuk disebut serta diingati. Semoga tip yang disenaraikan ini dapat membantu anda dan pasangan dalam membuat pilihan nama anak yang terbaik.
The post Paling Panjang 2 Patah Perkataan. Pilih Nama Anak, Biar Pendek Tapi Maksudnya Baik appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/paling-panjang-2-patah-perkataan-pilih-nama-anak-biar-pendek-tapi-maksudnya-baik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sampai Lari Dari Rumah Suami Imbas Kenangan Lucu Pilih Nama Anak Dengan Isteri

Sampai Lari Dari Rumah Suami Imbas Kenangan Lucu Pilih Nama Anak Dengan Isteri

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 487 hits
Biasanya soal memilih nama anak yang bakal dilahirkan ibu yang lebih teruja Semasa awal kehamilan lagi si ibu dah mula mencari nama nama yang elok didengar dan mempunyai maksud yang baik untuk diberikan pada anaknya Sesetengah pasangan berb...
Polis Individu Gagal Patuh Jadual Perjalanan Rentas Negeri Akan Diarah Patah Baik

Polis Individu Gagal Patuh Jadual Perjalanan Rentas Negeri Akan Diarah Patah Baik

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 465 hits
Orang ramai yang gagal mematuhi jadual pergerakan rentas negeri yang ditetapkan akan diarah berpatah balik Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Huzir Mohamed berkata tindakan sama akan diambil ke atas mereka yang ingkar serta mengam...
Tekankan Keyword Pandai Kongsi Rajin Bagus Atau Perkataan Positif Setiap Kali Cakap Dengan Anak

Tekankan Keyword Pandai Kongsi Rajin Bagus Atau Perkataan Positif Setiap Kali Cakap Dengan Anak

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 256 hits
Anak anak yang dalam tempoh nak membesar biasanya sedikit menguji kesabaran ibu bapa Namun jika komunikasi berkesan masalah ini boleh diatasi dengan baik dan anak mudah faham Seperti yang dikongsikan oleh Terapis Cara Kerja Aisyah Rozalli b...
Plesetan Nama Latuconsina Berbuntut Panjang Rina Nose Dan Andre Taulany Minta Maaf

Plesetan Nama Latuconsina Berbuntut Panjang Rina Nose Dan Andre Taulany Minta Maaf

papar berkaitan - pada 19/5/2020 - jumlah : 309 hits
Keduanya dilaporkan ke pihak berwajib karena dianggap melecehkan marga asal Maluku tersebut
Beri Diskaun 90 Bagi Wanita Yang Memakai Skirt Paling Pendek

Beri Diskaun 90 Bagi Wanita Yang Memakai Skirt Paling Pendek

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 371 hits
Sebuah restoran di Shandong China ada promo unik khusus bagi pelanggan wanita yang memakai skirt mini Bahkan dalam promosi tersebut besarnya diskaun yang diberikan diukur dengan pendeknya skirt pelanggan Perkara itu diterapkan pada restoran...
Mata Muka Bengkak Susah Buka Mulut Anak Ini Bukan Kemalangan Tapi Sebab Gigi Rosak

Mata Muka Bengkak Susah Buka Mulut Anak Ini Bukan Kemalangan Tapi Sebab Gigi Rosak

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 366 hits
Mata bengkak muka bengkak dan susah buka mulut Anak ini bukan kemalangan atau terjatuh akibat berlari Baca Tetapi muka dan mata yang bengkak ini adalah disebabkan gigi yang berlubang dan bernanah akibat tidak dirawat Jangan sampai anak anak...
12 Cara Memilih Nama Domain Yang Paling Tepat Untuk Website

12 Cara Memilih Nama Domain Yang Paling Tepat Untuk Website

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 332 hits
Ketika ingin membangun sebuah image di internet tentu kamu wajib membuat website Dalam membangun website perlu memilih nama domain sebagai langkah paling awal Memilih nama domain sebuah website tentu tidak boleh sembarangan Nama domain haru...
Jangan Cepat Sangat Nak Tolong Anak Biar Dia Belajar Sendiri Berdiri Duduk Dan Melangkah

Jangan Cepat Sangat Nak Tolong Anak Biar Dia Belajar Sendiri Berdiri Duduk Dan Melangkah

papar berkaitan - pada 14/5/2020 - jumlah : 316 hits
Pertama kali bergelar ibu dan bapa sudah tentu wujud perasaan teruja dengan tahap perkembangan bayi Antara proses yang paling ditunggu tunggu adalah menyaksikan anak mula berjalan kan Bila anak mula berjalan Apabila si manja sudah boleh men...
Penting Ajar Anak Makan Sama Sama Dari Kecil Biar Anak Tahu Besar Manfaatnya

Penting Ajar Anak Makan Sama Sama Dari Kecil Biar Anak Tahu Besar Manfaatnya

papar berkaitan - pada 2/5/2020 - jumlah : 351 hits
Ada dikalangan kita yang makan secara sendiri di rumah anak pun makan sendiri tanpa berjemaah makan bersama sama keluarga Memang memudahkan tetapi banyak kesannya kepada perkembangannya dalam tumbesaran anak anak Kesannya akan bakal di liha...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo