Sampai Lari Dari Rumah Suami Imbas Kenangan Lucu Pilih Nama Anak Dengan Isteri


Biasanya soal memilih nama anak yang bakal dilahirkan, ibu yang lebih teruja. Semasa awal kehamilan lagi, si ibu dah mula mencari nama-nama yang elok didengar dan mempunyai maksud yang baik untuk diberikan pada anaknya.
Sesetengah pasangan berbincang bersama untuk memilih nama anak, tapi ada juga yang menggunakan ‘kuasa veto’ ketika membuat keputusan tentang pemilihan nama bayi mereka. Seperti yang dikongsikan lelaki ini, apabila si isteri merajuk teruk kerana tidak setuju dengan nama bayi yang dia cadangkan.
Assalamualaikum semua. Harap korang sihat. Aku seorang lelaki, suami dan ayah kepada bayi lelaki yang comel. Aku nak berkongsi cerita bagaimana aku dan isteri tersayang memilih nama bayi kami. Oh, ya. Nama aku Razi. Isteri aku namanya Mimi.

Kami berkahwin hampir dua tahun sebelum Mimi disahkan hamil. Awal kehamilan, biasalah mabuk teruk. nak memasak pun tak boleh. Makan apa je muntah, kesian jugak aku tengokkan dia. Waktu tu, yang dia boleh makan cuma roti dengan susu coklat.
Bila kandungan dia dah masuk lima bulan macam tu, aku tengok dia dah makin fresh. Dah kuat sikit. Dah ligat mengemas rumah, boleh memasak semualah. Sampai aku pulak yang kena larang dia buat macam-macam. mana tidaknya, mood mengemas dia tu boleh jadi dua minggu sekali nak tukar susunan perabot dalam rumah. Aku yang letih melayan.
Mimi ni dari mengandung nak masuk dua bulan macam tu, aku tengok dia dah mula skrol di internet cari nama anak. Dua-dua gender dia cari seab time tu tak tahu lagi baby boy atau girl. Setiap hari dia beritahu nama baby yang dia suka. Yang lucunya, setiap hari berubah-ubah nama yang dia nak. Aku layankan aje.
Aku pula lebih relax, tak suka nak prepare awal-awal soal nama ni. Pada aku, asalkan wife dengan baby sihat dah cukup buat aku happy. Sebenarnya aku lagi suka nama yang simple. Paling banyak dua patah perkataan. Semudah nama aku. Bukan apa, kesian anak kalau nama panjang-panjang ni. Tapi lain cerita dengan Mimi ni, dia suka sangat gabungkan nama itu, nama ini.
Pengakuan Lain: [Buka Mata & Pasanglah Telinga.” Lelaki Ini Nasihat Supaya Suami Dengar Luahan Isteri]
Bila kami dah dapat tahu gender baby, makin dia excited cari nama anak. Waktu tu dia dah hamil dalam 7 bulan macam tu. Makin menjadi-jadi mood dia cari nama anak. Aku macambiasa, relax je. Malas nak bantah apa dia buat, nanti merajuk pula.
“Abang, sayang dapat dah nama baby. Sayang suka sangat gabungan nama tu, maksud dia pun elok. Boleh eh Abang?”, ini soalan wife aku satu hari tu. Jadi aku pun tanyakan pada dia, apa nama baby yang dia dah pilih. Korang bayangkan, ada empat patah perkataan! Ejaan berbelit-belit pula tu, aku yang ayahnya pun payah nak sebut. Belum cerita lagi, nenek dengan datuk kat kampung.
Aku pun tolak cara baik. Sumpah, cara baik! Tak ada marah-marah atau condemn terus. Aku try susun ayat supaya tak buat Mimi sentap. Salah percaturan, wife aku tetap terasa hati. Dia punya muncung, kalau aku buat sidai gebor pun muat! Hahahahha.. (memang pelik betul perangai perempuan ni, soal nama je pun)
Aku cakaplah, elok namakan anak tu dengan pangkal Muhammad. Lepas tu pilih satu nama dengan maksud yang baik. Cukuplah dua patah perkataan je. Mudah untuk semua orang. Memang Mimi tak nak lah, terus tarik muncung, kurung diri dalam bilik. Orang mengandung ni, sensitifnya lain macam. Aku faham tu.
Aku malas nak pujuk, sebab aku tahu dia tengah ‘angin’. Jadi aku bagi dia masa untuk cool down sendiri. Tahu-tahu aku terlelap. Lebih kurang pukul 5 petang tu aku terjaga. Bila aku cari-cari, tak jumpa si Mimi ni. Aku tengok dia tinggalkan note dalam bilik. Katanya nak balik rumah Ibu dia (rumah kami dekat je dengan rumah Ibu dia, lebih kurang 1 jam pemanduan).
Apa lagi, kelam-kabutlah aku! Terus aku mandi, solat dan bersiap-siap nak pergi rumah mertua aku. Apa pulak nanti kata mertua aku kalau isteri aku balik sendiri. Memang sentap betul ni, wife aku pasal nama anak! Dah settle semua, aku pun bawa jugalah beberapa helai baju terus ke rumah mertua aku.
Sampai je di sana, Mimi still tak nak bercakap dengan aku. Aku dah cuak, sebab tak tahu apa dia beritahu Ibu dan Abah dia alasan dia balik sendiri. Rupa-rupanya pandai wife aku jaga nama suami, dia kata aku ada kerja. Jadi datang asing-asing. Sebab aku datang straight dari tempat kerja. Dia datang pun tak drive sendiri, naik Grab. Jadi mertua aku percayalah yang aku dari tempat kerja.
Sampai ke malam tu, dia tak nak bercakap dengan aku. Pandang aku pun tak nak. Mertua aku perasan, jadi dorang bertanya. Isteri aku apa lagi, terus ‘hujan lebat’ mengadu. Hahahahha. Waktu ni aku terkulat-kulat, takut kena marah pun iya.
Selesai bercerita tu, mertua aku gelakkan Mimi. Dorang boleh sound anak dia, dah kenapa hal tu boleh sampai lari dari rumah. Aku nak ketawa, tapi tak berani. Tambah pulak aku nampak jelingan maut si Mimi. Jadi aku diamkan je.
Time tu, Ibu Abah minta izin untuk namakan cucu dorang. Mimi ni anak bongsu, jadi memang mertua aku dah berniat kalau boleh dorang nak namakan anak sulung kami. Aku pandang Mimi, nampak dia macam berfikir. Aku tak nak buat keputusan, aku diam je tunggu Mimi bukak mulut.
Pengakuan Lain: [“Semua Kutuk, Hina Kami.” Wanita Imbas Kembali Keadaan Waktu Dia & Suami Hidup Susah]
Alhamdulillah, dia okay. Lastnya, aku yang menang sebab mertua aku beri nama yang paling simple untuk anak kami. Sedap dan pengertiannya juga bagus. Aku tak ada masalah langsung dengan nama yang diberikan. Malahan aku bersyukur sebab mertua aku sudi nak namakan cucu dorang.
Saat melahirkan, kedua-duanya sihat. Mimi dan anak kami okay je. Mimi bersalin normal dan tak duduk lama di hospital. Anak kami pun tak kena demam kuning. Jadi, aku bersyukur sangat-sangat. Alhamdulillah. Semua itu kenangan manis, Muhammad Ali sekarang pun dah nak masuk setahun.
Pada semua pasangan suami isteri, pilihlah nama yang mudah dengan maksud yang baik untuk anak korang. Yang penting, cara didikan kita. Yang masih menanti untuk zuriat sendiri, aku doakan segala urusan kalian dipermudahkan. Aamiin..
The post “Sampai Lari Dari Rumah.” Suami Imbas Kenangan Lucu Pilih Nama Anak Dengan Isteri appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sampai-lari-dari-rumah-suami-imbas-kenangan-lucu-pilih-nama-anak-dengan-isteri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Isteri Dalam Pantang Dan Suami Positif Syabu Lima Anak Duduk Dalam Rumah Penuh Sampah Sarap

Isteri Dalam Pantang Dan Suami Positif Syabu Lima Anak Duduk Dalam Rumah Penuh Sampah Sarap

papar berkaitan - pada 30/4/2020 - jumlah : 532 hits
Berat mata memandang berat bahu yang memikul Begitulah nasib lima beradik yang dibesarkan oleh ibu bapa penagih dadah dan tinggal di dalam rumah yang kotor dan dipenuhi sampah sarap Menerusi pendedahan Dr Zaki Zamani bin Abd Rashid beliau b...
Sebelum Tidur Suami Isteri Kena 0 0 Dulu Baru Terang Nur Dalam Rumah Tangga

Sebelum Tidur Suami Isteri Kena 0 0 Dulu Baru Terang Nur Dalam Rumah Tangga

papar berkaitan - pada 25/4/2020 - jumlah : 421 hits
Berselisih pendapat dalam perkahwinan adalah normal Setiap pasangan pasti pernah bermasam muka kerana masalah masalah yang melanda Pun begitu sangat penting untuk suami isteri saling bermaafan dan melupakan perkara itu supaya rumah tangga k...
Suami Tak Nak Ajar Anak Isteri Buntu Nak Yakinkan Suami Didik Anak Dari Kecil

Suami Tak Nak Ajar Anak Isteri Buntu Nak Yakinkan Suami Didik Anak Dari Kecil

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 586 hits
Sudah menjadi tanggung jawab ibu ayah untuk mendidik anak anak sedari mereka kecil Ajarkan pada mereka untuk berdikari dan rajin membuat kerja rumah supaya mereka membesar menjadi anak yang boleh diharap Seperti yang dikongsikan oleh ibu in...
Isteri Abam Bocey Imbau Kembali Kenangan Rasa Sedih Sambut Ramadan Tanpa Suami Di Sisi

Isteri Abam Bocey Imbau Kembali Kenangan Rasa Sedih Sambut Ramadan Tanpa Suami Di Sisi

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 413 hits
Sepertimana yang kita tahu pelawak Abam Bocey telah memberi kesan kepada kita semua atas pemergiannya Lagi lagi isterinya yang bernama Siti Nor Hidayah berusia 29 tahun itu meluahkan rasa sedih menyambut bulan Ramadhan pada tahun ini tanpa ...
Isteri Kena Ada Simpanan Andai Allah Ambil Suami Dulu Kita Mampu Besarkan Anak

Isteri Kena Ada Simpanan Andai Allah Ambil Suami Dulu Kita Mampu Besarkan Anak

papar berkaitan - pada 21/4/2020 - jumlah : 731 hits
Kehidupan seorang wanita yang bergelar isteri pada zaman dahulu dengan sekarang amat berbeza Dengan keadaan hari ini memerlukan isteri isteri untuk lebih bijak bertindak serta tidak mengharapkan sepenuhnya atas bantuan daripada suami Sekura...
Saya Dah Jadi Macam Bibik Dalam Rumah Sendiri Isteri Luah Rasa Kesal Suami Angkut Mak Ayah Tinggal Bersama

Saya Dah Jadi Macam Bibik Dalam Rumah Sendiri Isteri Luah Rasa Kesal Suami Angkut Mak Ayah Tinggal Bersama

papar berkaitan - pada 19/4/2020 - jumlah : 401 hits
Salam semua Di musim Covid 19 ini benar benar menguji para suami isteri yang terperuk kuarantin di rumah Makin senang gaduh makin senang cari pasal Al kisah suami saya entah kenapa dia boleh angkut mak ayahnya dari kampung datang ke Kuala L...
Kasih Seorang Suami Kepada Isteri Hingga Nafas Terakhir

Kasih Seorang Suami Kepada Isteri Hingga Nafas Terakhir

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 622 hits
Kasih dan cinta seorang suami terhadap isteri hingga ke nafas terakhir merupakan satu anugerah yang sangat bermakna bagi setiap pasangan hidup Begitulah yang dikongsi oleh pengguna Facebook Nur Hafizah menceritakan kisah cinta antara ayah d...
Suami Mohon Hargai Jasa Frontliner Isteri Tak Sempat Berbuka Sahur

Suami Mohon Hargai Jasa Frontliner Isteri Tak Sempat Berbuka Sahur

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 894 hits
Mencabar apabila frontliners kini harus bertugas sambil berpuasa Namun kerja mereka tetap diteruskan seperti biasa dan semangat harus dikuatkan walaupun hakikatnya tetap menggigil menjalankan tugas Berbuka tak sempat bersahur pun tak Seoran...
Bukan Sahaja Wanita Ramai Isteri Dedah Suami Mereka Adalah Peminat Tegar The World Of The Married

Bukan Sahaja Wanita Ramai Isteri Dedah Suami Mereka Adalah Peminat Tegar The World Of The Married

papar berkaitan - pada 28/4/2020 - jumlah : 488 hits
Apalah jampi yang dipakai oleh The World Of The Married ini sampaikan semua orang tak berhenti menyebut tentang drama tersebut siang dan malam Walaupun memulakan cerita dengan kisah pengkhianatan di antara pasangan suami isteri tetapi setel...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan