Pakar Perlembagaan Sokong Kerajaan Ambil Tindakan Terhadap Antivaksin


fazleensafina

Dalam tempoh seminggu proses warta undang-undang antivaksin boleh dilaksana SHAH ALAM – Hanya seminggu tempoh paling cepat bagi melaksanakan proses pewartaan undang-undang terhadap golongan antivaksin, yang menghasut orang lain supaya menolak pemberian vaksin.
Pakar Perlembagaan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Prof Dr Nik Ahmad Kamal Nik Mahmood berkata, kerajaan juga mempunyai dua pilihan bagi mewartakan undang-undang terbabit sama ada meminda undang-undang sedia ada atau menggubal Ordinan Darurat terbaharu.
Jelasnya, pewartaan undang-undang ketika tempoh darurat adalah lebih mudah berikutan kerajaan boleh meminda undang-undang sedia ada seperti Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 (Akta 342).
Tambahnya, pindaan juga boleh dilakukan mengikut Akta Kanun Keseksaan (KK) atau Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang bersesuaian.
“Setakat ini, Akta 342 sudah beberapa kali dipinda termasuk melibatkan kenaikan kadar kompaun.
“Kalau tidak mahu pinda undang-undang, kerajaan boleh perkenal ordinan baharu dan ordinan itu perlu didraf dahulu,” katanya seperti dilapor Sinar Harian.
Terdahulu, Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kerajaan sedang mengkaji untuk mengenakan tindakan undang-undang ke atas golongan antivaksin di Malaysia, sekiranya golongan itu didapati menghasut orang ramai daripada menyokong Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK).
Buat masa ini, golongan antivaksin dilaporkan hanya boleh didakwa di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 kerana menyebarkan berita palsu.
Jika didapati bersalah, mereka boleh didenda RM50,000 atau penjara tidak melebihi setahun atau kedua-duanya sekali.
Kes berita palsu juga boleh disiasat mengikut Seksyen 505 Kanun Keseksaan dan sekiranya didapati bersalah, tertuduh boleh dikenakan hukuman penjara dan denda.
Mengulas lanjut, Prof Nik Ahmad Kamal berkata, tindakan kerajaan mengkaji mengenakan tindakan undang-undang ke atas golongan antivaksin itu adalah wajar kerana isu vaksinasi berkait dengan isu kesihatan awam dan ekonomi negara.
Dalam situasi negara ketika ini, katanya, isu vaksinasi mengatasi kebebasan rakyat untuk memilih divaksin atau tidak kerana imuniti berkelompok sangat penting untuk Malaysia.
Beliau berkata, pindaan atau cadangan ordinan baharu hanya perlu dipersetujui dan ditandatangani Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.
“Proses itu tidak memakan tempoh lama kerana ia bergantung kepada berapa lama tempoh diambil Pejabat Peguam Negara (AGC) untuk siapkan draf ordinan baharu atau draf cadangan pindaan akta.
“Sejak tempoh darurat berkuat kuasa beberapa pindaan dan ordinan diluluskan dengan segera tanpa memakan masa lama seperti kenaikan nilai kompaun bawah Akta 342,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/pakar-perlembagaan-sokong-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah Tau Tak Boleh Buat Apa Sokong Juga Kudeta Samun Kerajaan Sokong Lagi Hadi Awang

Dah Tau Tak Boleh Buat Apa Sokong Juga Kudeta Samun Kerajaan Sokong Lagi Hadi Awang

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 155 hits
JAMZURI ARDANITuan Ibrahim akui PAS tidak mampu buat perubahan dalam kerajaan kerana cuma ada 3 orang menteri Masalahnya dalam kementerian yang menterinya dari PAS pun teruk Apa lebih baiknya Kementerian Alam Sekitar di bawah menteri PAS se...
M 039 Sia Pertimbang Kenakan Tindakan Atas Golongan Antivaksin

M 039 Sia Pertimbang Kenakan Tindakan Atas Golongan Antivaksin

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 180 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan sedang mengkaji untuk mengenakan tindakan undang undang ke atas golongan antivaksin di Malaysia jika golongan itu didapati menghasut orang ramai daripada menyokong Program Imunisasi COVID 19 Kebangsaan kata Perdana Men...
Golongan Antivaksin Boleh Dikenakan Tindakan Undang Undang

Golongan Antivaksin Boleh Dikenakan Tindakan Undang Undang

papar berkaitan - pada 31/5/2021 - jumlah : 184 hits
Golongan antivaksin yang cuba untuk mencetuskan ketakutan orang ramai daripada menerima suntikan vaksin COVID 19 akan didakwa di bawah Akta Hasutan 1948 Menteri Undang Undang Datuk Seri Takiyuddin Hassan menjelaskan bahawa individu individu...
Hanya Kedengaran Penghinaan Terhadap Pm Sokong Perjuangan Palestin

Hanya Kedengaran Penghinaan Terhadap Pm Sokong Perjuangan Palestin

papar berkaitan - pada 25/5/2021 - jumlah : 226 hits
Perang Palestin Mana suara cauvinis Cina India Sikap membisu wakil parti politik mahupun pertubuhan cauvinis Cina dan India negara ini mengutuk kekejaman rejim pengganas Israel ke atas pejuang Palestin menimbulkan tanda tanya Mantan Ahli Ja...
Kenaikan Jangkitan Covid Di Johor Perlu Tindakan Segera Kerajaan Pusat

Kenaikan Jangkitan Covid Di Johor Perlu Tindakan Segera Kerajaan Pusat

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 195 hits
Kerajaan Persekutuan perlu memfokuskan isu jangkitan pandemik Covid 19 di Johor yang semakin meningkat Bagi ADUN Semerah Mohd Khuzzan Abu Bakar jangkitan terkini sekitar 600 kes baharu sehari wajar dipandang berat oleh Kerajaan Negeri dan K...
Pemuda Umno Pahang Jawab Enam Persoalan Di Buat Parti Muda Terhadap Kerajaan Negeri

Pemuda Umno Pahang Jawab Enam Persoalan Di Buat Parti Muda Terhadap Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 400 hits
KUANTAN Pergerakan Pemuda UMNO Pahang hari ini membuat jawapan balas terhadap enam perkara yang dibangkitkan oleh Parti Muda Negeri Pahang yang disiarkan dalam akhbar semalam Ketuanya Farid Nor berkata agihan bakul makanan memang sedang dia...
Wali Tar Scud Puji Kerajaan Melambung Kah Suruh Ambik Tindakan Pada Pengamal Media Koyak Ke Harakah Ok Sangat Ke

Wali Tar Scud Puji Kerajaan Melambung Kah Suruh Ambik Tindakan Pada Pengamal Media Koyak Ke Harakah Ok Sangat Ke

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 177 hits
Sekarang bukan masa sesuai berpolitik perkecil PM menteri ketika darurat kata Hadi May 27 2021 Presiden PAS Abdul Hadi Awang menggesa tindakan diambil terhadap segelintir pengamal media dan pengguna media sosial yang menyalahgunakan kebebas...
Kerajaan Tak Pilih Kasih Kenakan Tindakan

Kerajaan Tak Pilih Kasih Kenakan Tindakan

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 269 hits
Oleh LUQMAN RIDHWAN MOHAMED NOR Gambar hiasan PETALING JAYA Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menafikan kerajaan mengamalkan dasar pilih kasih atau double standard terhadap individu tertentu yang berhadapan tindakan undang undang aki...
Tindakan Keras Terhadap Pendatang Burukkan Lagi Krisis Kesihatan Kata Aktivis

Tindakan Keras Terhadap Pendatang Burukkan Lagi Krisis Kesihatan Kata Aktivis

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 425 hits
Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin awal hari ini berkata warga asing tanpa dokumen ditahan akan ditempatkan di depoh tahanan dan penjara satelit PETALING JAYA Aktivis hak asasi manusia menggesa kerajaan agar tidak menggunakan sekatan per...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega