Tindakan Keras Terhadap Pendatang Burukkan Lagi Krisis Kesihatan Kata Aktivis


 
Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin awal hari ini berkata, warga asing tanpa dokumen ditahan akan ditempatkan di depoh tahanan dan penjara satelit. (Gambar Bernama)PETALING JAYA: Aktivis hak asasi manusia menggesa kerajaan agar tidak menggunakan sekatan pergerakan menyeluruh yang bakal dikuatkuasakan di negara ini sebagai alasan untuk mengambil tindakan keras terhadap pendatang tanpa dokumen.
Kata mereka, apa yang terjadi tahun lalu telah menunjukkan bahaya terhadap kesihatan yang tercetus apabila menempatkan orang dalam tahanan.
Menteri Dalam Negeri Hamzah Zainuddin sebelum ini mengakui berlaku kesesakan dalam tahanan tahun lalu, namun katanya, kerajaan kini sudah bersedia dengan pembinaan penjara satelit dan pusat tahanan, namun kenyataannya itu dikritik badan bukan kerajaan, Tenaganita.
Pengarah Eksekutif Glorene Das berkata, Tenaganita “kagum dengan kekejaman tindakan” yang diumumkan hari ini.
Hamzah terdahulu mengumumkan, Jabatan Imigresen bersama Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan polis akan mempertingkatkan operasi penguatkuasaan secara bersepadu di kawasan penempatan warga asing di seluruh negara.
Beliau berkata, semua warga asing tanpa dokumen ditahan akan ditempatkan di depoh tahanan dan penjara satelit yang dibina oleh Jabatan Imigresen dan Jabatan Penjara di seluruh negara ketika ini.
“Ini akan menyumbang kepada peningkatan kes, dan menambah beban sistem penjagaan kesihatan,” katanya merujuk kepada jumlah tinggi kluster yang dikaitkan dengan pusat tahanan sepanjang setahun lalu.
Beliau menuduh kerajaan menjadikan pendatang sebagai “kambing hitam”, dan mengalihkan perhatian daripada masalah-masalah berkaitan wabak.
Sebaliknya, kerajaan harus menangani masalah sebenar yang timbul dari eksploitasi pekerja secara sistemik, yang menyebabkan bilangan pendatang tanpa dokumen di negara ini meningkat, katanya.
Pengarah Eksekutif North-South Initiative Adrian Pereira berkata, tindakan keras itu akan mengganggu program vaksinasi kebangsaan, kerana pendatang akan lebih takut untuk tampil.
Menurutnya, kerajaan sebelum ini berkata tidak akan menangkap pendatang jika mereka tampil menerima vaksin, tetapi pengumuman seperti ini akan menyebabkan pendatang tidak mahu memberi kerjasama.
“Tambahan, (kerajaan) tidak pernah pun memberitahu pendatang bagaimana untuk mendapatkan vaksin, bagaimana untuk mendaftar, sama ada mereka perlu membawa dokumen tambahan. Kami tawarkan bantuan, tapi tidak dapat apa-apa maklum balas,” katanya.
Aktivis Fortify Rights, John Quinley III, berkata kerajaan Malaysia sepatutnya melindungi pekerja asing kerana mereka antara golongan paling teruk terjejas oleh wabak.
“Menempatkan lebih ramai dalam tahanan bukan sahaja menimbulkan risiko kesihatan awam bagi tahanan, tetapi juga bagi pegawai yang mengendalikan fasiliti berkenaan,” katanya.
Amnesty International Malaysia menuduh kerajaan menyokong “kekejaman” dengan menggunakan tangkapan dan tahanan sebagai alat kawalan imigresen.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/05/tindakan-keras-terhadap-pendatang.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+K

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rakyat Fikir Diri Kebal Jangkitan Covid 19 Kata Pengarah Kesihatan Terengganu

Rakyat Fikir Diri Kebal Jangkitan Covid 19 Kata Pengarah Kesihatan Terengganu

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 275 hits
Pengarah Kesihatan Terengganu Dr Nor Azimi Yunus menyambut baik total lockdown mulai 1 Jun ini dan meminta orang ramai lebih bertanggungjawab dengan tidak menjadi punca pembentukan kluster PETALING JAYA Pengarah Kesihatan Terengganu Dr Nor ...
Negara Anggota G7 Capai Kata Sepakat Kenakan Cukai Terhadap Mnc Gergasi

Negara Anggota G7 Capai Kata Sepakat Kenakan Cukai Terhadap Mnc Gergasi

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 167 hits
KONGSI ARTIKEL LONDON Perkumpulan negara paling mewah di dunia mencapai satu perjanjian bersejarah pada Sabtu untuk mengetatkan sebarang kelemahan cukai rentas sempadan yang sesetengah syarikat terbesar di dunia cuba mengelakkan bayara
Senator Hasan Basri Kutuk Keras Serangan Israel Terhadap Palestina

Senator Hasan Basri Kutuk Keras Serangan Israel Terhadap Palestina

papar berkaitan - pada 16/5/2021 - jumlah : 216 hits
Hasan Basri meminta kepada seluruh masyarakat untuk bersama sama mendoakan dan memberi dukungan kepada saudara saudara di Palestina dalam mendapatkan hak kemerdekaan sebagai warga negara Palestina
Semua Kilang Minuman Keras Ditutup Serta Merta Kata Ismail Sabri

Semua Kilang Minuman Keras Ditutup Serta Merta Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 216 hits
Semua kilang minuman keras ditutup serta merta kata Ismail Sabri Dikemas kini 22 minit yang lalu Diterbitkan pada 1 Jun 2021
Manfaat Buah Mengkudu Terhadap Kesihatan Tubuh Badan Wanita Anda Pasti Ingin Mencubanya

Manfaat Buah Mengkudu Terhadap Kesihatan Tubuh Badan Wanita Anda Pasti Ingin Mencubanya

papar berkaitan - pada 26/5/2021 - jumlah : 212 hits
Pace merupakan nama lain dari buah mengkudu karena memang banyak sekali yang menyebut buah ini dengan buah pace
1 052 145 Individu Lengkap Dos Kedua Vaksin Kata Menteri Kesihatan

1 052 145 Individu Lengkap Dos Kedua Vaksin Kata Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 250 hits
Setakat semalam Selangor mencatatkan pendaftaran vaksinasi tertinggi sebanyak 3 223 832 Menteri Kesihatan Dr Adham Baba Gambar Bernama Seramai 1 052 145 individu telah menerima dos kedua vaksin Covid 19 setakat semalam kata Menteri Kesihata...
Tak Mustahil 26 000 Kematian Covid 19 Menjelang September Kata Menteri Kesihatan

Tak Mustahil 26 000 Kematian Covid 19 Menjelang September Kata Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 5/6/2021 - jumlah : 155 hits
Ahli Majlis WHO Dr Adeeba Kamarulzaman mendedahkan satu kajian mendapati jumlah kematian berkaitan Covid 19 di negara ini berkemungkinan mencapai 26 000 kes menjelang September Pandemik Covid 19 mengubah cara pengurusan jenazah dan pengebum...
2 Ditangkap Guna Kata Kesat Kekerasan Jenayah Terhadap Polis Pegawai Jarak Selamat

2 Ditangkap Guna Kata Kesat Kekerasan Jenayah Terhadap Polis Pegawai Jarak Selamat

papar berkaitan - pada 22/5/2021 - jumlah : 231 hits
SINGAPURA Dua lelaki ditahan dalam insiden berasingan menghambur kata kata kesat dan menggunakan kekerasan jenayah terhadap pegawai perkhidmatan awam menurut polis hari ini Kes pertama melibatkan seorang lelaki 50 tahun yang didakwa mengelu
Luahan Kesal Pengarah Kesihatan Terengganu Terhadap Warga Besut

Luahan Kesal Pengarah Kesihatan Terengganu Terhadap Warga Besut

papar berkaitan - pada 23/5/2021 - jumlah : 258 hits
MALAYSIA DATELINEBermula hari ini sehingga 4 Jun maka bermulalah pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan di seluruh Besut Mengambil kira situasi COVID 19 yang sudah tidak terkawal dan jangkitan sudah merebak jauh dalam komunit...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan