Pakar Kongsi Anak Asyik Nak Dukung Tinggal Kejap Menangis Cuba Tip Ini


Mama perasan tak seawal usia 6 bulan hingga sekitar 20 bulan bayi mula menjadi lebih 3C: Crying (menangis), Cranky (merengek) & Clingy (nak melekat/berdukung). Fasa keresahan pemisahan (separation anxiety) adalah perkembangan normal dan mesti di lalui semua bayi.
Berikut adalah tip yang boleh mengurangkan stres ibu bapa melalui tempoh sukar yang tidak boleh dielakkan ini;
GALAKKAN PERASAAN BERKUASA PADA BAYI Bayi boleh, perlu & suka meluangkan masa sendirian. Contohnya bila anda melihat bayi telah terjaga dari tidurnya namun leka termenung, memandang sekeliling,bermain-main dengan jarinya sambil ‘membebel’ sendirian. Usah ganggu moment ini!. Perhatikan dari jauh dan biar bayi menikmati saat ini selama yang dia perlukan. Ruang meneroka dan mengamati suasana sekeliling secara sendirian akan memberi rasa ‘dunia ini ok’, ‘saya ok walau sendirian’ kepada bayi.

RILEKS IBU! Bayi sangat awas dan cepat menangkap ekspresi wajah serta gaya tubuh manusia. Contohnya dalam situasi bayi yang sedang belajar untuk meniarap. Anda boleh memilih untuk menjadi salah satu dari ibu berikut: ibu yang membantu bayi membalikkan diri pada setiap cubaannya. Atau menjadi ibu yang meniarap sama aras dengan bayi sambil menyorak kata-kata semangat seperti, ‘sikit lagi..sikit lagi sayang! You can do it! ‘, menunggu reaksi bayi dan hanya bila bayi sudah menangis atau nampak seperti sudah mahu mengalah, ibu bertanya penuh optimis, ‘ adik dah penat?. Nak ibu dukung sekarang?’. Kedua -dua ibu memang berjaya menyampaikan mesej kasih sayang pada bayi mereka. Bezanya, bayi dengan ibu ‘ si tukang penyelamat setiap masa’ akan membuat bayi rasa bahawa ibunya saja yang mempunyai kuasa magik bagi setiap perkara. Manakala ibu ‘si tukang sorak yang optimis’ akan membuat bayi merasa selamat dan yakin diri bahawa dia hanya perlu terus mencuba.
KEKAL POSITIF Bayi adalah cerminan ibunya. Ibu yang penuh risau akan berbisik kata-kata ,’ tak ada apa la. Orang tu takkan kacau atau makan adik’ setiap kali berhadapan dengan orang baru/asing. Niat ibu mungkin murni,tapi ketahuilah kata-kata tersebut hanya mengukuhkan lagi apa yang ditakuti atau difikirkan bayi. Ia serupa dengan cuba untuk membuat anak-anak berani melalui kata-kata, ‘ mana ada hantu kat sana’. Memang tak pernah berjaya kan?. Ibu hanya perlu rilekskan gengaman tangan anak dan berbual bersahaja setiap kali berjumpa orang asing seperti ia bukan hal yang besar pun.
JANGAN SIBUK NAK IKUT ANAK Di taman permainan, rumah orang atau mana-mana tempat baru, lepaskan anak untuk pergi dan buat apa yang dia mahu. Ibu hanya perlu duduk setempat dan kekal lah disitu memerhati keselamatan anak dari jauh. Perbuatan sibuk mengekori anak ke setiap ceruk akan membuat anak yakin bahawa dia belum layak untuk berpisah dari ibu. Ibu yang kekal duduk juga akan menyampaikan mesej bahawa adalah ok untuk anak pergi, dan dia hanya perlu kembali jika mahukan ibu.

LAYANNN… Sepanjang proses untuk menjadi individu bebas, adalah biasa untuk bayi keliru. Dia tidak tahu cara yang tepat dan dia juga tak pasti jika dia telah sedia. Maka amat biasa bayi nampak gembira pada 1 minit, dan mula nak berdukung pada minit yang lain. Bagi ruang untuk bayi menguji dirinya sendiri; dukunglah bila dia perlukan dan lepaskan bila dia mahu bebas.
JANGAN REMEH ATAU KETEPIKAN PERASAAN ANAK Perasaan anak itu sah dan wujud. Kita hanya perlu mengakuinya dan bukan meremehkan apa lagi menghukum dengan kata-kata seperti,
‘Tak habis-habis merengek. Kan mama dah main dengan adik tadi?’, ‘shhhh!’, atau ‘ tak ada apa la. Nak nangis kenapanya?’.
Sokong dan hormati perasaan itu sebagai tanda anda faham seperti, ‘ Mama tahu adik sedih. Adik tak nak mama pergi. Mama datang 5 minit lagi ok’. Ramai tidak sedar tetapi menambah pertanyaan ‘ok?’ di belakang memberi bayi rasa ‘hebat’ dan tidak diketepikan kerana anda seperti meminta izinnya. Mengesahkan perasaan anak dengan jelas akan selalu berjaya memperlahan /menghentikan esakan anak kerana anak tahu anda telah faham dan tak perlu dia terus menerus mempromosi perasaan sedihnya.
BERPISAH DENGAN YAKIN Selalu berani untuk beritahu anak setiap kali anda perlu pergi. Jangan amalkan mencuri-curi keluar/lari dari anak. Ia hanya mencalarkan rasa percaya anak. Peluk dan cium anak dengan erat tapi pantas, ucapkan kata perpisahan yang singkat seperti, ‘ Mama pergi work dulu. Petang nanti mama ambil adik. Be good ‘ dan terus pergi. Usah teragak-agak, menoleh-noleh lagi atau kembali pada anak yang mula menangis. Keresahan anak mencetus keresahan ibu, yang mana ia mengukuhkan kecerewetan bayi dan seterusnya membentuk pasangan ibu-anak yang selalu resah. Lebih buruk jika ibu mula berjanji bermacam perkara untuk mengawal situasi. Ia hanya memberitahu anak bahawa perbuatan ibu keluar berkerja itu memang salah maka ibu harus menggantinya dengan janji-janji seronok yang lain. Tak mengapa jika anak terpaksa bersedih. Ini realiti hidup. Seronok bukan untuk sepanjang masa. Anak yang gembira bukan bermaksud anak yang tidak menangis langsung. Anak yang gembira ialah anak yang ada kestabilan dan kawalan kendiri terhadap pelbagai emosi.

USAH TERASA Sebahagian bayi lebih sensitif terhadap pemisahan berbanding yang lain. Ini soal personaliti bayi dan tiada kaitannya dengan anda. Jadi janganlah cepat terasa dan membandingkan bayi anda dengan bayi lain pada setiap sekecil- kecil perkara. Contohnya jika hari ini anda berharap dan menjangkakan anak anda akan menyertai kawan- kawan yang lain di taman permainan, namun perkara sebaliknya pula berlaku, usah bengang. Lepaskan saja jangkaan awal anda itu dan alu-alukan anak anda yang hanya mahu duduk bersama anda. Biar anak duduk dan memerhati. Usah mempromosi hal bagaimana anak orang lain ok saja bermain dan tak ada apa yang perlu dia takutkan. Bila kita percaya yang anak kita perlu duduk dengan kita pada ketika itu, kita telah bagi keyakinan padanya bahawa kita tidak menafikan rasa resahnya. Maka proses keresahan pemisahan akan menjadi mudah kerana bebas drama , bebas jangkaan. Yang ada hanya realiti.
LATIH CIPTA SUASANA SELESA Tempat atau orang baru sentiasa merisaukan bayi. Maka amalkan mencipta rasa selesa pada setiap tempat atau orang baru. Misalnya luangkan masa untuk duduk, berbual-bual dan keluar masuk rumah bakal pengasuh. Lama kelamaan ia membuat bayi sedar bahawa orang atau sesuatu tempat itu telah di ‘luluskan ok’ oleh orang yang paling anak percayai iaitu ibunya.
Sumber: Uswatun Hasanah – baby language

Nak beri didikan agama pada anak-anak biarlah sejak mereka kecil. Ajarkan anak solat dengan cara simple dan anak mudah ‘tangkap’, baru dia teruja. Ketahui macam mana nak latih anak solat secara fun, jom daftar ke Kem Solat Anak: Mudah, Seronok & Berkesan sekarang! Klik https://toko.ideaktiv.com/product/kem-solat-anak/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!)
 
The post Pakar Kongsi Anak Asyik Nak Dukung, Tinggal Kejap Menangis, Cuba Tip Ini! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pakar-kongsi-anak-asyik-nak-dukung-tinggal-kejap-menangis-cuba-tip-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Asyik Berkepit Tak Nampak Kejap Dah Cari Buktinya Bonding Kita Kuat

Anak Asyik Berkepit Tak Nampak Kejap Dah Cari Buktinya Bonding Kita Kuat

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 99 hits
Usia anak anak nak bermanja dengan ibu bapa sehingga umurnya 12 tahun Lepas itu mereka akan mula buat hal sendiri Dalam tempoh ini manfaatkan waktu bersama mereka dan layanlah selagi boleh Biarpun kita rasa rimas dan cakap dia mengada merek...
Guna Buah Delima Bantu Hilangkan Batuk Anak Ibu Ini Kongsi Cara Nak Buat

Guna Buah Delima Bantu Hilangkan Batuk Anak Ibu Ini Kongsi Cara Nak Buat

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 138 hits
Buah delima bantu hilangkan batuk anak macam mana tu Demam batuk dan selesema itu memang sinonim dengan anak anak yang masih kecil Tambah pula dengan keadaan sekarang yang mana bukan sahaja kanak kanak malah orang dewasa juga mudah untuk di...
Anak Lambat Bercakap 3 Jenis Tumpuan Ni Perlu Ada Nak Bantu Cepat Bertutur Pakar Kongsikan

Anak Lambat Bercakap 3 Jenis Tumpuan Ni Perlu Ada Nak Bantu Cepat Bertutur Pakar Kongsikan

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 132 hits
Risau bila anak lambat bercakap macam macam benda dibuat sebagai usaha untuk si kecil dapat bertutur sesuai perkembangan usia Nak lagi efektif kena pastikan 3 tumpuan atau fokus anak ini ada untuk bantu mereka bercakap dengan baik 3 Jenis T...
Ibu Ini Kongsi 7 Tip Bagaimana Ajar Anak Puasa Penuh Tanpa Rasa Terpaksa

Ibu Ini Kongsi 7 Tip Bagaimana Ajar Anak Puasa Penuh Tanpa Rasa Terpaksa

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 166 hits
Ketika ini ibu bapa dah mula fikir bagaimana untuk latih anak berpuasa dan pastikan mereka tidak mudah mengalah untuk berbuka lebih awal Mungkin bagi anak yang dah biasa berpuasa sebelum ini kurang sikit cabarannya Sebagai ibu bapa setiap m...
Asyik Lesu Wajah Tak Bermaya Dr Che Hafiz Kongsi Tip Sentiasa Cergas Kulit Sihat Sepanjang Ramadan

Asyik Lesu Wajah Tak Bermaya Dr Che Hafiz Kongsi Tip Sentiasa Cergas Kulit Sihat Sepanjang Ramadan

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 129 hits
TINGGAL beberapa hari sahaja lagi umat Islam akan menyambut bulan Ramadan bagi menunaikan Rukun Islam yang ketiga Sudah pasti setiap daripada kita inginkan fizikal yang sihat dan kesihatan mental dalam keadaan optimum agar dapat menjalani i...
Tip Tak Nak Tinggal Solat

Tip Tak Nak Tinggal Solat

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 200 hits
TIPS TAK NAK TINGGAL SOLAT Selamat pagi semua Majoriti dari kita sangat senang kan nak SKIP SOLAT Kadang kadang kita ni semangat dah tinggi nak jaga solat tapi selalu je ke laut So apa kata kita try tip agar kita sama sama boleh ambil manfa...
Lepas 2 Tahun Anak Masih Hisap Jari Jangan Biarkan Boleh Ganggu Pertumbuhan Gigi Doktor Kongsi Tip Hilangkan Tabiat Ni

Lepas 2 Tahun Anak Masih Hisap Jari Jangan Biarkan Boleh Ganggu Pertumbuhan Gigi Doktor Kongsi Tip Hilangkan Tabiat Ni

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 157 hits
Hisap jari ialah satu habit yang sering berlaku kepada si kecil Jika kecil dahulu mereka menghisap jari kerana untuk merangsang sensori Tapi ia berlarutan sehingga melebihi usia 3 tahun ia patut dibimbangi kerana boleh ganggu pertumbuhan gi...
Elak Makan 3 Jam Sebelum Keluar Tolak Gajet Mia Ahmad Kongsi Tip Bawa Anak Keluar Makan

Elak Makan 3 Jam Sebelum Keluar Tolak Gajet Mia Ahmad Kongsi Tip Bawa Anak Keluar Makan

papar berkaitan - pada 29/3/2022 - jumlah : 145 hits
Membuat keputusan untuk membawa anak makan diluar bukanlah satu hal yang mudah Menunggu masa yang lama dan berada di kedudukan yang sama pada tempoh yang lama sememangnya membuatkan anak tidak senang duduk Ada sahaja keletahnya Namun bagi p...
Anak Sengaja Tahan Mata Tak Nak Tidur Malam Cuba Cara Ini

Anak Sengaja Tahan Mata Tak Nak Tidur Malam Cuba Cara Ini

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 143 hits
Berdepan situasi anak susah tidur malam pastinya boleh mewujudkan pelbagai masalah terutamanya berkaitan tumbesaran si kecil Namun usah bimbang kerana ada cara tidurkan anak yang susah tidur boleh anda cuba Mengapa anak susah tidur malam Si...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Amalan Paling Minima Mendapatkan Lailatul Qadar

Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly