Asyik Lesu Wajah Tak Bermaya Dr Che Hafiz Kongsi Tip Sentiasa Cergas Kulit Sihat Sepanjang Ramadan


TINGGAL beberapa hari sahaja lagi, umat Islam akan menyambut bulan Ramadan bagi menunaikan Rukun Islam yang ketiga.
Sudah pasti, setiap daripada kita inginkan fizikal yang sihat dan kesihatan mental dalam keadaan optimum agar dapat menjalani ibadah itu termasuk menunaikan solat sunat Tarawih dengan bersemangat tanpa halangan.
Apatah lagi apabila memasuki 10 hari terakhir Ramadan, sudah pasti kita semua akan mengejar melakukan ibadah bagi mengejar malam Lailatul Qadar.

Dr Che Hafiz menegaskan penting untuk seseorang terus kekal aktif dan cergas sepanjang Ramadan.
Pengasas Regalion Clinic, Dr Che Hafiz memberitahu terdapat pelbagai tip dan langkah yang boleh dilakukan bagi memastikan seseorang masih dapat kekal aktif, sihat dan cergas sepanjang bulan puasa.
Tidak hanya itu kata Dr Che Hafiz, wajah juga boleh sentiasa kelihatan ceria dan tidak kelihatan lesu meskipun berpuasa.
Pegawai perubatan itu turut berkongsi pelbagai tip agar kita dapat menjalani ibadah puasa dengan baik, iaitu;

1. Pelembab muka
Gunakan pelembab muka sekurang-kurangnya dua kali sehari dan jangan terlalu kerap mencuci muka ketika berpuasa kerana ia boleh menyebabkan kulit wajah menjadi kering selain membuatkan kulit menjadi kusam dan nampak tidak bermaya.

2. Minum air putih secukupnya ketika bersahur
Umat Islam di Malaysia dijangka berpuasa selama 13 ke 14 jam dan atas sebab itu sekiranya kurang minum air ketika bersahur ia boleh menyebabkan badan mengalami dehidrasi dan tubvh akan lebih mudah berasa letih.
Tidak hanya itu, kekuatan mental juga boleh terjejas sekiranya badan tidak mendapat air secukupnya.
Meskipun kita disarankan untuk minum air putih sekurang-kurangnya dua liter sehari, seseorang dinasihatkan untuk bijak membahagikan kuantiti air yang diminum agar cukup untuk keperluan tubvh dalam tempoh 24 jam.

3. Bersenam ikut kemampuan
Berpuasa bukan bererti seseorang tidak boleh melakukan senaman. Bagaimanapun, seseorang perlu tahu akan kemampuan diri dan tidak melakukan gerakan berlebihan.
Jika sebelum ini seseorang bersenam selama dua jam di pusat kecergasan, tempoh itu boleh dikurangkan kepada 45 minit untuk setiap sesi dengan intensiti lebih ringan.
Sebagai contoh bagi mereka yang menghidapi masalah penyakit sendi seperti osteoarthritis, golongan ini boleh memilih aktiviti seperti berenang.
Selain itu pilih waktu bersenam seperti sejam sebelum berbuka atau selepas solat Tarawih tetapi lakukan senaman sederhana.
4. Makanan seimbang
Jangan makan secara berlebihan terutamanya ketika berbuka puasa dan mengikut nafsu semata-mata. Cuba amalkan berbuka dengan buah kurma yang terbukti memiliki pelbagai manfaat.
Kurangkan pengambilan makanan yang mengandungi gula tinggi, kafein dan minuman berkarbonat terutamanya ketika bersahur kerana ia boleh membuatkan seseorang mudah letih dan lapar ketika berpuasa.
Anda juga digalakkan untuk mengurangkan pengambilan kandungan garam di dalam masakan terutamanya ketika bersahur. Kurangkan juga makanan berminyak kerana ia boleh menjejaskan kesihatan.
Lebihkan protein dan serat dalam sajian ketika sahur dan berbuka bagi membolehkan tubvh kekal bertenaga, sihat dan cergas.

5. Tidur dan rehat secukupnya
Sudah pasti waktu tidur kita akan berubah sepanjang bulan Ramadan tetapi jangan jadikan ia sebagai alasan untuk mendapat tidur dan rehat secukupnya kerana ia cukup penting dalam memastikan badan tidak mudah menjadi letih ketika berpuasa.
Kurang tidur boleh membuatkan seseorang menjadi malas, perubahan mood dan tidak bersemangat untuk melakukan solat Tarawih pada waktu malam.
6. Power nap
Boleh lakukan power nap selama 20 ke 30 minit terutamanya kepada mereka yang rajin bangun pada tengah malam untuk melakukan ibadah supaya dapat kekal bertenaga pada waktu siang.

7. Disiplin
Cuba belajar disiplinkan diri untuk sentiasa bangun sahur setiap hari seperti meletakkan sasaran bangun pada pukul 5 pagi setiap hari.
Segerakan berbuka puasa dan jangan melewatkan waktu berbuka. Disiplin ketika berpuasa boleh membantu seseorang lebih fokus.

8. Nasihat doktor
Sekiranya berlaku perubahan pada wajah atau masalah kulit seperti kering, merekah ketika berpuasa, sebaik-baiknya dapatkan nasihat doktor bagi mengelak masalah itu bertambah p4rah.
“Semoga tip ini dapat membantu anda mengekalkan tahap kualiti kesihatan dalam usaha memiliki tubvh badan yang sentiasa cergas dan aktif serta wajah sentiasa kelihatan ceria dan awet muda.
“Ingat, puasa di bulan Ramadan bukan alasan untuk seseorang berhenti mengamalkan gaya hidup sihat dan sempurna,” katanya.
 
Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Koleksi Viral
Sumber : mStar


Sumber: Sinar Viral

Booking Bilik Hotel Dengan Harga Yang 23% Lebih Rendah



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2022/03/asyik-lesu-wajah-tak-bermaya-dr-che.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pakar Kongsi Anak Asyik Nak Dukung Tinggal Kejap Menangis Cuba Tip Ini

Pakar Kongsi Anak Asyik Nak Dukung Tinggal Kejap Menangis Cuba Tip Ini

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 128 hits
Mama perasan tak seawal usia 6 bulan hingga sekitar 20 bulan bayi mula menjadi lebih 3C Crying Cranky Clingy Fasa keresahan pemisahan adalah perkembangan normal dan mesti di lalui semua bayi Berikut adalah tip yang boleh mengurangkan stres ...
Comel Macam Anak Jepun Ambil Berkat Ramadan Intan Kongsi Wajah Khadeeja

Comel Macam Anak Jepun Ambil Berkat Ramadan Intan Kongsi Wajah Khadeeja

papar berkaitan - pada 4/4/2022 - jumlah : 169 hits
Setelah tamat tempoh berpantang pelakon Intan Ladyana dan suaminya Harris Alif akhirnya berkongsi wajah puteri sulung mereka Istimewanya pasangan selebriti ini juga memilih 1 Ramadan untuk berkongsi nama anak perempuan mereka yang cukup can...
Hikayat 1001 Malam Pu Riz Bercerita Kisah Sahabat Nabi Sepanjang Ramadan Di Youtube Bintang Kecil

Hikayat 1001 Malam Pu Riz Bercerita Kisah Sahabat Nabi Sepanjang Ramadan Di Youtube Bintang Kecil

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 244 hits
Hikayat 1001 Malam menjadi buah tangan terbaharu PU RIZ sepanjang Ramadan ini hasil kerjasama beliau dengan saluran Youtube BINTANG KECIL Kedatangan bulan penuh keberkatan ini dinantikan oleh semua umat Islam di seluruh dunia termasuk golon...
Warganet Tak Sabar Nak Tengok Wajah Bilal Neelofa Mohon Masa Ruang Bagi Bilal Besar Sihat Kuat

Warganet Tak Sabar Nak Tengok Wajah Bilal Neelofa Mohon Masa Ruang Bagi Bilal Besar Sihat Kuat

papar berkaitan - pada 17/3/2022 - jumlah : 135 hits
Warganet nampaknya tidak sabar sabar untuk melihat wajah anak sulung kepada pasangan selebriti popular Haris dan Neelofa Muhammad Bilal Walaupun ramai yang bersetuju dengan pendirian pasangan ini namun masih ada juga yang bertanyakan soalan...
Air Percuma Bagi Bil Bawah Rm30 Di Kelantan Sepanjang Ramadan

Air Percuma Bagi Bil Bawah Rm30 Di Kelantan Sepanjang Ramadan

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 156 hits
Menteri Besar Kelantan Ahmad Yakob berkata kerajaan negeri berharap pemberian air percuma itu sedikit sebanyak dapat meringankan beban rakyat yang akan menyambut Ramadan mulai 3 April ini PETALING JAYA Pengguna Air Kelantan Sdn Bhd tidak pe...
Jenis Jenis Kulit Wajah

Jenis Jenis Kulit Wajah

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 257 hits
Kalau ikutkan masa aku belajar dahulu skin type ada 4 iaitu Normal Skin Dry Skin Oily Skin Combination SkinDi mana sensitive skin berada di bawah permasalahan kulit wajah Sensitive skin ni kalau ikutkan disebabkan faktor faktor luaran Tapi ...
Dua Produk Murad Ni Memang Sangat Membantu Merawat Dark Spot Pada Kulit Wajah

Dua Produk Murad Ni Memang Sangat Membantu Merawat Dark Spot Pada Kulit Wajah

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 156 hits
Assalamualaikum dan Selamat petang Hai pembaca semua Bonde nak perkenalkan dengan anda semua 2 This is a content summary only Visit my website for full links other content and more
Atasi Masalah Kulit Anak Anak Dengan Mengamalkan Cara Pemakanan Yang Sihat

Atasi Masalah Kulit Anak Anak Dengan Mengamalkan Cara Pemakanan Yang Sihat

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 185 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga kepada semua rakan rakan yang dikasihi sekalian Cuti sekolah telah pun bermula So apa perancangan ibu bapa untuk memenuhi masa lapang anak anak waktu cuti nie Mesti ana...
6 Resipi Masakan Mudah Sedap Sepanjang Bulan Ramadan Bersama Bestari

6 Resipi Masakan Mudah Sedap Sepanjang Bulan Ramadan Bersama Bestari

papar berkaitan - pada 3/4/2022 - jumlah : 132 hits
Masakan air tangan ibu tentunya sajian terbaik buat keluarga Walau ringkas tetap terasa enaknya Tidak berapa lama lagi Ramadan juga bakal menjelang tiba Semestinya tugas memasak jadi lebih mencabar berbanding biasa Inilah masanya dimana par...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


Ulangtahun Kelahiran Nagamanja

How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm