Orang Johor Kurang Kesedaran Politik Islam Hadi



KUALA LUMPUR: Kurang kesedaran politik Islam di Johor adalah punca Pas tidak mampu menawan hati penduduk negeri itu walaupun ia menjadi antara negeri terawal ditubuhkan cawangan parti berkenaan.
Presiden Pas, Tan Sri Abdul Hadi Awang berkata, pada Pilihan Raya Umum (PRU) Tanah Melayu 1959, Yang Dipertua Agung parti itu, Datuk Seri Dr. Burhanuddin al-Helmy memaklumkan kepadanya, oleh kerana pusat pergerakan politik adalah di Singapura, maka Pas ditubuhkan lebih awal di Johor berbanding Kelantan dan Terengganu.
“Jumlah orang Melayu di Johor begitu besar. Memang harapan Dr. Burhanuddin, kita berjaya menang di Johor. Cuma ramalan pimpinan kita di masa itu tidak berlaku walaupun Johor ketika itu banyak sekolah agama, dia belajar fardu ain, sembahyang, puasa, zakat dan haji.
“Jadi, masalahnya kesedaran politik Islam kurang di Johor. Lain dengan di Kelantan dan Terengganu kerana di situ banyak guru pondok yang terlibat dengan gerakan Hizbul Muslimin yang menentang penjajah Inggeris,” katanya dalam wawancara dengan Utusan Malaysia di bangunan Parlimen, baru-baru ini.
Pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) pada 2018, calon Pas yang bertanding 40 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor hilang deposit dan hanya menang satu kerusi di Bukit Pasir.
Menurutnya, ketika PRU-11 pada 2004, Pas menang tanpa bertanding kerusi DUN Senggarang menerusi Dr. Mohd. Ramli Md. Kari dan ketika PRU-12 pada 2008 menang dua kerusi di DUN Maharani dan Sungai Abong.
“Ketika PRU-13 pada 2013, Pas mendapat empat kerusi di Johor di DUN Puteri Wangsa, Sungai Abong, Maharani dan Parit Yaani. Malangnya yang menang ini keluar Pas dan tubuh Parti Amanah Negara (Amanah),” katanya.
TERIMA PAS
Bagaimanapun, beliau berkata, daripada pemerhatiannya, orang Johor sudah boleh terima Pas walaupun media tidak membuat banyak liputan tentang pemerintahan Pas di Kelantan dan Terengganu.
“Maklumat yang mereka dapat adalah ketika melawat dua negeri itu yang melibatkan kalangan pengundi muda, mahasiswa dan pelajar luar negara daripada pelbagai latar belakang pendidikan yang mengkaji politik Islam dan menjadi pendukung Pas.
“Sebab itu ramai pemimpin muda Pas di Johor bukan ulama sahaja tetapi dalam kalangan profesional termasuk doktor dan jurutera,” katanya.
Dalam pada itu, Hadi menolak dakwaan pihak-pihak yang menuduh pemimpin Pas kini sedang `mabuk’ dengan jawatan dan elaun dinikmati mereka.
“Itu tuduhan tidak tepat. Kita pernah menyertai kerajaan, kita pernah dipecat daripada kerajaan dan kita parti yang tak mati bila keluar kerajaan. Kita terus hidup (walaupun tiada jawatan dalam kerajaan),” tegas beliau.
Kata beliau, banyak parti yang jatuh selepas tidak menjadi kerajaan terus `hilang’ dan hanya tinggal nama sahaja.
Menyentuh Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor, Hadi berkata, bagi menarik pengundi muda Pas menawarkan kestabilan dan penyelesaian masalah-masalah ekonomi termasuk mewujudkan peluang pekerjaan.
“Seperti yang saya (selalu) sebut UMNO/Barisan Nasional (BN) yang memerintah selama 60 tahun, lama sangat, tentulah ada kelemahan-kelemahannya yang perlu dibaiki dan Pakatan Harapan (PH) pula mungkir janji-janji yang dibuat dalam manifesto mereka,” kata beliau lapor Utusan

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/03/orang-johor-kurang-kesedaran-politik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerana Tidak Mampu Menawan Hati Penduduk Pas Dakwa Johor Kurang Kesedaran Politik Islam

Kerana Tidak Mampu Menawan Hati Penduduk Pas Dakwa Johor Kurang Kesedaran Politik Islam

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 154 hits
MALAYSIA DATELINEDek tidak mampu menawan hati penduduk Johor hari ini Pas mendakwa rakyat negeri itu kurang kesedaran politik Islam Presiden PAS Abdul Hadi Awang dipetik berkata kesedaran politik Islam di negeri itu kurang berbanding di Kel...
Hadi Should Ask Muhyiddin About Islam In Johor Umno Veteran

Hadi Should Ask Muhyiddin About Islam In Johor Umno Veteran

papar berkaitan - pada 10/3/2022 - jumlah : 150 hits
JOHOR POLLS An Umno veteran has urged PAS president Abdul Hadi Awang to refer to Perikatan Nasional chairperson Muhyiddin Yassin before making any statements regarding the practice of Islam in Johor Contrary to Hadi s claim Johor Umno Veter...
Martabat Islam Hadi Tanya Hadi Perlu Jawab

Martabat Islam Hadi Tanya Hadi Perlu Jawab

papar berkaitan - pada 28/2/2022 - jumlah : 242 hits
February 28 2022 Presiden PAS Abdul Hadi Awang memasuki gelanggang PRN Johor dengan peringatan bahawa umat Islam Malaysia masih dilanda masalah besar pemikiran yang dijajah Fenomena ini menyebabkan mereka keliru dan sukar memahami cabaran s...
Prn Johor Dap Parti Rasis Tiada Tempat Dalam Politik Malaysia

Prn Johor Dap Parti Rasis Tiada Tempat Dalam Politik Malaysia

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 126 hits
JOHOR BAHRU DAP tidak seharusnya diberikan tempat dalam politik tanah air khususnya menjelang Pilihan Raya Negeri Johor kerana sikap pemimpin dan ahli ahlinya yang rasis Pengerusi Barisan Nasional Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata ...
Prn Johor Anak Muda Perlu Buat Pilihan Tepat Wujudkan Kurikulum Politik Kebangsaan

Prn Johor Anak Muda Perlu Buat Pilihan Tepat Wujudkan Kurikulum Politik Kebangsaan

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 345 hits
Oleh Leftenan Adnan Ahli Dewan Muda Johor Naim Rehman tidak terkecuali daripada sejarah Pilihan Raya Negeri Johor apabila akan mengundi buat kali pertama pada kali ini Dalam tempoh dua tahun dunia dilanda wabak Covid 19 ada yang kehilangan ...
Johor Di Persimpangan Politik Amat Penting

Johor Di Persimpangan Politik Amat Penting

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 147 hits
Rakyat Johor berdepan dengan perjalanan politik yang amat penting apabila mereka diminta untuk keluar mengundi esok 12 Mac ini Belum pernah berlaku dalam sejarah politik Johor warga negeri itu mempunyai begitu banyak pilihan calon dan parti...
Pengundi Johor Anggap Politik Tidak Akan Stabil Jika Bn Menang

Pengundi Johor Anggap Politik Tidak Akan Stabil Jika Bn Menang

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 148 hits
malaysiamerdeka comMeskipun giat menggunakan tema kestabilan dalam kempen Pilihanraya Negeri Johor rata rata pengundi masih belum yakin kerajaan boleh stabil sekiranya Barisan Nasional menang Pendapat itu disuarakan Mukhlis Arifin 34 yang m...
Dari Muda Hingga Tua Kerja Di Singapura Kenapa Kurang Pekerjaan Di Johor

Dari Muda Hingga Tua Kerja Di Singapura Kenapa Kurang Pekerjaan Di Johor

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 235 hits
Generasi selepas merdeka sehingga ke hari ini di Johor masih banyak yang terpaksa berkerja di Singapura Mengapakah selama lebih 60 tahun mentadbir BN tidak mampu membawa masuk pelaburan asing secukupnya untuk mewujudkan pekerjaan di Johor L...
Prn Johor Pilih Pemimpin Yang Bersih Amanah Seperti Dituntut Islam

Prn Johor Pilih Pemimpin Yang Bersih Amanah Seperti Dituntut Islam

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 145 hits
satuberita myBy March 12 2022Oleh ABU UBAIDILLAH RAHMANHARI ini adalah hari yang amat penting dalam sejarah Johor moden Ini kerana akan berlangsungnya Pilihan Raya Negeri Johor iaitu pilihan raya pertama yang diadakan berasingan Bagi pengun...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Kangen Band Setengah Mati Mengejar Dia Chord

Airasia Santan Menu Baru Harga

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000