Johor Di Persimpangan Politik Amat Penting


 

Rakyat Johor berdepan dengan perjalanan politik yang amat penting apabila mereka diminta untuk keluar mengundi esok, 12 Mac ini.
Belum pernah berlaku dalam sejarah politik Johor, warga negeri itu mempunyai begitu banyak pilihan calon dan parti untuk mewakili mereka di dewan undangan negeri Johor.
Seramai 239 calon bersaing untuk menjadi wakil rakyat di 56 kerusi yang dipertandingkan.
Terdapat tujuh kerusi yang ditandingi tiga calon, 35 kerusi yang menyaksikan persaingan empat penjuru, 8 DUN pula melibatkan lima calon.
Manakala empat dan dua DUN masing-masing membabitkan persaingan enam dan tujuh penjuru, dari parti-parti yang berbeza.
Ini menjadikan pilihan raya negeri kali ini amat demokratik dari segi kebebasan untuk memilih calon.
Tetapi dari sudut pemilihan, ianya juga payah untuk membuat keputusan kerana informasi terhadap ramai calon masih tidak sempurna.
Dalam pada itu, parti-parti dalam kumpulan yang sama berlawan sesama sendiri yang juga bukan saja mengeruhkan suasana politik itu sendiri, tetapi mengelirukan ramai pengundi terutama di kawasan desa atau luar kota.
Majoriti mudah
Parti yang bersaing perlu mempunyai sokongan 29 ADUN untuk mencapai majoriti mudah bagi membentuk kerajaan negeri baharu.
Sebelum DUN dibubarkan, kedudukan kerusi ialah:
PH (Amanah, DAP & PKR) 28, BN (Umno & MIC) 19 dan PN (Bersatu & PAS) 10.BN dan PN, yang bergabung untuk membentuk kerajaan Johor, melebihi satu kerusi daripada PH.Tetapi sekarang mereka merebut kerusi yang sama dan bertelagah untuk diberi kuasa untuk mentadbir Johor.
Dengan itu rakyat Johor yang berumur 18 tahun ke atas mesti membuat pilihan yang bijak.
Pilihan raya bukanlah sesuatu yang boleh dianggap ringan. Memilih calon-calon yang sesuai, dari parti politik yang berkemampuan, untuk mentadbir negeri untuk lima tahun akan datang adalah perkara asas yang amat serius.
Ia bakal menentukan siapakah dalam kalangan calon-calon itu yang akan mentadbir kerajaan negeri, menentukan jumlah cukai yang akan dibayar oleh rakyat, menjalankan perbelanjaan tahunan, mentadbir-urus badan-badan milik negeri dan menyediakan perkhidmatan di peringkat daerah dan majlis tempatan.
Di sinilah letak pentingnya PRN Johor.
Ramai ahli politik mengambil kesempatan dengan menggunakan masa berkempen ini untuk meraih publisiti murah untuk menjadi popular, tetapi sebenarnya tidak menolong atau membantu menzahirkan tujuan sebenarnya PRN ini diadakan.
Ciri-ciri demokrasi
Pemilihan ini berkait rapat dengan siapa yang cekap dan lebih berkemampuan menguruskan tugas-tugas yang disebutkan tadi.
Ini memberi erti bahawa mereka yang dilantik itu akan bersikap jujur, amanah, tidak terlibat dengan unsur-unsur korupsi, dan tidak akan menerima sebarang sogokan dari mana-mana pihak yang mempunyai kepentingan, di dalam mahupun diluar pentadbiran kerajaan.
Inilah ciri-ciri demokrasi yang negara kita amalkan. Rakyat memilih calon-calon yang bertanding untuk diberi kuasa mentadbir rakyat dan negeri. Jadi, kerajaan ini dilantik oleh rakyat, untuk rakyat, dan kepada rakyat diberi perkhidmatannya.
Adakala ramai calon yang lupa tentang prinsip demokrasi ini dan mereka membuat banyak keputusan yang melawan dengan arus dan kehendak rakyat.
Diharapkan pengundi kali ini tidak lagi memilih calon yang angkuh, tidak peduli rakyat, dan mengamalkan perkara negatif yang songsang aspirasi masyarakat .
Jadi pengundi Johor mesti keluar beramai-ramai dan membuat pilihan. Tersilap pilih, mereka akan menyesal dan terpaksa menunggu lima tahun sebelum berpeluang membuat pertukaran.
Inilah persimpangan politik yang dimaksudkan. Memilih calon samalah dengan memberi kuasa kepada wakil rakyat tersebut untuk membuat berbagai keputusan dalam pentadbiran dan kewangan Johor nanti.
Wakil yang bekerja keras untuk memberi kemudahan asas kepada rakyat bermula dari detik pengundian esok.
Banyak masalah yang dihadapi penduduk Johor seperti tiada tanah dan rumah kediaman sendiri, tiada pekerjaan yang sesuai di Johor dan terpaksa ke Singapura untuk bekerja. Ia berkait tahap kecekapan pentadbiran negeri, kurang kemampuan dari sudut perancangan ekonomi dan lemah dari segi pengurusan.
Mereka yang dipilih sebelum ini tidak berjaya untuk menangani masalah-masalah yang dihadapi rakyat Johor. Pendek kata mereka dilihat gagal untuk menjalankan tugas-tugas mereka dengan baik dan sempurna.
Jadi rakyat Johor mesti pandai untuk menilai prestasi mereka sebelum memberi sokongan sekali lagi.
Pekerjaan & pendapatan
Banyak masalah yang telah berlaku memberi kesulitan kepada rakyat dan banyak pihak.
Tiada rancangan pembangunan perumahan yang sesuai untuk rakyat adalah isu utama di Johor. Dengan harga tanah yang melambung tinggi, ramai rakyat Johor yang tidak mampu untuk memiliki rumah di kawasan bandar.
Projek perumahan yang dibangunkan oleh pihak swasta bermotifkan keuntungan besar, lantas sasaran pemasaran mereka adalah untuk kelas menengah ke atas dan bukan lagi untuk golongan B40.
Seperti yang semua tahu, projek-projek ini mendapat kelulusan pembangunan dari kerajaan negeri yang dilantik rakyat.
Kemudahan infrastruktur yang baik adalah juga isu yang dibangkitkan rakyat sebelum ini.
Masalah bermusim seperti banjir dan sistem saliran yang tidak sempurna, kemudahan awam yang tidak memuaskan pengguna, perkhidmatan dan terminal pengangkutan awam yang tidak terancang, kapasiti perjalanan yang tidak mencukupi, adalah isu-isu penting yang mesti ditangani oleh kerajaan baharu nanti.
Hampir semua parti-parti yang mengemukakan calon dalam PRN ini telah mengeluarkan manifesto mereka.
Menilai manifesto
Jadi, pengundi Johor boleh menilai sendiri sejauh manakah manifesto-manifesto ini menepati kehendak mereka.
Apakah parti-parti yang terlibat sebenarnya memahami masalah rakyat?
Apakah kempen mereka selama dua minggu yang lalu mengupas masalah-masalah tersebut dan menawarkan penyelesaian?
Atau manifesto mereka akan cuma menjadi janji-janji kosong seperti apa yang terjadi sebelum ini?
Parti-parti yang terlibat mesti mempunyai kaedah munasabah untuk menangani masalah-masalah yang disebutkan. Malangnya, ramai calon yang berkempen menjanjikan apa saja demi untuk meraih undi.
Berdasarkan amalan sebelum ini, ada yang tidak segan silu menabur wang tunai, tanpa banyak bicara.
Apakah pengundi Johor akan termakan dengan umpan sebegitu atau melihat lebih jauh demi kepentingan nusa dan bangsa?
Inilah antara persoalan yang pengundi harus menilai, membuat sedikit analisis dan mengambil pendirian tegas sebelum keluar mengundi pada esok. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/03/johor-di-persimpangan-politik-amat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Orang Johor Kurang Kesedaran Politik Islam Hadi

Orang Johor Kurang Kesedaran Politik Islam Hadi

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 235 hits
KUALA LUMPUR Kurang kesedaran politik Islam di Johor adalah punca Pas tidak mampu menawan hati penduduk negeri itu walaupun ia menjadi antara negeri terawal ditubuhkan cawangan parti berkenaan Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang berkata p...
Prn Johor Dap Parti Rasis Tiada Tempat Dalam Politik Malaysia

Prn Johor Dap Parti Rasis Tiada Tempat Dalam Politik Malaysia

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 126 hits
JOHOR BAHRU DAP tidak seharusnya diberikan tempat dalam politik tanah air khususnya menjelang Pilihan Raya Negeri Johor kerana sikap pemimpin dan ahli ahlinya yang rasis Pengerusi Barisan Nasional Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin berkata ...
Prn Johor Anak Muda Perlu Buat Pilihan Tepat Wujudkan Kurikulum Politik Kebangsaan

Prn Johor Anak Muda Perlu Buat Pilihan Tepat Wujudkan Kurikulum Politik Kebangsaan

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 345 hits
Oleh Leftenan Adnan Ahli Dewan Muda Johor Naim Rehman tidak terkecuali daripada sejarah Pilihan Raya Negeri Johor apabila akan mengundi buat kali pertama pada kali ini Dalam tempoh dua tahun dunia dilanda wabak Covid 19 ada yang kehilangan ...
Kerana Tidak Mampu Menawan Hati Penduduk Pas Dakwa Johor Kurang Kesedaran Politik Islam

Kerana Tidak Mampu Menawan Hati Penduduk Pas Dakwa Johor Kurang Kesedaran Politik Islam

papar berkaitan - pada 9/3/2022 - jumlah : 154 hits
MALAYSIA DATELINEDek tidak mampu menawan hati penduduk Johor hari ini Pas mendakwa rakyat negeri itu kurang kesedaran politik Islam Presiden PAS Abdul Hadi Awang dipetik berkata kesedaran politik Islam di negeri itu kurang berbanding di Kel...
Pengundi Johor Anggap Politik Tidak Akan Stabil Jika Bn Menang

Pengundi Johor Anggap Politik Tidak Akan Stabil Jika Bn Menang

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 148 hits
malaysiamerdeka comMeskipun giat menggunakan tema kestabilan dalam kempen Pilihanraya Negeri Johor rata rata pengundi masih belum yakin kerajaan boleh stabil sekiranya Barisan Nasional menang Pendapat itu disuarakan Mukhlis Arifin 34 yang m...
Mca Man Latest Johor Polls Candidate To Catch Covid 19

Mca Man Latest Johor Polls Candidate To Catch Covid 19

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 217 hits
MCA s Ter Hwa Kwong is in self quarantine and has cancelled all his campaign programmes PETALING JAYA Barisan Nasional s candidate for Penggaram Ter Hwa Kwong is the latest candidate in the Johor state elections to contract Covid 19 In a st...
What Is At Stake In The Upcoming Johor State Election

What Is At Stake In The Upcoming Johor State Election

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 1190 hits
MP SPEAKS The campaign in the Johor state elections officially kicked off last Saturday Feb 27 2022 and it will end on polling day next Saturday March 12 2022 What is at stake is not just control of the Johor state government for the next f...
Prn Johor Muda Nafi Ceroboh Aset Glc Johor

Prn Johor Muda Nafi Ceroboh Aset Glc Johor

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 122 hits
PRN Johor MUDA Nafi Ceroboh Aset GLC Johor Parti Ikatan Demokratik Malaysia menafikan dakwaan sebuah syarikat berkaitan kerajaan negeri Johor berhubung pencerobohan dilakukan parti itu terhadap aset milik syarikat berkenaan Calon MUDA bagi ...
Prn Johor Dakwa Muda Ceroboh Guna Aset Inkubator Usahawan Glc Buat Laporan Polis

Prn Johor Dakwa Muda Ceroboh Guna Aset Inkubator Usahawan Glc Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 186 hits
PRN Johor Dakwa MUDA Ceroboh Guna Aset Inkubator Usahawan GLC Buat Laporan Polis PIJ Holdings Sdn Bhd menerusi subsidiarinya PIJ Property Development Sdn Bhd membuat laporan polis terhadap Parti Ikatan Demokratik Malaysia berhubung dakwaan ...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

Stay Fashionably Fit With Huawei Fit 3 Now Available From Rm559

Bayaran Balik Ptptn Tarikh Pengecualian Penangguhan

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pekerjaan Firma Prop Dalam Mencari Pedagang Terbaik

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Peminat Sayu Klopp Melangkah Pergi

Isu Isteri Cikgu Buang Hadiah Rm2 Pemberian Murid

Sambutan Ulang Tahun Vivo Malaysia Yang Ke 10 Dan Berpeluang Untuk Menang Perjalanan Ke Shenzhen China

Tahniah Izzat Upkk

Lawrence Wong Mengangkat Sumpah Sebagai Perdana Menteri Keempat Singapura