Orang Arab Cakap Melayu Loghat K Tan Di Makkah



Pak 'Arab' ini bijak bertutur Bahasa Melayu demi pikat pelanggan di Makkah
  
MAKKAH: Tanah Suci Makkah dan Madinah menarik jutaan pengunjung daripada seluruh pelusuk dunia setiap tahun.

Maka itu, tidak hairanlah jika orang-orang Arab di situ pandai bertutur dalam Bahasa daripada berlainan benua.

Meskipun berketurunan Arab-Pakistan, dua jurujual bernama Mustaffa, 25 tahun dan Ahmad Ansyar, 22 tahun fasih berbahasa dalam bahasa Malaysia berloghat Kelantan. Mereka berdua bertugas sebagai jurujual di kedai Khair Al Bilad Dates di bangunan Hotel Al-Haram, Madnah.

Menurut Mustaffa, ada pelbagai sebab mengapa terdapat pelbagai bahasa di Tanah Suci itu, namun sebab utamanya ialah kemasukan umat Islam pelbagai bangsa dan dari seluruh pelusuk dunia yang datang mengerjakan ibadah haji.

"Peniaga seperti kita bila sudah ada ramai pelanggan yang bercakap dalam berbahasa tertentu, sudah tentu ada keperluan untuk kami belajar sedikit bahasa itu. Tetapi saya belajar Bahasa Melayu dan loghat Kelantan daripada kawan-kawan sekolah," kata Mustaffa.

Menurut beliau, sebahagian besar pelanggan yang berkunjung ke kedainya dan kawasan sekitar hotel itu merupakan rakyat Malaysia.

Ini kerana hotel itu menjadi tempat penginapan jemaah haji Malaysia di bawah kelolaan Lembaga Tabung Haji (TH). Oleh itu, kebolehan berbahasa Malaysia memudahkan para jurujual berinteraksi dengan para pelanggan mereka.

Kebolehan berbahasa Malaysia dan loghat Kelantan itu, katanya, juga membantunya untuk berinteraksi dengan para pelanggan daripada Thailand dan Indonesia, selain rakyat Malaysia. Selain keupayaan Bahasa Melayu, Inggeris, Indonesia dan Arab, para peniaga di tepi jalan sekitar Madinah juga mampu berbahasa Urdu dan Hindi.

Ini khususnya, bagi memikat jemaah-jemaah Haji daripada benua Asia.

"Ia juga membuka pandangan dan pemikiran orang muda seperti saya yang suka bertanya tentang pelbagai perkara di negara mereka seperti jemaah dari Malaysia, saya suka berbual tentang jenis-jenis makanan di negara mereka," kata salah seorang penjual, Ahmad Ansyar.

Dengan kedatangan para pengunjung dari seluruh negara juga, berlakunya campur aduk dan Makkah serta Madinah berupaya menghasilkan identiti tersendiri.

Menurut peniaga permaidani dan barang perhiasan di Makkah, Salahuddin berkongsi: "Bukan anda seorang yang punya persepsi di Arab Saudi ini majoritinya orang Arab dan berbahasa Arab. Sebenarnya, sejarah latar belakang rakyat berbilang bangsa, bahasa dan budaya di sini agak serupa dengan Malaysia."

"Ramai datang dari negara lain membawa budaya, bahasa dan pelbagai identiti mereka. Kemudian mereka menjadi sebahagian daripada penduduk di sini seterusnya membentuk identiti unik rakyat di negara ini," katanya lagi.

Pengamatan Encik Salahuddin itu ternyata dapat dilihat menerusi kisah latar belakang seorang lagi penjual di Makkah, Muhammad Abdul Rahman, 43 tahun yang menceritakan kisah datuk beliau yang berasal dari Kelantan.

Menurut Muhammad, beliau dilahirkan di Makkah dan datuknya datang ke bandar itu pada sekitar 1950-an dengan menaiki kapal laut bagi mencari rezeki dan menetap di situ demi mendekatkan diri dengan Allah S.W.T.


"Ramai orang Melayu yang datang ke sini, bukan sahaja dari Malaysia tetapi daripada Indonesia dan Thailand. Keturunan Melayu ramai datang dari Kelantan dan Pattani, Thailand kerana sebab itu ramai orang di sini tahu bahasa Melayu sehinggakan orang Arab pun tahu cakap bahasa Melayu.

"Walaupun tinggal di sini, Malaysia tetap di hati. Kami masih orang Melayu kerana keluarga memang masih ramai di sana dan ada juga yang datang sana melawat keluarga. Saya bertemu jodoh pun di Malaysia, isteri saya orang Batu Pahat, Johor," kata Muhammad yang berniaga di kios minyak wangi dan aksesori di Abraj Janadriyah (Makkah).

Menurut Muhammad lagi, ramai pelanggannya di Abraj Janadriyah adalah jemaah haji Malaysia. Selain boleh berbahasa Melayu untuk menjual barangan, beliau juga dapat menerangkan tentang budaya masyarakat di sini kepada pelanggan dari Malaysia yang dianggapnya satu ibadah juga. 
- BERNAMA

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-124: Budaya Saudi &Melayu Kota Mekah Kini..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/10/orang-arab-cakap-melayu-loghat-kelantan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Salahkah Orang Melayu Bersatu Selesaikan Masalah Sendiri Abdul Hadi

Salahkah Orang Melayu Bersatu Selesaikan Masalah Sendiri Abdul Hadi

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 308 hits
ABDUL HADI AWANG KUALA LUMPUR 6 Okt Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang mendakwa pihak yang mengkritik keputusan parti Islam itu menyertai Kongres Maruah Melayu sebagai Islamofobia Abdul Hadi berkata ramai yang membidas Pas menyertai d...
Melayu Berpecah Hingga Negara Terpaksa Ditadbir Dengan Bantuan Kaum Lain

Melayu Berpecah Hingga Negara Terpaksa Ditadbir Dengan Bantuan Kaum Lain

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 318 hits
Kredit MalaysiaGazette Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berucap pada Kongres Maruah Melayu di Stadium Tertutup Malawati Shah Alam Selangor foto SYAFIQ AMBAK 06 OKTOBER 201 SHAH ALAM Tun Dr Mahathir Mohamad meminta maaf kepada rakyat ...
Melayu Berpecah Namun Siapa Puncanya Dr Shamsul

Melayu Berpecah Namun Siapa Puncanya Dr Shamsul

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 292 hits
Melayu berpecah Memang betul berpecah Namun siapa yang menjadi punca perpecahan ini Dari parti UMNO lahir Semangat 46 timbul PKR dan wujud BERSATU Bukankah semua parti ini wujud kerana Tun Mahadhir Justeru parti UMNO berpecah kerana siapa H...
10 Sebab Kenapa Tun Mahathir Wajar Singkirkan Dap Dan Pkr Demi Maruah Melayu

10 Sebab Kenapa Tun Mahathir Wajar Singkirkan Dap Dan Pkr Demi Maruah Melayu

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 333 hits
Meneliti setiap patah kata yang keluar daripada ucapan perasmian Kongres Maruah Melayu oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamed ternyata buat kesekian kalinya beliau menzahirkan keresahan dan kebimbangan terhadap maruah orang Melayu yan...
Pertahan Maruah Melayu Disambut Suara Wanita Lunak Menyanyi Di Pentas

Pertahan Maruah Melayu Disambut Suara Wanita Lunak Menyanyi Di Pentas

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 433 hits
Nyanyian secara akustik Siti Nurhaliza mengiringi langkah Dr Mahathir dan isteri masuk ke stadium sehingga menaiki pentas utama Astro AWANIHALAMAN HIBURANGemersik alunan Siti Nurhaliza pukau peserta Kongres Maruah MelayuSHAH ALAM Kehadiran ...
Amaran Langgar Perjanjian Kerakyatan Dibatal Kongres Maruah Melayu

Amaran Langgar Perjanjian Kerakyatan Dibatal Kongres Maruah Melayu

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 322 hits
Sebahagian daripada peserta Kongres Maruah Melayu membanjiri Stadium Malawati Shah Alam Ketua penganjur Kongres Maruah Melayu Zainal Kling menyampaikan ucapan pembukaan Kongres Maruah Melayu beri amaran jangan langgar kontrak sosialSHAH ALA...
Kongres Maruah Melayu Gesa Kerajaan Mansuh Sekolah Vernakular

Kongres Maruah Melayu Gesa Kerajaan Mansuh Sekolah Vernakular

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 462 hits
Pelajar Universiti Perguruan Sultan Idris Nurul Fatin Aqilah Rahim membentangkan resolusi kluster pendidikan dalam Kongres Maruah Melayu hari ini SHAH ALAM Kongres Maruah Melayu hari ini menggesa kerajaan memansuhkan sistem sekolah vernakul...
Kongres Maruah Melayu Tidak Kecam Orang Cina Atau India

Kongres Maruah Melayu Tidak Kecam Orang Cina Atau India

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 338 hits
Orang ramai mendengar ucapan dari Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad pada Kongres Maruah Melayu di Stadium Tertutup Malawati Shah Alam Selangor foto SYAFIQ AMBAK SHAH ALAM Tun Dr Mahathir Mohamad menolak dakwaa...
Kongres Maruah Melayu Gesa Wajib Tulisan Khat Dalam Subjek Bahasa Melayu

Kongres Maruah Melayu Gesa Wajib Tulisan Khat Dalam Subjek Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 516 hits
SHAH ALAM Kongres Maruah Melayu menerusi 15 resolusi kluster budaya menggesa Putrajaya mewajibkan tulisan jawi dan khat dalam mata pelajaran bahasa Melayu di semua peringkat sistem pendidikan negara Pembentang resolusi kluster budaya Muhamm...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally