Obimin Ibu Mengandung Sesuai Ke Di Ambil Oleh Semua Bakal Ibu



Minggu lepas pemeriksaan di Klinik Kesihatan Ibu & Anak (KKIA), juju di bekalkan banyak suplimen khas untuk ibu mengandung dari jururawat. 
Gambar diatas terdiri daripada New Obimin, iron tablet, asid folic, vitamin B dan vitamin c.
Saje tanya rakan-rakan lain, mereka ada kongsikan pengalaman mereka sendiri yang ada alahan bila ambil obimin. 
Mereka cakap badan mereka menunjukkan reaksi panas, ada yang sampai pening dan muntah tak tahan dengan obimin. 
Sekarang ada pengantian katanya selain ambil obimin, zincofer atau maltofer. Jarak kehamilan juju kan 10 tahun, jadi banyak suplimen terbaru yang juju baru kenali. 
Mereka juga berpandangan tukar obimin kepada contohnya maltofer buat mereka tidak lagi muntah dan pening berpanjangan. 
Saranan juju, jika anda sendiri ada masalah seperti yang juju catat di atas selepas pengambilan obimin, sila rujuk doktor untuk tukar kepada salah satu suplimen ibu yang lain. 
Jangan terus ke farmasi ya untuk tukar, sebaiknya minta rujukan dan pandangan doktor anda sendiri. 
1# Pengalaman sendiri kali kedua amal Obimin
Alhamdulilah, nak masuk seminggu baru amal Obimin. Syukur, kali kedua mengandung badan berinteraksi baik dengan suplimen Obimin. 
Cuma juju kena ambil waktu pagi, jikalau ambil waktu malam badan juju mula tunjuk reaksi panas dan susah nak tidur. 
Jadi masa nak ambil Obimin ni, pantau waktu makan suplimen yang sesuai. Mungkin siang okey, malam kurang sesuai atau sebaliknya. 
2# Kebaikan Obimin yang jarang kita tahu
Senang cakap, 1 tablet Obimin merangkumi ke semua zat dan vitamin yang diperlukan untuk pertumbuhan bayi dan juga untuk diri kita yang sedang mengandung.
Perasan tak bila kita mengandung, badan tunjuk reaksi penat sangat, pening tak tentu masa, keletihan nak tidur selalu, loya, muntah dan perasaan pun selalu bad mood. 
Bila consume suplimen yang terdiri dari semua khasiat yang diperlukan oleh tubuh dan bayi, jadi badan kita tak adalah sangat rasa keletihan dan badan rasa okey boleh lakukan kegiatan seharian. 
Masa pemeriksaan 11 minggu nak masuk ke 12 minggu, juju dah sesuai untuk amal Obimin. Awal kandungan 1 ke 3 bulan cuma asid folic dan pil kalsium (beli di farmasi) sahaja juju amal. 
Kandungan 4 bulan ke atas dah sesuai ambil Obimin, waktu inilah kita boleh elakkan alami masalah anemia (kekurangan sel darah merah), elak dari masalah bayi mendapat spina bifida dan lain-lain risiko. 
3# Fungsi dan kegunaan ubat obimin  (Sumber: thediagnosa.com)Fungsi obimin juju buat carian di Google. Fakta di bawah adalah dari sumber di atas ya. Boleh baca untuk lebih mendalam setiap fungsi dalam 1 tablet Obimin. 
Suplement ini mengandungi vitamin dan mineral yang membantu untuk memberikan zat yang mencukupi kepada wanita yang sedang mengandung atau menyusukan anak.
1. Asid folik, Vitamin B6 dan B12Asid folik adalah penting untuk mengelakkan penyakit spina bifida dimana tulang belakang tidak tutup sepenuhnya. Ini menyebabkan sebahagian daripada saraf tunjang terkeluar daripada tulang belakang.
Gabungan asid folik, Vitamin B6 dan B12 pula diperlukan untuk metabolisma kompaun homocysteine di dalam badan. Ini kerana kenaikan kompaun ini dalam badan akan menyebabkan kandungan dilahirkan tidak cukup bulan ataupun mempunyai berat badan yang rendah.
2. Zat besi dan IodinIron Deficiency Anemia iaitu kekurangan darah disebabkan zat besi yang tidak mencukupi dan masalah ini merupakan masalah di seluruh dunia.
Wanita mengandung lebih mudah menghadapi masalah ini kerana tumbesaran bayi dalam kandungan memerlukan zat besi yang banyak terutamanya untuk pembesaran bahagian saraf bayi.
3. Vitamin B kompleks (B1, B2, B6 dan B12)Ia berfungsi untuk mengoptimumkan penghasilan tenaga daripada makanan bagi tujuan pencernaan makanan, pernafasan, denyutan nadi dan pelbagai lagi.
4. Kalsium dan Vitamin DUntuk mengekalkan kekuatan tulang dan gigi bagi mengelakkan daripada menghidapi osteoporosis pada masa hadapan. Kalsium juga akan membina gigi dan tulang bayi yang kuat. 
Pembentukan tulang ini berlaku pada trimester pertama kandungan. Pengalaman juju sendiri, pernah kena sakit gusi selama 1 minggu dalam fasa trimester pertama kandungan. 
Masa tu hari raya di kampung, lupa terus nak minum susu. Tablet kalsium pun tak beli. Balik dari kampung, terus kena sakit gusi, bengkak rahang. 
Bila buat bacaan rupanya pembentukan tulang berlau masa fasa ini. Jadi jangan lupa ambil kalsium, kalau tak lalu minum susu, baik beli tablet kalsium khas untuk ibu mengandung di farmasi dengan khidmat nasihat ahli farmasi okey. 
Manakala vitamin D pula akan memudahkan lagi penyerapan kalsium daripada usus.
5. Vitamin A dan CBerfungsi sebagai antioksidan untuk melindungi sel badan daripada serangan radikal bebas. Ia juga baik untuk penglihatan dan juga kulit yang sihat.   
Semoga info ini memberi manafaat buat anda yang sedang merancang untuk mengandung, yang sedang trying to concieve (TTC) dan sedang mengandung untuk tambah pengetahuan lagi. 
Jejak entry lepas klik link:

Hari pertama rezeki tak disangka Ramadan 2022 - linkHari kedua ke Klinik Kesihatan pengesahan mengandung atau tidak - linkVideo rahsia, jadi viral di Tiktok - link Buku Pink - link Kesan makan tidak teratur, aku flat ! - link Jantina bayi boleh scan semasa berapa bulan? - linkObimin ibu mengandung sesuai ke? - link 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.juliajohari.com/2022/05/obimin-ibu-mengandung-sesuai-ke-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Kalau Sakit Ambil Je Jangan Judge Ibu Bersalin Ambil Epidural Tak Semua Boleh Tahan Contraction

Hiburan Kalau Sakit Ambil Je Jangan Judge Ibu Bersalin Ambil Epidural Tak Semua Boleh Tahan Contraction

papar berkaitan - pada 23/5/2022 - jumlah : 121 hits
Setiap wanita yang berumah tangga pastinya mempunyai impian untuk merasai pengalaman hamil dan melahirkan zuriat mereka sendiri bersama yang dicintai Namun begitu kerap kali kita dihidangkan dengan cerita mengenai ibu ibu hamil yang didakwa...
Produk Berpantang Semua Beli Dari Malaysia Pilih Kaedah Bersalin Dalam Air Raja Ilya Bakal Bersalin Julai Ini

Produk Berpantang Semua Beli Dari Malaysia Pilih Kaedah Bersalin Dalam Air Raja Ilya Bakal Bersalin Julai Ini

papar berkaitan - pada 17/5/2022 - jumlah : 181 hits
Pelakon Raja Ilya yang hamil bayi perempuan dan dijangka bersalin pada Julai depan memilih kaedah melahirkan bayi dalam air di Perth Australia Di sini ada pilihan kalau nak bersalin secara normal dalam air di rumah dan lain lain Jadi saya d...
Nampak Ada Ketulan Keluar Menangis Bakal Ibu Doktor Kongsi Momen Sedih

Nampak Ada Ketulan Keluar Menangis Bakal Ibu Doktor Kongsi Momen Sedih

papar berkaitan - pada 28/5/2022 - jumlah : 132 hits
Setiap pasangan yang mendirikan rumah tangga pastinya mengimpikan zuriat sendiri Ada yang bertahun tahun mencuba malah berhabis ribuan ringgit hanya kerana seorang cahaya mata namun rezeki masih belum berpihak kepada mereka Namun disebalik ...
Bayi 6 Bulan Maut Ibu Parah Ditetak Parang Oleh Datuk Saudara

Bayi 6 Bulan Maut Ibu Parah Ditetak Parang Oleh Datuk Saudara

papar berkaitan - pada 12/5/2022 - jumlah : 207 hits
Keadaan bayi perempuan yang meninggal dunia dan ibunya yang parah akibat ditetak datuk saudara dalam kejadian di Kinabatangan semalam Foto Ihsan IPD Kinabatangan Bayi perempuan maut ditetak datuk saudara Kinabatangan Seorang bayi perempuan ...
Semua Naik Semua Mahal

Semua Naik Semua Mahal

papar berkaitan - pada 15/5/2022 - jumlah : 150 hits
freemalaysiatoday com May 15 2022 9 30 AMNampaknya tiba lagi masa untuk berjenaka sinis Di Malaysia hujan je yang turun lain semua naik Disambut dengan kata kata ini bikin darah naik Ini merujuk harga barangan yang sekarang naik Amat terasa...
Hargai Staff Kongsi Rezeki Muabellaz Taja Semua Pekerja Menunaikan Umrah Jasa Keringat Mereka Tak Terkira

Hargai Staff Kongsi Rezeki Muabellaz Taja Semua Pekerja Menunaikan Umrah Jasa Keringat Mereka Tak Terkira

papar berkaitan - pada 14/5/2022 - jumlah : 138 hits
Jurusolek popular MUA Bellaz bermurah hati menaja semua pekerjanya berangkat ke tanah suci Makkah bagi menunaikan umrah Selain semua pekerjanya pemergian Bellaz ke tanah suci turut disertai oleh suami dan dua orang anaknya Menurut Bellaz at...
Semua Pihak Perlu Sokong Rundingan Dialog Rusia Ukraine Kata Wakil China

Semua Pihak Perlu Sokong Rundingan Dialog Rusia Ukraine Kata Wakil China

papar berkaitan - pada 14/5/2022 - jumlah : 112 hits
Semua pihak perlu sokong rundingan dialog Rusia Ukraine kata wakil China Dikemas kini 5 jam yang lalu Diterbitkan pada 13 Ma
Okays Jangan Pat4h Hati Yaa Semua Mk Sak1tkan Hati Peminat Rupanya Dah Ada Calon Teristimewa

Okays Jangan Pat4h Hati Yaa Semua Mk Sak1tkan Hati Peminat Rupanya Dah Ada Calon Teristimewa

papar berkaitan - pada 15/5/2022 - jumlah : 158 hits
Netizen pat4h hati Siapa pula yang buat netizen pat4h hati ni Siapa lagi kalau bukan penyanyi rap terkenal tanah air iaitu MK K Clique atau nama sebenarnya Mohammad Hairi Amin 26 Penyanyi Hip Hop yang juga merupakan pelakon drama rantaian T...
Dr Afifi Undur Diri Elok Untuk Kebaikan Semua Pihak Dan Menjaga Agama Bukan Jual Agama Sembang Macam Bagus

Dr Afifi Undur Diri Elok Untuk Kebaikan Semua Pihak Dan Menjaga Agama Bukan Jual Agama Sembang Macam Bagus

papar berkaitan - pada 17/5/2022 - jumlah : 140 hits
Dr Afifi al Akiti undur diri sebagai penasihat agama Sultan PerakPejabat Dewan Negara Perak mengesahkan penerimaan surat pengunduran daripada menjawat gelaran Orang Kaya Kaya Imam Paduka Tuan Orang Besar Delapan negeri Perak sekali gus pena...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City