Notis 14 Hari Gempar Zahid Hamidi Saja Tu






Dilihat tidak ada integriti mungkin punca banyak pandangan dan arahan Ahmad Zahid sudah tidak dipedulikan kata Penganalisis politik veteran, Profesor Dr Ahmad Atory Hussain.
“Barangkali kerana dia dilihat tidak ada integriti. Semua orang tahu dan sudah menjadi rahsia umum bahawa beliau (Ahmad Zahid) turun naik mahkamah berpuluh kali.
“Usah kata bukan orang UMNO, orang UMNO juga memang tawar hati dengan presiden. Yang dikatakan muak ini orang macam kita yang menjadi pengundi,”
Atory juga berkata, menteri daripada UMNO lebih mengikut arahan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada Ahmad Zahid.
Beliau turut yakin menteri daripada parti itu juga tidak akan bertindak keluar daripada kerajaan.
“Sepatutnya Ahmad Zahid desak perdana menteri. Tidak guna (desak) wakil (menteri) UMNO dalam kabinet kerana mereka tidak akan keluar (kerajaan) selagi Muhyiddin tidak mengarahkannya,” katanya.
Hmm.. bukan Profesor Dr Ahmad Atory Hussain yang tidak yakin langsung dengan amaran Zahid tu.. Penganalisa yang lainpun punya pendapat hampir serupa..
PERDANA Menteri Muhyiddin Yassin tidak akan terpengaruh dengan kata dua 14 hari Umno supaya Parlimen dipanggil bersidang kerana kerajaan Perikatan Nasional sudah membuat keputusan mengenai masa yang sesuai untuk persidangan itu, kata penganalisis.
Mereka berpendapat kata dua yang diberikan oleh Umno, selepas mesyuarat biro politik parti itu kelmarin, tidak akan mengubah apa-apa.
Pensyarah sains politik Dr Mazlan Ali memberitahu, kerajaan tidak akan mengubah perancangannya hanya kerana keputusan mesyuarat biro politik Umno itu.
Beliau juga percaya Umno tidak akan berbuat apa-apa jika kerajaan tidak memenuhi tuntutan parti itu.
“Umno berpecah antara banya puak dan saya tidak jangka akan ada apa-apa yang drastik sekiranya Muhyiddin tidak memanggil sidang Parlimen dalam tempoh dua minggu ini,” kata pensyarah di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) itu.
Kenyataan yang dikeluarkan oleh Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi semalam bagaimanapun tidak menyebut tindakan Umno sekiranya tuntutan mereka tidak dipenuhi.
Ahmad Zahid menyebut Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno akan mengadakan satu mesyuarat khas untuk memuktamadkan tindakan selanjutnya.
Umno membuat tuntutan itu selepas Yang di-Pertuan Agong menitahkan nasihat supaya Parlimen bersidang secepat mungkin, dan titah itu disokong oleh Raja-Raja Pemerintah.
Titah nasihat diraja itu dikeluarkan selepas persidangan khas Raja-Raja Melayu bersama Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah di Istana Negara pada Rabu lepas (16 Jun) yang membincangkan keadaan semasa negara selepas lima darurat berjalan.
Parlimen perlu bersidang untuk melakukan semak dan imbang terhadap kerajaan dengan membahaskan Ordinan Darurat dan pelan pemulihan negara keluar daripada Covid-19.
Dalam reaksi balas, Pejabat Perdana Menteri berkata Putrajaya akan melakukan langkah susulan mengikut undang-undang negara.
Sementara itu, Timbalan Pengerusi Umno Johor Nur Jazlan Mohamed enggan mengulas kenyataan Ahmad Zahid.
“Ketua-ketua Umno negeri sudah bermesyuarat dengan presiden dan Zahid sudah keluarkan kenyataan. Tiada apa yang perlu ditambah,” katanya, yang juga bekas ahli MKT Umno.
Pensyarah politik di Universiti Utara Malaysia (UUM) Dr Kamarul Zaman Yusoff pula berpendapat keputusan Umno mencerminkan kesungguhan parti itu mempertahankan institusi Raja-Raja Melayu.
“Setidak-tidaknya ini akan mendekatkan Umno kepada istana dan kumpulan pendukung raja-raja dalam kalangan rakyat.
“Pada masa sama, kenyataan Zahid juga berpotensi menunjukkan lagi dalamnya perpecahan dalaman Umno, termasuk Nazri Aziz dan Zahidi Zainul Abidin, yang mengkritik presiden kononnya memandai-mandai membuat kenyataan itu,” katanya.
Nazri memberitahu AgendaDaily bahawa Ahmad Zahid mengeluarkan kenyataan semalam tanpa berbincang dengan ahli parlimen atau ahli MKT Umno.
Kamarul juga berpendapat kenyataan Ahmad Zahid juga akan mengeruh hubungan Umno dengan komponen Barisan Nasional, yang menjarakkan diri daripada kenyataan tersebut.
“Kenyataan Zahid boleh dibaca sama ada menunjukkan beliau kurang faham atau kurang hormat kepada prosedur dan urusan undang-undang berhubung proses memanggil sidang Parlimen, seperti yang dibangkitkan oleh Nazri.
“Kenyataan itu juga boleh ada kesan memberi tekanan kepada kerajaan supaya menyegerakan urusan, dan lebih buruk, sekiranya desakan Zahid dapat sokongan pemimpin lain,” tambahnya.
Muhyiddin pada Ahad berkata sebuah jawatankuasa yang dianggotai wakil kerajaan dan pembangkang telah dibentuk untuk meneliti aspek-aspek penting sebelum Parlimen bersidang.
Minggu lalu, Muhyiddin membayangkan Parlimen boleh bersidang seawal-awalnya pada September apabila pelan pemulihan negara keluar daripada Covid-19 memasuki fasa ketiga.
Fasa ketiga yang dijangka dapat dicapai pada hujung Ogos menetapkan kes jangkitan Covid-19 diturunkan sehingga bawah 2,000 sehari, sementara 40% penduduk sudah menerima dua dos suntikan vaksin dan sistem kesihatan awam berada di tahap selesa ~ TMI

Macam mana Dr Kamarul Zaman Yusoff boleh berpendapat keputusan Umno mencerminkan kesungguhan parti itu mempertahankan institusi Raja-Raja Melayu ni?
Cuba baca apa UMNO dah buat kepada institusi Raja-raja di SINI
Kalau dibaca apa yang disenaraikan di situ.. percaya ke bila Zahid kata dia ingin mempertahankan maruah Raja-Raja Melayu?.. kah.. kah.. kah.. auta saja tu..
Ada yang kata.. hakikatnya, misi tersembunyi Zahid dan kuncu-kuncunya adalah untuk mengumpul Surat Akuan Bersumpah daripada ahli-ahli parlimen UMNO bagi menyokong pelantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri ke-9.
Ya, setelah percubaan pertama sebelum Pilihan Raya Negeri Sabah gagal teruk, satu lagi percubaan telah diusahakan oleh Zahid bersama kuncu-kuncunya sebelum Yang Di-Pertuan Agong bertemu dengan 18 ketua parti politik.
Malangnya, bukan hanya misi kedua ini gagal, mereka yang terlibat hanya sekadar berjaya kumpulkan enam hingga tujuh Surat Akuan Bersumpah.
Justeru, Zahid terpaksa berbalik kepada kemungkinan berlakunya rundingan antara beliau dan Muhyiddin, sekaligus bermakna ‘ugutan tempoh 14 untuk parlimen bersidang’ adalah gempar semata-mata.
Bukan aku kata.. tapi Raggie Jessy Rithaudeen yang kata di SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/06/notis-14-hari-gempar-zahid-hamidi-saja.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Notis 14 Hari Zahid Atau Umno Yang Pentingkan Diri Sendiri

Notis 14 Hari Zahid Atau Umno Yang Pentingkan Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 253 hits
Kalau dibaca kenyataan media Presiden UMNO yang mendesak agar Parlimen bersidang dalam masa 14 hari nampak hebat sekali penegasannya dan kalau kita tidak memahami keadaan kita diperbodohkan dengan mudah oleh Zahid Sebenarnya kenyataan Zahid...
Zahid Hamidi Berusaha Menjadikan Anwar Ibrahim Sebagai Perdana Menteri

Zahid Hamidi Berusaha Menjadikan Anwar Ibrahim Sebagai Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 189 hits
Tindakan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi memberi tempoh 14 hari kepada kerajaan agar Parlimen bersidang seolah olah Presiden UMNO itu cetek ilmu atau buat buat tidak faham dengan fungsi Perlembagaan Persekutuan Ketua Penerangan Parti Pribu...
Tempoh 14 Hari Ismail Sabri Sanggah Keputusan Zahid Tak Bincang Dengan Mt

Tempoh 14 Hari Ismail Sabri Sanggah Keputusan Zahid Tak Bincang Dengan Mt

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 215 hits
Tempoh 14 hari diberi diberikan oleh Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berhubung isu pembukaan Parlimen bukan keputusan dasar parti tersebut memandangkan ia tidak dibawa dibincang dalam Majlis Tertinggi kata Naib Presidennya Datuk...
Gunakanlah Kuasa Untuk Tolong Rakyat Bukan Bagi Kekalkan Kuasa Bidas Zahid Hamidi Kepada Kerajaan Pn

Gunakanlah Kuasa Untuk Tolong Rakyat Bukan Bagi Kekalkan Kuasa Bidas Zahid Hamidi Kepada Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 213 hits
Total lockdown sudah sambung 2 minggu lagi Namun Moratorium Pukal tanpa faedah masih tidak kesampaian Rakyat berkorban demi Malaysia yang lebih kuat dalam melawan pandemik sewajibnya bank juga harus berkorban Laporan 2020 juga mendedahkan b...
Buka Parlimen Tidak Perlu Tunggu September Bidas Zahid Hamidi

Buka Parlimen Tidak Perlu Tunggu September Bidas Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 186 hits
Buka Parlimen tidak perlu tunggu September bidas Zahid Hamidi Dikemas kini 6 jam yang lalu Diterbitkan pada 15 Jun 2021 11 0
Zahid Hamidi Heed Agong S Titah And Let Parliament Sit By 4th July 2021

Zahid Hamidi Heed Agong S Titah And Let Parliament Sit By 4th July 2021

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 177 hits
Umno has given the Perikatan Nasional government 14 days from today to reconvene Parliament in line with the Yang di Pertuan Agong s decree or risk being seen as treasonous its president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi said today Ahmad Zahid ...
Gempar Mp Umno Zahid Sokong Anwar Ibrahim Jadi Pm

Gempar Mp Umno Zahid Sokong Anwar Ibrahim Jadi Pm

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 157 hits
Plot drama politik Malaysia semakin menarik Pendedahan Shahidan Kasim kali ini pasti membuka ruang untuk Anwar Ibrahim merancangkan sekali lagi untuk misinya ke Putrajaya Apa pula perancangan atok
Zahid Beri Tempoh 14 Hari Akar Umbi Desak Pemilihan Disegerakan

Zahid Beri Tempoh 14 Hari Akar Umbi Desak Pemilihan Disegerakan

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 201 hits
Jika Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi boleh mendesak sidang Parlimen dibuka segera dengan memberi tempoh 14 hari kepada kerajaan Perikatan Nasional ia bermakna pemilihan parti juga boleh diadakan secepat mungkin tahun ini kata ak...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega