Zahid Hamidi Berusaha Menjadikan Anwar Ibrahim Sebagai Perdana Menteri



(Utusan) – Tindakan Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi memberi tempoh 14 hari kepada kerajaan agar Parlimen bersidang seolah-olah Presiden UMNO itu cetek ilmu atau buat-buat tidak faham dengan fungsi Perlembagaan Persekutuan.
Ketua Penerangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Datuk Wan Saiful Wan Jan berkata, malah lebih penting daripada itu, Ahmad Zahid seolah-olah bertekad mahu memecahkan kesatuan politik Melayu walaupun ramai rakan-rakan daripada UMNO yang tidak mahu PKR dan DAP kembali ke Putrajaya.
“Negara kita mengamalkan sistem Raja Berperlembagaan dan Demokrasi Berparlimen. Yang di-Pertuan Agong bertindak atas nasihat kerajaan, jadi tiada soal derhaka atau tidak. Ini soal pentadbiran kerajaan yang berasaskan perundangan dan perlembagaan.
“Maka apabila tempoh notis memanggil sidang ialah 28 hari, peraturan mana yang dia rujuk untuk mengugut 14 hari?
“Malah, Raja-Raja Melayu menitahkan pentingnya kestabilan politik. Apabila Ahmad Zahid sengaja menggugat kestabilan politik, siapa yang derhaka?” katanya dalam kenyataan hari ini.
UMNO berpendirian tegas mendesak kerajaan menghormati titah Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja-Raja Melayu agar memanggil sidang Parlimen dalam tempoh 14 hari daripada tarikh kenyataan dikeluarkan parti itu pada Isnin.
Ia dibuat menerusi kenyataan Ahmad Zahid yang berkata, kegagalan kerajaan melaksanakan titah Yang di-Pertuan Agong dianggap satu bentuk penderhakaan dan tidak menghormati institusi Raja-Raja Melayu.
Menurut Wan Saiful, pihaknya percayai pemimpin dan ahli UMNO mempunyai pandangan berbeza dengan Ahmad Zahid apabila mahu penyatuan politik Melayu dan menolak usaha membawa DAP menjadi kerajaan apatah lagi usaha menjadikan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.
“Saya juga yakin seluruh jentera Bersatu akan terus memberi tumpuan kepada usaha menjayakan kempen vaksinasi. Tumpuan kita ialah kebajikan rakyat, kesihatan rakyat, dan ekonomi rakyat. Kita tidak mahu perhatian kita terpesong daripada perkara-perkara pokok ini.
“Bagi saya, yang lebih penting ialah kestabilan dan kesatuan agar tumpuan kita kekal kepada rakyat, bukan agenda mana-mana individu,” katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/06/24/zahid-hamidi-berusaha-menjadikan-anwar-ibrahim-sebagai-perdana-menteri/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nazri Dedah Zahid Hamidi Kemuka Surat Sokong Anwar Sebagai Pm

Nazri Dedah Zahid Hamidi Kemuka Surat Sokong Anwar Sebagai Pm

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 330 hits
Kami diberitahu Presiden UMNO ingin serah kepada A gong untuk mengatakan kami ahli ahli Parlimen UMNO sokong Anwar sebagai Perdana Menteri sedangkan kami tidak pernah bersetuju dan tidak pernah langsung menyatakan sokongan kepada Presiden P...
Gempar Mp Umno Zahid Sokong Anwar Ibrahim Jadi Pm

Gempar Mp Umno Zahid Sokong Anwar Ibrahim Jadi Pm

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 157 hits
Plot drama politik Malaysia semakin menarik Pendedahan Shahidan Kasim kali ini pasti membuka ruang untuk Anwar Ibrahim merancangkan sekali lagi untuk misinya ke Putrajaya Apa pula perancangan atok
Zahid Anwar Saksi Ahli Parlimen Umno Tandatangan Dokumen Sokong Anwar Sebagai Pm Dakwa Shahidan

Zahid Anwar Saksi Ahli Parlimen Umno Tandatangan Dokumen Sokong Anwar Sebagai Pm Dakwa Shahidan

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 234 hits
Ahli Parlimen Arau Shahidan Kassim hari ini mendedahkan seorang Ahli Parlimen daripada Umno mengaku beliau telah menandatangani dokumen sokongan untuk Anwar Ibrahim dilantik menjadi perdana menteri Shahidan berkata Ahli Parlimen itu memberi...
Sahkan Kerjasama Dengan Anwar Dalam Pemilihan Umno Ahli Mt Beritahu Zahid

Sahkan Kerjasama Dengan Anwar Dalam Pemilihan Umno Ahli Mt Beritahu Zahid

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 190 hits
Jun 22 2021 11 00 AMKerjasama Ahmad Zahid Hamidi dan Presiden PKR Anwar Ibrahim bertentangan dengan keputusan diputuskan perhimpunan agung Umno baru baru ini Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dan Presiden PKR Anwar Ibrahim Seorang ahli Majli...
Notis 14 Hari Gempar Zahid Hamidi Saja Tu

Notis 14 Hari Gempar Zahid Hamidi Saja Tu

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 203 hits
Dilihat tidak ada integriti mungkin punca banyak pandangan dan arahan Ahmad Zahid sudah tidak dipedulikan kata Penganalisis politik veteran Profesor Dr Ahmad Atory Hussain Barangkali kerana dia dilihat tidak ada integriti Semua orang tahu d...
Anwar Ibrahim S Crony Gets Multibillion Dollar Hungary Deal

Anwar Ibrahim S Crony Gets Multibillion Dollar Hungary Deal

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 88 hits
A Malaysian businessman with close ties to Anwar Ibrahim and a number of Malaysian politicians has secured a giant portion of multibillion dollar contracts from the government of Hungary for the supply of medical equipment MalaysiaNow has l...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan

Heidi Moru Aku Ada Chord

Oliva Helmin Feat Kelvin Tunggu Tunggu Chord

Ada 3 Dituduh Bid Ah Padahal Tidak Bid Ah By Dr Hm Rakib S H M Ag