Nisbah Subsidi Gaji Patut Lebih Besar Daripada Pemberian Tunai



Pakej ransangan ekonomi kerajaan Melayu Perikatan Nasional (PN) dilihat tidak akan menyelesaikan isu besar ekonomi selepas tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selama sebulan.
Ekonomi Malaysia tidak akan kembali kepada keadaan sediakala selepas PKP dan kemungkinan beberapa sektor mula membuang pekerja. Jika tidak bernasib baik maka negara akan terjerumus ke kancah kemelesetan.
Menurut Ahli parlimen Subang, Wong Chen, polisi kerajaan PN kurang tepat apabila meluluskan pemberian tunai besar-besaran kepada rakyat berbanding berusaha mengekalkan pekerjaan.
Menurutnya, langkah kerajaan itu seolah-olah hanya mahu mendamaikan penentangan rakyat berikutan PN merupakan kerajaan yang tidak popular sejak 1 Mac lalu.
“Saya menekankan berulang kali bahawa kita perlu melindungi pekerjaan tetapi seperti yang dijangkakan, ahli politik lebih suka menyediakan pemberian tunai.
“Dalam istilah makroekonomi, keselamatan pekerjaan jauh lebih penting daripada pemberian tunai,” kata Wong di akaun Facebooknya.
Beliau tidak menolak suntikan terus dana RM25 bilion untuk tempoh 2 hingga 3 bulan sebagai tindakan yang baik.
Namun begitu, Wong mencadangkan Kementerian Kewangan mengkaji semula pakej suntikan tersebut dan mengutamakan jaminan pekerjaan berbanding pemberian tunai pada nisbah 2:1. Sebagaimana diamalkan banyak negara maju yang menghadapi kerosakan ekonomi serupa.
“Subsidi upah yang ditawarkan hanya RM600 sebulan. Pada pandangan saya ini tidak mencukupi. Pendapatan benar (purata) rakyat Malaysia mungkin serendah RM3,087. RM600 itu mewakili 20% daripadanya.
“Ia juga terhad kepada mereka yang memperoleh RM4,000 dan ke bawah, mewakili 3.3 juta daripada jumlah 15.3 juta pekerja atau kira-kira 21% daripada tenaga kerja. Dasar ini terlalu sedikit dan sempit untuk memberi impak ekonomi positif yang kuat. Saya juga takut kebanyakan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) dan perniagaan mungkin hanya mampu bertahan tidak melebihi 3 bulan.
“Di Denmark, sokongan upah sekitar 75%. Di Belanda sehingga 90%. Sokongan gaji Singapura sekitar 25% hingga 75% bergantung kepada tahap pendapatan dan sektor.
“Seperti Malaysia, Singapura juga melancarkan gabungan pembayaran kebajikan (pemberian tunai) dan subsidi upah. Tetapi komponen kebajikan ialah SD$ 4.66 bilion berbanding subsidi upah sebanyak SD$ 15.1 bilion. Dalam erti kata lain, subsidi gaji Singapura 3.2 kali ganda lebih besar daripada komponen kebajikan. Di Malaysia, kita ke arah bertentangan, memperuntukkan RM12 bilion atas pemberian tunai dan RM6 bilion untuk sokongan upah,” katanya.
Sehubungan itu, beliau menggesa agar nisbah pemberian tunai dan subsidi gaji diperbaiki agar situasi selepas berakhirnya wabak Covid 19 tidak membentuk pula kekacauan ekonomi akibat pembuangan pekerja.
“Seperti yang saya katakan, saya menghargai suntikan RM25 bilion tetapi saya menggesa kerajaan mempertimbangkan semula nisbah komponen kebajikan dan subsidi upah. Cadangan terakhir saya kepada kerajaan ialah mengekalkan dasar fleksibel dan banyak bercakap dengan IKS,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/26891

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gelombang Ketiga Covid 19 Lebih Besar Jika Rakyat Tidak Kisah

Gelombang Ketiga Covid 19 Lebih Besar Jika Rakyat Tidak Kisah

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 317 hits
KUALA LUMPUR Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah merayu kepada semua rakyat Malaysia agar mengambil serius Perintah Kawalan Pergerakan berkuat kuasa hari ini hingga 31 Mac dalam usaha kerajaan mencegah penyebaran baharu p...
Apple Dilaporkan Mungkin Hadir Dengan Iphone Berskrin Besar Pada Harga Lebih Mesra Poket

Apple Dilaporkan Mungkin Hadir Dengan Iphone Berskrin Besar Pada Harga Lebih Mesra Poket

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 286 hits
Apple sebelum ini telah diperkatakan bakal hadir dengan iPhone pada harga yang mesra poket dinamakan iPhone 9 Telefon pintar berkenaan pada awalnya dikatakan mungkin diperkenalkan pada penghujung Mac ini tetapi telah pun ditangguhkan diseba...
Subsidi Gaji Rm600 Tidak Cukup Elak Pembuangan Pekerja

Subsidi Gaji Rm600 Tidak Cukup Elak Pembuangan Pekerja

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 246 hits
Subsidi gaji RM600 yang diperuntukkan kerajaan Melayu Perikatan Nasional kepada pekerja yang bergaji di bawah RM4 000 sebulan dikhuatiri tidak mencukupi untuk mengelakkan majikan muflis atau gulung tikar Ketua Pemuda Bersatu Syed Saddiq Sye...
Pakar Puji Subsidi Isi Rumah Gaji Pekerja Dalam Pakej Rangsangan Ekonomi

Pakar Puji Subsidi Isi Rumah Gaji Pekerja Dalam Pakej Rangsangan Ekonomi

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 185 hits
Pakar ekonomi memuji Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat Perdana Menteri Muhyiddin Yassin yang anatara lain memberi subsidi isi rumah dan menangani isu pekerja yang terjejas oleh pandemik Covid 19 Mereka secara khusus memuji bagi memba...
Covid 19 Sikap Tak Kisah Rakyat Bakal Hadapi Gelombang Lebih Besar

Covid 19 Sikap Tak Kisah Rakyat Bakal Hadapi Gelombang Lebih Besar

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 269 hits
Terdapat segelintir rakyat Malaysia masih lagi ingkar arahan dan pergi bercutiKUALA LUMPUR 17 Mac Duduk di rumah demikian rayuan yang dibuat oleh Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia yang memohon semua rakyat mematuhi Perintah Kawalan Pergerak...
Prihatinrakyat Pemberian Wang Tunai One Off Untuk Semua Termasuk M40

Prihatinrakyat Pemberian Wang Tunai One Off Untuk Semua Termasuk M40

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 155 hits
Menepati janji untuk tidak meminggirkan sesiapa pun dalam pakej rangsangan ekonomi Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengumumkan peruntukan hampir RM10 bilion untuk pemberian tunai secara one off bagi meringankan beban rakyat yang terjejas ...
Kerajaan Perlu Suntikan Dana Lebih Besar Elak Kemelesetan Ekonomi

Kerajaan Perlu Suntikan Dana Lebih Besar Elak Kemelesetan Ekonomi

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 160 hits
Oleh Iswardy Morni A Kesimpulan dari Pakej Ransangan Ekonomi 1 Pengumuman Pakej Ransangan Ekonomi diambil oleh pelbagai pihak dengan pelbagai reaksi Penyokong Pengkhianat Nasional melihat dari segi Kuantum yang besar iaitu RM250 billion Ber...
Subsidi Gaji Malaysia Masih Tidak Mencontohi S Pura U K

Subsidi Gaji Malaysia Masih Tidak Mencontohi S Pura U K

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 168 hits
Kerajaan Malaysia digesa tidak berdolak dalih dan segera mencontohi skim subsidi gaji yang dilaksanakan di Singapura United Kingdom dan beberapa negara lain dalam menghadapi kemerosotan ekonomi susulan wabak Covid 19 Persatuan Peruncit Mala...
Putrajaya Digesa Contohi Singapura Uk Beri Subsidi Gaji Pekerja

Putrajaya Digesa Contohi Singapura Uk Beri Subsidi Gaji Pekerja

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 277 hits
Persatuan Peruncit Malaysia menggesa Putrajaya mencontohi negara seperti Singapura dan United Kingdom yang memberi subsidi gaji kepada semua pekerja bagi membantu sektor perniagaan semasa krisis Covid 19 MRA meminta kerajaan memperluaskan s...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran