Subsidi Gaji Rm600 Tidak Cukup Elak Pembuangan Pekerja



Subsidi gaji RM600 yang diperuntukkan kerajaan Melayu Perikatan Nasional kepada pekerja yang bergaji di bawah RM4,000 sebulan dikhuatiri tidak mencukupi untuk mengelakkan majikan muflis atau ‘gulung tikar’.
Ketua Pemuda Bersatu Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata, jumlah RM600 mungkin sekitar 15 peratus bagi pekerja yang berpendapatan di bawah RM4,000 sebulan.
“Adakah bantuan subsidi sebanyak RM600 seorang cukup untuk menampung majikan atau perniagaan yang mungkin mengaji 10 orang dengan gaji RM4,000?
“Jika kita lihat negara seperti Singapura, mereka memberikan subsidi sebanyak 25 – 75 peratus berdasarkan tahap impak Covid-19 kepada perniagaan seseorang,”
“Ini dapat memastikan sesebuah perniagaan atau syarikat itu tidak ‘gulung tikar’ dalam tempoh minimum tiga bulan akibat kesan Covid-19,” katanya dalam satu kenyataan.
Beliau berkata pada masa ini, majikan lebih rela menyuruh pekerja mengambil cuti tidak bergaji seperti yang berlaku dalam sektor penerbangan.
Selain itu katanya kerajaan haruslah memberi fokus utama dalam memastikan industri mengekalkan tenaga kerja yang sedia ada.
“Kerisauan utama adalah kitaran ganas yang mungkin berlaku apabila majikan tidak mempunyai pilihan lain melainkan memecat pekerja mereka dan kemudian tidak mempunyai kekuatan kewangan yang kukuh untuk menggaji orang baru sehingga jatuhnya perniagaan tersebut,” jelasnya.
Secara keseluruhan, Syed Saddiq mengakui pakej rangsangan berkenaan akan dapat membantu meringankan beban yang ditanggung oleh rakyat Malaysia dalam berdepan wabak Covid-19.
Anggota parlimen Muar itu juga meminta kerajaan menjelaskan sekiranya pemberian RM200 kepada mahasiswa adalah termasuk mereka yang menjalani latihan pendidikan teknikal dan vokasional (TVET).
“Kami berharap agar pelajar TVET juga dimasukkan dalam pemberian tunai sebanyak RM200.
“Kita mesti konsisten dalam mengangkat pelajar-pelajar graduan TVET kerana mereka dilihat sebagai tulang belakang masa depan industri negara,” katanya.
Selain itu beliau menyeru agar skim jaminan bernilai RM 50 billion oleh kerajaan diberi perhatian khusus dan memohon agar prasyarat yang adil diletakkan sebelum jaminan kerajaan diberikan kepada syarikat.
“Armada juga berharap akan wujud kerjasama dwipartisan semua parti politik dan kerajaan persekutuan berkerja rapat bersama dengan kerajaan negeri agar pelaksanaan bantuan Prihatin Nasional sampai kepada semua pihak yang dikehendaki,” jelasnya.
Di bawah perintah kawalan pergerakan, perniagaan dan perkhidmatan yang tidak penting diarahkan ditutup dan orang ramai tidak digalakkan meninggalkan rumah kecuali perkara penting seperti mendapatkan bekalan makanan.
Langkah itu bertujuan membendung penyebaran Covid-19, namun turut mengakibatkan sebahagian besar aktiviti ekonomi negara terhenti.
PKP yang pada mulanya ditetapkan berakhir pada 31 Mac dilanjutkan kepada 14 April.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/26913

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Nak Tuntut Rm600 Bantuan Cuti Tanpa Gaji Covid 19 Ini Hak Pekerja Patut Tahu

Cara Nak Tuntut Rm600 Bantuan Cuti Tanpa Gaji Covid 19 Ini Hak Pekerja Patut Tahu

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 619 hits
Bermula 18 march Perintah Kawalan Pergerakan diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin sehingga 31 Mac akan datang Namun mulai malam tadi PM menyeru rakyat Malaysia agar duduk di rumah sahaja dan bukannya balik kampun...
Pakar Puji Subsidi Isi Rumah Gaji Pekerja Dalam Pakej Rangsangan Ekonomi

Pakar Puji Subsidi Isi Rumah Gaji Pekerja Dalam Pakej Rangsangan Ekonomi

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 185 hits
Pakar ekonomi memuji Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat Perdana Menteri Muhyiddin Yassin yang anatara lain memberi subsidi isi rumah dan menangani isu pekerja yang terjejas oleh pandemik Covid 19 Mereka secara khusus memuji bagi memba...
Prihatinrakyat Elak Pekerja Dibuang Kerajaan Perkenal Program Subsidi Upah

Prihatinrakyat Elak Pekerja Dibuang Kerajaan Perkenal Program Subsidi Upah

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 161 hits
Program Subsidi Upah akan diperkenalkan untuk membantu majikan mengekalkan pekerja yang mana kerajaan akan membayar upah sebanyak RM600 sebulan bagi setiap pekerja untuk tempoh tiga bulan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata pro...
Pekerja Ambil Cuti Tanpa Gaji Diberi Bantuan Rm600 Sebulan

Pekerja Ambil Cuti Tanpa Gaji Diberi Bantuan Rm600 Sebulan

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 606 hits
Kerajaan mengumumkan bantuan kewangan sebanyak RM600 sebulan bagi setiap pekerja yang terpaksa mengambil cuti tanpa gaji untuk tempoh maksimum enam bulan Bantuan tersebut layak diberikan kepada pekerja pekerja yang diberi notis mulai 1 Mac ...
Bantuan Kewangan Rm600 Setiap Bulan Kepada Pekerja Cuti Tanpa Gaji Pm

Bantuan Kewangan Rm600 Setiap Bulan Kepada Pekerja Cuti Tanpa Gaji Pm

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 579 hits
PUTRAJAYA Mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi hari ini bersetuju mengambil langkah tambahan dengan memberi bantuan kewangan sebanyak RM600 setiap bulan kepada golongan pekerja bergaji tidak melebihi RM4 000 yang mengambil cuti tanpa gaji susu...
Hak Pekerja Ini Cara Untuk Tuntut Bantuan Rm600 Kerana Cuti Tanpa Gaji

Hak Pekerja Ini Cara Untuk Tuntut Bantuan Rm600 Kerana Cuti Tanpa Gaji

papar berkaitan - pada 22/3/2020 - jumlah : 893 hits
Hari ini merupakan hari ke 5 pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan dan kebanyakan dari kita sudah mula melakukan kerja di rumah termasuklah kami di Ohmedia Bagaimanapun Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam pengumumannya sebelum ...
Covid 19 Bantuan Rm600 Untuk Pekerja Terpaksa Bercuti Tanpa Gaji

Covid 19 Bantuan Rm600 Untuk Pekerja Terpaksa Bercuti Tanpa Gaji

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 564 hits
Bantuan kewangan sebanyak RM600 sebulan untuk tempoh maksimum enam bulan akan diberikan kepada pekerja yang terpaksa mengambil cuti tanpa gaji susulan penularan wabak Covid 19 kata Tan Sri Muhyiddin Yassin Perdana Menteri berkata mereka yan...
Putrajaya Digesa Contohi Singapura Uk Beri Subsidi Gaji Pekerja

Putrajaya Digesa Contohi Singapura Uk Beri Subsidi Gaji Pekerja

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 276 hits
Persatuan Peruncit Malaysia menggesa Putrajaya mencontohi negara seperti Singapura dan United Kingdom yang memberi subsidi gaji kepada semua pekerja bagi membantu sektor perniagaan semasa krisis Covid 19 MRA meminta kerajaan memperluaskan s...
Gaji 80 000 Pekerja Kontrak Perkhidmatan Kerajaan Ditanggung

Gaji 80 000 Pekerja Kontrak Perkhidmatan Kerajaan Ditanggung

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 287 hits
Kerajaan bersetuju untuk membayar gaji yang ditanggung kontraktor perkhidmatan bagi pekerja mereka yang mendapat kontrak bagi sekolah institusi pengajian dan agensi kerajaan sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan walaupun pekerja tida...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah