Kerajaan Perlu Suntikan Dana Lebih Besar Elak Kemelesetan Ekonomi



Oleh: Iswardy Morni
A. Kesimpulan dari Pakej Ransangan Ekonomi
1. Pengumuman Pakej Ransangan Ekonomi (PRE) diambil oleh pelbagai pihak dengan pelbagai reaksi. Penyokong Pengkhianat Nasional (PN) melihat dari segi Kuantum (jumlah) yang besar iaitu RM250 billion. Berbanding dengan apa yang disebut oleh Mahathir dahulu yang hanya berjumlah RM20 billion, jumlah ini dilihat dapat menutup mulut para pembangkang.
2. Namun, seperti kata pepatah, “the devils is in the detail” dimana sekiranya kita rajin mengkaji secara lebih mandalam, kita akan mendapat banyak kelompangan yang tidak mampu untuk menampung ekonomi kita dalam jangka masa 12 bulan ini bagi menghadapi 2 malapetaka besar iaitu Covid 19 dan juga kegawatan ekonomi
B. Classical economic theory vs Kenysian Economic Theory
1. Ekonomi ada putaran gelombang naik dan turun dia. Setiap 10-12 tahun, ekonomi akan mengalami zaman kejatuhannya. Yang membezaan ialah berapa lama, dan berapa besar impaknya dan impaknya kepada siapa.
2. Menurut Classical economy, ekonomi akan stabil sendiri dalam jangka masa tertentu. Ini kerana ekonomi mempunya apa yang dipanggil self-correct mechanism yang membolehkan ekonomi tersebut akan pulih dengan sendirinya tanpa perlu kepada intervensi.
3. Seorang pemikir dan economist pada tahun 1930an, John Maynard Keynes berkata bukan dia tidak setuju ekonomi boleh betul dengan sendiri, tetapi mengapa tidak boleh ada intervensi dari sesiapa supaya ekonomi tersebut pulih dengan kadar yang segera dengan impak yang minima kepada rakyat negara tersebut?
4. Beliau merujuk kepada the great depression yang melanda negara seperti Amerika dan Eropah pada tahun 1930.
5. Beliau kemudian menulis satu buku yang bertajuk The General Theory of Employment, Interest, and Money (1936) dan menyatakan bahawa kita boleh melakukan sesuatu untuk memastikan agar kegawatan ekonomi itu dikurangkan impak dan dipendekkan masanya dengan usaha yang proaktif.
6. Maka beliau mencadangkan agar kita mempengaruhi permintaan (demand) dimana beliau mencadangkan agar kerajaan berbelanja (government spending) dilakukan pada zaman kegawatan bagi memastikan ekonomi sentiasa bergerak.
7. Kita kena faham bahawa putaran ekonomi (economic cycle) itu berlaku dengan cara rakyatnya membeli (consuming). Dalam kiraan multiplier effect, ini dinamakan Marginal Propensity to consume atau MPC atau dalam Bahasa melayunya Margin kecenderungan berbelanja.
8. Maksudnya, keadaan ekonomi sesebuah negara itu dilihat kepada tahap perbelanjaan rakyatnya. Sekiranya sebelum kegawatan dia berbelanja katakana RM500 untuk barang keperluan dan sewaktu kegawatan dia berbelanja hanya RM100 utk berbelanja bermakna kegawatan ekonomi telah memberi kesan kepada rakyat tersebut.
9. Sekarang, cuba lihat kepada semua rakyat, Bayangkan kalua semua atau majority sebegitu, bermakna negara sedang mengalami kegawatan yang teruk.
C. Pengiraan Multiplier Effect
1. Kenapa saya menyebut bahawa jumlah 3% dari GDP itu minima untuk membantu ekonomi rakyat?
2. Ini kerana apa dipanggil sebagai multiplier effect.
3. Katakan dari 3% GDP kerajaan berbelanja 90% dan menyimpan 10% (3% dari GDP dalam RM40 billion). Maka MPC ialah 0.9 dan MPS ialah 0.1 (MPS ialah Marginal Propensity to save).
4. Maka kiraan Simple Spending Multiplier (SSM)= 1/MPS atau 1/0.1 = 10. Maka multipliernya adalah 10. Maka sekiranya kerajaan berbelanjan RM40 billion, dalam kegawatan ekonomi, kerajaan boleh menjana RM400 billion dengan kadar sedemikian.
5. Pointnya ialah “Government Spending” kerana kerajaan adalah entity yang paling besar berbelanja di dalam sebuah negara.
D. Apa kena mengena dengan Pakej Rasangan Ekonomi Muhyddin?
1. Berbalik kepada pakej ransangan RM250 billion tadi, berapa sebenarnya jumlah perbelanjaan kerajaan?
2. Jawapannya ialah hanya RM25 billion.
3. Kenapa RM25 billion? Ini kerana jumlah RM205 billion sebenarnya adalah jaminan hutang oleh kerajaan atau pun tundaan hutang oleh institusi kewangan yang digunakan untuk meringakan beban rakyat dalam berbelanja agar kita mempunyai lebihan wang untuk berbelanja. Persoalannya, kalau kita ada wang, dalam kegawatan ekonomi, kita akan berbelanja atau menyimpan? Kita akan lebih menyimpan dari berbelanja dalam kegawatan ekonomi.
4. Jadi kita tidak dapat berharap dengan rakyat semata-mata untuk berbelanja. Maka kerajaan mesti berbelanja dan perbelanjaan kerajaan mesti lah sampai secara direct at uterus kepada rakyat dan ia mesti sampai dalam bentuk gaji.
5. Menurut kajian Malaysia Institut Economic Research (MIER) sebanyak 2.4 juta pekerjaan akan kehilangan pekerjaan di dalam kegawatan ekonomii kali ini dimana 67% pekerja tersebut adalah pekerja tidak mahir (unskilled workers)
6. Menurut Sahm Recession Indicator sesebuah negara itu dianggap akan menghadapi kegawatan apabila “three-month moving average of the national unemployment rate (U3) rises by 0.50 percentage points or more relative to its low during the previous 12 months”. Bermaksud pergerakan 3 bulan tahap pengagguran negara meningkat 0.5% atau ke atas berbanding dengan 12 bulan sebelumnya.
7. Di dalam konteks Malaysia, kita melihat tahap pengangguran mencapai jumlah 76,550 orang berbanding 15.317 juta pekerja di Malaysia.
8. Bermasud kalau MIER menjangkakan ia boleh menjangkau sehingga 2.4 juta, bermakna kita akan mencapai ke tahap kegawatan ekonomi seperti yang kita sebut.
E. Baik RM25 billion tidak cukup?
1. Untuk menghadapi kegawatan ekonomi sekarang ini kita memerlukan paling minima RM40 billion. Namun itu terlalu minima. Paling kurang, perbelanjaan kerajaan pada ketika ini mestilah mencapai tahap sehingga RM100 billion untuk menampung keadaan ekonomi sekurang-kurangnya 12 bulan bagi mempercepatkan proses pemilihan ekonomi.
2. RM40 billion tersebut sekiranya MPC kita ialah 90% dan MPS kita 10% bermaknya multiplier effect kita akan menjadi 10 dan dengan jumlah perbelanjaan tersebut, kita dapat menjana 400 billion dalam masa setahun. Sekiranya 100 billion, kita sudah mendapat 1 trillion dalam masa setahun.
3. RM400 billion dalam masa setahun adalah 1/4 dari GDP kita iaitu dalam lingkungan RM1.5 trillion dan itu hanya dari perbelanjaan kerajaan dan ini dapat menampung sekurang-kurangnya jumlah perbelanjaan rakyat yang dikhuatiri semakin menurun dalam kadar sekarang ini.
4. Bagaimana dengan RM25 billion? RM25 billion dengan Simple Spending Multiplier (SSM) 10 (assuming kerajaan berbelanja 90%) hanya memberikan kita RM250 billion iaitu 1/8 dari jumlah GDP negara yang dikhuatiri tidak cukup untuk menjana ekonomi dalam masa 12 bulan.
F. Kalau kau pandai sangat apa pakej ransangan yang betul?
1. Bagi setiap pekerja yang dibuang kerja yang berpendapatan kurang RM4,000 kerajaan akan menanggung dalam bentul welfare sebanyak 50% dari jumlah gaji terakhir mereka selagi mana mereka aktif mencari kerja.
2. Sekiranya kerajaan cuba untuk menampung agar 0.5% pekerja tersebut ( 76,550 orang) katakan minima RM 2000 sebulan maka jumlah itu ialah 153 juta sebulan atau RM1.8327 billion setahun. Itu terlalu kecil jika dibandingkan dengan jumlah yang hendak dibelanjakan.
3. Satu lagi yang perlu difikirkan oleh kerajaan ialah mewujudkan semula sebuah syarikat seperti Dana harta Sdn Bhd yang digunakan pada tahun 98 bagi menghadapi kegawatan ekonomi.
4. The Danaharta Act 1998 (‘DA 1998’) afforded Danaharta the power to buy Non-Performing Loans (‘NPLs’) from the financial institutions (‘FIs’) and to prohibit injunctions against Danaharta. Banyak syarikat gulung tikar pada tahun 97 sehingga tidak mampu membayar pinjaman.
5. Dari situ juga, banyak bank menghadapi masalah kewangan sehingga menyebabkan ada bank tidak mampu lagi beroperasi atau menghadapi masalah kewangan.
6. Mungkin tidak ramai tahu sejarah Bank Bumiputera Malaysia Berhad (BBMB) yang pernah dianggap bank terbesar di asia pada tahun 1980 dari segi pemilikan asset.
7. ia menjadi bank tempatan pertama yang mempunyai operasi cawangan diluar negara seperti di New York, London, Tokyo, Bahrain dan Hong Kong.
8. Setelah Bank Bumiputera digabungkan dengan Bank Of Commerce, kini sekali lg Bank Bumiputra bergabumg pula dengan Rashid Hussain Berhad yang menguasai Development and Commerce Bank di bawah skim penggabungan bank-bank. Pada tahun 1999, bank ini bergabung dengan Commerce-Asset Holdings Berhad (CAHB) dan kemudiannya dikenali sebagai Bumiputra-Commerce Holdings Berhad (BCHB)
9. Southern Bank merupakan sebuah bank yang di Malaysia dan peminjam kesembilan terbesar semasa menjadi salah satu dari sepuluh bank tunjang di Malaysia.
10. Pada tahun 2004 bank ini dibeli oleh Bumiputra-Commerce Holdings (BCHB). BCHB bercadang menyahsenaraikan bank ini dari senarai awam beserta dengan Bumiputra-Commerce dan CIMB (bahagian bank pelaburan). Oleh itu ketiga-tiga bank ini digabungkan sebagai sebuah bank sejagat dan dinamakan semula sebagai CIMB Bank atau nama penuhnya Commerce International Merchant Bankers.
11. Bermaksud daripada pengalaman ini sudah ada usaha untuk memastikan negara tidak berada dalam keadaan kegawatan yang terlalu teruk yang kita boleh belajar darinya.
12. Banyak lagi kalau nak sebut apa boleh dibuat. Tetapi, hanya sekadar memberi one off aid tidak akan dapat membantu melonjakkan ekonomi kerana kita bukan sekadar berhadapan dengan COVID 19, tetapi juga kegawatan ekonomi dunia.
G. Kesimpulan
1. Bagaimana kalau yang kau cakap ini salah dan pakej yang diberikan sekarang ini boleh Berjaya? Jawapan saya mudah sahaja, I like to be wrong. Yang menjadi masalahnya, what if I AM RIGHT?
2. Dengan segala macam bijak pandai dalam kerajaan, saya memohon pihak kerajaan mewujudkan think tank yang benar-benar tahu apa yang mereka perlu lakukan dalam ekonomi dari pelbagai pihak termasuk pihak akademik, pihak kerajaan dan pembangkang.
3. BIla pakej ini tidak dibincang di cabinet, bagaimana kita dapat memastikan ketelusan perkara ini akan dapat dipenuhi? Apakah pihak kerajaan berbincang dengan pihak pembangkang mengenai pakej ini? Saya rasa tidak.
4. Ini yang perlu kita teliti dan kita perhalusi. Kerajaan nak bagi, ambik, tetapi dengan pakej sebegini, saya khuatiri kita tidak mampu menampung gelombang kegawatan ekonomi yang akan datang.
I’d like to be wrong. However, facts and figures seem to be pointing to one direction. Failure. Go figure
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/26939

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Moody S Karantina Wilayah Mendorong Perlambatan Pertumbuhan Ekonomi Lebih Dalam

Moody S Karantina Wilayah Mendorong Perlambatan Pertumbuhan Ekonomi Lebih Dalam

papar berkaitan - pada 3/4/2020 - jumlah : 121 hits
Moody s menilai perekonomian Indonesia mendapatkan tantangan yang serius dari penyebaran virus corona Terutama sisi fiskal dan neraca eksternal Moody s memperkirakan pertumbuhan ekonomi Indonesia pada 2020 melambat hingga 3 0 persen sebelum...
Ekonomi Gawat Bantuan Kerajaan Golongan T20 Dan Artis

Ekonomi Gawat Bantuan Kerajaan Golongan T20 Dan Artis

papar berkaitan - pada 1/4/2020 - jumlah : 296 hits
1 Sejak pandemik COVID 19 menular dan juga Perintah Kawalan Pergerakan dikuatkuasakan ekonomi individu keluarga dan negara terjejas Bahkan ekonomi semua negara di dunia ini terjejas teruk 2 Walau bagaimanapun tak semua sektor terjejas malah...
Kerajaan Setuju Tetap Harga Topeng Lebih Rendah Segera

Kerajaan Setuju Tetap Harga Topeng Lebih Rendah Segera

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 186 hits
Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob berkata stesen minyak juga dikehendaki menyediakan cecair pembasmi kuman untuk kegunaan pemandu yang mengisi minyak bagi menyekat penularan wabak Covid 19 PUTRAJAYA Kerajaan bersetuju untuk menurunkan ...
Kemelesetan Melanda Ekonomi Utama Tinjauan Bagi Matawang Eur Dan Gbp

Kemelesetan Melanda Ekonomi Utama Tinjauan Bagi Matawang Eur Dan Gbp

papar berkaitan - pada 30/3/2020 - jumlah : 147 hits
Minggu lalu telah menunjukkan bahawa langkah langkah yang diambil oleh pihak bank bank pusat dalam memerangi akibat awal kemelesetan adalah konsisten Walaupun langkah langkah ini dipuji sebagai tindak balas kepada pandemik coronavirus jelas...
Covid 19 Vs Kemelesetan Ekonomi

Covid 19 Vs Kemelesetan Ekonomi

papar berkaitan - pada 29/3/2020 - jumlah : 761 hits
Sehingga hari ini angka jangkitan nanovirus Covid 19 semakin meningkat Aku tak nampak pun lagi bila dijangka tamat jangkitan wabak semua ini Aku serahkan pada yang
Pakej Rangsangan Tambahan Prihatinrakyat Suntikan Langsung Kerajaan Meningkat Kepada Rm35 Bilion

Pakej Rangsangan Tambahan Prihatinrakyat Suntikan Langsung Kerajaan Meningkat Kepada Rm35 Bilion

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 128 hits
Suntikan fiskal langsung kerajaan bagi merangsang ekonomi negara kini meningkat kepada RM35 bilion susulan pengumuman Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat Tambahan bernilai RM10 bilion oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin hari ini Ment...
Kerajaan Tanpa Dap Lebih Mudah Dan Aman

Kerajaan Tanpa Dap Lebih Mudah Dan Aman

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 182 hits
Satu lagi kerajaan patut buat ialah menjarakan diri dan tidak melantik penyokong dan pro penyamun ke dalam pengurusan negara
Kerajaan Perlu Tangani Isu Murtad Lebih Serius Mufti Perak

Kerajaan Perlu Tangani Isu Murtad Lebih Serius Mufti Perak

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 153 hits
Isu murtad bukan bersifat peribadi atau semata mata konflik kepercayaan sebaliknya perlu dilihat dari sudut keselamatan kata Mufti Perak Tan Sri Dr Harussani Zakaria Beliau berkata tindakan menyenaraikan isu murtad atas dasar hak individu d...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally