Ngo Pecinta Haiwan Dikritik Kerana Mengacau Tugas Pbt Membanteras Anjing Liar


VIRAL | Dua insiden kanak-kanak sekolah digigit anjing liar mendapat perhatian netizens.


 
Insiden pertama membabitkan seorang kanak-kanak perempuan yang berumur 7 tahun dan bersekolah di
Sekolah Kebangsaan (SK) Lipasu. Manakala insiden kedua berlaku di Sekolah Agama Rakyat Haji Awaluddin yang membabitkan kanak-kanak lelaki berusia 6 tahun.

Dalam kedua-dua insiden berbeza itu, terdapat satu persamaan yang cukup ketara, iaitu sikap NGO dan NGI pencinta haiwan.  

Berdasarkan komen-komen netizens yang dilihat agak mencintai haiwan, mereka menyalahkan kanak-kanak itu kerana itulah menjadi mangsa gigitan anjing liar.

Menurut segilintir dari mereka, kanak-kanak itu bersalah kerana menggangu anjing liar dan mengacah-acah anjing tersebut kerana itulah menjadi mangsa serangan.

Kenyataan media oleh Persatuan Haiwan Malaysia menimbulkan lagi polemik itu di sosial media apabila beranggapan serangan anjing liar adalah kerana diprovokasi.

"Orang awam dan kanak-kanak juga perlu lebih rasional terhadap anjing dan tidak memprovokasi anjing. Perbuatan provokasi anjing melahirkan tingkah laku anjing yang defensive dan memusuhi individu yang tidak dikenali kerana beranggapan manusia memusuhi mereka. Akhirnya menjadikan individu tidak bersalah menjadi mangsa kerana anjing bukan haiwan yang pandai pilih mangsa atau melakukan siasatan, tangkapan atau memburu manusia pelaku provokasi terhadapnya," tulisnya dalam satu kenyataan pada Sabtu.

Hal ini seterusnya menjadi isu sensasi dan netizens kemudiannya mengkritik sikap dan pendirian NGO dan NGI pro haiwan kerana lebih mementingkan nyawa haiwan berbanding nyawa manusia.

Antara yang mengkritik tindakan NGO itu adalah seorang facebooker yang dikenali sebagai Muhsin Zaidi.

Muhsin Zaidi | NGO haiwan ni nak apa sebenarnya? Tolong jangan ganggu dan halang PBT buat kerja dia. Tolong letak tepi dulu sekejap rasa sayang pada anjing tu.

Kes anjing liar ni kita kena pandang dan pikir dengan neutral. Kena bersikap objektif. Emosi letak tepi. Sayang anjing ke, benci anjing ke, letak tepi.

Awal-awal sekali kita kena jelas, anjing liar ni takda orang yang benci. Kita terima dia pun sejenis makhluk. Kita berkongsi planet yang sama. Bahkan anjing ni memang satu haiwan yang sangat rapat dengan manusia. Manusia setiap hari bersosial dan berhubung dengan anjing. Part tu kita kena jelas. Tak ada orang benci anjing. Tak ada masalah di sini. Kita anggap anjing ni sama macam haiwan yang lain, macam kucing, ayam, lembu, kambing. Haiwan yang ada hubungan dengan manusia.

Masalah dia sekarang ni adalah apabila anjing ni dah start pandai-pandai nak pegi gigit orang tak tentu pasal. Jumpa orang kejar, orang melintas gigit.

Bahaya tak?

Bahaya lah!

Tambah-tambah kalau dia budak. Bleeding tak berenti, kejap je boleh mati. Bukan tak ada kes anjing gigit budak sampai terkoyak sana sini.

Benda ni ancaman dalam komuniti. Bukan hal kecik. Budak-budak takut nak keluar main, takut nak pegi sekolah, takut itu takut ini. Kau ingat seronok ke biar anak kau hidup dalam keadaan macam tu? Trauma kot.

Jadi, anjing liar yang asalnya tak jadi masalah, kini jadi masalah. Tapi kita setuju, tak semua anjing, cuma segelintir.

Isunya, macam mana nak kawal yang segelintir tu? Part ni sebenarnya yang buat kita bergaduh. Masing-masing bercanggah pendapat.

PBT dah tolong buat part dia. Kita orang awam ni patut berterima kasih la pada PBT. Dia punya SOP, dia punya perlaksanaan, tu terpulang la pada dia. Kalau kita ada idea lain yang lebih bagus, ada team yang boleh selesaikan masalah anjing ni dengan lebih berkesan, kau pegi bincang dengan PBT. Mesti dorang suka kalau ada orang tolong dia.

Ni tak. Contoh ada satu NGO yang ngaku cintakan haiwan ni. Masalah NGO ni tak buat apa benda sangat pun. Dia pandai kritik dan tegur PBT je. Lepas tu nak lepaskan tanggungjawab, dia cakap "kami tak ada peruntukan, kami tak dapat buat apa-apa."

Paling-paling hebat pun keluar malam cari anjing lapar, letak kibbles sikit, usap-usap kepala anjing, amik gambar upload dengan hashtag #animallover.

Cuba kau pegi usap kepala anjing liar yang suka gigit orang tu, tengok kau punya hashtag jadi apa.

Jadi, kalau kita tahu kita tak boleh buat apa-apa, baik kita diam je. Bila anjing liar buat hal, kau buat rilek je. Bila PBT bertindak, mula la nak ambik part komen dan kritik kerja PBT, itu tak betul, ini tak betul. NGO bangang apa kalau tindakan takda tapi ambik part kritik je. NGO ni tugas dia bantu kerajaan setelkan masalah yang kerajaan tak mampu nak buat samada kekurangan anggota atau duit.

Kalau aku jadi orang dalam PBT yang nak kena pikir macam mana cara nak kawal anjing liar ni, aku pun pening kepala. Katakan satu taman tu ada 20 ekor anjing liar, orang call complaint kata ada anjing suka kejar orang. Kena pulak maklumat pengadu tak tepat, jenuh team aku nak pegi cari anjing tu. Main agak-agak, silap tangkap. Esok dapat compaint lagi, anjing jahat tu tak tangkap lagi. Tertangkap anjing baik. Pening kepala siak! Nak soal siasat anjing pun dia mana reti cakap apa. Jenuh nak kena cari dog whisperer. Tu baru satu taman, belum 20 taman. Ingat PBT takda keja lain nak buat?

Kesian memang la kesian, dah tu nak buat macam mana? Nak tangkap semua, karang nak kena bagi makan. Tak bagi makan, NGO mengamuk pulak kata zalim. Kalau langsung tak tangkap, kang ada budak kena gigit lagi. Yang kena gigit ni anak orang, bukan anak patung. Takkan nak kata anak orang boleh digigit asalkan PBT tak zalimi anjing?

Jadi apa benda yang PBT buat, sila terima. Tak payah nak kritik. Kau NGO ke parti ke koperasi ke, kalau nak cakap banyak, kau sendiri pegi buat. Kang esok kalau ada budak kena gigit lagi, kau kena bertanggungjawab. Simple. - 20 November 2019.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://laiyeker.blogspot.com/2019/11/ngo-pecinta-haiwan-dikritik-kerana.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ngo Pencinta Haiwan Dakwa Anjing Liar Telah Didiskriminasi Dan Dibunuh Secara Berleluasa

Ngo Pencinta Haiwan Dakwa Anjing Liar Telah Didiskriminasi Dan Dibunuh Secara Berleluasa

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 349 hits
KENYATAAN MEDIA BERHUBUNG ANCAMAN DAN SERANGAN SEEKOR ANJING TERHADAP ORANG AWAM DI PORT DICKSON NEGERI SEMBILAN Seekor anjing liar gigit kanak kanak di Port Dickson Negeri Sembilan merupakan insiden melibatkan nyawa manusia Animal Malaysia...
Guru Tampil Nafi Kanak Kanak 6 Tahun Acah Anjing Liar Alami Luka Dalam Kesan Gigitan Teruk

Guru Tampil Nafi Kanak Kanak 6 Tahun Acah Anjing Liar Alami Luka Dalam Kesan Gigitan Teruk

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 471 hits
Minggu lepas tular dengan sebuah video yang memaparkan seorang murid lelaki berusia 6 tahun dikejar dan digigit oleh beberapa ekor anjing liar di sebuah sekolah yang terletak di Port Dickson Timbul pelbagai spekulasi berkaitan insiden terse...
Dua Murid Sekolah Cedera Parah Diserang Anjing Liar

Dua Murid Sekolah Cedera Parah Diserang Anjing Liar

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 754 hits
Jumaat 15 November lalu seorang murid Sekolah Agama Rakyat Haji Awaluddin Telok Kemang Port Dickson cedera digigit sekumpulan anjing Ketua Polis Daerah Port Dickson Superintendan Aidi Sham Mohamed berkata kejadian itu berlaku pada jam 2 20 ...
Hukum Terkena Darah Dari Kutu Yang Berada Pada Badan Anjing

Hukum Terkena Darah Dari Kutu Yang Berada Pada Badan Anjing

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 464 hits
SOALAN Saya seorang doktor perubatan veterinar Dalam pembelajaran amali kami melakukan pembedahan terhadap bangkai anjing dan pada badan anjing tersebut terdapat banyak kutu Ada beberapa ekor kutu naik ke atas baju kami dan dipicit sehingga...
Murid Tahun 1 Sk Lipasu Ranau Parah Digigit Anjing

Murid Tahun 1 Sk Lipasu Ranau Parah Digigit Anjing

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 639 hits
BERLUMURAN DARAH Mangsa dipapah pengawal keselamatan yang bertindak menyelamatkan mangsa Murid Tahun 1 di Ranau parah digigit anjing RANAU Seorang murid perempuan Tahun 1 Sekolah Kebagsaan Lipasu di sini parah selepas digigit anjing pada pe...
Anjing Robot Aibo Oleh Sony Kini Boleh Diprogram Melalui Aibo Developer Program

Anjing Robot Aibo Oleh Sony Kini Boleh Diprogram Melalui Aibo Developer Program

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 282 hits
Sony memperkenalkan anjing robot mereka yang dinamakan Aibo beberapa tahun lalu sebagai sebuah konsep haiwan peliharaan robotik sekitar 20 tahun yang lalu Baru baru ini Sony telah memperkenalkan sebuah program yang membenarkan pengguna untu...
Pelindung Telinga Untuk Anjing Perang Dibangunkan Bagi Mengurangkan Risiko Pekak

Pelindung Telinga Untuk Anjing Perang Dibangunkan Bagi Mengurangkan Risiko Pekak

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 199 hits
Anjing telah digunakan di medan perang seawal 525 sebelum Masehi di dalam Pertempuran Pelusium Tentera Parsi membawa anjing ke medan perang menentang tentera Mesir yang menanggap haiwan ini adalah suci seperti Dewa Anubis Baru baru ini anji...
Hukum Berkenaan Membela Anjing Di Rumah Oleh Orang Islam

Hukum Berkenaan Membela Anjing Di Rumah Oleh Orang Islam

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 1741 hits
Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang Bil 4 2017 yang bersidang pada 14 15 Ogos 2017 telah membincangkan mengenai Hukum Pemeliharaan Anjing Sebagai Haiwan Peliharaan Oleh Orang Islam Mesyuarat telah membuat keputusan seperti beri...
Istana Wakil Panglima Tni Untuk Tugas Khusus Dan Prioritas

Istana Wakil Panglima Tni Untuk Tugas Khusus Dan Prioritas

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 178 hits
Presiden Joko Widodo atau Jokowi menghidupkan kembali posisi Wakil Panglima TNI melalui Perpres Nomor 66 tahun 2019 Juru Bicara Presiden Fadjroel Rachman menjelaskan keberadaan wakil Panglima TNI untuk menjalankan tugas khusus atau priorita...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats