Narsisistik Punca Ciri Ciri Cara Mengawal Rawatan


Permahkah anda dengar tentang personaliti narsisistik? Secara umumnya, narsisistik adalah sikap seseorang yang terlalu mengagumi diri sendiri atau mempunyai sifat keakuan yang melampau.
Merujuk kepada Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, narcissism atau narsisme bermaksud keadaan terlalu memuja atau mengagumi diri sendiri.
Ia juga merupakan salah satu gangguan personaliti di mana seseorang individu mempunyai rasa kepentingan kepada diri sendiri sahaja.
Mereka mahukan perhatian yang mendalam terhadap diri mereka dan kurang berasa empati terhadap orang lain.
Punca Menurut kajian, didapati orang lelaki lebih mudah mengalami gangguan personaliti ini berbanding wanita.
Walaupun sukar untuk pastikan punca sebenar kepada kewujudan gangguan ini, para penyelidik percaya bahawa ia berlaku disebabkan oleh beberapa faktor seperti berikut :
Mengalami peristiwa silam atau trauma pada zaman kanak-kanak seperti kritikan melampau Faktor genetik Sifat peribadi seseorang Faktor neurobiology Sikap atau cara didikan ibu bapa ketika anak masih kecil Ciri-Ciri Narsisistik Antara ciri-ciri orang narsisistik adalah :
Merasakan diri lebih baik daripada orang lain Pentingkan diri sendiri Suka memandang rendah atau memperlekehkan orang lain Sombong dan bangga diri dengan pencapaian atau bakat yang ada pada diri. Mudah berasa dengki pada orang lain serta menganggap orang lain juga dengki padanya. Kurang memahami atau tidak mempunyai rasa empati terhadap orang lain. Memerlukan pujian secara berterusan. Sering memanfaat atau mempergunakan orang lain untuk memperoleh perkara yang diinginkan. Tidak boleh menerima pandangan atau kritikan orang lain terhadap diri sendiri. Kesan Sifat narsisistik ini boleh memberikan kesan terhadap individu seperti :
Sukar untuk bersahabat atau mendapat rakan Sering mempunyai masalah dalam hubungan Cenderung untuk alami keresahan berpanjangan serta terdedah kepada tekanan Bermasalah di tempat kerja Mudah terjebak kepada masalah berkaitan alkohol atau penyalahgunaan dadah. Sikap Narsisistik Dari Sudut Islam Dalam Islam, sikap narsisistik adalah sifat mazmumah yang terjadi daripada akhlak yang buruk iaitu ujub dan takbur.
Walaupun di dalam al-Quran tidak menyatakan padanan yang tepat bagi sikap ini, namun istilah yang paling hampir adalah sifat-sifat negatif seperti takbur, riak, ujub dan hasad.
Sikap ujub ini tidak disukai oleh Allah SWT kerana individu sebegini dikatakan mempunyai hati yang buta dalam menilai orang lain serta dirinya.
Ini juga sesuai dengan firman Allah SWT dalam Surah Luqman, ayat 18 yang bermaksud :
“Dan janganlah kamu memalingkan wajah daripada manusia (kerana sombong) dan janganlah berjalan di bumi dengan angkuh.
Sungguh, Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membanggakan diri.”
Cara Mengawal atau Mencegah Sikap Narsisistik Adalah tanggungjawab kita untuk membendung penyakit ini daripada berlaku dalam kalangan ahli keluarga, saudara atau rakan terdekat.
Ini penting bagi mengelakkan daripada ia menjadi semakin teruk.
Antara kaedah pengawalan yang boleh dicuba adalah :
Elakkan daripada berdebat atau cari kesalahan daripada mana-mana pihak kerana perbincangan sebegini tiada kesudahannya dan boleh menjejaskan hubungan. Kerap bercerita tentang perkara yang disukai agar tidak fokus kepada dirinya sahaja. Ajak mereka lakukan aktiviti yang berfaedah seperti senaman, kerja kebajikan atau aktiviti kerohanian Kerap memuji kebaikan yang dilakukan terhadap orang lain. Ini dapat mengajar mereka untuk berbuat baik kepada sesama manusia. Tunjukkan rasa simpati terhadap masalah atau cabaran yang mereka sedang lalui. Bantu mereka untuk capai solusi bagi masalah tersebut. Rawatan Biasanya, seseorang akan diberikan diagnosis sebagai penghidap gangguan personaliti narsisistik sekiranya individu tersebut menunjukkan lima atau lebih ciri-ciri yang dinyatakan di atas.
Dari sudut perubatan, Narcisstic Personality Disorder (NPD) terbatas sebagai penyakit mental dan boleh dirawat menerusi rawatan psikoterapi atau penggunaan ubat-ubatan tertentu bagi mengurangkan sindrom berkaitan.
Kesimpulannnya, sifat narcisstic boleh dianggap sebagai wabak yang boleh memakan diri serta memberi kesan buruk kepada orang sekeliling.
Jadi, adalah penting untuk kita mengawalnya atau memberikan bantuan kepada orang terdekat yang mempunyai masalah ini.
Sumber : Majlis Agama Islam Selangor, Dewan Masyarakat


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/narsisistik/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=narsisistik

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sporo Kucing Punca Gejala Rawatan Cara Mengatasi

Sporo Kucing Punca Gejala Rawatan Cara Mengatasi

papar berkaitan - pada 24/2/2024 - jumlah : 107 hits
Apakah yang dimaksudkan dengan sporo kucing dan simptom awal yang boleh anda temukan dari kucing kesayangan anda Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan masalah penyakit sporo kucing berserta cara rawatannya B...
Bintik Merah Di Badan Punca Cara Untuk Menghilangkan

Bintik Merah Di Badan Punca Cara Untuk Menghilangkan

papar berkaitan - pada 21/2/2024 - jumlah : 157 hits
Apakah punca timbul bintik merah di badan Bagaimanakah pula cara untuk merawatnya Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan masalah bintik merah di badan dan cara menghilangkannya yang perlu anda tahu Baca juga ...
Kentut Faraj Punca Cara Mencegah Dan Hukum Dalam Islam

Kentut Faraj Punca Cara Mencegah Dan Hukum Dalam Islam

papar berkaitan - pada 20/2/2024 - jumlah : 158 hits
Kentut faraj atau kentut vagina merupakan satu topik kesihatan wanita yang sering diperkatakan Ramai wanita yang takut apabila alami kentut vagina kerana ia dikatakan boleh menyebabkan suami lari atau kemampuan seksual menurun Ada pula yang...
Siplis Lelaki Punca Gejala Pencegahan Awal Dan Rawatan

Siplis Lelaki Punca Gejala Pencegahan Awal Dan Rawatan

papar berkaitan - pada 13/2/2024 - jumlah : 189 hits
Apakah yang dimaksudkan dengan penyakit siplis lelaki risiko gejala serta rawatan atau pencegahan yang boleh diambil Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan masalah penyakit siplis lelaki yang perlu anda tahu ...
Ulser Mulut Punca Dan Cara Untuk Mengelak

Ulser Mulut Punca Dan Cara Untuk Mengelak

papar berkaitan - pada 11/2/2024 - jumlah : 149 hits
Ulser mulut atau orang panggil sebagai 8220 mata ikan 8221 sangat menyakitkan tapi ia normal berlaku kepada sesiapa sahaja dan boleh dirawat dengan sendiri tanpa perlu berjumpa dengan doktor Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada ...
Kulit Kering Punca Gejala Cara Mencegah Produk Yang Sesuai

Kulit Kering Punca Gejala Cara Mencegah Produk Yang Sesuai

papar berkaitan - pada 15/2/2024 - jumlah : 129 hits
Kulit kering merupakah salah satu dari masalah kulit yang kerap berlaku oleh setiap orang tidak kira jantina dan umur Apabila ini berlaku ia akan menyebabkan kesan yang teruk kepada penampilan dan kesihatan jangka masa panjang Artikel pada ...
Ketuat Kaki Punca Kaedah Rawatan Dan Tips Pencegahan

Ketuat Kaki Punca Kaedah Rawatan Dan Tips Pencegahan

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 105 hits
Adakah anda sedang alami ketuat kaki Walaupun pada kebanyakan masa ia tidak berbahaya namun ia sangat mudah berjangkit kepada orang lain Biasanya ketuat boleh menyebabkan kulit luka rasa tidak selesa gatal dan sakit yang sederhana Selain ka...
Punca Dan 5 Cara Mengatasi Keguguran Rambut Menggunakan Bahan Semulajadi

Punca Dan 5 Cara Mengatasi Keguguran Rambut Menggunakan Bahan Semulajadi

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 98 hits
Punca dan 5 Cara Mengatasi Keguguran Rambut Menggunakan Bahan Semulajadi 21 Masalah keguguran rambut bukan sahaja boleh memberikan kesan kepada kulit kepala anda malah ia juga membuatkan penghidapnya menjadi kurang yakin dengan diri sendiri...
Senarai Perfume Yang Buat Perempuan Gelisah Dan Cara Memilih Perfume

Senarai Perfume Yang Buat Perempuan Gelisah Dan Cara Memilih Perfume

papar berkaitan - pada 16/2/2024 - jumlah : 140 hits
Memilih aroma parfum yang sesuai untuk diri sendiri bisa menjadi hal yang menyenangkan sekaligus menantang Ada beberapa tips yang bisa Anda coba untuk menemukan aroma yang cocok dengan kepribadian dan selera Anda antara lain Anda bisa memil...
Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Mitarashi Dango