Kulit Kering Punca Gejala Cara Mencegah Produk Yang Sesuai


Kulit kering merupakah salah satu dari masalah kulit yang kerap berlaku oleh setiap orang tidak kira jantina dan umur.
Apabila ini berlaku, ia akan menyebabkan kesan yang teruk kepada penampilan dan kesihatan jangka masa panjang.
Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan masalah kulit kering dan petua untuk menanganinya dari dalam dan luar yang berkesan.
Baca juga:
Set Skincare Muka Terbaik Pencuci Muka Terbaik Ubat Gatal Kulit Apa itu kulit kering? Kulit kering adalah keadaan di mana kulit kehilangan kelembapan seperti air semula jadi atau minyaknya, sehingga menjadi kasar, pecah-pecah, kusam, dan kadang kala terasa amat gatal.
Punca masalah kulit kering Masalah ini boleh menyebabkan kulit menggelupas dan gatal-gatal, jadi ia memerlukan penjagaan dan pelembap tambahan untuk memastikan ia sihat. Berikut adalah beberapa punca masalah kulit ini berlaku:
1. Umur
Apabila umur semakin meningkat, kulit secara semula jadi akan semakin menipis dan kehilangan lembapan dengan lebih mudah.
Ini adalah perubahan biasa yang berlaku dalam proses penuaan termasuk beberapa perubahan pada kulit seperti:
Penurunan aktiviti kelenjar sebum Mengurangkan penghidratan semula jadi dalam kulit Penurunan lipid pelindung dalam kulit Mengurangkan aliran darah ke kulit Mengurangkan pengeluaran sebum dalam kulit Justeru itu tidak hairanlah individu yang berumur lebih daripada 40 tahun lebih memerlukan penggunaan pelembap secara tetap untuk mengelakkan kulit kering.
2. Cuaca / iklim
Selain itu, cuaca persekitaran seperti iklim panas yang kering juga menjadi penyumbang kepada masalah kulit ini.
Sebagai contoh, orang yang tinggal di kawasan dengan iklim kering, seperti padang pasir, lebih berkemungkinan terjejas oleh kulit kering kerana persekitaran itu menarik lebih banyak kelembapan daripada kulit.
Hal ini sama juga berlaku kepada mereka yang duduk di negara bermusim sejuk kerana penurunan suhu dan tahap kelembapan yang berbeza menjadi faktornya.
3. Jenis pekerjaan
Orang yang bekerja dalam persekitaran tertentu lebih berkemungkinan mempunyai kulit kering. 
Sebagai contoh, jururawat, tukang paip dan pendandan rambut cenderung untuk merendam kulit mereka dalam air dengan kerap sepanjang hari sehingga menyebabkan kulit lebih kering, pecah dan kusam.
4. Keadaan kesihatan
Individu yang mempunyai sejarah penyakit kulit seperti dermatitis atopik atau psoriasis, cenderung untuk menjejaskan kesihatan kulit mereka.
Hal ini disebabkan oleh perubahan yang berlaku dalam struktur kulit, yang membolehkan laluan lembapan keluar dari kulit dengan lebih mudah, mengakibatkan peningkatan kemungkinan kulit kering.
5. Cara hidup
Terdapat faktor lain yang berkaitan dengan gaya hidup yang juga boleh meningkatkan kemungkinan seseorang individu akan terjejas oleh kulit kering. 
Contohnya, paras klorin yang tinggi dalam beberapa kolam renang boleh mengeringkan kulit orang yang kerap berenang. 
Selain itu, mandi lama atau panas juga boleh menyumbang kepada pengeringan kulit, serta penggunaan beberapa sabun, detergen dan syampu.
6. Diet harian
Sesetengah diet seperti diet tanpa lemak boleh menyebabkan kekurangan asid lemak penting (EFA), yang dikatakan sangat penting untuk mengekalkan kelembapan dalam kulit.
Begitu juga dalam halnya pengambilan alkohol yang berlebihan atau dos yang besar bagi sesetengah ubat juga boleh meningkatkan risiko kulit kering.
Gejala kulit kekeringan Gejala kulit kering adalah bervariasi bermula dari ringan hingga teruk, dan boleh juga terjadi pada bahagian anggota badan tertentu seperti tubuh, termasuk wajah, tangan, kaki, siku, dan lutut.
Antara gejala masalah kulit ini adalah seperti:
tekstur kulit mengelupas atau kasar kegatalan yang berlebihan jangkitan kulit melecur atau menyengat kulit mengelupas Bagaimana untuk mengelakkan kulit kekeringan? Perubahan gaya hidup boleh membantu mencegah dan melegakan kulit kering. Justeru anda boleh mencuba:
elakkan menggunakan air panas untuk mandi pastikan masa mandi anda kurang daripada 10 minit gunakan sabun pelembap apabila anda mandi sapukan pelembap sejurus selepas mandi tepuk kulit yang basah bukannya gosok basahkan kulit kering dengan tuala lembut elakkan kegatalan atau menggosok tompok kulit kering gunakan pelembap di rumah minum banyak air ubah rutin penjagaan kulit anda seperti yang diarahkan oleh doktor Adalah sangat penting juga untuk memilih jenis pelembap yang sesuai untuk jenis kulit anda. Jika kulit anda sangat kering, cari produk berasaskan petrolatum.
Anda mungkin boleh mempertimbangkan untuk beralih kepada losyen berasaskan air yang lebih ringan semasa musim panas. 
Losyen yang mengandungi minyak biji anggur dan antioksidan juga boleh membantu memerangkap air dalam kulit anda.
Tips beli produk untuk kalau kulit kering Reviva Labs Ketika memilih produk untuk kulit kering, ada beberapa tips yang boleh membantu anda. Antaranya seperti:
1. Pilih produk yang melembapkan
Cari produk yang dirancang khusus untuk kulit yang tidak lembap dengan memiliki kandungan pelembap yang tinggi seperti gliserin, asam hialuronat, minyak alami seperti minyak almond, minyak argan, atau minyak jojoba.
2. Perhatikan label
Pastikan produk tersebut tidak mengandung bahan-bahan yang dapat mengiritasi kulit anda seperti pewangi yang kuat atau alkohol.
Pilihlah produk yang hypoallergenic dan non-comedogenic agar tidak menyumbat pori-pori.
3. Cari produk yang mempunyai kandungan bahan semula jadi
Pilih bahan-bahan semula jadi yang lebih lembut dan sesuai untuk kulit yang kering. Contohnya seperti produk yang mengandung lidah buaya, oatmeal, shea butter, atau madu.
4. Pilih produk yang sesuai dengan jenis kulit anda
Meskipun kulit anda kering, tetap perhatikan jenis kulit anda secara keseluruhan.
Jika anda memiliki kulit sensitif atau cenderung berjerawat, pastikan produk yang anda pilih sesuai untuk keadaan kulit tersebut.
5. Cuba produk sample terlebih dahulu
Sebelum membeli produk tertentu, cuba dulu dengan sample produk tersebut untuk melihat apakah ia sesuai dengan kulit anda.
6. Baca review pengguna
Sebelum membeli, baca review dari pengguna lain yang memiliki masalah kulit yang serupa dengan anda.
7. Konsultasikan dengan pakar kulit
Jika anda tidak yakin produk mana yang sesuai untuk kulit anda, konsultasikan dengan pakar kulit atau dermatologi. Mereka dapat memberikan saranan yang sesuai dengan keadaan kulit anda
Dengan memperhatikan tips-tips seperti di atas, anda dapat memilih produk yang tepat untuk merawat kulit anda.
Diharapkan semoga perkongsian kami ini berkenaan dengan masalah kulit kering dapat memberikan anda semua informasi dan ilmu pengetahuan yang bermanfaat untuk dijadikan rujukan bersama.
Sumber:
Dermatologists’ Top tips For Relieving Dry Skin. American Academy of Dermatology Dry Skin On The Face: Causes, Treatments, and More. Healthlin How To Get Rid of Dry Skin On The Face: Top 6 Remedies. Medical News Today

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/kulit-kering/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=kulit-kering

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kentut Faraj Punca Cara Mencegah Dan Hukum Dalam Islam

Kentut Faraj Punca Cara Mencegah Dan Hukum Dalam Islam

papar berkaitan - pada 20/2/2024 - jumlah : 160 hits
Kentut faraj atau kentut vagina merupakan satu topik kesihatan wanita yang sering diperkatakan Ramai wanita yang takut apabila alami kentut vagina kerana ia dikatakan boleh menyebabkan suami lari atau kemampuan seksual menurun Ada pula yang...
Ulser Mulut Punca Dan Cara Untuk Mengelak

Ulser Mulut Punca Dan Cara Untuk Mengelak

papar berkaitan - pada 11/2/2024 - jumlah : 151 hits
Ulser mulut atau orang panggil sebagai 8220 mata ikan 8221 sangat menyakitkan tapi ia normal berlaku kepada sesiapa sahaja dan boleh dirawat dengan sendiri tanpa perlu berjumpa dengan doktor Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada ...
Kaki Bengkak Punca Simptom Dan Tips Mencegah

Kaki Bengkak Punca Simptom Dan Tips Mencegah

papar berkaitan - pada 17/2/2024 - jumlah : 123 hits
Adakah anda atau ahli keluarga sedang alami kaki bengkak Bengkak pada kaki atau edema mungkin dilihat sebagai perkara normal terutamanya bagi warga emas dan ibu hamil Dalam kebanyakan masa ia boleh diatasi dengan beberapa langkah pencegahan...
Punca Gastrik Dan Cara Mencegahnya Di Peringkat Awal

Punca Gastrik Dan Cara Mencegahnya Di Peringkat Awal

papar berkaitan - pada 8/2/2024 - jumlah : 143 hits
Apakah punca gastrik simptom dan tips pencegahannya boleh anda lakukan sebelum bertambah melarat Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan beberapa punca gastrik beserta penjelasannya yang lengkap perlu anda tah...
Penyakit Anemia Punca Gejala Dan Komplikasi

Penyakit Anemia Punca Gejala Dan Komplikasi

papar berkaitan - pada 4/2/2024 - jumlah : 167 hits
Penyakit anemia berlaku ketika tubuh seseorang kekurangan sel darah merah atau hemoglobin Ini seterusnya mengakibatkan kekurangan oksigen dan boleh menjejaskan fungsi tubuh Bergantung kepada punca pesakit mungkin tunjukkan gejala berbeza Se...
Jangkitan Kuman Paru Paru Maksud Simptom Cara Mencegah

Jangkitan Kuman Paru Paru Maksud Simptom Cara Mencegah

papar berkaitan - pada 11/2/2024 - jumlah : 158 hits
Mungkin sebelum ini masyarakat kurang peka tentang jangkitan kuman paru paru atau pneumonia sebelum berlakunya pandemik Covid 19 Namun ia merupakan salah satu penyakit berbahaya yang membelenggu rakyat Malaysia Mungkin ramai juga yang tak t...
Demam Campak Punca Simptom Dan Rawatan Yang Sesuai

Demam Campak Punca Simptom Dan Rawatan Yang Sesuai

papar berkaitan - pada 3/2/2024 - jumlah : 126 hits
Demam campak adalah ancaman yang biasa menyerang golongan kanak kanak Ia amat mudah berjangkit dan merbahaya jika tidak dikesan dan diberikan rawatan segera Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan demam campak...
Bintik Merah Di Badan Punca Cara Untuk Menghilangkan

Bintik Merah Di Badan Punca Cara Untuk Menghilangkan

papar berkaitan - pada 21/2/2024 - jumlah : 159 hits
Apakah punca timbul bintik merah di badan Bagaimanakah pula cara untuk merawatnya Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan masalah bintik merah di badan dan cara menghilangkannya yang perlu anda tahu Baca juga ...
Siplis Lelaki Punca Gejala Pencegahan Awal Dan Rawatan

Siplis Lelaki Punca Gejala Pencegahan Awal Dan Rawatan

papar berkaitan - pada 13/2/2024 - jumlah : 192 hits
Apakah yang dimaksudkan dengan penyakit siplis lelaki risiko gejala serta rawatan atau pencegahan yang boleh diambil Artikel pada kali ini kami akan berkongsi kepada anda berkenaan dengan masalah penyakit siplis lelaki yang perlu anda tahu ...
Apa Itu Wang What Is Money

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Flanders House By Saota In Belgium

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Itinerary Percutian 2 Hari 1 Malam Ke Kuantan Pahang

Campers Gathering Legenda Putri Homestay Kuala Linggi Melaka

3 Hari Bertugas Untuk Program Jerayawara

Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan