Nak Tunggu Kami Jadi Arwah Soal Mangsa Banjir Di Baling Makin Hilang Sabar


 
Kampung Iboi di Baling dilanda banjir kilat buat kali ketiga pada 6 Sept lalu. (Gambar Facebook)PETALING JAYA: Bukan sekali, sebaliknya sudah tiga kali banjir kilat melanda Kampung Iboi, Baling, Kedah yang membuatkan penduduk semakin hilang sabar menanti tindakan sepatutnya diambil pihak berkuasa.
Mangsa banjir, Rabiatul Adawiyah, berkata sebagai penduduk, dia melihat masih tiada tindakan pantas dan drastik diambil sejak banjir besar melanda Jun lalu sehingga banjir kali ketiga baru-baru ini.
“Banjir besar hari itu empat orang mati, kami tak nampak tindakan drastik pun, setakat manis di mulut. Banjir bukan boleh tunggu, dengar kata nak buat titi besar, dalamkan sungai, (namun) setakat ini apa ‘progress’? Nak tunggu berapa lama? Nak tunggu jadi arwah ke?
“Memang kami tak puas hati, kecewa dan sakit hati, semua ada. Banjir dah jadi tiga kali, kami nak bersihkan, tanggung balik rugi barang rosak, penat macam ini,” katanya ketika dihubungi FMT.
-ADVERTISEMENT-Ads by 
Menurutnya, sejak bencana banjir besar itu, dia merasakan tidak selamat lagi untuk tinggal di kawasan itu yang diibaratkan bom jangka menanti waktu untuk meletus.
Seorang lagi penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Kamal ketika dihubungi berkata, bukan saja Kampung Iboi dalam risiko, malah beberapa kawasan di sekitar Bukit Iboi dan Sungai Kupang turut berada dalam bahaya.
Katanya, kawasan yang berisiko antaranya Kampung Teluk Saba, Kampung Pisang, Kampung Hangus, Kampung Tebing Tinggi dan Pekan Kupang, di mana ramai penduduk tidak mampu berpindah.
“Kawasan berisiko sekarang ialah Bukit Iboi, kawasan perumahan dan kampung lain yang berdekatan bukit dan Sungai Kupang. Orang tumpu kawasan Iboi, (tapi) ada lagi kawasan lain dalam risiko yang belum berpindah.”
Katanya, projek mendalamkan sungai dilihat tidak berjalan seperti diharapkan dan kesannya, penduduk masih berdepan risiko banjir, malah hidup dalam ketakutan setiap kali musim hujan.
“Kaedah dan perancangan nampak macam tiada, tebing sementara habis terhakis balik, sungai jadi cetek macam asal balik. Jadi, sebelum ini yang mereka korek nak dalamkan sungai macam tiada guna.”
Penasihat Sahabat Alam Sik, Mohd Sobri Ramlee menggesa pihak berkuasa menjalankan siasatan telus yang turut melibatkan wakil penduduk berhubung punca banjir dan aktiviti perladangan durian Musang King.
Beliau turut menggesa projek ladang durian Musang King dihentikan secepat mungkin, dengan tindakan pantas perlu diambil sebelum perkara tidak diingini berlaku.
Untuk rekod, banjir kepala air kali pertama melanda Kampung Iboi, Baling pada 4 Julai lalu, diikuti 28 Julai dan 6 Sept lepas.
Banjir kepala air pada 6 Sept lalu berlaku selepas hujan selama 30 minit saja yang menyebabkan jambatan Bailey baru dibina hampir runtuh dan beberapa keluarga terpaksa berpindah ke pusat pemindahan sementara. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/09/nak-tunggu-kami-jadi-arwah-soal-mangsa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Payah Nak Rakam Rakam Lagi Anjing 50 Minit Tunggu Rider Tanya Bila Order Siap Peniaga Maki Baling Dengan Botol Sos

Tak Payah Nak Rakam Rakam Lagi Anjing 50 Minit Tunggu Rider Tanya Bila Order Siap Peniaga Maki Baling Dengan Botol Sos

papar berkaitan - pada 12/9/2022 - jumlah : 134 hits
Tular di TikTok seorang peniaga wanita melemparkan kata kata kesat dan caci maki terhadap penghantar makanan yang didakwanya tidak boleh bersabar Video berdurasi hampir seminit itu menunjukkan wanita terbabit menghamburkan kata kata kesat t...
Denda Rosmah Sama Dengan Kos Pru 15 Baik Bantu Mangsa Banjir Pkr

Denda Rosmah Sama Dengan Kos Pru 15 Baik Bantu Mangsa Banjir Pkr

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 148 hits
PKR menyatakan pendirian supaya pilihan raya umum ke 15 diadakan pada tahun depan memandangkan musim banjir yang semakin dekat tidak lama lagi malah semalam banjir besar sekali lagi melanda di Baling Kedah Ketua Penerangannya Fahmi Fadzil b...
China Sumbang Bantuan Makanan Kepada Mangsa Banjir Di Pakistan

China Sumbang Bantuan Makanan Kepada Mangsa Banjir Di Pakistan

papar berkaitan - pada 14/9/2022 - jumlah : 102 hits
China sumbang bantuan makanan kepada mangsa banjir di Pakistan Dikemas kini 35 minit yang lalu Diterbitkan pada 14 Sep 2022 8
Mangsa Banjir Di Batu Pahat Menurun Kepada 236 Orang

Mangsa Banjir Di Batu Pahat Menurun Kepada 236 Orang

papar berkaitan - pada 16/9/2022 - jumlah : 122 hits
Jumlah mangsa banjir di Batu Pahat menurun kepada 236 orang setakat 8 malam ini berbanding 263 orang yang direkodkan tengah hari tadi Foto ihsan bombaJOHOR BAHRU Jumlah mangsa banjir di Batu Pahat menurun kepada 236 orang setakat 8 malam in...
Nak Marah Tapi Kena Sabar Cara Ibu Ni Pujuk Anak Tantrum Dipuji Ramai

Nak Marah Tapi Kena Sabar Cara Ibu Ni Pujuk Anak Tantrum Dipuji Ramai

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 297 hits
Dalam fasa nak membesar memang perkara biasa kalau anak tantrum bila dia tak dapat apa yang diingini Sebagai ibu ayah kita memainkan peranan yang sangat penting untuk mengawal tingkah laku anak dalam keadaan yang tidak membuatkan mereka ter...
Sihir Tak Berkesan Isteri Upah 5 Lelaki Tetak Suami Sampai Mati Kerana Hilang Sabar 10 Tahun Jalin Hubungan Sulit

Sihir Tak Berkesan Isteri Upah 5 Lelaki Tetak Suami Sampai Mati Kerana Hilang Sabar 10 Tahun Jalin Hubungan Sulit

papar berkaitan - pada 17/9/2022 - jumlah : 202 hits
Setelah menggunakan sihir tidak berhasil akhirnya isteri nekad upah 5 lelaki tetak suaminya sampai mati kerana menjalin hubungan sulit dengan perempuan lain Suaminya sering menjalinkan hubungan sulit sehingga berkahwin dan mendapat anak bah...
Takkan La Kerajaan Melayu Isle Nak Biarkan Pengundi Dia Jadi Arwah Kot Pengundi Tegar Tu

Takkan La Kerajaan Melayu Isle Nak Biarkan Pengundi Dia Jadi Arwah Kot Pengundi Tegar Tu

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 114 hits
Nak tunggu kami jadi arwah soal mangsa banjir di Baling makin hilang sabarYasmin Abdul Latif September 13 2022 Kampung Iboi di Baling dilanda banjir kilat buat kali ketiga pada 6 Sept lalu PETALING JAYA Bukan sekali sebaliknya sudah tiga ka...
Bila Nak Siasat Dr Latiff Tunggu Ada Jadi Jho Low Kedua

Bila Nak Siasat Dr Latiff Tunggu Ada Jadi Jho Low Kedua

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 123 hits
BILA NAK SIASAT DR LATIFF TUNGGU ADA JADI JHO LOW KEDUA Bila nak siasat Dr Latiff tunggu ada jadi Jho Low kedua Posted By on September 08 2022Kontroversi syarikat pembekalan bahan pembinaan kapal tempur pesisir yang didakwa melibatkan Mente...
Pru Musim Banjir Pm Zahid Bertanggungjawabkah Jika Nyawa Hilang

Pru Musim Banjir Pm Zahid Bertanggungjawabkah Jika Nyawa Hilang

papar berkaitan - pada 20/9/2022 - jumlah : 156 hits
Adakah Ismail Sabri dan Ahmad Zahid bersedia untuk bertanggungjawab sekiranya nyawa terkorban dan harta benda rosak jika PRU akan datang diadakan pada musim tengkujuh kata Lim Ahli Parlimen Kepong Lim Lip Eng hari ini meminta Perdana Menter...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher

Bisikan Setan