Nak Otak Anak Cergas Wajib Buat Sarapan Pagi Jangan Skip


Sesibuk mana pun seorang ibu, lebih-lebih lagi bagi yang bekerjaya anda tetap perlu luangkan masa untuk sediakan sarapan pagi buat anak-anak. Sarapan yang disediakan sendiri oleh ibu lebih terjamin kebersihan dan tentu sekali dibuat dengan penuh kasih sayang!

Untuk menyedikan sarapan pagi yang enak sebenarnya tidak memerlukan masa yang lama. Dengan menggunakan Nutella®, mama dapat menyediakan sarapan pagi #Nutellamazing  dengan mudah dan cepat!
Kenapa pentingnya sarapan pagi buat anak?
 Dapat berikan tumpuan semasa belajar
Pelbagai kajian menunjukkan sarapan memberi manfaat kepada memori dan meningkatkan daya tumpuan sekaligus anak-anak dapat memberikan tumpuan penuh semasa proses pembelajaran.
 Lebih bertenaga
Bagi anak-anak yang bersekolah, ia membekalkan tenaga dan membantu proses pembesaran mereka. Jadi, sediakan sarapan sebelum mereka ke sekolah untuk memulakan hari dengan lebih baik.
Pilihan Makanan Terbaik
Pilihan sarapan terbaik tentu sekali dengan menyediakan sarapan sendiri! Menu boleh diolah sendiri menggunakan kreativiti mama dengan menggunakan bahan yang ada disekeliling seperti roti, telur, buah dan sebagainya.
Antara 5 resipi yang paling mudah mama sediakan dengan hanya menggunakan Nutella® seperti yang dikongsi ini:
 Resipi Pancake Skewers dengan Nutella® Chocolate Hazelnut Spread


Tempoh penyediaan: 10 minit
Pancake:
1/2 cawan tepung serba guna
3/4 sudu kecil serbuk penaik
1/2 sudu kecil gula
Secubit garam
1/2 cawan susu
1 biji kuning telur
1 sudu besar minyak sayuran
Skewers:
60g Nutella® – 1 sudu kecil (15g setiap bahagian)
1 pisang, potong 8
16 strawberi, dikupas
Cara penyediaan:
Sediakan pancake dalam mangkuk dengan mencampurkan tepung serba guna, serbuk penaik, gula dan garam. Dalam mangkuk besar, pukul bersama susu dan kuning telur. Tambah campuran tepung; kacau hingga rata. Panaskan separuh minyak sayuran dalam kuali besar tidak melekat di atas api sederhana. Letakkan lebih kurang 1 sudu besar adunan ke dalam kuali. Masak selama 2 minit, atau sehingga buih terbentuk di permukaan. Balikkan dan masak selama 1 minit lagi, atau sehingga perang keemasan. Ulang dengan baki minyak dan adunan. Sapukan 1 sudu kecil (15g) Nutella® setiap bahagian pancake. Ulirkan pancake pada 4 lidi besar, berselang-seli dengan kepingan pisang dan strawberi.  
Resipi Yogurt dan Berry Pancakes dengan Nutella® Chocolate Hazelnut Spread

Tempoh penyediaan: 10 minit
Bahan-bahan:
1 cawan tepung serba guna
2 sudu besar gula pasir
1 sudu kecil serbuk penaik
1/4 sudu kecil soda bikarbonat
1/4 sudu kecil garam
1/2 cawan susu
1/2 cawan yogurt rendah lemak biasa
1 biji telur, dipukul sedikit
3 sudu besar mentega cair, dibahagikan
1 cawan beri biru segar, dibahagikan
120g Nutella® – 1 sudu kecil (15g setiap bahagian)
 Cara penyediaan:
Dalam mangkuk pukul bersama tepung, gula pasir, serbuk penaik, bikarbonat dan garam. Dalam mangkuk atau cawan penyukat cecair yang berasingan, kacau susu dengan yogurt, telur dan 2 sudu besar mentega cair. Tuangkan ke atas bahan kering. Pukul hingga sebati. campurkan dalam 1/2 cawan blueberry. Panaskan kuali dengan api sederhana. Letak sedikit mentega. Tuangkan adunan, kira-kira 1/4 cawan untuk setiap pancake, ke dalam kuali. Masak sehingga buih muncul di atas, kira-kira 2 minit. Balik dan masak sehingga perang keemasan. Ulang dengan baki adunan. Sapukan 1 sudu kecil (15g) Nutella® chocolate hazelnut spread setiap bahagian. Hidangkan dengan baki blueberry segar.  
Resipi Toasties Pisang dengan Nutella®

Bahan-bahan:
Roti
1 sudu kecil (15g) Nutella®
50g pisang dihiris nipis
Cara penyediaan:
Potong roti dua bahagian dan bakar di atas panggangan dengan api sederhana sehingga warna bertukar keemasan. Sapukan dengan Nutella® dan di bahagian atas hias dengan hirisan pisang.  
Resipi Teddy bear toast dengan Nutella®


Tempoh penyediaan: 5 minit
Bahan-bahan:
4 keping roti
60g Nutella® (4 hidangan, 15g setiap hidangan)
12 keping hirisan pisang
8 beri biru
4 buah kranberi kering
Cara penyediaan:
Sapukan setiap keping roti bakar dengan 1 sudu besar (15 mL) Nutella®. Letakkan dua keping pisang di sudut atas setiap keping roti bakar untuk telinga, dan satu keping di tengah untuk muncung. Letakkan 2 beri biru untuk mata dan moncong atas dengan 1 kranberi untuk hidung.  
Resipi Tortilla Pizza dengan Nutella®

Tempoh penyediaan: 15 minit
Bahan-bahan:
1 tortilla gandum besar
1 sudu kecil Nutella® (15g) bagi setiap bahagian
1 biji pisang, dikupas dan dihiris bulat setebal 1cm
1 sudu besar (15 ml) cranberi kering
Cara penyediaan:
Sapukan Nutella® pada tortilla dalam lapisan yang sekata. Letak hirisan pisang di bahagian atas (sebagai “pepperoni”) dan taburkan dengan cranberry kering dan biji labu. Potong 4 bahagian dan hidangkan bersama susu dan buah.  
Konklusi
Sarapan pagi adalah hidangan penting untuk anak-anak kita setiap hari. Dan kini dengan Nutella®, anda boleh menyediakan sarapan yang sihat untuk memulakan hari anak-anak anda dengan betul dengan resipi sarapan pagi yang lazat dan mudah disediakan.
Untuk lebih banyak idea resipi yang lazat dan menarik untuk dicuba, layari:
Website: https://www.nutella.com/my/en/
Facebook: https://www.facebook.com/nutellamalaysia/
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCzGoum2c2M57ABFj8ut93Ig
Kredit: Nutella
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Dah masuk hujung tahun ni, biasanya mama papa pasti buat persediaan anak-anak masuk ke sekolah. Apa yang patut kita nak buat supaya anak-anak tak kekok dan teruja nak ke sekolah?
Jom ikuti perkongsian ilmu bermanfaat dari Dr Tengku Putri Zainab Ab Malek (Pakar Perunding Pediatrik), Pn Nurul Sheriena Musa (Konsultan Perkembangan Kanak-kanak & Terapis Cara Kerja) serta sharing dari selebriti Yana Samsudin bagaimana dia melatih anaknya untuk belajar tiga bahasa. Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/tip-a-z-anak-ready-ke-sekolah/

Jom daftar sebagai Moms To Be VIP Member kerana mama hamil akan mendapat pelbagai keistimewaan termasuk Pa&Ma E-Workshop PERCUMA. TAWARAN ISTIMEWA MINGGU INI bagi yang sign up sebagai Moms To Be VIP member akan dapat voucher membeli belah 9 Months. Klik https://toko.ideaktiv.com/product/moms-to-be-vip-member/ untuk join.
The post Nak Otak Anak Cergas? Wajib Buat Sarapan Pagi. Jangan Skip! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-otak-anak-cergas-wajib-buat-sarapan-pagi-jangan-skip/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kalau Anak Liat Nak Makan Nasi Jangan Risau Gantikan Dengan Karbohidrat Lain

Kalau Anak Liat Nak Makan Nasi Jangan Risau Gantikan Dengan Karbohidrat Lain

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 292 hits
Sebagai ibu bapa anda pasti pernah berdepan situasi di mana si kecil tidak mahu makan nasi betul tak Jangan risau kerana terdapat pelbagai pilihan makanan karbohidrat yang boleh diberikan Makanan karbohidrat Karbohidrat atau singkatannya ka...
Rushing Pagi Hari Buat Mood Anak Tak Baik Jangan Biasakan Biar Anak Cool

Rushing Pagi Hari Buat Mood Anak Tak Baik Jangan Biasakan Biar Anak Cool

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 210 hits
Bila anak buat hal di pagi hari moody dan sebagainya kita sendiri rasa tak selesa Makin bertambah lambat jadinya Jadi jangan rosakkan mood pagi hari anak Biar anak tenang tenang saja menikmati waktu paginya Parenting Influencer turut berkon...
Jangan Dibuang Biji Jambu Batu Biar Anak Makan Mudah Nak Berak

Jangan Dibuang Biji Jambu Batu Biar Anak Makan Mudah Nak Berak

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 241 hits
Jangan DiBuang Biji Jambu Batu Biar Anak Makan Mudah Nak Berak Kena buang biji jambu batu ni Bahaya Kalau bagi anak anak makan jambu batu situasi di atas mesti selalu jadi kan Ini kerana kita telah dimomok dengan fahaman biji jambu batu tid...
Bahaya Ugut Takut Takut Anak Semata Nak Disiplinkan Mereka Kesanya Anak Boleh Fobia

Bahaya Ugut Takut Takut Anak Semata Nak Disiplinkan Mereka Kesanya Anak Boleh Fobia

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 199 hits
Pegilah situ Nanti momok ambik Memang mudah disiplinkan anak dengan takut takutkan mereka ni Kelakar pun ada Tapi ketahuilah kesan jangka masa panjangnya lebih buruk Kita mungkin fikir sepanjang anak dewasa ketakutan tu akan hilang Hakikatn...
Pagi Ni Tiba Tiba Baby Nak Keluar Awal Seminggu Wawa Zainal Masuk H0spital Aeril Zafrel Titip Doa

Pagi Ni Tiba Tiba Baby Nak Keluar Awal Seminggu Wawa Zainal Masuk H0spital Aeril Zafrel Titip Doa

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 226 hits
Pelakon Aeril Zafrel berkongsi keadaan isterinya yang juga pelakon Wawa Zainal yang dimasukkan ke h0spital awal hari ini Menurut Aeril atau nama sebenarnya Suhair Sunari 33 Wawa berkemungkinan akan bersalin anak keempat mereka seminggu awal...
Suka Bangun Tengah Malam Sampai Pagi Ayda Jebat Nabil Mahir Berkorban Demi Anak

Suka Bangun Tengah Malam Sampai Pagi Ayda Jebat Nabil Mahir Berkorban Demi Anak

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 229 hits
Selepas kelahiran si comel Ana Nayla ternyata kehidupan pasangan selebriti Ayda Jebat dan Nabil Mahir sedikit berubah Mana tidaknya jika dulu hanya berdua kini sudah ada si comel yang menggerakkan waktu tidur keduanya Malah menurut kata Nab...
Lepas Kafan Muka Saya Jangan Tutup Tunjuk Kepada Anak Saya Beritahu Kepadanya Ibu Imran Sudah Mati

Lepas Kafan Muka Saya Jangan Tutup Tunjuk Kepada Anak Saya Beritahu Kepadanya Ibu Imran Sudah Mati

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 197 hits
Tular dimedia sosial sepucuk surat terakhir yang ditulis oleh seorang ibu sebelum meninggal dunia meminta jenazahnya dikafankan di hospital dan memaklumkan kepada anaknya seorang OKU bahawa beliau telah meninggal dunia mengundang rasa sebak...
Berniaga Perlu Modal Nak Free Jangan Berniaga

Berniaga Perlu Modal Nak Free Jangan Berniaga

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 222 hits
Kadang kala saya suka melihat semangat anak muda yang beria ria ingim ceburi industri perniagaan samada on line atau offline Ini adalah satu petanda anak anak muda kita di Malaysia mempunyai kesedaran dalam dunia perniagaan ni Tetapi dalam ...
Anak Kerap Demam Hidung Tersumbat Jangan Abaikan Elemen Pengudaraan Penting

Anak Kerap Demam Hidung Tersumbat Jangan Abaikan Elemen Pengudaraan Penting

papar berkaitan - pada 3/12/2021 - jumlah : 272 hits
Bergelar ibu dan bapa sebenarnya bukan mudah Bukan hanya melihat setiap perkembangan anak bahkan pelbagai perkara perlu diberikan perhatian Berdepan dengan masalah anak tidak sihat demam dan sebagainya menjadi salah satu cabaran terawal bag...
Kenyataan Cukai Jalan Oleh Bjak

Kecewa Makanan Potluck Sekolah Anak Tak Disentuh Ikutlah Apa Budak Suka Makan Bukan Kita

Guideline Needed For Maintenance Of Old Trees In Kl Ft Minister

218 Fibonaci

Don T Let Renovations Ruin Your Home And Your Budget Or Some Tips For Choosing A Contractor

5 Tips And Ways That Can Help You To Reduce Body Fat

Faisal Halim Kini Di Icu Tangan Kiri Tiada Tindak Balas

Persediaan Awal Haji



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Strategic Alliances For Business

Vaksin Astrazaneca Ditarik Balik Bukti Kukuh Perlu Tolak Ihr 2005 Malaysia Tribune 08 05 2024

Faja Skali Angga Dermawan Chord

Biodata Akhyar Rashid Penyerang Kebangsaan Malaysia

9 Makanan Yang Tidak Boleh Dipanaskan

Mega Minion Hadir Membantu Gru Dalam Trailer Terbaru Despicable Me 4