Anak Kerap Demam Hidung Tersumbat Jangan Abaikan Elemen Pengudaraan Penting


Bergelar ibu dan bapa sebenarnya bukan mudah. Bukan hanya melihat setiap perkembangan anak bahkan pelbagai perkara perlu diberikan perhatian. Berdepan dengan masalah anak tidak sihat, demam dan sebagainya menjadi salah satu cabaran terawal bagi ibu dan bapa. Semuanya perlu dilakukan dengan baik agar anak terus selesa walau ketika sakit.
Tidak mahu kerap kali berdepan dengan masalah sebegini, ada baiknya ibu dan bapa menitik beratkan pelbagai aspek di rumah agar anak sentiasa sihat dan mengikuti perkembangannya seiring dengan usia.
Sebenarnya dalam menentukan kesihatan anak yang berpanjangan, persekitaran sekeliling anak-anak haruslah diberikan keutamaan selain pemakanan dan penjagaan lain yang perlu diberikan perhatian. Apa ibu ayah perlu lebih berikan perhatian?

Kerap demam dan masalah hidung tersumbat
Masalah seumpama ini paling kerap terjadi kepada anak kecil kita. Bukan hanya demam, bahkan hidung turut tersumbat dan berhingus. Anak-anak pastinya sentiasa berasa tidak selesa malah kadangkala menangis dek kerana tidak selesa sepanjang malam.
Pemakanan sihat dan suplemen tambahan
Bila anak kerap kali demam, periksalah pemakanan anak-anak. Adakah anak kita cukup nutrisi malah dibekalkan nutrisi yang sihat sepanjang hari. Jika anak kurang makan, bekalkanlah susu yang mencukupi untuknya agar terus dibekalkan dengan khasiat. Cari solusi seperti buah-buahan dan sayur-sayuran yang segar dalam pelbagai bentuk agar dapat menarik perhatian anak. Jangan dilupakan karbohidrat dan protein yang cukup penting untuk anak.
Sumber: Shuttlestock Pengudaraan bersih
Kita beranggapan bahawa rumah kita adalah tempat paling selamat namun hakikatnya tanpa mengutamakan aspek kebersihan lebih-lebih lagi ruang udara yang bersih, rumah kita menjadi ruang paling tercemar dengan pelbagai virus dan bakteria yang tidak sihat untuk perkembangan anak.
Menurut Society for General Microbiology, bakteria dalam rumah boleh membiak setiap 20 minit pada suhu yang tepat. Malah sebuah kajian pada 2016 turut mendapati lebih daripada 340 jenis bakteria ditemui pada 30 objek berbeza yang telah tercemar di dalam rumah. Bahaya untuk anak!
Dua ruang utama iaitu dapur dan bilik air menjadi penyumbang bakteria utama. Namun jangan dilupakan ruang tamu dan bilik tidur yang menjadi tempat tumpuan utama di dalam rumah. Kesemua ruangan ini dicemari bakteria tanpa kita sedar. Jadi bagaimana ruang-ruang ini selamat untuk anak kita di rumah?

Bila berada di rumah bukan hanya selesa, paling utama pastikan ruang udara disetiap rumah kita bersih. Segala habuk perlu dibersihkan untuk memastikan anak-anak kecil dan seisi keluarga menyedut udara yang lebih bersih.
Pengudaraan yang lebih bersih dan terjamin serta bebas daripada pencemaran, terhindar dari virus bawaan udara yang tidak diketahui sudah semestinya membuatkan anak kita lebih sihat dalamannya.
Malah menurut Dr Amanda Elli, Pegawai Perubatan Perkhidmatan Penjagaan Utama, menghirup udara bersih adalah amat penting lebih-lebih bagi bayi dan anak-anak kecil. Udara yang bersih ini membekalkan oksigen yang lebih baik ke paru-paru dan seluruh anggota tubuh.

Dr Amanda Elli, Pegawai Perubatan Perkhidmatan Penjagaan Utama
Malah menurut Dr Amanda, pencemaran dari dalam rumah boleh menjadi lebih parah kerana kita menghabiskan lebih 80% masa setiap hari di rumah. Malah kajian dari WHO turut membuktikan pengudaraan dalam rumah adalah lima hingga sepuluh kali ganda lebih teruk daripada udara luar!
Sementara rakyat Malaysia bersiap sedia untuk fasa endemik, langkah keselamatan dan kebersihan tetap harus diutamakan. Selain sanitasi kendiri, pemakaian pelitup muka dan penjarakan sosial di tempat awam, langkah berjaga-jaga di rumah seperti kualiti udara dalam rumah juga wajar dititikberatkan. Justeru, penting untuk kita membuat pilihan bijak bagi memastikan udara yang kita hirup di rumah adalah bersih dan segar.
Pemasangan penulen udara antara yang boleh diusahakan oleh ibu bapa untuk memastikan anak kekal sihat malah terhindar dari virus yang tidak diketahui. Bukan hanya membersihkan segala habuk dan kotoran di dalam rumah bahkan penulen udara juga bertindak membebaskan kuman di udara yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Anak lebih selamat!

Penulen udara All Clean Virus Fit Sebagai Solusi
Apa solusi yang perlu ibu bapa lakukan? Penulen udara All Clean Virus Fit dari syarikat peralatan rumah terkemuka dari Korea Selatan, SK magic yang baru dilancarkan pada 1 Oktober lalu antara pilihan terbaik untuk anda.
All Clean Virus Fit bukan sahaja dapat menyingkirkan pelbagai bahan pencemar udara berbahaya dari kawasan tertutup, bahkan lebih penting, ia dapat menghilangkan 99.99% virus Covid-19 termasuk varian Delta, Koronavirus Manusia dan virus H1N14 menerusi fungsi pensterilan UV Arc Core yang terbukti, serta sistem penapisan 8 langkah yang menerapkan kecanggihan Penapis Habuk Gentian Tembaga Ultra Halus.  Bagi menjamin liputan menyeluruh, All Clean Virus Fit juga dilengkapi ciri sedutan pintar 360° dari pelbagai arah. Memang hebat!
Menyedari kepentingan penjarakan sosial, SK magic juga menawarkan pilihan perkhidmatan tanpa sentuh kepada pelanggan dengan menyediakan inovasi penyelenggaraan produk secara jarak jauh. All Clean Virus Fit mudah dibuka dengan bolong ventilasi dan kipas yang boleh dicuci, sekali gus memudahkan kerja pembersihan dan penyelenggaraan.

Penulen Udara All Clean Virus Fit berdaftar dengan Pentadbiran Makanan dan Dadah AS (USFDA) sebagai peralatan kesihatan dan perubatan. Teknologi ini berkesan untuk pengguna yang mengalami masalah pernafasan atau alahan, bagi membantu mereka bernafas lebih baik di tempat tertutup, di samping meningkatkan kesihatan dan kesejahteraan pengguna.
Penulen Udara All Clean dapat disewa dengan harga pengenalan serendah RM79 setiap bulan, manakala All Clean Virus Fit boleh dinikmati pada cuma RM99 setiap bulan. Untuk maklumat lebih lanjut, sila layari SK laman web rasmi magic Malaysia di https://www.skmagic.com.my atau laman Facebook di https://www.facebook.com/myskmagic.
Atau terus ke Instagram https://www.instagram.com/myskmagic_/ juga Youtube di https://www.youtube.com/channel/UC4c_lTZU97t0eu-yrPjF-mQ.
 
 
The post Anak Kerap Demam & Hidung Tersumbat, Jangan Abaikan Elemen Pengudaraan, Penting! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-kerap-demam-hidung-tersumbat-jangan-abaikan-elemen-pengudaraan-penting/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Kerap Demam Sakit Tonsil Jejaskan Kesihatan Anak Jadi Tak Selesa Jangan Biarkan

Anak Kerap Demam Sakit Tonsil Jejaskan Kesihatan Anak Jadi Tak Selesa Jangan Biarkan

papar berkaitan - pada 8/12/2021 - jumlah : 293 hits
Selalu sangat anak kita demam dan mengadu sakit tekak Jangan dibiarkan jika anak kerap demam sepanjang setahun berkemungkinan anak berdepan masalah lain Masalah tonsil antara salah satu yang tidak boleh dipandang ringan Menurut Pakar Bedah ...
Rindu Ayah Anak Kerap Demam Nangis Balu Arwah Korban Tanah Runtuh Sebak

Rindu Ayah Anak Kerap Demam Nangis Balu Arwah Korban Tanah Runtuh Sebak

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 178 hits
Dari hari pertama suami meninggal dunia sehinggalah kini anak bongsu kerap demam dan menangis Mungkin teringatkan arwah ayahnya sebab dia paling rapat dengan arwah Itu yang dikongsikan oleh Nor Shahida 31 isteri arwah Muhammad Hafiz Hamdi 3...
Rushing Pagi Hari Buat Mood Anak Tak Baik Jangan Biasakan Biar Anak Cool

Rushing Pagi Hari Buat Mood Anak Tak Baik Jangan Biasakan Biar Anak Cool

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 207 hits
Bila anak buat hal di pagi hari moody dan sebagainya kita sendiri rasa tak selesa Makin bertambah lambat jadinya Jadi jangan rosakkan mood pagi hari anak Biar anak tenang tenang saja menikmati waktu paginya Parenting Influencer turut berkon...
Musim Sekarang Anak Mudah Demam Cuba Mandi Atau Rendam Dengan Air Lemon

Musim Sekarang Anak Mudah Demam Cuba Mandi Atau Rendam Dengan Air Lemon

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 299 hits
Ramai sangat yang sudah tahu tentang kegunaan lemon ketika anak demam atau badan terlalu panas kan So lemon dah jadi bahan wajib ada kat rumah hari biasa boleh buat lemonade infused water atau guna dalam masakan Time anak demam tak susah na...
Tak Ambil Vaksin Pneumokokal Anak Mak Ayah Jangan Buat Tak Peduli Bahaya

Tak Ambil Vaksin Pneumokokal Anak Mak Ayah Jangan Buat Tak Peduli Bahaya

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 215 hits
Kegagalan sesetengah ibubapa memberikan imunisasi kepada anak anak bukan saja menyebabkan risiko kesihatan kepada anak itu sendiri malah juga kepada kanak kanak lain Jangan risikokan anak kecil kita Biarkan mereka hidup sihat atas pilihan y...
Jangan Pandang Pelik Kalau Ada Ibu Ayah Guna Tali Ikat Tangan Anak Ini Sebabnya

Jangan Pandang Pelik Kalau Ada Ibu Ayah Guna Tali Ikat Tangan Anak Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 222 hits
Berbanding di luar negara tidak banyak ibu bapa di Malaysia yang menggunakan tali ikat tangan anak atau child leash semasa berada di luar Tetapi perlu ke memakaikan tali keselamatan untuk kanak kanak ini Pemakaian tali ikat tangan anak Chil...
Nak Otak Anak Cergas Wajib Buat Sarapan Pagi Jangan Skip

Nak Otak Anak Cergas Wajib Buat Sarapan Pagi Jangan Skip

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 321 hits
Sesibuk mana pun seorang ibu lebih lebih lagi bagi yang bekerjaya anda tetap perlu luangkan masa untuk sediakan sarapan pagi buat anak anak Sarapan yang disediakan sendiri oleh ibu lebih terjamin kebersihan dan tentu sekali dibuat dengan pe...
Kalau Anak Liat Nak Makan Nasi Jangan Risau Gantikan Dengan Karbohidrat Lain

Kalau Anak Liat Nak Makan Nasi Jangan Risau Gantikan Dengan Karbohidrat Lain

papar berkaitan - pada 4/12/2021 - jumlah : 287 hits
Sebagai ibu bapa anda pasti pernah berdepan situasi di mana si kecil tidak mahu makan nasi betul tak Jangan risau kerana terdapat pelbagai pilihan makanan karbohidrat yang boleh diberikan Makanan karbohidrat Karbohidrat atau singkatannya ka...
Jangan Biar Saja Tapis Cerita Kartun Anak Biar Content Tak Tersasar

Jangan Biar Saja Tapis Cerita Kartun Anak Biar Content Tak Tersasar

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 211 hits
Disaat kita menapis segala jenis cerita tontonan anak anak ada waktunya kita terlepas pandang Cerita kartun yang kita rasakan bersih content di dalamnya adakalanya tersasar hingga meninggalkan kesan pada anak Menurut Penulis Keibubapaan ini...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik