Nak Jadi Ibu Yang Baik Tak Perlu Pun Berhenti Kerja Ibu Yang Baik Ibu Yang Beri Perhatian Pada Anak


Ramai yang beranggapan bahawa dengan berhenti kerja seseorang itu menjadi ibu yang lebih baik. “Saya sanggup berhenti kerja asalkan anak saya depan mata saya” itulah antara ayat-ayat yang kita sentiasa baca ataupun dengar disaat sesuatu isu berkenaan anak menjadi trending.
Menurut pandangan Puan Adlil Rajiah(peulis keibubapaan) untuk menjadi seorang ibu yang baik bukan berkorban apa sahaja tapi akhirnya emosi anak itu dibiarkan kosong. Anak-anak tetap menanti si ibu melayannya. Si anak tetap mencari ruang untuk menagih kasih sayang ibu.

These are 13 points yang saya sempat share bersama ibu bapa dan para pendidik NimbleBee Islamic Entrepreneurial Preschool di Kompleks Taman Seni Islam Antarabangsa Selangor, Mac lalu. Semoga bermanfaat ye.
1. Ramai yg salah faham, utk jadi ibu yang baik, bukan kena berhenti belajar, berhenti kerja, berhenti kejar cita-cita, atau wajib jadi surirumah sepenuh masa. Bagi saya, ibu yang baik adalah ibu yg sedaya upaya beri perhatian dan bina connection dengan anak– dalam apa pun keadaan atau kerjaya.
2. Kita stress dengan macam-macam masalah anak sebab kita always EXPECT AN EASY CHILD. Padahal an easy child takkan jadikan kita manusia yg lebih baik. Setiap perkara yang buat kita rasa nak pecah kepala tu lah sebenarnya ruang dan peluang untuk develop sabar dan tenang dalam diri.(Read more: https://bit.ly/2whf9Xo)

3. Bila kita sebut “screen exposure”, ia merangkumi semua peranti elektronik yang mempunyai skrin: Phone, Tablet, Laptop, TV, Desktop, Wayang, Game Console, etc. Semua ni perlu ada had pendedahan. Satu fakta yang kita tak boleh deny ialah, semua jenis skrin adalah bersifat addictive atau memberi kesan ketagihan. Pendedahan yang sikit-sikit, tapi berterusan, pun boleh beri kesan ketagihan dalam jangka masa panjang. It’s important untuk kita sentiasa KAWAL pendedahan skrin terhadap diri dan keluarga— terutama skrin yang mobile mcm phone / tablet. Sebab ia senang dibawa kemana-mana, senang diguna, dan LAGI SUSAH NAK KAWAL.
4. Membiarkan anak 4 tahun ke bawah, layan phone atau TV bersendirian tanpa had adalah ibarat beri anak drive kereta sendiri. Macam mana anak boleh terbunuh secara fizikal kalau kita bagi dia drive kereta sendiri, macam tu lah dia boleh terbunuh secara mental kalau dibiarkan melayani skrin bersendirian tanpa had.
5. Anak kita bukan siapa kita. So STOP paksa anak capai impian-impian lampau kita yg kita gagal capai di masa lalu. Belajar untuk raikan anak sebagai individu berbeza— yang mempunyai potensi dan impian berbeza daripada kita.
6. Kenapa anak below 6yo, perlu dihadkan skrin? Sebab at this developmental stage, they need to move a lot, to talk a lot, to experience big emotions a lot, to socialize a lot. Takde skrin yg boleh bagi semua ni. They need REAL INTERACTION WITH REAL PEOPLE. That’s why dalam apa pun keadaan– jadikan gajet sebagai last option.
7. 1 minit kita bersamaan dengan 1 jam anak. Beri perhatian kepada anak selama 5-10 minutes sehari pun dah memadai. Tapi beri perhatian yg macam mana tu? Bukan layan anak sambil2 tengok TV, sambil2 tengok phone, sambil2 lipat baju— NO! Layan anak dengan eye contact, skin contact, facial expressions, verbal interactions.
8. Semua ibu bapa akan rasa anak dia lah yg paling bijak, paling sempurna, sampailah dia nampak ada anak orang lain yang lagi bijak dari anak dia. Itu fitrah. Bila tengok anak orang lain lagi power, kita akan mula rasa insecure dan mula lupa pada potensi anak sendiri yg kita pernah nampak sebelum ni.
Ada 3 sebab kenapa kita rasa insecure:
Kurang build connection dengan anak,
Lebih banyak observe anak orang lain berbanding anak sendiri,
Kurang ilmu tentang Multiple Intelligence
Semua ni menyebabkan ibu bapa kurang kenal anak sendiri, dan mudah rasa insecure dengan kelebihan anak orang lain.
9. Tak salah untuk expect anak cepat pandai baca, dan tak salah untuk galakkan anak explore pelbagai kemahiran dalam 6 tahun pertama, contohnya: kemahiran membaca, mengira, melukis, mewarna, etc. Tapi salah, bila kita tak nak ikut rentak dan tahap perkembangan anak. Kita tak sabar, nak cepat, nak berlumba-lumba, taknak ikut proses yang betul dan expect semuanya smooth-sailing tanpa cabaran.
10. Sebagai ibu bapa, kita tak nak anak kita sekadar nombor 1 dalam akademik. Tapi kita jugak nak anak yg jadi orang pertama hulurkan pertolongan kepada kawan2, orang pertama cakap terima kasih, orang pertama minta maaf bila buat salah, orang pertama pujuk kawan yg sedang sedih, orang pertama tolong guru2, orang pertama kongsi makanan dengan orang lain.
Kita nak anak yg sentiasa jadi orang pertama yg nak beri manfaat pada orang lain — orang yg bukan nak terbang sorang2, tapi nak terbang sama2 dengan orang sekelilingnya.
11. Kita selalu expect anak kita jadi anak yang membanggakan ibu bapa. Tapi kita selalu lupa jadi ibu bapa yang membanggakan anak-anak. Kita selalu expect anak hargai kita, tapi kita selalu lupa hargai mereka. Kita selalu expect anak tepati janji, ikut kemahuan kita. Tapi kita selalu lupa untuk tepati janji dan dengar kemahuan mereka
12. 6 tahun pertama, perkembangan emosi paling mustahak. Anak yang bijak kuasai emosi, mempunyai minda dan fizikal yang kuat. Sebab emosi lah yg mempengaruhi fikiran dan perbuatan manusia setiap hari.
13. Rasulullah saw sabda, sebaik2 antara kamu adalah yg paling terbaik terhadap keluarganya. I’ve seen a lot of kids yang cakap lemah lembut dengan orang luar, tapi kasar dengan ibu bapa sendiri. Kenapa macam tu? Sebab culture dalam family dia macam tu. Ibu bapa kat rumah pun cakap kasar, macam mana nak expect anak berlemah lembut? Role modelling is key. Kita dulu kena jadi orang yang kita nak anak jadi.

The post Nak Jadi Ibu Yang Baik Tak Perlu Pun Berhenti Kerja. Ibu Yang Baik Ibu Yang Beri Perhatian Pada Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-jadi-ibu-yang-baik-tak-perlu-pun-berhenti-kerja-ibu-yang-baik-ibu-yang-beri-perhatian-pada-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Nak Makan Roti Buat Roti Ikut Langkah Paling Mudah Resipi Ibu Ni Confirm Jadi

Anak Nak Makan Roti Buat Roti Ikut Langkah Paling Mudah Resipi Ibu Ni Confirm Jadi

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 527 hits
Disaat semua orang berebut rebut mendapatkan stok bekalan roti ada baiknya masa terluang ini kita cuba hasilkan roti sendiri di rumah Lagi berbaloi hasilnya bila melihat air tangan sendiri Anak anak pastinya lebih teruja Resipi roti mudah y...
Anak Nak Makan Kek Tapi Tak Ada Oven Mixer Penyukat Pun Tak Ada Cara Ibu Ni Memang Superb

Anak Nak Makan Kek Tapi Tak Ada Oven Mixer Penyukat Pun Tak Ada Cara Ibu Ni Memang Superb

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 362 hits
Tak ada oven mixer atau penyukat bukan alasan untuk elak buatkan kek buat anak anak kita Tanpa kesemua peralatan ini pun tetap terhasil cantik dan gebu malah sedap sama seperti kek kek lain Resipi dan cara yang dikongsikan oleh ibu ini Puan...
Kanak Kanak Kena Cukup Tidur Tak Boleh Lewat Tidur Kalau Nak Perkembangan Anak Baik Mama Tanya

Kanak Kanak Kena Cukup Tidur Tak Boleh Lewat Tidur Kalau Nak Perkembangan Anak Baik Mama Tanya

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 192 hits
Anak saya berumur 6 tahun Saya perhatikan dia sering penat dan mengantuk setiap pagi Gurunya pun ada memberitahu dia selalu mengantuk di dalam kelas dan lambat untuk memahami apa yang diajar Apa yang boleh saya lakukan untuk anak saya Nur N...
Suami Nak Isteri Senyum Mudah Je Tak Berkira Buat Kerja Rumah Boleh Jaga Anak

Suami Nak Isteri Senyum Mudah Je Tak Berkira Buat Kerja Rumah Boleh Jaga Anak

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 616 hits
Pernah tak kita sebagai wanita yang bergelar ibu terfikir kenapa emosi kita kadang kala tak stabil Mudah marah mudah tinggikan suara dan sesekali cepat naik tangan dengan anak Biasanya jawapan yang selalu diberikan kerana ibu atau isteri te...
Anak 1 Tahun Hanya Minum Milo Campur Gula Nak Kerja Tak Boleh Sebab Pkp

Anak 1 Tahun Hanya Minum Milo Campur Gula Nak Kerja Tak Boleh Sebab Pkp

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 514 hits
Ramai pekerja harian dan peniaga yang terkesan selepas arahan Perintah Kawalan Pergerakan dilanjutkan Ada yang mula mencatu makanan dan ada juga yang tiada bekalan makanan untuk meneruskan kehidupan Apa yang lebih menyedikan apabila ada ibu...
Bila Tanya Diam Tak Tahu Nak Selesai Macam Mana Ibu Buntu Anak Ketinggalan Pelajaran

Bila Tanya Diam Tak Tahu Nak Selesai Macam Mana Ibu Buntu Anak Ketinggalan Pelajaran

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 280 hits
Sebagai seorang ibu sudah pasti kita menginginkan yang terbaik untuk anak Salah satunya adalah dari segi pembelajaran Hati ibu manalah yang tidak risau jika anaknya mungkin tertinggal dalam pelajaran sedangkan ketika di rumah semuanya nampa...
Saya Nak Tengok Anak Saya Sudahlah Dibedah Ibu Berstatus Pui Terpaksa Dipisahkan Dengan Anak Doktor Kongsikan Cerita

Saya Nak Tengok Anak Saya Sudahlah Dibedah Ibu Berstatus Pui Terpaksa Dipisahkan Dengan Anak Doktor Kongsikan Cerita

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 165 hits
Sudahlah dibedah ketika melahirkan anak kini ibu yang berstatus PUI ini terpaksa di bawa ke bilik isolasi seorang diri dan berpantang sendirian tanpa suami Situasi yang tidak mampu dibayangkan oleh kita sebagai wanita yang pernah melahirkan...
Menangis Tak Nak Makan Ibu Cerita Anak Anak Mogok Kalau Bibik Tak Ada

Menangis Tak Nak Makan Ibu Cerita Anak Anak Mogok Kalau Bibik Tak Ada

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 247 hits
Anak anak memerlukan kehadiran ibu ayah di sisi mereka Kadang kadang kehidupan mewah pun tiada guna untuk mereka Mereka hanya mahukan perhatian sebab itulah kadang kadang mereka akan buat perangai Kita pula menganggap anak nakal dan memarah...
Anak Bergelut Untuk Bernafas Ibu Sedih Tak Dapat Teman Bayi Positif Covid 19

Anak Bergelut Untuk Bernafas Ibu Sedih Tak Dapat Teman Bayi Positif Covid 19

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 290 hits
Seorang ibu dihalang daripada duduk di tepi katil bayi perempuannya kerana peraturan kuarantin bagi membendung koronavirus yang boleh membawa maut Wanita itu berkata anaknya yang berumur dua bulan tidak menunjukkan sebarang gejala sebelum j...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Jangan Terpedaya Kolaborasi Dengan Zico Netizen Gesa Untuk Boikot Lagu Baru Jennie Bp Atas Sebab Ini



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil