Nak Jadi Ibu Ayah Tak Marah Anak Ini 5 Perkara Anda Mesti Lakukan


Ibu bapa mana yang tak pernah marahkan anak. Kalau boleh sebenarnya semua ibu bapa tidak mahu marahkan anak tetapi kadang kala bila sudah hilang kesabaran termarah juga si anak.
Lepas marah anak, anda mesti rasa menyesal dan kasihan dengan si kecil apatah lagi jika dia terus tertidur dalam linangan air mata dan kesedihan akibat dimarahi.
Bagaimana agaknya hendak mengelakkan daripada asyik marahkan anak? Ini kerana anak-anak yang sering dimarah akan menjadi keliru dengan ibu bapa mereka. Bayangkan kanak-kanak berusia tiga tahun yang kerap dimarahi oleh orang yang paling rapat dengannya tidak dapat mengagak bila dia akan disayangi dan bila akan dimarahi.
Tanpa disedari mereka membesar sebagai individu yang keliru, suka memberontak dan menyalahkan dirinya sendiri. Reaksi pertama mereka apabila dimarah adalah merajuk.
Sekiranya anak asyik dimarahi sepanjang masa, jangan terperanjat jika mereka membesar sebagai anak yang tidak yakin dengan diri sendiri, tidak berani mencuba perkara yang baru dan sentiasa keliru apakah dirinya disayangi oleh ibu dan ayah atau tidak.
Bukan bermakna kita tidak boleh marahkan anak. Anak perlu ditegur dan dimarahi atas kesalahan yang mereka lakukan dan bukan kerana kita sedang penat, tertekan dan sebagainya yang tiada kaitan dengan diri anak itu.
Sekiranya kita mendisiplinkan anak semasa diri sedang marah, kita akan menjadi lebih beremosi atau lagi teruk cenderung menyakitkan anak-anak seperti memukul dan sebagainya. Jadi, cuba kawal diri supaya tidak marahkan anak atas perkara yang tidak sepatutnya. Beberapa perkara tersebut boleh dicuba oleh anda:
1. Tarik nafas dan bertenang
Anda yang mengawal diri sendiri. Sekiranya dalam keadaan tertekan atau penat, anda cenderung cepat marah. Ingatkan diri sendiri supaya tidak melepaskan kemarahan kepada anak terutama sekiranya mereka sedang bermain dan menyepahkan rumah, banyak bertanya kepada anda, meminta itu dan ini. Bertenang dan bersabar serta tanya pada diri sendiri “Apa salah anak saya sampai perlu memarahinya?”
2. Keluar dari zon marah
Anda sedang marah? Cuba keluarkan diri anda daripada zon marah. Misalnya, jauhkan diri daripada anak-anak sekejap dengan masuk ke dalam bilik seketika atau jika sedang duduk cuba bangun dan pergi ke dapur.  Setelah kembali tenang, barulah kembali melayan anak-anak.

3. Beristigfar
Rasulullah s.a.w mengajar umatnya agar  jangan cepat marah. Jika berasa marah segerlah meminta perlindungan kepada Allah SWT daripada syaitan.  Sebagai seorang muslim, jika berasa marah segeralah beristighfar atau mengambil wuduk dan mengerjakan solat sunat.
Suatu ketika, Rasulullah s.a.w bertanya kepada para sahabat. “Siapakah orang yang paling kuat di kalangan kamu?” Maka para sahabat memberi berbagai-bagai jawapan. Rasulullah s.a.w lalu berkata, “Bukanlah orang yang kuat itu orang yang banyaknya berperang (selalu menumpaskan orang lain); Sesungguhnya orang yang kuat itu adalah orang yang dapat mengawal dirinya ketika marah.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
.
Peristiwa ini menunjukkan betapa pentingnya kita menahan diri daripada  sifat marah. Banyak insiden yang tidak diingini boleh dielakkan sekiranya kita berjaya menahan marah.
4. Sertai kumpulan sokongan
Kadang kala kita perlu bergaul dengan komuniti yang sama pengalaman dengan kita. Kini ada banyak komuniti atau forum di media sosial yang berkongsi pelbagai tip dan panduan berguna menjadi ibu bapa yang cemerlang. Tak salah anda menyertai mereka untuk sama-sama bertukar fikiran dan pengalaman.
5. Beri penjelasan

Walaupun anak membuat kesalahan tetapi ibu bapa mesti menerangkan kenapa dia perlu dimarah dan menerima denda di atas kesalahan tersebut. Bukannya hanya marah terjerit-jerit kepada anak tanpa menjelaskan sebabnya. Anak kecil tentu keliru dan tidak faham kenapa dia perlu dimarah dengan begitu teruk sekali oleh ibu bapa.
Kadang kala jika kita terlalu kerap menggunakan kuasa veto dan meninggikan suara kepada anak-anak, ia hanya akan membuatkan anak-anak secara diam berdendam dan tidak menghormati orang tuanya. Bahkan mereka juga sudah tidak hairan dengan jeritan kemarahan ibu ayah kerana sudah terlalu biasa dimarahi.
Ketahuilah yang anak-anak anda juga mempunyai perasaan. Jika terlalu kerap dimarahi, sudah tentu ia melukakan hati dan emosinya dan mungkin dia tidak akan pernah melupakan sampai bila-bila kata-kata negatif yang terlontar dari mulut ibu ayah yang sedang naik angin.
The post Nak Jadi Ibu Ayah Tak Marah Anak? Ini 5 Perkara Anda Mesti Lakukan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/nak-jadi-ibu-ayah-tak-marah-anak-ini-5-perkara-anda-mesti-lakukan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Jadi Penghafaz Al Quran Rupa Rupanya Ibu Ayah Boleh Mulakan Usaha Dari Bayi Lagi

Nak Anak Jadi Penghafaz Al Quran Rupa Rupanya Ibu Ayah Boleh Mulakan Usaha Dari Bayi Lagi

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 572 hits
Ibu ayah yang mempunyai impian melihat anak menjadi penghafaz Al Quran rupanya boleh mulakan usaha sejak anak masih bayi lagi Perkongsian ibu ini tentang tip yang digunakannya kepada anaknya boleh anda praktikkan Sejuk perut bila melihat an...
Nak Ajar Bayi Jadi Bijak Tak Semestinya Guna Flashcard Je Ibu Ini Kongsi 3 Perkara Yang Ibu Ayah Patut Buat

Nak Ajar Bayi Jadi Bijak Tak Semestinya Guna Flashcard Je Ibu Ini Kongsi 3 Perkara Yang Ibu Ayah Patut Buat

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 491 hits
Flashcard atau kad imbasan memaparkan gambar objek huruf atau nombor selalu digunakan kepada bayi Ia sangat bermanfaat kerana boleh memperkayakan tatabahasa si manja Tapi adakah memperkenalkan flashcard seawal usia masih bayi itu tepat seda...
Menyesal Nak Mati Bila Doktor Kata Susu Kultur Itu Penyebab Saluran Suara Anak Jadi Bengkak Ibu

Menyesal Nak Mati Bila Doktor Kata Susu Kultur Itu Penyebab Saluran Suara Anak Jadi Bengkak Ibu

papar berkaitan - pada 2/11/2018 - jumlah : 457 hits
Menyesal nak mati bila doktor kata susu kultur itu penyebab saluran suara anak jadi bengkak IbuSemalam seorang ibu meluahkan rasa kebimbanganya mengenai kesihatan anak perempuan beliau yang lemah selepas disahkan tidak sihat kerana minuman ...
4 Tips Elak Marah Anak Anak Yang Boleh Dijadikan Panduan Ibu Bapa

4 Tips Elak Marah Anak Anak Yang Boleh Dijadikan Panduan Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 435 hits
Mengawal marah apabila berhadapan dengan perangai anak anak adalah satu perkara yang sangat mencabar Lagi mencabar apabila ini berlaku ketika ibu atau bapa keletihan selepas pulang daripada kerja atau pemikiran kusut akibat isu lain Kami ko...
Bila Jerit Marah Anak Tanya Diri Kita Dulu Adakah Niat Nak Didik Atau Lepas Geram

Bila Jerit Marah Anak Tanya Diri Kita Dulu Adakah Niat Nak Didik Atau Lepas Geram

papar berkaitan - pada 15/11/2018 - jumlah : 477 hits
Bila kita jerit dan marah marah pada anak cuba tanya diri kita kita sebenarnya tengah cuba nak DIDIK dia atau kita nak LEPAS GERAM Pada kebiasaannya kita nak lepas geram kan Sebenarnya memang sebab nak lepaskan je tapi elemen didikan ini sa...
Kalau Nak Anak Bijak Jangan Buat 4 Perkara Yang Boleh Halang Perkembangan Positifnya

Kalau Nak Anak Bijak Jangan Buat 4 Perkara Yang Boleh Halang Perkembangan Positifnya

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 355 hits
Semua ibu bapa mahu anak masing masing membesar dengan bijak Tolong elakkan daripada buat perkara perkara yang boleh menghalang perkembangan positifnya Tanpa kita sedar sikap kita sendiri yang menyebabkan perkembangan anak untuk bereksplora...
Jaga Jaga Masa Marah Sebab Mulut Ibu Memang Masin 10 Tip Mendidik Anak Ini Ibu Perlu Buat

Jaga Jaga Masa Marah Sebab Mulut Ibu Memang Masin 10 Tip Mendidik Anak Ini Ibu Perlu Buat

papar berkaitan - pada 3/11/2018 - jumlah : 612 hits
Kata orang mulut ibu memang masin Apa yang dikata memang menjadi Jadi mama jangan mudah terlepas cakap walau pun tengah marah Hikmah masin mulut ibu jangan disalah guna Kawalan emosi dalam mendidik anak kunci ketenangan dalam mengasuh amana...
Travel Kit Untuk Kesihatan Anak Kecil Wajib Ada Jika Nak Bawa Anak Makan Angin

Travel Kit Untuk Kesihatan Anak Kecil Wajib Ada Jika Nak Bawa Anak Makan Angin

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 745 hits
Tiap hujung tahun pasti ada perancangan cuti untuk bawa anak anak makan angin Tak kisahlah dalam atau luar negara Dalam hal ini ramai ibu bapa yang ada anak kecil risau takut anak tiba tiba tak sihat ataupun anak boleh ikut atau tak jadual ...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan