Nak Beli Apa Apa Tunggu Rosak Dulu Bukan Mak Ayah Berkira Tapi Niat Didik Anak


Isu memaakai beg berjenama ke sekolah biarpun hanya Darjah 1 menjadi topik perbualan hebat di media sosial. Ada mak ayah yang bersetuju jika berkemampuan namun sebahagian besarnya menolak mentah-mentah kerana merasakan ia langsung tidak perlu malah membazir.
Semuanya bergantung kepada mak ayah itu sendiri. Namun perkongsian OT, Pn Maryam Jamadi ini sedikit sebanyak membuka mata kita. Ada masalahnya, kita boleh memilih untuk mendidik anak diketika anak masih kecil. Namun semuanya terpulang kepada mak ayah itu sendiri. Dengarkan perkongsian menarik dari beliau.

BELIKAN ATAU AJARKAN?
“Buat apa membazir beli pensil sampai RM6 sebatang, boleh dapat sekotak pensil batang.”
Dahulu masa zaman sekolah rendah, pernah ada zaman pensil tekan “Shaker”. Waktu itu siapa yang ada pensil tekan itu dikira kaya.
Iyalah, duit sekolah saya sehari RM2. Pensil tekan itu harganya RM6. Ada kawan-kawan yang ada sampai 5 batang pensil tekan itu. Siapa yang ada pensil itu biasanya akan berkumpul sambil “shake-shake” pensil masing-masing.
Adalah rasa terpinggir sebab tak ada pensil itu tetapi saya tahu setiap kali minta mak ayah belikan benda bukan-bukan yang bukan keperluan, selalunya memang tiada harapan. Kalau nak juga kena kumpul duit sekolah.
Cuba beritahu nak sertai bengkel jawab kertas soalan, kursus ataupun kem, pasti akan dapat.

Beli buku pun sama biasanya jarang ayah tak belikan. Jadi, saya memang suka pergi kedai buku sebab mesti dapat beli apa-apa.
Walaupun sampai ke sudah saya tak ada pun pensil Shaker, tetapi bila dah besar, saya rasa baguslah mak ayah jarang nak tunaikan untuk beli sesuatu yang bukan keperluan. Kalau nak juga, pakai duit sendiri.
Sejak saya darjah 3 macam itu, setiap kali cuti sekolah akhir tahun kami adik beradik akan kerja di kedai makan mak ayah. Dapatlah gaji RM20 sehari. Memang rasa kaya habislah, kerja sehari umpama duit sekolah 2 minggu.
Kerja pun bukan apa sangat, biasanya kerja cuci cawan, mop lantai, cedok ais dan hantar air. Pernahlah ada pengalaman tertumpahkan air dekat pelanggan lepas itu menangis dalam tandas sebab takut.

Duit hasil dari kerja itulah kami beli benda bukan-bukan, biasanya beli/ sewa komik Doraemon. Ataupun makan sushi, beli coklat dekat Jusco (sekarang ini Aeon). Lagi satu beli Dingdang atau Tora datang lagi!
Saya juga selalu tertinggal trend terkini, sebab jarang tengok rancangan realiti ataupun dengar radio lagu-lagu terkini. Kalau kawan di sekolah cerita, biasanya banyak mendengar sahaja.
Bila dah rasa lali tertinggal trend, saya jadi tak kisah pun orang lain ada benda yang saya tak ada apatah lagi nak paksa mak ayah belikan sesuatu yang bukan keperluan.
Contohnya zaman “handphone”, orang lain pakai telefon canggih, saya pula sampai zaman universiti pakai brand Nokia yang paling asas itu. Internet pun tak ada.

Ayah tak pernah belikan “handphone”, biasanya kami beli sendiri pakai duit kumpul ataupun kerja. Tapi ayah belikan kamera digital untuk saya abadikan kenangan zaman universiti.
Orang lain ambil gambar dekat telefon terus upload dekat Facebook. Saya pula ambil gambar guna kamera digital, malam-malam cucuk USB transfer ke laptop baru upload ke Facebook ataupun blog.
Jadi, sehingga sekarang saya masih guna aplikasikan keperluan vs kehendak untuk mengawal nafsu membeli. Lebih suka beli sesuatu yang praktikal ataupun berbaloi dari pandang brand.
Kasut biasanya ada 1 sahaja ikut jenis, kasut sukan 1, kasut kerja ada 2. Sepanjang berkahwin sampai sekarang, pernah beli beg tangan 1 kali sahaja. Set pinggan ada 1 sahaja.

Nak beli apa-apa tunggu rosak dahulu. Kalau dah tak sabar nak beli baru, bagi orang lain yang lama ataupun jual.
Tak pernah ada rasa kekurangan sebab saya tahu apa yang saya lebih mahu. Saya lebih pentingkan gadget keperluan rumah dari terikut-ikut trending. Sebab saya fikir dari saya habiskan RM500 untuk beli beg, lebih baik saya masukkan dalam menyimpan lagi untuk beli vacuum cordless paling canggih yang ada di pasaran.
Biasanya suami sayalah yang paksa saya beli sebab perasaan takut nak berbelanja itu terbawa-bawa sampai ke hari ini.
Dalam masa yang sama, tak ada masalah pun dengan orang lain yang lebih suka habiskan duit ke pakaian, emas atau kereta. Masing-masing ada minat, prioriti dan cara sendiri untuk “reward” diri.

Anak saya ada juga cerita tentang kawan-kawan tadikanya ada keychain cantiklah, mainan best yang dia tak ada. Biasanya dia pun nak juga. Tapi saya tetap cakap,
“Kawan Eva ada keychain tu, Eva ada keychain Unicorn”
“Kita tak boleh ada semua benda yang orang lain ada”
“Kalau Eva nak Mummy beli beg ini, beg yang Eva ada kena bagi orang lain dahulu”
“Kasut Eva elok lagi, kalau dah tak muat atau rosak baru kita cari yang baru”
Kita pun kenalah tunjuk contoh yang baik, janganlah beg sekolah anak kita beli satu untuk setiap tahun tapi kita pula setiap bulan bertukar beg tangan.

Bukannya kedekut tak mahu belikan tetapi saya percaya yang apa yang saya lakukan ini dapat membantu anak dalam kehidupannya di masa akan datang.
1. Beli ikut kemampuan, jangan meminjam ataupun berhutang sesuatu bukan keperluan.
2. Lawan diri dari beli sesuatu yang kita sebenarnya tak perlu.
3. Tak perlu terikut orang lain, ukur baju di badan sendiri.
4. Bersyukur dengan apa yang kita dah ada.
5. Ada benda yang kita ada, ada benda yang orang lain tak ada.
6. Nak beli apa-apa perlukan duit. Duit pula bukan datang tiba-tiba, perlu kerja.
Satu-satunya benda yang kami jarang tak belikan adalah buku. Setiap kali ke kedai buku biasanya kami akan beri anak pilih sekurang-kurangnya 1 buku.
Masa anak saya umur 3 tahun ke bawah memang ambil masa untuk beri anak faham tetapi sekarang mudah sangat. Lagi-lagi bila dia dah pandai tengok harga. Jarang dah dia minta beli benda yang dia dah ada. Kalau ada pun, dia tak sedih bila tak dapat.

Biarlah anak belajar sekarang daripada perasaan nak ada semua benda yang orang lain ada, terbawa sampai ke dewasa. Waktu itu mungkin sudah terlewat untuk kita betulkan mindset anak.
Tentang kes beg sekolah baru-baru ini, mungkin ada mak ayah yang belikan juga sebab tak mahu anak rasa terpinggir atau tersisih melihat kawan-kawan pakai. Tetapi bagi saya kita boleh jadikan situasi itu menjadi pembelajaran berguna untuk anak.
1. Beritahu yang kawan yang tidak mahu berkawan dengan anak hanya disebabkan anak tak pakai beg jenama mahal bukanlah kawan yang baik. Kawan yang baik tak akan ajak orang lain tak kawan dengan anak hanya disebabkan beg sekolah.
2. Ajar anak juga jangan pandang seseorang mengikut status kewangan. Tetapi pentingkan adab dan budi bahasa. Dalam kehidupan, tak guna ada beg mahal tetapi kurang adab.
3. Ingatkan anak tentang kenangan beli beg sekolah dia sekarang, betapa gembiranya dia saat kita belikan beg sekolah itu.

4. Kira bersama dengan anak, dengan harga RM100 beli beg baru semata-mata nak sama dengan orang lain, kita boleh beli atau lakukan perkara lain. Contohnya harga tiket kanak-kanak untuk ke Zoo Negara RM18, umpama 5 kali pergi Zoo Negara! Lainlah cerita kalau beg anak sedia ada sudah rosak.
5. Senaraikan barang yang mungkin anak ada tapi kawan-kawan tak ada. Beritahu yang tak ada masalah untuk jadi lain dari orang lain selagi tidak buat salah.
6. Selalu berikan anak pilihan dan dia perlu bertanggungjawab dengan pilihan itu. Contohnya dah beli beg gambar Frozen, tak ada peluang nak tukar beg lain selagi masih elok. 🤭
Jadi, kalau saya berada di situasi anak menangis sebab terpinggir dia tak ada beg sama jenama dengan kawan lain. Saya akan pilih ajarkan anak bersabar dan lihat dari sudut yang lain berbanding terus belikan yang baru. Kalau nak beli baru tunggu tahun depan apabila beg yang dipakai sekarang sudah rosak.
Kalian?

Point penting saya, tak salah untuk mewahkan anak kalau memang mampu. Tak perlu kecam mak ayah yang belikan anak barangan berjenama mahal.
Tetapi dalam masa yang yang sama, anak perlu juga belajar yang dalam hidup ada benda kita ada orang lain tak ada dan sebaliknya.
Panjang pula cerita saya hari ini, sebenarnya pelik juga ada isu ini, dahulu masa saya zaman sekolah cuma bandingkan kartun sahaja.
Menarik: Bibir Mungil Macam Umi, Nampak Sipi-Sipi, Warganet Teruja Neelofa Dah Mula Tayang Gambar Bilal!

Dah tak ada idea nak masakkan apa untuk anak, semua dia tolak. Tak tahulah di mana silapnya padahal dah cuba macam-macam resipi. Untuk mommies yang ada masalah anak susah makan, jom segera dapatkan e-book 100++ Resipi Si Manja & Tip Untuk Mama!
Hanya RM20, memang berbaloi dengan pelbagai resipi menarik serta info pemakanan anak. Klik saja https://toko.ideaktiv.com/product/e-book-resipiselerasimanja/ untuk dapatkan e-book istimewa ini!

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post “Nak Beli Apa-Apa Tunggu Rosak Dulu” Bukan Mak Ayah Berkira, Tapi Niat Didik Anak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/nak-beli-apa-apa-tunggu-rosak-dulu-bukan-mak-ayah-berkira-tapi-niat-didik-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Banyak Tanya Banyak Cakap Itu Cara Anak Nak Rasa Didengari Mak Ayah Kena Layan Baru Membesar Hebat

Banyak Tanya Banyak Cakap Itu Cara Anak Nak Rasa Didengari Mak Ayah Kena Layan Baru Membesar Hebat

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 363 hits
Anak umur empat hingga enam tahun memang tengah becok banyak tanya Ada masa sampai tak terlayan dengan soalan berangkai si kecil Namun itu sebenarnya cara mereka eksperesikan apa yang mereka fikir Mama dan papa sebaiknya layanlah si kecil s...
Nampak Anak Pelik Jangan Tunggu Kena Ekstra Care Bila Anak Sakit Dr Say Titip Pesanan Buat Mak Ayah

Nampak Anak Pelik Jangan Tunggu Kena Ekstra Care Bila Anak Sakit Dr Say Titip Pesanan Buat Mak Ayah

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 149 hits
Musim anak demam batuk dan selesema yang melanda kini membuatkan mak ayah semakin bertambah risau memikirkan keadaan anak Menurut kata doktor selebriti Dr Say Shazril ikutlah kata hati sambil memantau keadaan anak bila anak sakit jangan dib...
Sebak Mak Sanggup Naik Bas Dari Kampung Tapi Anak Tak Nak Jumpa Siap Tengking Balik Balik

Sebak Mak Sanggup Naik Bas Dari Kampung Tapi Anak Tak Nak Jumpa Siap Tengking Balik Balik

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 225 hits
Sebak Mak sanggup naik bas dari kampung tapi anak tak nak jumpa siap tengking balik balik ramai akui Si Tanggang Moden real ISeorang ibu meminjam telefon milik seorang wanita untuk bercakap dengan anaknya NAMPAKNYA kisah Si Tanggang Moden m...
Mak Ayah Buat Pr4nk Handphone Baharu Untuk Anak Bongsu Tapi Terhenti Separuh Jalan Sebab Seb4k Lihat Reaksinya

Mak Ayah Buat Pr4nk Handphone Baharu Untuk Anak Bongsu Tapi Terhenti Separuh Jalan Sebab Seb4k Lihat Reaksinya

papar berkaitan - pada 22/3/2022 - jumlah : 130 hits
Berbeza dengan zaman dahulu sesi persekolahan baharu bagi pelajar kini terp4ksa dijalankan dengan pengajaran dan pembelajaran di rumah Maka ada ibu bapa terp4ksa berkongsi gajet seperti telefon pintar dan komputer riba mereka bagi melaksana...
Anak Suka Berebut Memukul Tu Rupanya Dari Kita Dalam Tak Sedar Mak Ayah Ajar Anak Jadi Pemarah

Anak Suka Berebut Memukul Tu Rupanya Dari Kita Dalam Tak Sedar Mak Ayah Ajar Anak Jadi Pemarah

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 221 hits
Bila anak anak bermain dengan rakan rakan yang seusia insiden berebut dan memukul akan selalu kita lihat Apakah ini antara persoalan yang sentiasa bermain dalam fikiran ibu ayah Kenapa anak suka berebut dan memukul Menurut Ibu Rose Family L...
Ibu Gar4ng Tapi Comel Memb3bel Salahkan Anak Positif Cov1d 19 Lebih P4rah Nak Ke Tandas Masa Kuarantin Pun Susah

Ibu Gar4ng Tapi Comel Memb3bel Salahkan Anak Positif Cov1d 19 Lebih P4rah Nak Ke Tandas Masa Kuarantin Pun Susah

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 138 hits
SUDAH lumrah seseorang yang bergelar ibu sememangnya tidak lepas daripada sikap suka memb3bel Lebih lebih lagi apabila anak anak ada melakukan kesilapan atau sengaja mengundang peny4kit maka pastinya beb3lan si ibu makin menjadi jadi sebaga...
Keliru Nak Pilih Sayur Buah Pada Anak Mulakan Dengan 5 Sayur Ni Dulu

Keliru Nak Pilih Sayur Buah Pada Anak Mulakan Dengan 5 Sayur Ni Dulu

papar berkaitan - pada 24/3/2022 - jumlah : 152 hits
Nak pilih apa ni Epal keledek atau kentang dulu pada anak Pelbagai persoalan mula kita fikirkan bila pertama kali nak kenalkan anak dengan sayur dan buah Tak perlu keliru pilih sahaja lima buah dan sayur ini untuk permulaan pada anak Mengap...
Bayi Tidur Lasak Ada Risiko Nak Jatuh Katil Ibu Ayah Jangan Panik Buat 5 Perkara Ni Dulu

Bayi Tidur Lasak Ada Risiko Nak Jatuh Katil Ibu Ayah Jangan Panik Buat 5 Perkara Ni Dulu

papar berkaitan - pada 15/3/2022 - jumlah : 139 hits
Kejadian bayi jatuh dari katil memang sering kita dengar kadang memang dah buat kubu dengan bantal di sekeliling anak yang tidur tapi kejadian jatuh katil masih lagi berlaku Bila anak jatuh katil mak ayah tentunya tak keruan Tak tahu apa na...
Tak Perlu Risau Berlebihan Ustazah Kongsi Tip Buat Mak Ayah Tenang Lepaskan Anak Ke Sekolah

Tak Perlu Risau Berlebihan Ustazah Kongsi Tip Buat Mak Ayah Tenang Lepaskan Anak Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 21/3/2022 - jumlah : 165 hits
Siapa yang tidak risau bila mana anak pertama kali ke sekolah Anak yang selama ini hanya didalam jagaan kita kini menjadi tanggungjawab orang lain Pelbagai kebimbangan yang mula menghantui diri Namun jangan dibiarkan risau yang berlebihan B...
Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Filem Rebel Berontak Untuk Berotak

Yoursay Don T Let Little Napoleons Hold Nation To Ransom

Europe S War Jitters

Anak Ketua Polis Daerah Maut Tertembak Pistol Bapa Sendiri

Menu Cadangan Hidangan Rumah Terbuka Hari Raya

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Senarai Wakil Piala Thomas Uber Cup Finals 2024 Chengdu



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Faisal Asahan Kau Bersalah Aku Mengalah Chord

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Ai Team Subscribers April 18 2024

Membeli Kopi Di Kenangan Coffee Bandar Prima Senawang

Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Sampai Gak Hidayah