Najib Umpama Tok Dalang Kawal Src International Sithambaram


malaysiagazette.com
By Kasthuri Jeevendran
- 19 April 2021

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hadir ke mahkamah bagi mendengar rayuan kes penyelewengan dana SRC International Sdn Bhd di Istana Kehakiman, Putrajaya. Foto HAZROL ZAINAL, 19 APRIL 2021.

PUTRAJAYA – Timbalan Pendakwa Raya, Datuk V Sithambaram mendakwa bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bertindak membelakangkan semua barisan Lembaga Pengarah SRC International Sdn Bhd (SRC) dengan membuat keputusan sesuka hatinya.

Hujah Sithambaram, Najib yang juga Ahli Parlimen Pekan tidak ubah seperti ‘Tok Dalang’ yang mempergunakan semua lembaga pengarah SRC sebagai boneka dalam mengawal perjalanan syarikat berkenaan.

Jelas Sithambaram lagi, Najib cukup berkuasa kerana ketika itu bukan sahaja memegang jawatan Perdana Menteri tetapi juga Menteri Kewangan (MOF) dan Penasihat SRC yang merupakan entiti penuh Kementeri Kewangan Diperbadankan (MOF Inc).

“Najib urus syarikat itu dengan memberi kata putus pelantikan peguam dan juruaudit juga bank mana yang mengendalikan akaun syarikat, walhal semua ini dilaksanakan oleh pengarah syarikat.

“Beliau telah bertindak memanfaatkan pengaruh besarnya terhadap SRC semata-mata demi kepentingan peribadinya dan bukan untuk syarikat itu.

“Peranan beliau menjadi apabila adanya secara rasmi jawatan Penasihat Emeritus untuk mengukuhkan lagi kedudukannya dalam SRC dan membolehkan beliau memberi arahan terus kepada Lembaga Pengarah SRC seperti tuan mereka,” hujahnya.

Beliau berkata demikian ketika prosiding rayuan SRC yang memasuki hari ke-9 di hadapan tiga panel hakim, diketuai Datuk Abdul Karim Abdul Jalil yang bersidang bersama-sama Datuk Has Zanah Mehat dan Datuk Vazeer Alam Mydin Meera.

Pada 28 Julai tahun lepas, Hakim Mahkamah Tinggi, Mohd Nazlan Mohd Ghazali telah menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta setelah mendapati Najib bersalah.

Najib didapati bersalah terhadap tujuh tuduhan pecah amanah, pengubahan wang haram serta menyalahgunakan kedudukan melibatkan wang milik SRC.

Jelas Sithambaram, tindak tanduk Najib yang mengeluarkan arahan pemegang saham mampu memberi pandangan bagaimana Najib mengawal serta berkuasa mutlak manakala Lembaga Pengarahnya pula umpama ‘boneka’.

“Najib sendiri letak BOD SRC dan lantik anggota Lembaga Pengarah SRC, maka semua tidak dapat bergerak atau buat keputusan tanpa arahan Najib ketika itu,” hujahnya.

Dalam pada itu, kata Sithambaram, hakikatnya penghakiman oleh Hakim Mahkamah Tinggi, Mohd Nazlan Mohd Ghazali tepat bahawa pengarah SRC perlu mengikut arahan pemegang taruh kerana Najib mempunyai pengaruh malah kawalan ‘keterlaluan’ dalam SRC.

“Najib mempunyai kawalan penuh ke atas SRC kerana ada bukti jelas beliau telah bertindak atas kapasiti peribadi bukannya dalam kapasiti prinsipal dengan menandatangani oleh beliau sendiri semua arahan pemegang taruh sebelum dilaksana Lembaga Pengarah,” ujarnya.

Prosiding masih bersambung ketika ini. 
– MalaysiaGazetteEnable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldRephraseRephrase current sentenceEdit in Ginger×

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/04/najib-umpama-tok-dalang-kawal-src.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Gagal Tangguh Pendengaran Prosiding Rayuan Dalam Kes Rasuah Src International

Najib Gagal Tangguh Pendengaran Prosiding Rayuan Dalam Kes Rasuah Src International

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 201 hits
KUALA LUMPUR Mahkamah Rayuan menolak permohonan bekas Perdana Menteri Datuk Sri Najib Razak untuk menangguhkan pendengaran rayuannya terhadap sabitan bersalah dan hukuman dalam kes rasuah RM42 juta SRC International Justeru Mahkamah Rayuan ...
Mengapa Hanya Najib Tidak Zeti Dan Nor Mohamad Yakcob Didakwa Kes Src International

Mengapa Hanya Najib Tidak Zeti Dan Nor Mohamad Yakcob Didakwa Kes Src International

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 183 hits
Saya akhirnya mengetahui mengapa para pendakwa SRC memutuskan untuk tidak memanggil kedua dua bekas Gabenor BNM Zeti dan bekas menteri EPU Nor Mohamad Yakcop sebagai saksi pendakwaan untuk memberi keterangan terhadap Najib pada saat saat te...
Rancangan Perniagaan Src Helah Semata Mata Kata Pendakwa Dalam Rayuan Najib

Rancangan Perniagaan Src Helah Semata Mata Kata Pendakwa Dalam Rayuan Najib

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 214 hits
Mahkamah Rayuan hari ini diberitahu bahawa pelan perniagaan SRC International Sdn Bhd hanyalah satu helah walaupun wang berjumlah RM4 bilion telah diberikan oleh Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan kepada syarikat tersebut Timbalan pendak...
Najib S Legal Team Concludes Submission In Rm42m Src Appeal

Najib S Legal Team Concludes Submission In Rm42m Src Appeal

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 193 hits
Najib Abdul Razak s defence team has wrapped up its six day submission in the former premier s appeal over the RM42 million SRC International corruption case The appellant s counsel Farhan Read concluded the submission before a three person...
Najib Punya Kuasa Mutlak Ke Atas Src

Najib Punya Kuasa Mutlak Ke Atas Src

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 263 hits
ismaweb netNajib punya kuasa mutlak ke atas SRCTermasuk lantik pecat pengarah kerana perlembagaan syarikat membenarkannyaPUTRAJAYA 2 Ramadan 1442H Rabu Mahkamah Rayuan hari ini diberitahu Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai kuasa mutlak ke...
Hanya Jho Low Dapat Jelas Mengapa Dana Src Masuk Ke Akaun Najib

Hanya Jho Low Dapat Jelas Mengapa Dana Src Masuk Ke Akaun Najib

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 185 hits
Demikian kata peguam bekas Perdana Menteri iaitu Harvinderjit Singh PUTRAJAYA Mahkamah Rayuan hari ini diberitahu hanya ahli perniagaan dalam buruan Low Taek Jho atau Jho Low boleh menjelaskan mengapa dana SRC International Sdn Bhd dimasukk...
The Outcome Of Najib S Src Appeal Will Determine Ppbm S Future

The Outcome Of Najib S Src Appeal Will Determine Ppbm S Future

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 206 hits
Either way the fate of Perikatan Nasional and by extension the fate of PPBM and PAS will be impacted by the decision Najib takes regarding Umno s relationship with PPBM And this will affect Malaysian politics as well because any weakening o...
Hiburan Video Wayang Kulit Seni Warisan Yang Hampir Lenyap Mampukah Tok Dalang Dari Kelantan Ni Sambung Legasi

Hiburan Video Wayang Kulit Seni Warisan Yang Hampir Lenyap Mampukah Tok Dalang Dari Kelantan Ni Sambung Legasi

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 379 hits
Jika berbicara tentang wayang kulit generasi hari ini mungkin mengenalinya sebagai salah satu warisan Melayu Malah tidak keterlaluan jika dikatakan ada yang tidak pernah melihatnya secara nyata Tahukah korang di Malaysia terdapat 4 jenis wa...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Makanan Perlis Paling Popular

Tafsir Mimpi Gajah

Panduan Produk Kesihatan

Grab Nanyang Siang Pau 27 04 2024

Selamat Hari Gawai Maksud Dan Contoh Ucapan

Piala Thomas 2024 Senarai Pemain Malaysia Jadual Live